Hunger och Vargen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Elle

Re: Oj oj

Inlägg av Elle »

Kate skrev: :?: Ta bort 23-målet samt flytta 04 målet till klockan 05 så sover han 10 h. (förutsatt risvälling samt nattmackan) Samtidigt har han kanske lättare att lära sig ignorera pappa då vid 06 till 06:30?
Jag skulle fokusera på att proppa i mat och ta bort 23-målet. Ha kvar sista nattmålet vid 04 så vagnar du bara vid behov om han vaknar upp när pappa går upp.
Kate skrev: :?: Inför vi ramsan då som du beskrev ovan?
Jag skulle säga ramsan nu när ni lägger honom, så att den går in lite bakvägen. Sedan när ni beslutar att ta bort sista nattmålet så gör du som ovan.
Kate skrev: Fällde upp suffletten och lade över en handduk. :?: Var det fel? Har var inte ledsen på något sätt så ska han få titta?
När dottern sov i vårt rum så hade vi sufletten uppe och ett luftgenomsläppligt tyg över så att det verkligen skulle bli mörkt. Om de små juvelerna vaknar så ska de absolut inte se något spännande runtomkring. Så fortsätt som du gör tills han flyttar in till sitt eget rum. När natten sitter så flytta över honom till spjälsängen för natten. Den kan du ju göra mysig och lite trängre.
Kate skrev: Vi ska åka ner till Uppsala på släktträff i mitten på maj och då lär sömnschemat paja under bilresan. Tänkte därför också att vi kanske borde ha en nyare vagn så vi kan vagna honom om vi måste, annars tänkte vi resesäng.
:?: Kan man typ kräva av lillkillen att han ska sova gott i vagn när han vant sig vid säng?
Förösk hålla schemat så gott det går under resan och om det skulle bli tokigt så se det som en resdag och så styr ni upp nästa dag. Det kommer gå kanon! Vi reser massor med barnen och det går alltid bra så länge vi föräldrar håller oss coola 8) Till i maj så kommer hans natt sitta säkert och om du är osäker på vagnen så ta resesängen. Tills dess är han ju van vid sin spjälsäng så det kommer bli kanon. Kolla bara så ni kan mörklägga rummet ordentligt där han ska sova. Vi brukar alltid ta med en rulle sopsäckar och tejp så kan man mörklägga oavsett hur rummet ser ut.
Kate skrev: :?: Hur stor mängd risvälling kan man fasa in i taget tycker du/ni och under hur lång tid samt vilka mål?
Vi fasade in risvällingen genom att blanda ersättning/välling 60-40 och sedan fasade vi in mer och mer av risvällingnen. Vi ökade mängden lite varje dag och efter en vecka var vi uppe i bara risvälling.
Kate skrev: :?: Hur mycket katrinplommonpure behövs normalt per dygn?
:?: Under hur lång tid fasar man in den då den är fast föda?
:?: Angående nattmackan...är det risk för extra förstoppning då så man ska vara beredd på det?
Vi serverade ca en burk katrinplommonpuré per dag under två veckors tid när vi började servera gröt och smakis till lunch. Så ge lite som avslutning när du serverat smakis. Det är olika hur magen reagerar på olika barn så ha koll bara och servera mer katrinplommon(eller andra lösande prod) så magen får lite hjälp. Nattmackan är nog ingen fara för förstoppning då han ju är van vid både BM och ersättning.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Elle

Inlägg av Elle »

annawahlgren skrev::D Tassar in och säger bara:

Elle :heart: Du är en klippa \:D/

Tack, du rara, fantastiska, sanslöst kunniga och skickliga människa.

Vad vore detta forum utan dig :?: :!:

Platt intet :!:

:heart:
TACK :heart: Anna :heart: det värmer ända in i hjärtat! Vi NJUTER varje dag tack vare allt vi lärt oss av dig och jag vill göra allt för att andra familjer ska få ha det så här också.

Kate

Inlägg av Kate »

Tack åter igen för goda råd!

Nu har vi haft 6 toppengoda nätter och den sista helt fantastisk. Max somnade 19:00, väcktes och fick mat 23. Sedan sov han till 03:55 då han vaknade och knorrade lite men somnade om själv. Väckte honom 04 för mat och sedan sov han till 06:55 då han låg och sög på knogarna till pappa kom och tog upp honom 07:00. Blir så himla stolt! :heart: :heart:

Allt detta tack vare så goda råd från er alla! TACK SÅ MYCKET! :D :heart: :heart: :D

Ps. Tänkte på det där med snuttetrasa, har varit in och kollat på Snutten. Max har en trasa han gillar. Har lagt ner den med honom en gång vid ett dagspass men han blev som lite manisk och började pula in den i munnen och tugga frenetiskt och blev inte alls lugn (kan vara lite svårsomnad vid dagpassen). Sedan dess jag har jag inte provat någon mer gång. Samtidigt ligger han och öppnar och stänger händerna som om han ville ha något att krama så jag vet inte hur jag ska göra. :?: Vad tycker du? Hm, blev ett långt ps. Ds
Mamms till Max 30/11-07 och Natalie 23/5-12
Elle

Inlägg av Elle »

Härligt Kate, bra jobbat! \:D/

Vi har givit Lilly en snuttefilt och den ligger hon och myser med och snuttar på plus att hon snuttar lite på handen innan hon somnar in. Så ge honom en snuttefilt om du tror att det passar honom!

