Har startat kuren men har några frågor.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ja, det är ju jag som bekräftelse ramsar bort fnurror :oops: Alltså inget man "ska"... :oops: :wink:

Jag kör ett race för natten och sen ALLA lurar dagtid ordentligt. Men du kan gott ge den när han är i "insomningslandet" (insomningslandet-där man är när man precis är på väg in i sömnen. Avslappnad och mottaglig) tycker jag. Då får man oftast inga protester, men man har definitivt "sista ordet". :wink:

Man har ju funnit att studenter som lyssnar på föreläsningar under avslappning kommer ihåg mer och behöver inte "plugga" lika intensivt och mycket, om de just får i sig detta i samband med avlappning, eller tar en lur direkt efter pluggandet. Det är det där tycker jag som man vill åt. :D

Jag citerar mig själv om "pavlos hundar" jag skrev en gång...
HÄRLIG rapport!!

Du citerade en del under ramsan och då citerar jag det som stod innan också. :wink:
Barn under tre och en halv månad/fyra månader kan ”bekräftelseramsas” mer eller mindre sovande.
Man bekräftelseramsar dem!!

Jag sade ramsan precis när Tor höll på att somna precis som du skrev i ditt citat nedan! Mera i förbifarten som personliga husljud. Detta hör man i bakgrunden utanför dörren när man håller på att somna, med tonen som säger, precis så här mysigt är det när man sover och mamma VET precis vad hon gör.

Sov gott, lugn och trygg! Alltid x4!

Det är "pavlos hundar vi talar om här". Kan du den principen?

Han ringde i en klocka i "bakgrunden" NÄR hundarna åt. Och när han gjort detta under en tid så när han ringde i klockan började hundarna dräggla... Det triggade altså deras ÄT reflexer.
Samma sak gjorde jag med ramsan, jag sade den mera i bakgrunden när Tor somnade och den blev en "tingad reflex" och sen dess har jag faktiskt aldrig "kurat, minikurat, halvkurat, omkurat eller någonkurat" Tor. Jag har väl då kanske "bekräftelsekurat" honom kan man säga. Har vi någonsin problem med läggningar numera ser jag till att det är JAG som har sista ordet! ALLTID! Diskussion avslutad typ. 8)

Tror detta har varit en stor nyckel till att vi har haft oerhört "korta" och näst intill obefintliga fnurror på våra trådar. Och sen Tor blev diplomerad SS har han aldrig haft anledning att behöva erövra det igen. Jag har inte varit uppen 1 enda natt sen han var 6 mån. (förutom runt 23, då han när han varit sjuk eller haft tandproblem vaknat fått en alvedon och sen sovit vidare med en bekräftelse ramsa)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jippiiiiiii :D :D :D :D

Inatt sov bäbis nästan hela. Var ledsen vid 01.30 och låg då på rygg och vifftade som en förtvivlad skalbagge. Vändes tyst och utan ramsa. Somnade på studst :sleep:

Vaknade 6.00 låg och pratade 20 min, började hojta, fick en ramsa och somnade om. Har inte hänt på länge. Om han vaknad vid 6 har han oftast legat vaken tills vi gör morgon. Gick in 7.05 och väckt en mycket glad och nöjd bäbis :D :D :D

Tänka vad lite jobb och tålamod ett par nätter kan göra, hoppas det inte var en engångsföreteelse. Om det var det så jobbar vi vidare :wink:

Nu på morgonen vände han sig också själv för första gången på två veckor. Jag är så glad :D :D

Glada och pigga hälsningar :heart:
Tore och hans mamma Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Gäst

Inlägg av Gäst »

Se där!!! :D

Har du väckarklocka till honom? Som HAN hör? Jag tjatar om detta till alla för jag blev helt tagen på sängen (bokstavligt talat! Haha! :lol: ) av hur effektivt det var för att få bukt med tidiga morgnar.

Tålamod, sa du? Jahaaaa!! :wink:

Kram Tinis
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: Det har jag nog inte sagt förut :oops:

Vill bara tacka dig för den bestickande tydliga bilden du gav :!:
ilindstrom skrev:Var ledsen vid 01.30 och låg då på rygg och viftade som en förtvivlad skalbagge. Vändes tyst och utan ramsa. Somnade på studs :sleep:
:!: Tack :!: Säger jag å lilla barnets vägnar också :wink: :lol:

Så här skriver jag i nya, Internationella Sova hela natten-boken, som ska komma ut i slutet av januari:

:arrow: "Som du säkert har märkt vid det här laget, förespråkar jag magläget utan att skämmas. (Ja, jag anar dina förskräckta invändningar! Det kan lugna dig att höra att det inte finns ett enda fall av SIDS dokumenterat, någonstans i världen, där barnet sovit på mage med larm.)

Det beror inte bara på att jag tycker det är så mycket enklare och effektivare att både vagna och buffa ett barn som ligger på mage, liksom att lägga tillrätta och solfjädra. Det beror också på att magläget i sig är sömnbefrämjande.

