Vaknar för tidigt!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
EmmaLeo

Vaknar för tidigt!

Inlägg av EmmaLeo »

Hej!

Är ny här på forumet och här några frågor till er som kan det här :)
Är mamma till en liten kille som fyller ett år om en vecka, själva läggningen har egentligen funkat bra innan men vi har fastnat i buffningsträsket. Så tänkte vi skulle köra denna kur för att få bort det. Problemet är att sonen vaknar oftast vid 06:00 isället för 07:00 som vi vill ha som morgon efter som han somnar vid 19.

Detta är tredje kvällen/natten av kuren nu. Första kvällen gick bra ja la sonen i sängen och tillrättalade honom och buffade ca 20 sek, solfjädrade och ramsade mig ut. När jag kommit ut blev han lite ledsen så jag ramsade x4 gick sedan till köket och fixa. Hörde honom kort efter och ramsade då oxå x4 sen var han tyst, gick in och tittade efter 15 min och då sov han.
På morgonen där vaknade han starx innan 06 och var riktigt ledsen jag ramsade x flera men han lugnade sig inte så gick in för att lägga honom tillrätta men kände då att han bajsat och tog upp honom sen somnade han såklart inte.

Andra kvällen var exakt som den första men han vaknade igen vid 21:30 ramsade då x8 han blev tyst och somnade sen sov han hela natten till 06. Gick direkt jag hörde honom och ramsade, sen gick ja och la mig efter 5 min var han ledsen igen jag ramsade. Då var han tyst till 06:30 då började han igen så ramsade återigen och han blev tyst sen gick jag in 06:45 med ett glatt godmorgon.
Så tänkte höra om jag gjorde rätt där på morgonen :?:
Han somnade aldrig, behöver han det för att det ska bli rätt?
Har även läst att många rekommenderar väckarklocka till dom som vaknar tidigt, lär de då sig att vara trygga och sova till klockan ringer?

Nu ikväll så bökade han runt en del när jag lade ner honom stannade någon minut och la honom tillrätta och gick inte ut förräns han låg stilla. Han blev ledsen när jag ramsade mig ut, men ramsade sedan x4 utanför dörren och han tystnade då. Han var sedan tyst hela tiden fast jag hörde att han inte somnade förrän efter ca 20-25 min. Men jag ramsade inget då för han var tyst var det rätt att göra så?

Säg gärna om jag gjort något galet och hur jag isådana fall ska göra. Tar tacksamt imot alla tips. Har läst forumen här en del men när man är mitt i det så dyker det alltid upp någon fråga. :D
Mamma till Leo 070320
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Jag tycker att en väckarklocka är en jätte bra investering, så köp gärna in en egen till gossen som får stå utan för hans rum och ringa in morgonen.

Eftersom din son är snart 1 år och är buffträskad, så ber jag dig lägga bort buffningen över huvudtaget och använd dig av solfjädern när sådan behov uppkommer.
Nu ikväll så bökade han runt en del när jag lade ner honom stannade någon minut och la honom tillrätta och gick inte ut förräns han låg stilla. Han blev ledsen när jag ramsade mig ut
Att böka runt är många barns sätt att komma till ro, så det är hans ensak och om du stannar så pass länge hinner han bli osäker, behöver jag din närhet för att sova tryggt? Därav ledsenheten. Så efter att du lagt tillrätta och solfjädrat kort går du ut med ramsa direkt. :D

Här kommer tips mot tidiga morgnar:
1)Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
EmmaLeo

Inlägg av EmmaLeo »

Hej Malin!

Tack för ditt svar :D

Japp ska sluta med buffning, har bara buffat lite när jag lagt honom men ska inte göra det ikväll. Bra då vet jag att det är ok att böka, så då tillrättaläger jag och solfjädrar och sen ramsar ut.

Tack för tipsen mot tidiga morgnar. Om man gör något av dessa alternativ men han somnar inte om är det ok ändå? Han kommer somna om när han lärt sig?

Tänkte höra det där med att ramsa vid första pip. Imorse pep han till elr gjorde något ljud vid 05:30 men var sedan tyst och somnade om (jag ramsade då inte) Sen hörde jag honom vid 06:20 men då pratade han glatt med sig själv var inte ledsen/arg överhuvudtaget. Sen var han tyst, gick sedan in kl 7 med ett glatt god morgon.
Så tänkte höra ska man ramsa vid första pip fast han inte är ledsen och bara ligger och pratar för sig själv elr är tyst men vaken :?:
Ja ramsade alltså inte imorse.

Ska även köpa en väckarklocka. :D

//Emma
Mamma till Leo 070320
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Du ger en pangramsa vid första "vakna" pip, jag brukar vänta tills jag hör att han är vaken. En pangramsa är en glad, hurtig ramsa som upplyser om att natten ej är slut än, så en pangramsa kunde han ha fått där när han babblade för sig själv.
Det är inte säkert han somnar om ibörjan men med hjälp av väckarklockan tror jag han får ordning på det så småningom!

//Malin
EmmaLeo

Inlägg av EmmaLeo »

Hej!

Okej tack då vet jag, de senaste två dagarna har jag ramsat så fort jag hört honom. Men han vaknade igår en gång vid 03.30 ramsade och han somnade om till 06:55, härligt :D
Idag vaknade han till en gång vid 5 ramsade och han somnade om till 06:45 så det börjar likna nått.
Kan de vakna så här ibörjan någon gång per natt men sen när man kurat ett tag så vaknar de i princip aldrig innan det är morgon?

Vi har precis börjat med att sonen sover 1 ggr per dag istället för 2ggr. Ska vi ha en 2 timmars lur då elr behövs det bara 1,5h?
Om han sover ute i vagnen behöver man inte ramsa väl om jag förstått det hela rätt?

