Skriker till han kräks!? Hjälp!
Måste korrigera mitt tidigare inlägg. Jo, han har kräkts ikväll också. Såg det nu när vi var inne och stoppade om honom. Det verkar ju som om han är både ledsen och uppskrämd när vi går ut ur rummet. Vi kan inte annat än tvivla, trots att vi vet att vi måste tro på detta till 110% men det är svårt när man ser hur ens barn tar det. Är det verkligen vettigt att oroa honom så här mycket? Jag förstår att svaret blir att vi borde varit där inne ännu mer, men det framgår ju inte någonstans. Fokus ska ju enligt metoden vara på ramsandet och inte på vistelse i rummet. Dessutom är det ju svårt att skilja på arg gråt och lesset gråt men det är kanske för att jag egentligen aldrig hört sonen riktigt arg? Om jag skulle varit inne ännu mer hade jag inte alls följt metoden som jag uppfattar den. Sonen blir ju ledsen så fort jag lämnar rummet efter solfjädern, och för att undvika att han arbetar upp sig till kräk-stadiet så måste jag ju in dit igen... Jag var verkligen inne länge en gång idag och det var tom så att han nästan somnade (kände sömnryck) men så fort jag släppte taget flög han upp som i ett ryck. Vad ska vi ta oss till???
Nu en rapport från natten som gick. Sonen vaknade redan kl 4 i natt, så tidigt har han inte vaknat på mycket mycket länge, blev helt paff faktiskt. Jag följde p 1 i handlingsplanen, med den modifikationen att jag gick in direkt och gjorde solfjäder ca 5 min. Jag sov på madrass utanför dörren och hade ställt min klocka på fem för att vara helt beredd på uppvaket som ju aldrig brukar bli före fem. Hann därför inte pangramsa utan han stod upp och storgrät när jag vaknade till. Sedan ramsade jag flera gånger, han lugnade sig, arbetade sen upp sig igen efter ca en kvart, gick in och solfjädrade, gick ut, han storgrät direkt, ramsade x6, nio minuter senare lugnade han sig, jag ramsade "gulligt" och det blev en tystnad mellan vad jag då vill kalla skrik och inte ledset gråt. En halvtimme efter att han vaknade blev han helt tyst och sov sedan till 7.10. Då ramsade jag bara x3, han tystnade men somnade aldrig om och när vi kom in 7.30 satt han, tyst, i spjälsängen och han fick titta och känna på väckarklockan som då ljöd god morgon. Positivt tycker jag att jag vid fyra-rycket fick honom att somna om på ramsan men lite bekymmersamt att det var så tidigt som 4. Nu på dagen skulle han ju få sova 1,5 h plus ev marginalkvart men han vaknade redan efter en timme i vagnen och vägrade somna om. Efter en halvtimmes försök fick han sitta upp igen och nu är han vaken. Han börjar få mörka ringar under ögonen. Nu får vi väl hålla ut till nattningen och hoppas att det går betydligt snabbare ikväll!
Jag tror ni har tagit ett stort steg framåt, faktiskt, och jag tror din gosse nu börjar anamma ramsan! Du har jobbat på OTROLIGT bra
Berätta nu hur nattningen går ikväll, och lova mig att du kopplar på Attityden när det är dags!

Berätta nu hur nattningen går ikväll, och lova mig att du kopplar på Attityden när det är dags!
En helt otrolig läggning! Vi la sonen redan kl 19 idag efter bus och skoj. Han var dock så trött att han inte ens orkade skratta som han brukar. Nåväl, jag la honom, gjorde solfjädern i åtta minuter, gick ut med ramsan, han började gnälla men tystnade efter ramsa x4. Och sen förblev han tyst! Jag bekräftade med ramsan x2 efter 3 minuter och han förblev tyst! Vi blev så totalt överrumplade och chockade. Visserligen var han extremt trött ikväll, han sov ju inte som han skulle idag på dagen och han har ju sovit mindre än vanligt de senaste nätterna, men ändå.
Jag kommer att ligga utanför hans dörr i natt och pangramsa när han vaknar, återkommer med rapport imorgon.
Tack snälla för all vänlig coachning
Jag kommer att ligga utanför hans dörr i natt och pangramsa när han vaknar, återkommer med rapport imorgon.
