Dags att kura nummer två!!!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Olava!

Självklart får du kalla oss vänner :D :heart:

Bra jobbat inatt!! Precis som du skriver så brukar det vara en del frågor de tre första nätterna/dagarna när man sätter ett schema eller ändrar och sedan ca en vecka för att få det stabilt.

Jag tycker att du ska bestämma ett klockslag för nattmålet, förslagsvis 04. Ställ klockan och väck honom då. Alla uppvak innan/efter så avvaktar du och ser om han somnar om själv annars hjälper du honom med vagningen. Mata i dämpat ljus bara så att du ser vad du ska göra) och byt bara blöja om det verkligen behövs. Annars mata bröst 1, rap, bröst 2, rap och sedan ner i vagnen.

Jag tycker att ditt schema ser bra ut och du har en plan för att förskjuta lite sedan när han orkar mer vakentid. :thumbsup:

Ha en fortsatt bra påskhelg!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Olava

Inlägg av Olava »

Dagen idag då!

Nej, det har inte varit någon bra dag.
Det fungerade enligt schemat fram till halv ett. Då lillebror skulle sova. Han somnade i bilstolen o sov i en halvtimme i bilen på väg till påsklunchen.
Men när vi kom fram o skulle kliva ur bilen, vaknade han...o var klarvaken. Jag lade över honom i vagnen o satte genast igång med att vagna, för att han skulle komma till ro.
Det gick rätt så bra till att börja med...

...jag gick in i tron att han nog skulle somna.

Efter en stund, såg jag att det rörde sig i vagnen. Jag gick ut o tittade ner i vagnen, där låg han o sken som en sol. Näe, det gick inte.

Analys: jag tror inte att jag var tillräcklig i min attityd. För när jag stod där ute o vagnade, kände jag en inre stress över att alla är där inne o väntar på att jag ska komma in så de kan börja käka. Även fast jag sa att de kunde starta utan mig. Men svenskar som vi är, så väntar vi snällt (mesigt) på varandra. Titt som tätt kom de o knackade på fönstret för att kolla om det gick bra. Jag blev störd o irriterad. Det borde ju att triggat mig, men näe...tvärtom. När jag tittade ner i vagnen o såg att han sken som en sol när han fick syn på mig, smälte jag o tog upp honom. Kände i hela min varelse att det var fel, men gjorde det iallafall.

Det dröjde inte förrän han blev hungrig, o trött...vilket leder till att det blir svårt att få honom tillräckligt mätt då han är för trött för att äta det han behöver o för trött för att trugas.

Så så blev det första dagen. Skit oxå, att jag skulle tacka ja till påsklunchen. Men i min tanke så trodde jag det skulle gå. Det brukar gå så lätt att lägga över honom i vagnen efter att han somnat i bilen.

Han somnade sen i vagnen igen. Men sov bara i en timme. Jag hade kunnat vagna om jag hade haft rätt attityd, men den sviktade resten av dagen.

Så idag har det inte blivit så mycket sömn han skulle behövt, den stackarn.

Två timmar på förmiddagen. 45 minuter i bilstolen. 1h i vagnen utomhus. Nu sover han dock i vagnen inomhus. Hoppas han sover till sju iallafall.

Ja...usch...

Men jag har inte tappat modet. Jag är peppad för natten. Ska tänka på det Elle skrev, att ställa klockan på fyra, för nattmålet. O försöka igen i morgon.

Nej, nu ska jag gå till pappan o Storebror som sitter o tittar på barnprogrammen.

Hör av mig senare igen.

kram//olava
Storebror (050812) som sovit gott de flesta nätter sedan SHNkur oktober 06, Lillebror (080102), spm numer oftast sover som en stock.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ärsch, så är det ibland, detta sorterar du in under "en gång ingen gång" dagen, upp på bana i morgon skall du se. :wink: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Olava

Inlägg av Olava »

Puss på dej TorsMamma!
Vad vore livet utan sådana människor som Du? Och alla ni andra som förbarmar er över våra små juveler o oss föräldrar!!!