Kram Elle
Kate

???

Inlägg av Kate »

Nä, nu får jag lite panik!!!

Hade egentligen 7 frågor men fått svar på dem genom att läsa andras trådar, vilket är sååå skönt att göra. Kan lätt bli så att man känner sig som den mest inkompetenta mamman i världen ibland. Känns skönt att veta att andra också känner detsamma även om så definitivt inte är fallet. Är så skönt att känna stödet från alla er mammor :heart: :heart:

Åter till småpaniken! Läste nu åter till sist i min egen tråd och jag äär trött då det varit mycket runt omkring men har jag fattat helt fel då vi tänkt införa ramsan imorgon natt då vi tar bort 23målet.

:?: Nu när jag läste så fattade jag det som att vi ska använda ramsan först när vi tar bort 04målet??

:?: Eller menade du då att vi inte ska använda den som regelrätt verktyg förrän senare??

:?: Om det nu är så att vi bör vänta till 04målet, kan vi då inte göra som Camilla H som flyttade fram målen hela tiden lite snyggt??

Annars har jag och pappa laddat som bara den nu när hans rum är färdigt och att han ska flytta in i det samtidigt som vi tar bort 23målet och nu så vet jag inte riktigt. Vi har busat massor där inne idag och han gillar det verkligen. :D Nätterna har varit lite si och så sedan senaste rapprten. Har givit honom risvälling som nattslurk och så har han inte varit fullt lika sugen vid 23 men dock vid 03 men alltid somnat om så även om lite hjälp behövts så har han sovit och jag väckt honom vid 04. Sparar BMen i frysen till nattmackan tills det blir allvar.

:?: Undrar också vilka mål du införde risvällingen?
Har givit honom innan 2hsovpasset samt som nattslurk hittillls.

:?: Tja, vore det då inte bättre om vi väntade lite tills han är lite över 4 mån och tar bort bägge målen då?
Han har börjat äta mer per dygn men är ingen liten kille som kommer att helt sova över sina mål som det verkat hittills iaf.

Önskar er alla en riktigt glad påsk och att ni får umgås med era nära och kära!! :D :D samt tusen kramar till er kära sovhjälpare och även till alla er andra!! :heart: :heart:
Kate

Inlägg av Kate »

:D Hej svejs igen!

Glömde en fråga..
:?: Om du tycker vi ska börja med ramsan ikväll så undrar jag om vi ska fortsätta likadant imorgon på dagslurarna eller om man bara kör den nattetid till att börja med?

:D Glad Påsk igen

:heart: :heart: från Kate
Elle

Re: ???

Inlägg av Elle »

Kate skrev: :?: Nu när jag läste så fattade jag det som att vi ska använda ramsan först när vi tar bort 04målet??
:?: Eller menade du då att vi inte ska använda den som regelrätt verktyg förrän senare??
:?: Om det nu är så att vi bör vänta till 04målet, kan vi då inte göra som Camilla H som flyttade fram målen hela tiden lite snyggt??
Det hela handlar om att de små juvelerna är redo för ramsan som ett regelrätt verktyg runt 4 månader. JAG tycker att det är lättast att vagna bort det tidiga nattmålet och behålla 04-målet tills 4 månader. Jag är ingen fan av att flytta fram mål lite i taget, tycker det blir lite förvirrande för barnet. Men det är JAG det, gör som det passar er. SM är ju ingen EXAKT manual utan en modell som man gör till sin egen.
Kate skrev: :?: Undrar också vilka mål du införde risvällingen?
Har givit honom innan 2hsovpasset samt som nattslurk hittillls.
Vi gav risvälling till frukost, mellanmål och nattslurk. Nu ger vi gröt till frukost och fyller på med mild havrevälling och ger även vällingen till mellis och nattslurk.
Kate skrev: :?: Tja, vore det då inte bättre om vi väntade lite tills han är lite över 4 mån och tar bort bägge målen då?
Han har börjat äta mer per dygn men är ingen liten kille som kommer att helt sova över sina mål som det verkat hittills iaf.
Han behöver inte två nattmål nu så bestäm vilket ni vill ha bort nu och vagna bort det.

När man väl infört ramsan som regelrätt verktyg så använder man det även dagtid vid läggning och vid ev behov av hjälp.

Lycka till!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"