Faktum är att små barn som får sova på mage från början sällan drar på sig sömnproblem. Ty att 'sova groda' är det naturliga för människobarnet, liksom för alla andra fyrbenta varelser, som inte gärna sover med mjukdelarna blottade och benen i vädret.

Redan ett helt nyfött barn kan lyfta huvudet, vända det från sida till sida och obehindrat ta sig luft. På mage har spädbarnet en rörelsefrihet, som stäcks på rygg. Byta ställning behöver vi alla göra, även under sömnen. Om vi kan.

Fördelarna med magläget är obestridliga. Här är några:

• Lilla matsmältningsapparaten, som är under utveckling, lever ett betydligt lugnare liv på mage.
• Snuva rinner ut.
• Senkomna rapar, uppstötningar, kräkningar kan inte ställa med någon katastrof.
• Kvävningsrisken elimineras på mage mot slätt underlag, där barnet självt kan lyfta huvudet och undkomma det som möjligen hamnat över huvudet.
• Spädbarn på mage hindras inte från att från första stund praktisera de neurologiskt livsviktiga kryprörelser, som utvecklar inte bara motoriken utan också alla de fem sinnena."

:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Tack Tinis och annawhalgren för snabb respons :heart:

Nej, jag har inte använt väckarklocka. Men överväger det starkt. Ska bara pallra mig iväg för att införskaffa en :oops: . Vi har ingen. Jag har sett att det är fler som får till de tidiga uppvaken med den :)

Anna jag vet att många kommer att ha nytta av din nya bok. Ser fram emot att läsa den :heart:

Glada hälsningar
Tore och hans mamma Ida

www.sovgott.net
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag tror klockan är magisk just för att det blir som en opåverkbar, yttre makt som bestämmer morgonen. Hur konsekvent man än är så kan det vara svårt att bryta övertygelsen: "Jag skriker, alltså blir det morgon". För det blir det ju till sist, och barnet uppfattar det kanske som att det var hans/hennes förtjänst trots att man väntat tills tiden var inne, eller tills det var lugnt.

Fast visst är Tore en magsovare, Ida? Jag menar, visst missionerar Anna för redan frälsta här, eller???? :wink:

/Tinis
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jodå. Han har sov på mage redan på BB, med diverse blickar och undrande. Givetvis med larm. :wink:

Jag ska verkligen förmå mig att köpa den där väckarklockan :roll: :wink:

Tack Tinis för sparken i rumpan :heart: :wink: :lol:
Tore och hans mamma Ida

www.sovgott.net
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Vi köpte en "snuskbillig" på claes olsson (Täby) som går på enbart batteri, så då slipper man sladdragningen. Det gillar jag, den står precis utanför Tors rum, och när den ringer öppnar vi dörren och sträcker in klockan så han verkligen skulle fatta att NU ringer det morgon. (happy birthday, typ :lol: )
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Tack för tipset Tors mamma :heart:

Tore hälsar till Tor :heart:

Tore och hans mamma Ida

www.sovgott.net
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Puss hälsar Tor på er ALLA,:heart:
(han lagar mat med pappa, ja ok, provsmakar att pappa lagar maten rätt då... :roll: :lol: )
Tor 2006

ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

En liten hälsning från Tore och mig. Inatt sovs det åter 12 timmar utan uppvak :sleep: :sleep: . Tore vänder sig nu hela tiden på dagarna så nu kan han nog det även på natten :wink: :wink:

Glada morgonhälsningar :heart:
Tore och hans mamma Ida

www.sovgott.net
duggan

Inlägg av duggan »

Härlig läsning! :thumbsup: Bra jobbat tore! You Go Boy!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej allihopa!

Det var ett tag sedan jag skrev i den här tråden. Här är allt toppen. :D

Tänkte bara dela med mig av en aha-upplevelse angående väckarklockan. Jag har liksom inte kommit mig för att införskaffa någon trotts de positiva ord jag hört här på forum. Så för någon vecka sedan började Tore ligga och hojta vid 6-tiden på morgonen, så högt att de andra barnen vaknade. De kom upp och frågade om det var morgon snart typ en gång i kvarten. Det här resulterade i att jag på kvällen hade trötta och griniga barn som fått 1h förlite sömn. Så för tre dagar sedan tröttnade jag och tog fram äggklockan (har ännu inte skaffat någon väckarklocka :oops: ). Och redan igår så hörde jag inte ett pip från de stora och Tore muttrade lite av och till men inte så högt. 7.00 ringde klockan och ut ur sina rum russade de stora och Tore började ha gympa inne hos sig, jag är frälst. Hädan efter så kommer äggklockan vara min bästa vän :wink:

Kramar :heart:
Ida

www.sovgott.net
duggan

Inlägg av duggan »

Jag kan inget annat än att hålla med! Helt overderlig! =D>
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"