Gallskriker under buffning
Gallskriker under buffning
Våran son har nu blivit en månad och vi flyttade över honom till sin egen säng igår. Han ammades och lades i sin säng men ville inte somna själv så jag buffade honom i över en timme, men han gallskrek konstant under buffningen. Efter ca en timme tystnade han av utmattnig men somnade inte. Han började picka med huvudet där han låg utan att skrika så vi lyfte upp honom och gav honom mera mat och la honom tillbaka. Då låg han tyst i sängen och man såg att han himlade med ögonen och var dödstrött, men han vägrade att somna och så fort han råkade somna så vaknade han lika fort och spärrade upp ögonen med ett ryck. Så här höll han på i ytterligare ca 1.5 timmar innan han somnade. Man får ju otroligt dåligt samvete av att låta honom gallskrika i en timmme innan han tystnar, ska man verkligen låta det gå så långt. Vad ska man göra??
Hej Chrille.
Buffningen är till för att bryta mönster. Alltså om han skriker och inte kan komma till ro själv ska man ta till buffning. Så fort han tystnar lägger du solfjäder på ryggen och håller tryggt, trycker ner lätt och går ut.
Han är bara en månad än och det låter som om han har kvar överlevnadsångest. Det viktigaste är att han är mätt - det ska se ut som om han får käll gröt efter en sjurätters middag, alltså inte kunna tänka sig en droppe till. Du ska alltså vara så säker på att han har fått i sig tillräckligt att du vet att du inte behöverta upp honom för att fylla på.
Sedan ska du lugna honom i sängen, på ett sätt som du känner fungerar. Buffning för att få honom att sluta skrika och solfjäder för att få honom lugn är bra verktyg.
/LO
Buffningen är till för att bryta mönster. Alltså om han skriker och inte kan komma till ro själv ska man ta till buffning. Så fort han tystnar lägger du solfjäder på ryggen och håller tryggt, trycker ner lätt och går ut.
Han är bara en månad än och det låter som om han har kvar överlevnadsångest. Det viktigaste är att han är mätt - det ska se ut som om han får käll gröt efter en sjurätters middag, alltså inte kunna tänka sig en droppe till. Du ska alltså vara så säker på att han har fått i sig tillräckligt att du vet att du inte behöverta upp honom för att fylla på.
Sedan ska du lugna honom i sängen, på ett sätt som du känner fungerar. Buffning för att få honom att sluta skrika och solfjäder för att få honom lugn är bra verktyg.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Hej!
Jag tror som LO att han har överlevnadsångest!
Har ni Barnaboken, och har läst om överlevnadsångesten där?
Detta är så fruktansvärt för barnet att det inte kan sova, han vågar inte!
Matar ni efter standardmodellen? Mat, mat, mera mat?
Jag blir så orolig när jag läser detta, för det påminner så om våran Clara!
Hon skrek och skrek, fick stämpeln kolik, väntade på att gå upp i vikt så hon kunde få kolik-medicin, men så fick jag Barnaboken i min hand.
Jag sökte i registret på kolik, och hittade där kapitlet om överlevnadsångest. Och det var där det satt, hela problemet. Hon var inte mätt! Fy så hemskt, där hade hon legat och varit hungrig!
Jag fasade in standardmodellen, med extra mat inför natten (först maraton-amning varje kväll, sedan urpumpad bröstmjölk på flaska) och sedan blev det bra!
kram anna
Jag tror som LO att han har överlevnadsångest!
Har ni Barnaboken, och har läst om överlevnadsångesten där?
Detta är så fruktansvärt för barnet att det inte kan sova, han vågar inte!
Matar ni efter standardmodellen? Mat, mat, mera mat?
Jag blir så orolig när jag läser detta, för det påminner så om våran Clara!
Hon skrek och skrek, fick stämpeln kolik, väntade på att gå upp i vikt så hon kunde få kolik-medicin, men så fick jag Barnaboken i min hand.
Jag sökte i registret på kolik, och hittade där kapitlet om överlevnadsångest. Och det var där det satt, hela problemet. Hon var inte mätt! Fy så hemskt, där hade hon legat och varit hungrig!
Jag fasade in standardmodellen, med extra mat inför natten (först maraton-amning varje kväll, sedan urpumpad bröstmjölk på flaska) och sedan blev det bra!