Tack snälla för all vänlig coachning
Vill bara berätta om natten; inte ett ljud från sonens rum! Han vaknade 7.20 men började då bara prata lite för sig själv, inget gråt. Vi ställde fram klockan och gick in med den ringande då (det var ju bara 10 min kvar tills den skulle ringa). Det är faktiskt helt otroligt att han har sovit hela natten. Vågar inte ta ut ngt i förskott men naturligtvis är vi oerhört lättade över att det gått så bra i natt. Ska vi nu ikväll försöka korta ned läggningen ngt, igår var jag ju inne i 8 min innan jag tyckte att jag kunde gå ut? Jag fortsätter sova på madrass utanför sonens rum så som du föreslagit i handlingsplanen för tidiga morgonar. 
Heja \:D/
Japp, nu är det dags att korta ner läggningen - max två minuter om du frågar mig! Det kan vara så, att ju längre man håller sig kvar i rummet desto mer oro drar man in, så massor av bus, rätt ner i sängen, bädda om och solfjädra kort och ut med massor av attityd och stadig ramsa!
Du behöver inte ligga på madrass utanför hans dörr, om du inte har väldigt lång ifrån hans rum, det räcker fint med att du ligger i din säng!
Ha en bra dag!
Kram Mia
Japp, nu är det dags att korta ner läggningen - max två minuter om du frågar mig! Det kan vara så, att ju längre man håller sig kvar i rummet desto mer oro drar man in, så massor av bus, rätt ner i sängen, bädda om och solfjädra kort och ut med massor av attityd och stadig ramsa!
Du behöver inte ligga på madrass utanför hans dörr, om du inte har väldigt lång ifrån hans rum, det räcker fint med att du ligger i din säng!
Ha en bra dag!
Kram Mia
Hej igen,
vill bara berätta om läggningen ikväll. Lika snabbt som igår, han gnällde lite mer än igår men så stannade jag ju inte kvar lika länge, nu 4 min., och ramsade någon gång extra istället. Tror jag ramsade x4 två ggr och x6 en gång. 19.10 sov han, lades 19!!! "För säkerhets skull" sover jag på madrass i köket i natt, har liksom svårt att tro att det verkligen kommer funka.
Känns i alla fall som vi har fått bra verktyg att jobba med och helt otroligt att vår son faktiskt svarar på detta. Jag hade faktiskt svårt att riktigt tro på det, det är ju nästan som ett trolleri! Ramsan och sen blir det tyst?!
Jag återkommer med rapporter om hur det går, det har varit så enormt skönt att ha dig miar som bollplank! Jag var verkligen helt desperat när jag skrev första gången och var beredd att ringa AW direkt (det var bara min man som hindrade mig). Du har varit ett fantastiskt stöd för det har varit extremt jobbiga dagar. Idag har jag haft spänningshuvudvärk nästan hela dagen, tror det är för att stressen släppt.
Måste äta nu, mannen ropar.
Återigen, tusen tack och trevlig helg!
Anna
vill bara berätta om läggningen ikväll. Lika snabbt som igår, han gnällde lite mer än igår men så stannade jag ju inte kvar lika länge, nu 4 min., och ramsade någon gång extra istället. Tror jag ramsade x4 två ggr och x6 en gång. 19.10 sov han, lades 19!!! "För säkerhets skull" sover jag på madrass i köket i natt, har liksom svårt att tro att det verkligen kommer funka.
Känns i alla fall som vi har fått bra verktyg att jobba med och helt otroligt att vår son faktiskt svarar på detta. Jag hade faktiskt svårt att riktigt tro på det, det är ju nästan som ett trolleri! Ramsan och sen blir det tyst?!
Jag återkommer med rapporter om hur det går, det har varit så enormt skönt att ha dig miar som bollplank! Jag var verkligen helt desperat när jag skrev första gången och var beredd att ringa AW direkt (det var bara min man som hindrade mig). Du har varit ett fantastiskt stöd för det har varit extremt jobbiga dagar. Idag har jag haft spänningshuvudvärk nästan hela dagen, tror det är för att stressen släppt.
Måste äta nu, mannen ropar.
Återigen, tusen tack och trevlig helg!
