Dags att kura nummer två!!!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Olava

Inlägg av Olava »

Känner mig rådlös...så jag har tagit in min gråtande son... Han verkar inte vilja ligga på mage. Först lade jag honom på rygg det han är van vid... Men näe, han var klar vaken.
Jag har hållit på ett tag...så jag gav inte upp efter två minuter.

Jag vet inte vad jag ska göra...

tråkigt!

för jag var peppad

/olava
Storebror (050812) som sovit gott de flesta nätter sedan SHNkur oktober 06, Lillebror (080102), spm numer oftast sover som en stock.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Olava!

Såg att du skickat ett pm, men svarar här :wink: :!:

Mina barn har sovit på rygg ute i vagnen, men på mage inne! Och det pga att det helt enkelt varit för trångt med magläge och kläder i utevagnen!

Så sover han bra på rygg ute, så låt honom göra det!
Inne kan du låta honom sova på mage!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, du har fått fina svar av Mia. Visst kan du lägga på rygg ute om du känner att det är bättre. Jag vet att de som lägger på mage ute ser till att ha väldigt LIIIITE kläder och desto mera åkpåse och kanske extra filt över. :wink:

Sen klipper jag in det "TorpSara" skrivit ang. vagning. För det skall gå till precis som du säger att du gör när du lägger på rygg, man ruskar till lite som svar och går. Det är bara det att nu är det ju nytt som du säger och då måste han få chansen att fråga och få rejäla svar, de brukar få kläm på det hela inom 3 dagar sen. :wink:
TorpSara skrev: Men vagna inte för insomning efter de första dagarna, utan för skarvarna, gärna INNAN han vaknar efter 45 min.
Daglurarna kommer, men han måste ju veta NÄR han ska sova, och hur länge. Du kan få hjälpa honom lite mer på långa luren i så fall. Efter ett part tre dagar vet han, och efter en vecka sitter dygnsrytmen i kroppen.

Attityden handlar inte om att man ska låta bli att höra när de gråter, utan att man ska vara övertygande och fast i sin vetskap att man vet vad som är bäst för dem!

Ett vagningstips: vagna tyst, släpp, vagna tyst, släpp etc. Tillslut tröttnar han.
För att förklara, vagnar du för mycket så blir det inga svar, utan mys.
Hans skrik betyder:
:?: Ska jag sova?
Du svarar kort och bestämt med vagnen
:!: ja! och sen SLÄPP!
Han frågar igen, direkt:
:?: vaktar du?
Du svarar kort och bestämt igen med vagnen
:!: ja! och släpp!
Han frågar:
:?: Går du nu?
Han frågar:
:?: Överger du mig?
:!: Nej! jag finns här! och släpp!
Han frågar:
:?: Är det säkert, det?
Och som sagt, han kommer att nöja sig med de svaren.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Olava

Inlägg av Olava »

HEj där!

Usch, jag fick panik förut.

Men nu känner jag mig lugnare, tack vare svaren jag fått av Mia o Tors Mamma.
Nu ligger Lillbror ute i vagnen på rygg. Han sover så gott.

Härligt!

TAck för att ni är så goa här.
I panikattacken förut, tänkte jag att det nog inte kommer fungera för oss. Självklart måste han ju få reagera när det är nåt han inte känner igen. O inte bra godta det som serveras utan att fråga om vad det är som händer o kanske få ställa frågan varför.

Nu ska jag njuta lite av min egentid jag plötsligt blev serverad utan vidare. Pappan o Storebror är ute o åker en sväng.

Ha det gott i påsk, where ever you are!

På återseende.

hälsningar//Olava
Storebror (050812) som sovit gott de flesta nätter sedan SHNkur oktober 06, Lillebror (080102), spm numer oftast sover som en stock.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Stor påskkram på dig! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Olava

Inlägg av Olava »

Hallå!!!

Nån där ute som kan hjälpa mig med natten?

Hur ska jag göra:
Ska jag lägga honom i sängen, där han är van att ligga o sover gott?
Eller ska jag lägga honom i vagnen?

Vagnen kan jag ju alltid vagna om han vaknar till.
I sängen vet jag inte hur det blir om han vaknar. Han kan sova där i sex timmar i streck, men det kan ju oxå bli som natten till idag (läs ovan) att han vaknar två gånger...
Om han ligger i vagnen kan jag vagna "förbi" uppvaket??

FÖrstår du???

Hjälp mig.

Skriv gärna om hur jag ska tänka...

HJÄLP MIG!!!

//olava

påskkram till TorsMamma
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Nu tar vi 2 djupa andetag! 8)

Lägg gärna i vagnen om du känner att du vill! Det är inga problem.

Om han är van att sova i sängen kan man faktiskt lägga i sängen, om du hör att det behövs att du ingriper sen, så lägger man över i vagnen och vagnar för att sen få sova klart natten i vagnen.

Jag hade en tid då jag lade Tor i vagn och vagnade till ro på kvällen, lät honom sova i vagn till första amningen och sen lade i uppvärmd säng efter första nattmålet, för då sov han sen som en kung.

