8 v och på väg mot 6-timmarsnatt

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
EmmaR

8 v och på väg mot 6-timmarsnatt

Inlägg av EmmaR »

Vi håller f.n. på att ”kura” lille Sebastian, idag 8 veckor, till 6-timmarsnatt och det har dykt upp några frågor. En kort bakgrund:

Vi har valt att buffa istället för att vagna, det kändes helt enkelt enklare för oss. (Inte minst för att slippa flytta runt på andningslarmet.) Tekniken har vi lärt via Anna W:s filmklipp här på sajten. Jag använder buffningen ungefär som ramsan, d.v.s. buffar x4 eller x6 och pausar emellan för att lyssna av läget, men om bebin är riktigt arg så blir det att buffa tills att han lugnar sig men det är rätt sällsynt. Vid kvällsnattning och sovstunder på dagen räcker det med ett par minuters buffning. När han somnar om efter mat på natten behövs i regel ingen buffning alls. Han kan ibland somna om själv, t.ex. om han vaknar mellan målen på natten. Man hör att han ligger och gruffar en stund men sen blir det tyst.

Jag har inte gjort upp något schema ännu utan har nöjt mig med att anteckna killens ät- och sovtider samt att se till att vakentiden blir tillräcklig med mat, skötsel o umgänge enligt SM. Det är jättesvårt att hålla honom vaken i mer än 1,5 timme inte minst med tanke på att vi har en vardag som ska funka med hämtning/lämning på dagis, matlagning etc. Jag kan alltså inte alla gånger ägna en halvtimme – trekvart åt att hålla lillen på gott humör :cry: och eftersom jag blir superstressad av att höra honom vara lessen så lägger jag honom istället. Förhoppningen är att jag ska bli stresståligare om jag får sova mer…

Jag vet att han vid det här laget ”borde” sova 8 timmar i sträck men vi var sena i starten så det får gå lite pö om pö. Tanken är att införa 6-timmarsnätter, hålla oss till det i ett par veckor för att sen utöka till 8 timmar.

Sebastian har hittills haft ett nattschema enligt nedan:

19 – 20 Gonatt
23 Nattmål
02 Nattmål
05,30 Vakna

För att få till 6 timmar i sträck så tänkte jag ta bort 02-målet så att han sover 23 - 05. Efter två nätters ”kurande” så går det sådär… inte alls som beskrivs i Barnaboken!

Första natten vaknade Sebbe kl 23, fick mat från B1 och B2 och somnade om. Sen vaknade han kl 02, buffades i 20 min innan han somnade om, sov i 30 min, buffades i 1 timme, sov i 35 minuter och då var klockan 04,35 – nära nog kl 05 (marginalkvarten + 10 min) så då fick han mat. Efter matning så somnade han om till 07,20.

Andra natten vaknade Sebbe kl 23,30, fick mat från B1 och B2 och somnade om. Vaknade 02,40 och kom inte till ro förrän 03,55 – jag buffade alltså i 1 tim 15 minuter. Först var han tjurig och protesterade men sov några minuter i taget. Efter c:a 45 min så hittade han lilla näven att suga på och blev såklart arg när det inte kom nån mjölk... Kl 04,40 vaknade han igen och då tog jag upp honom enligt principen ”nära nog kl 05”. Även den här gången somnade han om till 07,30.

Ovanstående, plus input från några inlägg här på sajten, föranleder följande frågor:

:?: Har jag valt fel schema? Hade det varit bättre med 22 och 04? Men eftersom han har vaknat själv vid 23 och 05,30 i ett par veckor så känns det som om det är hans naturliga dygnsrytm.

:?: När är det OK att ta upp och mata honom? Jag är med på att 05 är idealet och att vi kan tillåta oss marginalkvartar. Om han vaknar 04,35 ska jag då försöka få honom att somna om (d.v.s. buffa) till kl 04,45 och sen ta upp honom? Det känns inte rätt att först buffa i 10 minuter utan att killen somnar om, för att sen ta upp honom. Det gör vi ju inte annars – principen är ”lagt barn ligger”. Är alternativet att buffa tills att han somnar om, även om klockan råkar bli framåt sexsnåret? Jag tror att han är rejält hungrig när han vaknar där vid halv fem så det känns som om det skulle sluta i illvrål om jag fortsatte buffa.

:?: Jag helammar (i princip. Vi ger tillägg några gånger i veckan, t.ex. när jag nattar storasyster eller får sovmorgon. Det handlar i regel inte om ett helt mål utan om 20 – 60 ml per gång.) Finns det någon risk att mjölken sinar den dagen Sebastian sover 8 timmar? Förhoppningsvis ligger detta ju inte alltför långt fram i tiden.

Jag är ytterst tacksam för alla råd och tips jag kan få på vägen!
Estelle (0403)
Sebastian (0801)
Det tog tre år utan SM / SHN... så nu kör vi från start.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej EmmaR och välkommen! :lol:

Visst behöver du inget schema än om du inte vill. En del spikar schema vid 2 mån och andra väntar. Men runt 3 mån tycker jag det är dags att ha ett bra schema så ta det lugnt du!

:?: Vet du om ni har passerat 7-8 veckors ökningsperioden än? Annars kan det vara den ni är inne i?

Sen hoppas jag att ni inte har "morgon" kl. 05.30 utan att ni har ett nattmål då. Brukligt är ju att de har 11, 01 och 04. Din going har lärt sig att förmodligen ha dem 23, 02 och 05 så visst kan du ta bort 02 målet och ha kvar 23 och 05. Snart är det ju sommartid också. Ta gärna ledningen och var den som initierar matningen vid dessa tiden så kommer sonen snart att inse att mamma har kontroll så man inte måste vakna själv och "fråga" när maten kommer typ. Vaknar han tidigare, 04.35 hade jag gett en sån här liten mat faktiskt och sett till att morgon börjar runt 7-7.30 typ.