Anna
Tack Anna för en sån fin rapport och så varma ord
Jag förstår att du står där nu; lite förbluffad och häpen och trött och glad - alltihop på en gång!
För shn ÄR en resa, och kräver sin man (eller kvinna
) och är ingenting som görs i en handvändning - och ni har FIXAT det, snart är ni faktiskt i mål, om ni bara är konsekventa och har målet för ögonen!
Jag tänker på hon som skrev i Gästboken häromdagen, att shn bara funkar på "lugna och snälla" barn - hon kan inte ha mer fel, en del barn kanske behöver lite mer tid och hjälp än andra, men ALLA barn går faktiskt att kura, den allra största och viktigaste delen beror på den eller de som styr skutan, dvs föräldrarna som kurar!
Och att själv lyckas, som ni har gjort, gör såklart kuren ännu bättre, för man växer massor av att fixa det här - eller hur
Så jag är BARA glad för att jag kunnat bolla lite med dig, men det är NI som ska ha äran för det här!
Sov så gott inatt nu,
Kram Mia
Jag förstår att du står där nu; lite förbluffad och häpen och trött och glad - alltihop på en gång!
För shn ÄR en resa, och kräver sin man (eller kvinna
Jag tänker på hon som skrev i Gästboken häromdagen, att shn bara funkar på "lugna och snälla" barn - hon kan inte ha mer fel, en del barn kanske behöver lite mer tid och hjälp än andra, men ALLA barn går faktiskt att kura, den allra största och viktigaste delen beror på den eller de som styr skutan, dvs föräldrarna som kurar!
Och att själv lyckas, som ni har gjort, gör såklart kuren ännu bättre, för man växer massor av att fixa det här - eller hur
Så jag är BARA glad för att jag kunnat bolla lite med dig, men det är NI som ska ha äran för det här!
Sov så gott inatt nu,
Kram Mia
Nu har man och barn precis gått ut för sovstund så nu är det lugnt... Jo, natten har gått hyfsat bra. Han vaknade 03.45 och somnade om efter en kvart. Först ramsade jag bara, men han gav sig inte utan jag kände att jag var tvungen att gå in för att det inte skulle stegras ytterligare. Ramsade sen ut mig och han fortsatte protestera men inte så värst länge. Fick ramsa x6 någon gång för att få gehör. Han tystnade sedan och måste ha somnat om. Det är ju ett enormt framsteg att han klarar det och dessutom utan napp som vi tidigare skulle ha satt in vid ett sådant uppvaknande. Känns ju lite jobbigt att han vaknade så tidigt men det är ju bara att fortsätta på den inslagna vägen. Häromnatten tog det ju en halvtimme för min man att få honom att somna om så det går ju helt klart bättre. Han vaknade sen 7.10, alltså prick 12h efter att han somnade, och låg då där inne och pratade för sig själv. Vi gick in 7.20, var rädd för att han skulle börja gråta och ville förekomma det. Jag tror att vi egentligen borde ha 7 som vaknatid för det verkar svårt att få honom att sova till 7.30. Känns ju så onödigt att ramsa om och kämpa med det för att bara få honom att sova tio minuter ytterligare. Jag är nämligen tveksam till om vi kan få honom att sova till 7.30.
Blir spännande att se hur det går ikväll, jag är både förväntansfull och lite nervös!
Hälsningar från Anna
Blir spännande att se hur det går ikväll, jag är både förväntansfull och lite nervös!
Hälsningar från Anna
Hej Anna!
För risk att verka onödigt vimsig ifall du har skrivit det nånstans - hur lång natt har ni för gossen
Att ha mer än tolv timmars natt är att be om extra bekymmer tycker jag!
Så natt 19-07 är väl ypperligt, och den allra vanligaste natten för små shn-are, tror jag.
11, 11½ eller 12 timmar brukar natten vara, inte mer!
Bra jobbat
Kram Mia
För risk att verka onödigt vimsig ifall du har skrivit det nånstans - hur lång natt har ni för gossen
Att ha mer än tolv timmars natt är att be om extra bekymmer tycker jag!
Så natt 19-07 är väl ypperligt, och den allra vanligaste natten för små shn-are, tror jag.
11, 11½ eller 12 timmar brukar natten vara, inte mer!
Bra jobbat
Kram Mia