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Han äter bra, har gått upp ett halvt kilo sista veckan. Vi har barnboken och har läst om överlevnadsångesten. I vårat fall verkar inte buffning funka för att få honom att sluta skrika, han skrek som sag var i en timme när jag buffade honom. Hade jag tagit upp honom och gått runt med honom istället så hade det funkat. Det brukar det alltid göra när han är ledsen. Men i det här fallet ville jag inte ta upp honom, för då bekräftar man bara hans rädsla att ligga själv. Eller har jag fel?
Pa en 1 manaders bebis hade jag anvant vagning istallet for buffning och e det sa att du tar upp honom sa skall det vara for att ge mera mat dvs forsakra dig om att det inte ar en plotsklig "hunger" som ar boven i dramat tackar han nej till detta sa ner i vagnen igen. Gar det att halla honom vaken for att ata sina 1,5 tim under dagen, jag menar alltsa att han inte sover for mkt pa dagen for att sedan ha nattklubb pa kvallen=har vant lite pa dygnet?
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Jodå, han äter och är vaken i ca 1,5-2 timmar vid varje mål. Nu sover han allt från 1 till ibland 4 timmar i stöten, men vi håller honom vaken ett tag under målen. Tidigare fick han mat när han skrek och det blev ibland varje timma, men numer försöker vi hålla 2-3 timmar emallan. I stort sett enligt std-modellen.
Killen vaknade imorse kl 9 och har inte sovit en blund efter det, alltså har han nu varit vaken i över 8 timmar i sträck. Han vill inte sova, han växlar mellan gråt och nyfikenhet. Så fort man lägger honom på mage så börjar han att "picka" även fast han nyss ätit sig proppmätt och inte vill ha mer. Nu börjar tankarna "fara iväg" ifall gårdagskvällens ångestattack påverkat honom så pass hårt att han vägrar sova. 
Vaken i 8 timmar!
Oj, oj jag blir så orolig.
Ursäkta tjatet
men ÄR han verkligen mätt?? Det låter faktiskt inte så. När du säger att han inte vill ha mer är det då efter tredje eller fjärde omgången mat
Under 1,5 timme:
Mat bröst 1
Rap
Mat bröst 1
Rap-byte-umgänge
Mat bröst 2
Rap
Mat bröst 2
Truga!
Ut och gå med vagnen över stock och sten om det så behövs
Han måste få hjälp att komma till ro. Precis som Camilla hade jag också använt mig av vagning istället för buffning på en sån liten. Läs på om tekniken.
En sån liten ska INTE "gallskrika" i en timme
Det ska verktygen förhindra. Något är fel och jag tror också att det här handlar om överlevnadsångest.
Ursäkta tjatet
Under 1,5 timme:
Mat bröst 1
Rap
Mat bröst 1
Rap-byte-umgänge
Mat bröst 2
Rap
Mat bröst 2
Truga!
En sån liten ska INTE "gallskrika" i en timme
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. 
Hej igen!
Ja, nu blir jag ännu mer orolig...
Håller med "Mindy" i varje stavelse!
Såhär ska det inte vara!
Standardmodellens matning med mat i 2 omgångar enl. Mindy ovan (och väl beskrivet i Barnaboken förstås
) är en FÖRUTSÄTTNING för att han ska bli mätt och våga sova!
Att han gått upp si och så på en vecka säger INGENTING om hur mätt han är. Det ger bara BVC en kurva att gå efter
Till mig sa dom att "Clara följer ju sin kurva så fint, så mat får hon ju så det räcker". Det fick hon ju inte alls!!
Tänk, där gick vi och bar på henne, körde vagn över tröskel, jag undvek mjölk i kosten, Minifom-droppar, etc. etc. i all oändlighet, inget hjälpte, och varför då?
Hon var ju inte mätt! Det var klart hon skrek!
Det är så hemskt att tänka på att jag fortfarande mår dåligt över att tänka på vad vi gjorde med henne de där första månaderna innan jag fick Barnaboken...
Hade jag inte vetat det jag vet idag, hade jag sagt att Clara hade kolik när hon var liten, och dessutom drogat ner henne med sömnmedicin...
Tur att det aldrig blev så...
Förlåt att vi "tjatar" på er här inne, men vi vill er, och lille grabben väl!
Och detta liknar alltför mycket det vi gick igenom att jag inte kan hålla tyst...
kram anna
Ja, nu blir jag ännu mer orolig...
Håller med "Mindy" i varje stavelse!