Det finns jätte många som kör hela nätterna på mage i vagn för de tycker det är lättare att vagna. Så gör det du känner är rätt för dig, DU måste bara kunna förmedla 100% trygghet. Och DET kan du! Du vet ju vad som är bäst för just ditt barn, om de sen har en och annan fråga, ja då vagnar/buffar man som svar på detta. Så går det till här i världen, precis som jag svarar dig. :wink:
Tor 2006

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Har du läst denna om "förhållningssättet". Lite pepping till dig och något att gå tillbaka och läsa när du känner som du känner idag!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
Tor 2006

Olava

Inlägg av Olava »

...det känns ju som att det är mest rätt att lägga honom i sängen om jag kan buffa honom...

fick för mig att man "inte" fick göra det än...inte förrän i 4 månaders åldern.

Buffat har jag gjort förut...

...men det förståss...han har inte legat på mage där.

känner mig velig.

ska läsa länken du tipsade om.

/tack du
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Olava!

Hoppas att Torsmamma kan svara dig i kväll men jag vet inte om hon tittar in något mer, därför svara jag dig istället så länge. Du ska välja det som du känner dig 110% säker på så att attityden sitter där. Om det är spjälsängen och buffning så skulle jag välja det om jag var du. Du ska agera med självklarhet. På natten sover man och inget annat och naturligtvis på mage. Det är det du ska förmedla genom buffningen om det nu skulle behövas :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Olava

Inlägg av Olava »

Ja jag vet inte.

Det känns ju som att det nog går lättast att få honom att somna om med hjälp av vagning.
Magläge i sängen måste ju var helknasigt för honom då han är van med ryggläge där.
Så jag tänkte så här, att magläge i vagn är helt nytt. O då kanske det på nåt sätt är lättare att lära sig sova så där, än att vara tvungen att "ändra" sig när man vant sig vid sängen på rygg. jaja...

Nu ligger han iallafall i vagnen. Men ACK så jag slet med mig själv när jag stod där o vagnade... Han gnällde o knölade o protesterade. Jag vagnade lite snabbt. Han gnällde = "ställde frågor". Jag vagnade lite snabbt. osv. Jag tänkte för mig själv att jag ger det tjugo minuter. Ger han sig inte lägger jag honom i sängen o så kurar jag honom vid fyra månader.
Efter 11 minuter gav han upp.

Nu sitter jag i soffan med datorn i knäet. Jag hör honom genom babyvakten. Han knövlar lite. Kanske borde jag gå upp.

Jag känner mig sååå osäker, ska du/ni veta som läser detta. Gör jag rätt?? Jag menar, han sov ju ändå rätt så bra på nätterna? KOmmer daglurarna fungera, rutinerna osv.

Jag vill ju att det ska fungera. Det är det som driver mig just nu.

Jag vet inte vad jag är rädd för egentligen. Att det ska bli värre. Värre än vad? Vad jag förstår så hade jag det ändå rätt så bra. Hörde en mamma häromdagen som berättade att hon ammar var tredje timme dygnet runt. Huj, tänkte jag. Så vill jag inte ha det.

Å så läser jag alla underbara storys här om forumet, o då blir jag liksom peppad.

Jaja...

Hur går det nu då?
Än så länge sover han. Sen tjugo minuter tillbaka.

Jag önskar det fanns en SHNakut som jag kunde ringa mitt i natten o bli peppad.

Nu ska jag vila lite.

kram till er alla//Olava
Olava

Inlägg av Olava »

...nu ska jag snart logga ur...

har läst några trådar som jag blivit lite peppad av.
skönt.

Lillebror sover ännu. Ja, han har faktiskt sovit i en timme nu. O inte har jag hört nåt - ÄN!!!

jag hör av mig i morn - I promise!!!

kraaamar!!!//olava
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hur gick natten?

Jag tycker att du ska lita på dig själv. Du är duktig och kan det här. Precis som du säger så har du kommit mycket längre än vad många andra gjort när det gäller sömnen, fortsätt så. Du måste tro på dig själv och det du gör, förmedla till sonen den självklara attityden. Mamma vet hur det ska vara. Jag fixar det här. Du kan släppa kontrollen till mamma. Då kommer han att fråga mindre och mindre. :)

Jag tycker det var ett klokt beslut att lägga honom i vagnen. Det är lättare att besvara frågorna med vagning än med buffning på ett så litet barn :)

Vill bara peppa dig. Det låter som du använde Vagningen exakt som du skulle. Om du tänker att hans skrik är frågor som ska besvaras med trygga lugna svar genom vagning så kan det se ut såhär:

Skrik (ska jag sova?)
Vagna och släpp (ja det ska du)
Skrik (vaktar du?)
Vagna och släpp (ja det gör jag)
Skrik (är du säker att vargarna inte kommer?)
Vagna och släpp (ja det är jag)
Skrik (helt säker?)
Vagna och släpp (ja det är jag)
bäbis somnar

