Hej
Det är viktig att förstå HUR man gör, men ännu viktigare att förstå VARFÖR man ska göra på ett visst sätt. Därför ska man inte gå igång utan att ha läst boken.
Men jag fattar ju att du är otålig, jag har också varit där...
Så här kommer en snabb introduktion:
Ditt barn skal lära att förstå och greppa MÄNGDEN, inte siffran.
Alltså det vi kallar 3 är egentligen :.
Det vi kallar 6 är egentligen :::
Och :. + ::: = ::::.
3 + 6 = 9 är inte lika greppvänligt.
Det kunde lika väl varit 3 + 6 = 36
Matte är mycket abstrakt. Om man lär sig att greppa mängden, så blir det mycket mer konkret. Och lättfatbart. Och det går att lista ut matte när man fatter hur det hänger i hop. Lär man sig bara symboler och formlar, så blir det svårare.
Små barn, de som är två år och yngre kan se skilnad på mattekort med 88 och 89 prickar. Lär de sig matte på Domansätt så tidigt, så kommer den förmågan att hålla i sig även när de blir vuxna. Vi andra kan bara fantisera om hur det vore att titta ut på en äng och direkt säga hur många får som betar där. Vi som kan "se" max 9 utan att räkna efter.
Börja med att läsa det jag har skrivit om Gustav under tråden How to teach your baby to read. Jag tror det finns ungefär mitt på första sidan i den tråden. Där förklarar jag mycet om hur snabbt det ska gå, hur man gör när man visar korten.
Sen börjar du med matten, börja med 10 kort. Korten 1 till 10. Vänta med kortet för 0.
Dela upp i två grupper, 1-5 och 6-10.
Första sessionen visar du upp korten i ordningdföljd: "Detta är 1" "Detta är två" "Detta är tre" fram till 5.
Nästa session blir likadan, fat 6 till 10.
Hela dag ett kör du på detta viset. Tre gånger 1-5 och tre gånger 6-10. Det MÅSTE gå minst 30 minuter mellan varje session. Härnan måste få tid att lagra.
Dag två gör du likadan, fast nu kan du blanda inom grupperna, så du får t.ex 4 2 5 1 3 och 6 9 10 8 7
Dag tre kan du blanda hej villt (ex 2 10 8 3 5) , men håll det till två grupper à 5 kort. Blanda inför VARJE session. Det är viktigt. Det ska vara spännande att se vilka kort som kommer nästa. The element of surprise är en viktig del här.
Dag fya och fem är som dag tre.
Dag sex tar du bort 1 och 2 och lägger till 11 och 12.
Dag sju tar du bort 3 och 4 och lägger til 13 och 14.
Och så vidare och så vidare.
Men läs det jag skrev om Gustav först. Viktiga stickord är: Gör detta när ni båda är glada och på gott humör. Visa korten SNABBT. Ha glad röst. Sluta för han vill sluta. Testa inte. Fråga inte "Vad är detta??" Förklara inte, bara visa korten. Hans hjärna kommer att räkna ut hur det går till. När kort 14 kommer, så kommer han att fatta att det ska komme ett kort med en prick mer än 13. Han fattar mängden, han vet bara inte att det heter fjorton. Det är DET du ska lära honom. Att det heter fjorton. Matten håller han på att lära sig själv.
Roligt, va? Inte på långt när så roligt som HAN kommer att tycka. Det här kommer att bli hans bästa lek.
Lova mig nu att du frågar i denna tråden om du har minsta tvekan. Stör heller mig än att göra något som inte är riktig. Dessutom är det inte bara du och jag som läser denna tråden, andra kan ha nytta av att läsa dina frågor.
Fast göra fel och göra fel... Doman säger att det att lära matte till en två-åring, även om det görs med lite fel, är mycket bättre än att inte lära ut matte till en två-åring. Två-åringer är smarta. De lister ut hur det ska vara ändå.
Sen kan vi vuxna sitta och tro att vi är smartare än de som är under en meter hög...