Såhär ska det inte vara!
Standardmodellens matning med mat i 2 omgångar enl. Mindy ovan (och väl beskrivet i Barnaboken förstås
Att han gått upp si och så på en vecka säger INGENTING om hur mätt han är. Det ger bara BVC en kurva att gå efter
Till mig sa dom att "Clara följer ju sin kurva så fint, så mat får hon ju så det räcker". Det fick hon ju inte alls!!
Tänk, där gick vi och bar på henne, körde vagn över tröskel, jag undvek mjölk i kosten, Minifom-droppar, etc. etc. i all oändlighet, inget hjälpte, och varför då?
Hon var ju inte mätt! Det var klart hon skrek!
Det är så hemskt att tänka på att jag fortfarande mår dåligt över att tänka på vad vi gjorde med henne de där första månaderna innan jag fick Barnaboken...
Hade jag inte vetat det jag vet idag, hade jag sagt att Clara hade kolik när hon var liten, och dessutom drogat ner henne med sömnmedicin...
Förlåt att vi "tjatar" på er här inne, men vi vill er, och lille grabben väl!
Och detta liknar alltför mycket det vi gick igenom att jag inte kan hålla tyst...
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Da du skriver att han sover 4 timmar i stoten sa antar jag att du menar nattetid? alltsa borjar du ge mat kl 8 sa borjar du ge mat nasta gang vid 12 sa det bor inte bli mer an 2-2,5 tim somn emellan malen dagtid. Ser han acklad ut och haller pa att krakas/kraks da du erbjuder mer mat? Han maste alltsa vara megatoppfylld sa det sprutar mjolk ur oronen pa honom, da e han matt och detta ger ju somn (aven hos vuxna) och bidrar da alltsa till att de somnar. Om det gar for lang tid mellan lurarna sa far det ofta motsatt effekt, dvs de blir sa speedade att de inte kan somna. Da han varit vaken i max 2 tim och e MATT sa lagg honom i vagnen och vagna och ge er inte forran han somnat, dvs tank inte att "han verkar inte trott sa vi tar upp honom" utan att det ar viktigt att fa till detta sovmonster for att han skall bli somnig igen till nasta lur, somn foder somn.
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Hej,
Han somnade efter 23-tiden igår kväll. Då hade han varit vaken i ca 14 timmar i sträck. Förrutom en blund på ca 9 min. Han ville absolut inte ligga själv utan fick ligga intill bröstet för att somna. Då gick allt bra. Nu har han sovit hela natten förrutom ett mål vid 3-4 tiden och sovit till 9. Idag ska han få åka vagn utomhus så får vi se om han somnar/sover bättre. När jag skrev 4 timmar i stöten så menade jag dagtid, vi ska försöka följa standardmodellen bättre och hålla tillbaka på sömnperioden. Tack för hjälpen och alla tips.
Han somnade efter 23-tiden igår kväll. Då hade han varit vaken i ca 14 timmar i sträck. Förrutom en blund på ca 9 min. Han ville absolut inte ligga själv utan fick ligga intill bröstet för att somna. Då gick allt bra. Nu har han sovit hela natten förrutom ett mål vid 3-4 tiden och sovit till 9. Idag ska han få åka vagn utomhus så får vi se om han somnar/sover bättre. När jag skrev 4 timmar i stöten så menade jag dagtid, vi ska försöka följa standardmodellen bättre och hålla tillbaka på sömnperioden. Tack för hjälpen och alla tips.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
"Han ville absolut inte ligga själv utan fick ligga intill bröstet för att somna." Kan det sägas tydligare från hans sida - han behöver mat, mycket mat, mera mat och ännu mera mat för att KUNNA sova, med någotsånär lindrad överlevnadsångest
Han "vill" ingenting hit eller dit, annat än att överleva. Helst leva också, ett liv värt namnet. Svält honom då inte - varken på mat eller sömn
För Guds och lille pojkens skull, inför Standardmodellen på en gång
Så små barn ska inte kuras i stor stil som om de hade sömnproblem. De ska bara hjälpas i ro helt lugnt, på mätt mage. Blott månadsgamla barn kommer aldrig i varaktig ro om de inte fått tillräckligt med mat dvs mat i överflöd. Så är det bara. Du har för bråttom
Inför Standardmodellen nogsamt och skriv och rapportera när du har fått slut på detta fullständigt oacceptabla lidande för honom
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022