KRAM till er alla!!!//Olava
Storebror (050812) som sovit gott de flesta nätter sedan SHNkur oktober 06, Lillebror (080102), spm numer oftast sover som en stock.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: :heart: :D :P
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Olava

Inlägg av Olava »

...så, nu har jag lagt nummer två för natten.
Vi kom in på rätt spår igen. Med en kvart sen, då han plötsligt sket ner sig, så jag fick byta på honom mitt i allt.

GodNatt-ramsade kvart över nio. Tjugo över gick jag ut ur rummet. Svarade på 1,5 fråga ikväll...typ.

Nu ska jag gå ner o plocka ur diskmaskinen.

Ha en fortsatt trevlig påskafton...
kraaaam!!!//Olava
Olava

Inlägg av Olava »

Rapport:

Uppvak runt tre. Svarade med vagning två gånger. Sov vidare.

Hade ställt klockan på fyra. Fatta ingenting först varför den ringde. Men sen kom jag på. Plockade upp den lille, som sovit en kvart sen jag vagnade honom. O stoppade in tutten i munnen.
Han käkade gott i tio minuter på ena bröstet. O sju minuter på andra. Sen släppte han o var nöjd.
Jag rapade honom.
Sen när jag lagt honom hörde jag att han spydde. Drog bort den lilla kudden o lade dit ett örngott. Sen fortsatte han sova. Tror att jag vagnade i sextiden. Iallafall, när klockan ringde kvart i sju, sov vi gott båda två. O det var tungt att vakna.
Klockan sju ringde Storebrors klocka o då upptäckte jag att jag somnat om. Lillebror sov gott i vagnen.
Så idag är vi en kvart efter schemat.

Nu sover han gott i sin vagn däruppe. Har inte varit inne hos honom en enda gång. Vagnade bara som svar på första frågan. Gick sen ut ur rummet, då han fortsatta knöla o gnälla lite. Ville ge honom förtroendet att själv somna. Det gjorde han. Duktig liten kille.

Nu ska jag greja lite!

Hörs!!!//kram!!olava
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad glad jag blir för er skull. Vilken härlig morgonläsning, jag får tårar i ögonen och gåshud. :heart: :-({|= . Vilket fantastiskt jobb du gjort (och lillprinsen förståss) =D>

Precis så ska det gå till du duktiga mamma \:D/ =D>

Njut nu av barnen och ha en fortsatt glad påsk :D

Kramar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Elle

Inlägg av Elle »

STRÅLANDE jobbat Olava! Du ser, du KAN lyssna av sonen och svara på hans frågor =D>

Olava

Inlägg av Olava »

Tack för alla goda ord från er. De går rakt in i hjärtat...

...men jag måste tyvärr meddela...

att jag håller på att bli gaaaaalen (Elle, känner du igen det hos mig sen tidigare?)

JO.

Allt har fungerat enligt klocka o schema fram till 12.30.
Då börjar den lille bli trött, precis som han ska. Han har fått mat. Blivit mätt. Blivit bytt. Blivit sedd. Pratats med. Ja, helt perfekt.
Jag lägger honom, gäspandes ute i vagnen. Tänker att jag nog inte behöver stå här så länge. Bara lägga honom.
Men han börjar protestera direkt. Det är som att tröttheten bara försvann.
Jag vagnar o vagnar o vagnar...men tillslut somnar han.
Pust, tänkte jag o gick in för att börja med maten.
45minuter senare, riset kokar, de utländska avlånga köttbullarna som jag inte minns namnet på är färdigstekta. Jag har precis satt in fetaosttrianglarna (mumsigt gott), när jag hör att Lillebror ligger därute o gråter. Han har nog legat en stund, för han riktigt ledsen när jag kommer ut. O jag som trodde han sov.
Han lugnar sig så fort jag börjar vagna.
Vaagningen blir mer o mer irriterad, då maten står därinne. Ber pappan vagna. Men det hjälper inte. Ungen är hur pigg som helst. Eller ja, det ser ut så iallafall.
Jag går ut igen. Fullt påklädd. Det är minusgrader o jag vill inte få ont i tuttarna. Igen. Jag vagnar, han tystnar, ställer frågan igen, jag vagnar osv... SÅ håller jag på i tjugo minuter. Med det som var i går tänkte jag att jag INTE ska ge mig idag...
Men vad tror du hände? Jo, jag tog in honom. Tänkte jag provar i vagnen inne istället, på mage.
Nu då?
Näe, tillslut tar jag upp honom. Vet att det är emot "reglerna" att ta upp ett gråtande barn. Men det är lite svårt att plocka upp ett barn samtidigt som jag vagnar. För det var endast då han var lugn.

