3,5 vecka - råd på vägen?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ja du det är svårt att säga för SM barn som får ramsan är faktiskt lite annorlunda är "SHN-kurbarn". Men jag skulle ge en mjuk ramsa lite i förebyggande så länge som du ammar på natten så han verkligen vet att mamma har kollen, en mjuk skön en. Men den får ju inte störa mer än den gör nytta om man säger. :wink:

Nej, det skall inte vara särskilt stor skillnad på NAN1 och NAN2 faktiskt. Har du provat att blanda 1+2?
Jag blandade ju pulver i pumpad BM så det skulle bli dubbla kalorier på samma mängd, om man säger. :wink:

När du ammar på natten... Har du kolmörkt då? Ammar du B1 (byter blöja om det krävs) RAP B2 tills han i princip vill slockna igen och sen lägger i sängen/vagnen skynke över? Inga lampor tända alls helst inte ens när du byter faktiskt.

Nej, ramsan behöver verkligen inte vara huvudverktyg för att bo i eget rum... Utan du har samma verktyg där som nu! Om ni lägger i eget rum så skulle du kanske inte bli lika störd på natten som nu, du kommer ju fortfarande höra kriser osv... :wink:

Verktygslista:
1. INGENTING
2. Ljud i huset
3. Prat oss vuxna emellan/telefonsamtal
4. Ramsa
5. Mozart
6. Ramsa igen
7. Tillrätta lägg
8. Solfjäder
9. Buff/vagning

Följer du gosmammans tråd något? Ni har bebisar inte så långt ifrån varandra. Kanske finner du lite pepping i hennes tråd. :wink:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 669#135669
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Malou

Inlägg av Malou »

Har du provat att blanda 1+2?
Jag blandade ju pulver i pumpad BM så det skulle bli dubbla kalorier på samma mängd, om man säger
Testade att blanda 1+3 delar ikväll och det tog han iaf lite av. Konstigt att det inte är just någon skillnad mellan NAN1 och 2 . Jag kan inte pumpa ur längre för han är konstant jättehungrig, det finns inget att pumpa ur. Han har kräkts mer sedan smakportionerna introducerats denna vecka, jag hoppas att det är övergående, för det känns som han behöver få något mer än BM.
När du ammar på natten... Har du kolmörkt då?
Vi har endast en liten "kontaktlampa" tänd som ledljus. Jag har inte bytt blöja på natten sedan smekmånaden. Han vaknar i omgångar från kl 02 oftast och blir vaknare och vaknare till nattmålet vid 04, när han sedan äter så knockas han inte av maten.

Jag hoppas på att mer mat kommer att göra allt lugnare och hoppas att han ska hitta matglädje i puréerna. Potatis och banan har gått ner men inte mycket (mer banan än potatis).
Vi har pratat om att evt köra en minikur på påsklovet, flytta till eget rum och införa 12-timmars natt. Jag vill vänta med att göra 12-timmars natt tills jag ser att matfrustrationen är över och han är nöjd efter avslutad amning. Jag erkänner också att flytt till eget rum känns otroligt dubbelt! Jag känner mig desperat efter sammanhängande sömn, men det känns jättejobbigt att inte ha honom nära. :(
Malou
~~Dotter 2003~~
Sov första hela natt vid 2,5 års ålder,
lärde sig somna själv när hon var 4,5 år
~~Son 2007-11-02~~SM från början
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag erkänner också att flytt till eget rum känns otroligt dubbelt! Jag känner mig desperat efter sammanhängande sömn, men det känns jättejobbigt att inte ha honom nära.
Jo, tro mig jag vet!!! Jag hade jättejobbigt med detta. Men det jag kan lugna dig med att det var JAG som hade jobbigt, INTE Tor, han sov bättre än någonsin utan en mamma som skulle vakna och vrida stånka osv hela natten och äntligen fick han sova ostört om man säger.

Och jag som om möjligt sov ännu sämre efter flytten kunde i alla fall ligga och läsa Mommo - på liv och död istället och inte oroa mig för om jag väcker Tor eller inte.

Idag sover jag GOTT med öronproppar och pappan i familjen är den som vaknar precis lagom om det är kris och även jag hör genom propparna om Tor gapar så det är inte heller ett problem längre.

Så kom ihåg i dina svaga stunder, problemet ligger hos dig och inte hos den lilla. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Malou

Inlägg av Malou »

Så kom ihåg i dina svaga stunder, problemet ligger hos dig och inte hos den lilla.
Det här tog skruv!
Redan samma natt sov lillebror i resesängen inne hos storasyster. De första 3 nätterna var det en hel del springande mellan de vuxnas och de små grynens rum. Det blev lite trixande med mörkläggning för storasyster protesterade mot det nya mörkret och lillebror vaknade och skrattade länge innan han blev less och sa till. Nu har storasyster en kontaklampa precis vid sin säng och lillebror har ett skynke för långsidan på resesängen (nät).
De sista 2 nätterna har vi vaknat av väckaren klockan 4, fadern hämtat bebis och jag ammat och sedan har bebisen fått sova de sista timmarna i spjälsängen inne hos oss (för att minimera spring och uppvakning efter amning). Sova hela natten- kuren ska vi försöka ge oss på under sportlovet.