Å just det min dagramsa är ganska lik min kvällsramsa, är de ok eller ska de helst vara helt olika?

MVH
Emma
Mamma till Leo 070320
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej EmmaLeo! :D

Min lilla tös är precis jämngammal så jag hoppar in här också bollar lite med dig.
Har även läst att många rekommenderar väckarklocka till dom som vaknar tidigt, lär de då sig att vara trygga och sova till klockan ringer?
Jag tycker väckarklockan är rent magisk. Den bryter väldigt effektivt sambandet mellan gråt och att det blir morgon. Genom att införa en yttre makt som klockan, så inser barnet ganska snart att det är den som gör morgon. Även om det vaknas i förtid ibland så är det inte tal om ledsamheter och protester utan bara ett lugnt inväntande av det roliga pipet :wink: .

Jag har klockan INNE i lillans rum. Det är supereffektivt tycker jag, inte minst för lilla mamma som då bara inte KAN manipulera tiden, gå in i förtid osv. Mycket lyckat!
Så tänkte höra ska man ramsa vid första pip fast han inte är ledsen och bara ligger och pratar för sig själv elr är tyst men vaken
Om man använder sig av strategin "Pangramsa vid minsta pip" så är det JA på den här frågan. Själv har jag inte bemött tidiga morgnar med pangramsa, då jag tycker det väckte till liv snarare än hade avsedd effekt. Jag har kört total ignorans av uppvak istället. Har hon varit riktigt ledsen har jag kört ramsa och/eller musik. Välj metod och använd den konsekvent tillsammans med väckarklockan så kommer snart resultatet!
Kan de vakna så här ibörjan någon gång per natt men sen när man kurat ett tag så vaknar de i princip aldrig innan det är morgon?
Det där är väldigt olika. Alla barn vaknar till någon gång någon natt, men det blir helt klart betydligt mer sällan när kuren har satt sig bensäkert. Den stora grejen här är att barnet ska klara uppvaken helt själv, somna om tryggt och säkert och så småningom sluta vakna titt som tätt.
Vi har precis börjat med att sonen sover 1 ggr per dag istället för 2ggr. Ska vi ha en 2 timmars lur då elr behövs det bara 1,5h?
Det beror på hur lång natten är. 13,5 timmars dygnssömn är det som gäller. Mitt ettårsschema blir nog också en enda lur och jag tror att jag i och med sommartiden kommer köra 11,5-timmarsnatt och en tvåtimmarslur (bra med all bilkörning i sommar).
Om han sover ute i vagnen behöver man inte ramsa väl om jag förstått det hela rätt?
Det är ditt val. JAG har aldrig ramsat ute, någonsin.
Å just det min dagramsa är ganska lik min kvällsramsa, är de ok eller ska de helst vara helt olika?
Spelar ingen roll bara inte dagsramsan innehåller ordet natt.

Kram Tinis
EmmaLeo

Inlägg av EmmaLeo »

Hej Tinis!

Kul att våra barn är jämngamla skiljer bara 2 dagar såg jag :D Och tack för dina svar.

Ja jag måste verkligen köpa en väckarklocka tror sonen kommer tycka om han få stänga av den :D

Jaha okej man kan göra lite som man vill med pangramsa bara man följer det sedan. Jag känner att det funkar bäst att ramsa om han är ledsen elr om han vaknar till mitt i natten elr så tidigt som 5.
Idag vaknade han 6 (så tidigt har han inte vaknat sedan vi började med kuren :? ) men han pratade glatt elr vad tyst så jag kände att att ramsa inte var aktuell för när han låter så är han inte trött så han somnar om så jag gjorde som dig total ignorans och gick in 06:50.

Okej 13,5 timmars dygnsömn gäller. Men då blir det ju bra med 12 timmar på natten och 1,5 på dagen för han vaknar nästan jämt efter 1h 15min alt 1h 20 min och somnar inte om men då är det ju inom marginal kvarten så då är det väl ok?

Angående ramsa så har jag läst att dagramsan inte ska innehålla natt så det gör den inte, så då behåller jag de ramsorna jag har :D
Mamma till Leo 070320
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Tänkte bara dela med mig hur vi gjorde när gossen gick ner till 1 lur per dag, då "bjöd" jag på 2 timmars dagslur plus 12 timmars natt, i drygt en vecka, innan han hade vant sig så fick han lite extra så han orkar hela em, och det gick jätte smidigt.

//Malin
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det var ett jättebra tips, Duggan. Det ska jag använda mig av själv nu när jag funderar på 1 lur men undrar lite hur lilla söt ska orka... :D
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej EmmaLeo och Tinis!

Här kommer jag och bråkar igen om att man visst kan ha kvar två lurar en bit över året. Jag har haft 12,20,1,5 tills de är typ 14 månader där någonstanns brukar de inte somna på 20 minutaren utan ligger och kacklar för sig själva. Ibland somnar de och ibland inte. Därefter brukar jag någon/några månader till erbjuda en femminutare, men det är ju jag det. Vet att många här på forum går över till en lur vid ett, men det är ju inte ett måste :wink:

Nä nu har jag tjatat färdigt om det här med lurar tror jag men jag kunde inte låta bli. Hoppas det är okej för dig Tinis :wink: :D

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jamen såklart Ilinstrom! :D Det är verkligen olika hur man gör. Jag är inte helt övertygad om EN lur ännu till min 12-månaders. Kanske kör jag 1,5 +20 min ett tag till. Vi får se...

Du får absolut inte sluta tjata! :wink: :D

Kram Tinis :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"