Jag ger honom mat. Han suger o äter. Han var väl hungrig då.

Jag vet att han är trött hela tiden. Somnar nästan under amningen.
när vi är klara försöker jag igen.
En halvtimme senare sover han igen.
Först ligger han stilla i vagnen o tittar på sin arm. Jättefin arm. Hör hur han jollrar lite.
Jag stressar undan maten. Blir tokig av att han inte somnar. NÄR jag vill!!!
Sen börjar han gnälla. O gråta. Jag svarar med att vagna.
Håller på så ett tag. Samtidigt som det kryper i mig.
Han somnar tillslut.
skönt tänker ni.

Men näe. Efter en kvart vaknar han igen. Jag vagnar. Denna gången är jag ILSK. Han somnar direkt.
Nu har han sovit i tio minuter.

USCH!!! Skönt att skriva av sig här.
Men det känns så hopplöst.
Varför håller han på så här?
Förut har det fungerat så bra med att lägga honom ute. Två dagar nu på raken, så krånglar det bara. Det är som att så fort han kommer ut, blir han pigg. Idag har jag, tycker jag tagit mig tid att vagna o så.
Jag har hållit på länge.
Jag vill inte att han ska ligga där ute o gallskrika.
TIll att börja med lät jag honom ligga o småprata o smågnälla. TÄnkte att det kanske skulle gå över.

Tillråga på allt så har jag haft sönder min mobiltelefon. Jag blev så förbannad att jag hivade den i golvet. Det har fungerat förr. Alltså att göra det, utan att det går sönder. Men kanske inte hur många gånger som helst.
Vet inte hur jag ska säga det till sambon.

Jag känner mig fortfarande irriterad.
Dagen som började så bra.
Nu är det som att allt är förstört.
Vi har helt tappat kontrollen. Alltså att följa schemat.
Jag är fortfarande fast vid att detta ska gå.
Det är ofta så att jag blir frustrerad när inget går som jag tänkt.

Nej nu får jag ge mig.
Jag har lite att göra. Måste väl passa på nu. Innan ungen vaknar igen.

Schemat ligger lite senare än han är van vid. Så han måste väl få några dagars inkörning. Men jag trodde inte det skulle vara så frustrerande...

Tack för att du/ni alla söta o goa människor här på forumet orkade läsa om eländet.

jag är egentligen för irriterad för att ge en kram, men kram iallafall //olava
Elle

Inlägg av Elle »

Olava skrev:Ungen är hur pigg som helst. Eller ja, det ser ut så iallafall.
.....Först ligger han stilla i vagnen o tittar på sin arm. Jättefin arm.
#-o Hur ser du vad han gör? Om du inte har det så häng en luftgenomsläpplig filt över sufletten så alla synintryck stängs ute. Sover han inte på magen i vagnen?

Ja, vi har alla bra och dåliga dagar. Försök lägga den här bakom dig och se framåt!

Olava

Inlägg av Olava »

Hej där!