Han är inte så intresserad av smakportionerna och flaskan med ersättning på kvällen har blivit omöljlig igen. Igår fick han en smakis gröt som verkade passa herrn, så jag hoppas att vi hittat något som mättar mer än BM och som kan komplettera kosten framöver.

Och tillsist - lycka är att smyga in till barnen på kvällen och lyssna till deras mysiga snusande!!!
Malou
~~Dotter 2003~~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Och tillsist - lycka är att smyga in till barnen på kvällen och lyssna till deras mysiga snusande!!!
Ja du DET är lycka och när man i ett svagt ögonblick känner att nu vill jag ta upp och bara hålla om dig en hel massa, men veta att den goda sömnen den är "fredad". :lol: :sleep: :heart:
Tor 2006

Malou

Inlägg av Malou »

Nu är påsklovet här och det är dags för oss att introducera 12 h natt. Grabben är nu 4,5 månad och sover nu från kl19 till kl 04 då vi hämtar honom från barnens sovrum, han ammar halvsovandes ett bröst och somnar sedan om inne hos oss till morgonen som kommer kl 06.45. Vi vaknar i 4 av 5 fall av väckaren och inte av bebisen, han har inte fått mat tidigare än 04 se sista tre veckorna iaf.

Nu har vi läge att införa 12h natt då min man har påsklov och vår stortjej ska åka och sova hos farmor och farfar i 2 nätter. Vad ska vi tänka på? Vi måste väl inte vara vaken hela natten som en riktig SHN-kur? Är det viktigt att åtgärda på en gång så att inte barnet vaknar ordentligt första natten eller ska man ligga så lågt man kan?

Lite nervös faktiskt! Det känns som detta är ett stort steg. Han äter betydligt mer nu jämfört med för några veckor sedan. Det är smakisar till lunch, banan till mellis och gröt till middag (plus amning varje mål) så jag hoppas att det inte blir ett stor omställning för honom matmässigt. På söndag kör vi - håll tummarna!!!
Malou
~~Dotter 2003~~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

OJ härligt!!

Jag skulle nog köra enl. lathunden för SHN kuren, men du kan om du känner att du vill avvakta lite gruff och gnöl, men riktiga frågor skall ha riktiga svar, precis som med kuren.

Printa ut och sätt på kylen tycker jag, då VET ni VAD ni skall göra och NÄR.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21

Sen kommer min "Pepping tråd" här....
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068
Tor 2006

Malou

Inlägg av Malou »

De ömma föräldrarna hade laddat till tusen inför denna spännande natt då 12-timmars natt skulle introduceras för bebisen. Fönstret var täckt med aluminiumfolie, storasyster hos farföräldrarna, SHN-lathunden och ett anteckningsblock framdukat på köksbordet, modern med öronproppar en trappa ner och den ömme fadern untanför rummet sovandes på en madrass. Ingen av föräldrarna sov särskilt mycket eller djupt då de var så spända över Natten. När så modern blev väckt som planerat 06.45 av fadern med en hungrig bebis på armen kom den laddade frågan: -En rapport tack! Hur gick det i natt? Varpå den ömme fadern levererade svaret på klassiskt manligt norrländskt vis: -Den har du redan fått. Modern fattade nada: Va? Du sa ju inget?!? Fadern: -Just det!

:lol: :lol: :lol:

Vår älskling konstaterade kanske trött att det var skönt att ingen kom och väckte en mitt i natten för att truga i en mat. 8)

(Mamma kan dock inte låta bli att ligga lite lågt med förväntningarna, vi får se om detta håller i sig... :shock: :wink: )
Malou
~~Dotter 2003~~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt Malou, jag tror attityden satt i väggarna. Så se till att den sitter i natt också.
Det man kan ha i åtanke är ju att när de lär sig att sova så här är att själva "ramsan" inte får chansen att sätta sig som det verktyg det är tänkt. Men då tar ni bara det när ni behöver. :wink:

Pepping, pepping för att allt fortsätter så bra. Det jag har gjort för att ramsan skall fungera utan kur är att jag "bekräftelseramsar" extra noga lite då och då. Då finns den där som pavlos hundar och väntar. :wink:
Tor 2006

Elle

Inlägg av Elle »

:^o :lol: :sleep:
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Malou

Inlägg av Malou »

Hej igen!
Nu har vi haft 12-timmars natt i 1,5 vecka för vår son som precis fyllt 5 månader. Dagtid har vi bytt till 12-45-1,5-45 schema. De korta sovningarna sker på rygg i vagn (det blev för obekvämt på mage) och långluren i spjälsängen.

