Hej, hej!Hampus i Lit skrev: Sen undrar vi hur mkt gaser som är normalt?? Dom fiser MYCKET och ibland grinar dom till när dom sover och sen hör man hur dom fiser. Verkar vara jobbigt för dom. Jag och sambon är känslig för mjölk, min syster likaså, hennes barn fick äta Nutramigen för mjölkallergi...... Inga utslag i alla fall men man funderar om dom är lite känslig
Ett litet inpass angående mjölkkänslighet bara. Jag är själv laktosintolerant och saknar helt laktasenzym som är det ämne i kroppen som bryter ner mjölksocker. Det vanliga bland vuxna som inte "tål" mjölk är just laktosintolerans och det är ju ingen allergi utan en oförmåga att bryta ner mjölksocker. Det finns flera sorter och grader av detta. Det är dock väldigt ovanligt att små barn är laktosintoleranta från födseln. Bröstmjölk innehåller nämligen massor av mjölksocker!! Även om man har medfödd laktosintolerans, som jag har, så klarar man för det mesta av laktos upp till två-fyra års ålder.
Det vanliga bland barn som är allergiska eller överkänsliga mot mjölk är att de reagerar på mjölkproteinet särskilt då komjölksprotein som finns i ersättningarna. Reaktionerna varierar men diarée, kräkningar, magont och utslag är vanligt. Min äldsta dotter var och är överkänslig mot komjölksprotein dock ej laktos. Hon var väldigt väldigt lös i magen som bebis även när hon började med fastare mat och fick även utslag.
Kan vara bra också att komma ihåg att mjölk är rätt svårnedbrytbart även om man inte är överkänslig eller intolerant.
Är det bara gaser så skulle jag inte göra någon större sak av det. Ammar man så påverkas det ju av vad man äter. Annars är det ju rapa noga som gäller m.m. enligt ovan. Testa att byt ersättning först. Har fått för mig att Nan är snällare än Semper. Finns också något som heter typ Lemolac för känsliga magar om jag minns rätt. Nutramigen är såvitt jag vet receptbelagt och bör testas först efter läkarkontakt. Just det, apotekets magdroppar hjälper mot gaser också. Det har min yngsta fått och det blev klart bättre efter det tycker jag.