Underbar natt. Han sov från halv nio till fyra utan att vakna eller ens ge ifrån sig ett knyst. Kl4 tog upp honom för att käka.
Åt o sov vidare 17 minuter senare. Men knövlade lite. Han var väldigt täppt i näsan o hade problem med andningen. Men sov ändå.
Fick dock vagna i halv sex tiden. Två gånger.
Tio i sju tog jag upp honom, för att äta.
Vilket underbart leende jag fick. Jag hann inte ens göra glad godmorgon. Det var det han som gjorde.
SJälv var jag alldeles vimmelkantig efter att ha gått å lagt mig alldeles för sent.

Elle, jag lägger honom på rygg, då han sovit så bra i vagnen förut, just på rygg. Har inte tänkt på att lägga över en filt. Ska göra det.
Brukar göra det när jag är i affärer...

Så funderar jag på om det är så att jag lagt schemat för LIllebror "utanför" hans dygnsrytm? Att det är därför som han har svårt att somna när jag vill.
Igår kväll fick jag lägga honom halv nio i st f nio, då han var så trött. Jag vagnade knappt...han somnade direkt, o inte en gång behövde jag gå till honom.

Nu på förmiddagen har han sovit i nästan två timmar, enl.schema. Han vaknade fem i halv, o jag tog upp honom då. Skulle jag ha vagnat o väckt honom halv???

Det var allt för nu...

Vi höres snart igen, nu ska jag umgås med den lille o den store.

kram vänner!/olava
Olava

Inlägg av Olava »

*viskar lite* Lillebror ligger i vagnen UTE o sover. Han somnade på väg ner i vagnen...för säkerhetskull ruskade jag lite på vagnen innan jag gick in.
det är för bra för att vara sant.

men än törs jag inte ropa hej...det är därför jag viskar...

//olava
Olava

Inlägg av Olava »

...tur jag inte ropade hej...

...för han vaknade efter tjugo minuter/en halvtimme. Jag gick ut o vagnade. Förstår inte att han inte kan sova.
Jag mår lite dåligt över att jag kanske har lagt schemat fel, som jag skrev i förra meddelandet. Han brukar ju sova kring lunch mellan 11/11.30-13.30... Så jag kanske gör fel. Vad tror du?
Eller så är det det att jag bytt sovplats.
Tidigare stod han på framsidan av huset. De senaste dagarna har jag ställt honom på baksidan. ÄR det det? FÖr det är sedan jag bytt plats som han börjat krångla. Det är en byggarbetsplats på baksidan. Så det är om han blir störd av det. Jag bytte plats för jag tyckte det åkte så mkt traktorer o andra högljudda fordon på vägen som går förbi vårat hus på framsidan. Ja jag vet inte...
Jag bytte sida iallafall. Ställde honom där han varit van att stå sedan han var liten...(liten)
Två gånger har jag varit ute o vagnat honom där.
Nu verkar det som att han somnat på riktigt.

Som sagt, jag ropar nog inte hej än på ett tag...

kram//olava
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Olava!

Härligt att det gick så bra inatt :D

Några av fördelarna att ha de små liven på mage är att snor kommer ut vid förkylning, ev kräkningar kommer upp och de kommer ner i djupsömnen bättre. Jag tror att magläge i vagnen och filt över skulle hjälpa Lillebror mycket. Men det är ditt beslut! Huvudsaken att du har larm!

Ja, de små liven tjorvar lite ibland och det får man inte bry sig så mycket om utan vid behov hjälpa till att komma till ro annars låta dom hållas. Tänk FÖRUTSÄTTNINGAR att sova. Så dra inte för stora växlar av att ett sovpass strular. Du gjorde helt rätt i att du tog upp honom, han vaknade ju inom marginalkvarten.

Du jobbar på så bra men försök sänka kraven på dig själv. Om man ställer för stora krav och vill att allat ska vara "perfekt", ja då glömmer man lätt bort att det är ROLIGT att ha barn och att man ska NJUTA! :heart:

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"