Lillprinsen sköter sig hittills bra tycker jag =D> .
Det enda är att han brukar vakna någon gång vid 4-5 på natten då han läggs till rätta, ramsas och somnar om. Nu har det plötsligt blivit väldigt oroligt på nätterna då han dels har blivit snuvig och dels är jätteorolig i kroppen. I natt var det rekord då han vaknade 4 gånger av att han helt plötsligt befann sig på rygg och så kan man ju inte sova :wink: . Han kan vända sig från rygg till mage på golvet men inte i sängen där det är mindre plats. Läggningarna vid långluren och på kvällen är också orolig då det liksom kliar i benen och han "klättrar" i sängen, ja han är som en liten propeller. Känns det igen? Ska vi ha det så här ända tills han kan krypa eller?

Hälsningar
Malou
~~Dotter 2003~~
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Malou!

Vad härligt att det går så bra för er :D Så här skulle jag göra: Se till att ni har MASSOR av AKTIV utevistelse, vändningsträning under vakentiden, massor av mat-det är ofattbart vilka mängder de kan få i sig i den åldern :shock: och social delaktighet. Sedan skulle jag bjuda på MAX en vändning, där ni går in, vänder runt och ut utan att säga ramsan, precis som om han vänt sig av sig själv och sedan besvara hans ev frågor med ramsan. Det går faktiskt ypperligt att somna på rygg och det lär han upptäcka bara ni ger honom chansen :wink: . Sedan kan ni gå in när han sovit 10 min, vända till mage, stoppa om och gå ut.

:heart: Elle
Malou

Inlägg av Malou »

Tack Elle för ditt svar!

Vi har försökt backa med att hjälpa honom vända sig tillbaks på mage och nu kan han faktiskt somna om ibland på rygg. På kvällen är det lättare att avvakta, på natten är det lite svårt eftersom hela huset vaknar inklusive storasyster, så det blir kanske lite mycket "vändnings-service" nattetid. Eller nattetid, det är mest på morgonsidan han vaknar nu är snuvan har blivit bättre. Nu vaknar han vid 6-tiden (natt 18.45-6.45) och om han vänds då är han ganska nöjd till 6.45.

Jag är lite nyfiken på om du har några tips vad man kan hitta på som aktiv utevistelse för en 5-månaders. Vi försöker bara gå med honom en sväng med vagnen innan han sover e. m - passet, halvsittandes så att han ser. Jag skriver försöker, för det är inte alltid jag hinner. Längtar till våren då det förhoppningsvis blir enklare att få ut båda barnen (det är snö här ännu).

Har börjat öka matmängden nu, så här ser det ut:
Mål 1: Amning
Mål 2: Grönsakspure + smakis Köttpure (ny) + fruktmos, Amning
Mål 3: Amning, Gröt (ny), banan
Mål 4+5: Amning, Grönsakspure(ny), Gröt, Amning
Han älskar gröten, favoriter är gröt och banan. Purén med potatis och majs är också smaskens. Har ni förslag på ytterligare mat? Det är lite dubbelt detta med maten, vill inte sluta amma ännu men nu känns det som hela vakenpasset består av mat och det är ju inte bra det heller. Kan tillägga att killen är stor för åldern, 70,5 cm lång och väger 8,5 kg .

:heart: -Hälsningar
Malou
~~Dotter 2003~~
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Malou!

Ursäkta att jag inte sett dina frågor :oops: Här kommer massor av smaskiga barnmatsrecept om du vill laga eget: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=6677
Vad skönt att det går så bra med införandet av mer mat. Du behöver definitivt inte sluta amma! Du kan fortsätta amma vid varje mål om du vill så länge du vill bara man dessutom börjar införa mer fast föda. Alltså precis som du gör, så fortsätt så! All mat under måltiden ska ner inom timmen och resten av vakenpasset fyller du med social delaktighet, utevistelse och umgänge :D

När vi är ute så gör vi så här: En stund i bärselen där jag och brorsan visar henne saker ex träd, buskar, cyklar, ja detta är storebrors uppgift och det ääääälskar han! Hon får sedan sitta med i sandlådan en stund och gräva. Vid promenad så "bullar jag upp" henne så hon kan spana lite vad som finns runt omkring. Går vi till någon park så får hon var uppe, gunga, se på djuren etc. Snaaart blir det varmare och lättare att ta med en filt och lägga juvelerna på mage så de får undersöka världen lite.

:heart: Elle
Malou

Inlägg av Malou »

Hjälp? Vad är det som händer?
Lilla älsklingen protesterar jättemycket vid läggning, värst på kvällen men idag vid alla lurarna. Han blir arg och ledsen på ett sätt som han aldrig blivit förut och verktygen lugnar något men inte helt. (Vi är noga med skrattet till gonattet.)

Han blir 6 månader om en vecka och har börjat dra sig fram lite, kan det vara det? Eller behöver han mindre sömn nu? Min känsla är att det är någon utveckling på gång, det är svårt att beskriva men han beter sig annorlunda. Den här förändringen har kommit tvärt de senaste dagarna, från att det har varit skönt att gå och lägga sig är det helt plötsligt jättejobbigt. Känner ni igen detta?
Malou
~~Dotter 2003~~
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"