Se det inte som om det är synd om honom. Se det som om han ställer frågor och att ni bygger upp en kommunikation som ni kommer att behålla livet ut. Allt här i livet bygger ju på god kommunikation och det är bla. det som du hjälper honom med att bygga upp, om du förstår vad jag menar? :wink:

Så nu tycker jag att du tar fram din självkänsla och tror på dig själ och SM. kom ihåg att SM är inget man bara prövar lite utan man genomför :wink:

Glad påsk :)
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Olava,

Hur har det gått för dig sen? Som du ser får du nästan samma svar av Ida och samma vagningstips som du fick av mig tidiagre i tråden. Så nu vet DU att du KAN detta, nu är det bara att svara på frågorna i 2 dagar till så skall du se att det kommer gå så bra, så bra!
:D
Tor 2006

Olava

Inlägg av Olava »

God morgon kära vänner!!! (hoppas jag får kalla er det?)

I rummet intill är Storebror med sin pappa o sågar till golvbrädor. Social delaktighet på hög nivå. Han hjälper sin pappa. När de sågat lite, dammsuger Storebror upp allt spån som blir.
I rummet över det rummet, ligger Lillebror o sover...

Han var vaken i 1,5h sen fick jag lägga honom. Det tog 6 minuter, med frågor o korta vagningar innan han tillslut kände att han kunde sova.

Nå, hur gick natten?

Som jag skrev igårkväll, lade jag honom efter att jag matat honom med tillägg. Han åt 140ml sen, sen fick jag inte i honom mer. Han grinade illa sista gången jag trugade då tänkte jag att det nog var stopp.
Jag rapade honom, eller försökte, det kom ingen rap. Så jag lade ner honom i sängen.
O fick vagna i 11minuter. Det skrev jag om.

Jag gick o lade mig runt halv elva, o sov till 02.50. Då hörde jag Lillebror knorra. Jag svarade honom direkt. "Det är natt, du ska sova". Han frågade om det verkligen var så? Jag höll fast vid vad jag sagt första gången, med en kort vagning. Efter typ två frågor till, så somnade han om.
Nästa gång han frågade igen, var vid halv fyratiden. Då hade han sovit i 6h.

Som vanligt, så tog jag upp honom o matade honom. Han ville itne ha så mycket, o medan han låg bredvid mig o käkade, så tänkte jag att jag kanske kunda ha låtit bli att ta upp honom o fortsatt vagna. Men jag kände mig osäker. Jag tror egentligen att han skulle fixa att sova i 3,5h till utan mat. Jaja...
Kan jag göra så i natt, tror du som läser detta???

I morse vaknade han första gången runt fem. Det svarade jag med att vagna. Då fick jag hålla på i kanske sju minuter. Men så gav han sig o sov vidare till halv sju. Då vagnade jag till svar. Men han var liksom vaken, han sa flera gånger att han sovit färdigt nu. Jag stod på mig till kl var tio i sju. Tänkte att det kanske vore bättre att ha morgon för honom kvart i sju, så hinner jag mata honom från ena bröstet innan Storebror vaknar. Jag tog upp honom o han käkade. Sju ringde klockan inne hos storebror (skriver om det i en annan tråd, under säkra sovare...) Då gick Lillebror o jag upp.
Jag bytte blöja på Lillebror, o gick sen in i rummet där de andra satt o tittade på TV för att fortsätta matningen. Lillebror käkade i ett par minuter sen var han nöjd, sa han. Jag trugade några gånger, men näe...han ville inte.

Så var den första natten.

Nu ligger han alltså o sover i vagnen, på mage på larmet o sover. Han har sovit i 1h20min. Jag har varit inne till honom några gånger för att svara på några frågor. Första gången efter en halv timme. Då fick jag stå i 4 minuter o svara på frågor. De andra gångerna har det räckt med att svara två gånger, sen har han somnat om.

O trots att bygget håller på här nere så verkar han tycka det är okej. (en av gångerna som jag svarade på frågor, var under tiden som Pappan o Storebror jobbade som värst i rummet under.)

Nu funderar jag på schema:

6.45 God morgon med ett leende, mat, byte, mat, umgänge, sd
8.30 till att börja med, sova sen efter ett tag tänker jag lägga honom runt nio. när han ska sova runt nio lägger jag honom ute i vagnen.
10.30 (11.00)vakna, mat, byte, umgänge, sd
12.30 sova igen UTE
14.30 vakna äta osv
16.30 sova (ev ute) beror på väder, annars inne i vagnen
18.30 - 20.45 vara vaken igen, äta, bada, umgås, osv...
20.45 sista måltiden
21 GOD NATT

sen är det då med hur jag ska göra med nattmålet?

Det var allt för nu!

Vi höres snart igen!!//Olava

ps. nu när han vaknar när han sover, så svarar jag med att vagna. det händer som jag beskrivit ovan, flera gånger. det är så det brukar vara va´, de första dagarna?ds.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"