Normalt hade man ju då sagt vagna men jag tycker du beskriver det som att du buffar alldeles underbart rätt. Lugn men inte till sömns. Om du skulle göra ett undantag skulle väl det vara just på natten vid 02 då du verkligen vill ha till ett omsomnande. Men annars är ni helt rätt ute tycker jag. Kanske odla det där som jag inte har :roll: (tålamod). 8) :lol:

Har jag missat svara på någon fråga du har så säg till igen.!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
EmmaR

Inlägg av EmmaR »

Tack snälla för svar! :heart: Känns så himla mycket tryggare att ha fått nån annans synpunkter!

Det är nog ökningsperioden vi är inne i, för idag har han ätit rejält varannan - var tredje timme.

Jag laddar för ännu en natt med förhoppningsvis lite lite buff, så strax säger även jag gonatt :)

återigen - tusen tack!!!
Estelle (0403)
Sebastian (0801)
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Hej!
Känn dig inte stressad för att ni "ligger lite efter" med 6-timmarsnatten. Vi gjorde något liknande, kom inte i kontakt med SM förrän omkring 6 veckor och vid 8 veckor satte vi schema med 6-timmarsnatt (det VAR svårt att få bort 01-målet, men ge inte upp det kommer fixa sig). Vid 12 veckor ändrade vi till 8-timmarsnatt, vilket var ett riktigt lyft här hemma :D . Kvällstrasslet blev bättre med en gång när hon fick lägga sig tidigare. Vid 16 veckor ändrade vi till 11-timmarsnatt. Lycka till :heart:
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
EmmaR

Inlägg av EmmaR »

Tack snälla Lobilina för ditt svar! :heart: Jätteskönt att veta att det kan ordna sig även om man är lite sent ute.

Tredje natten gick jättebra: Behövde bara buffa i 15 min till skillnad från 1,5 timme igår. :D

Däremot har det funkat sämre med att buffa förbi 45-minuterskarven idag på dagen. Efter att ha buffat i 15 minuter så gav jag upp. Jag hörde att han började gruffa och böka, men jag ville avvakta med buffningen för det har hänt att han har somnat på egen hand. Kanske var jag för sent ute, han kanske hade vaknat till för mycket? :? Fast sen gjorde han ett strålande jobb i vagnen utomhus, jag både såg och hörde att han var vaken mellan varven men han somnade om alldeles själv, den lille puddingen :heart:

Och nu när jag lade honom för kvällen så låg han och bökade för sig själv en lång stund innan han hojtade på mig, ungefär som om han försökte somna själv men behövde hjälp sista biten. Nån som känner igen det?

Det ska bli spännande att se hur det går i natt!
Estelle (0403)
Sebastian (0801)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jo, jag har varit med om de bett om hjälp med "sista biten" någon gång. Om du behandlar det som "en gång ingen gång" så tycker jag det är ok att "hjälpa" när de ber om det. Men står man där och märker att man dag 2 gör lika dant, ja då är det dags att dra öronen åt sig och tänka igenom VAD man håller på med. Men just nu tycker jag ni jobbar på superbra! :thumbsup:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
EmmaR

Inlägg av EmmaR »

Näe, vilken natt och dag det har varit! :cry: I natt ville han inte komma till ro på några 15 minuter som igår, nejnej det tog återigen 1 tim 20 minuter. Då sov han två 5-minuterssnuttar inemellan men vaknade igen.

Och idag har vi tappat greppet om buffningen. Det har tagit i bästa fall 15 minuter att somna honom, i värsta fall har vi tagit upp honom efter en dryg halvtimme :cry: Både jag och maken börjar tvivla och det är ju det värsta vi kan göra i det här läget! Jag försöker förtvivlat komma på vad som är fel?

:?: Har vi fastnat i buffningen? Vi är dock noga med att inte buffa på slentrianmässigt utan att pausa och lyssna av läget. Om han är lugn så går vi ut tills att han börjar skrika igen. (Gruffa och böka får han göra på egen hand.) Men när bebin skriker så måste man ju buffa på för att få honom lugn.

:?: Vid ett par tillfällen idag har tålamodet tagit slut och vi har gjort det man inte får göra: Tagit upp honom. Men det är så himla svårt när bebisen har skrikit i 30 minuter när vi tidigare dagar har kunnat somna honom på 10 minuter. Jag vet det förvirrar honom när vi tar upp honom men som sagt, det är så himla svårt!

:?: Han är ju inne i en ökningsperiod – vi kanske skulle ha väntat med kurandet tills att läget hade stabiliserat sig? För nu finns ju det där tvivlet där också ”han kanske är hungrig igen trots att han åt för en timme sen?” Om jag försöker ge honom en extra slurk före jag ska lägga honom så somnar han vid bröstet. Detta har hänt ett par gånger idag, och då tar vi ju ett steg tillbaka för när han har fått sin mikrosömn så tror han ju att han är pigg och då kommer vi ännu mer ur balans.

:?: ”Skrattet till gonattet” funkar inte så där värst bra när han är så trött att han skriker. Jag har försökt att ta täten och lägga honom innan han blir sådär övertrött, och på väg till sängen funkar det att locka fram ett halvt leende, men när han väl läggs tillrätta blir han superarg och illvrålar. Det är nästan som att han känner igen sig när vi kliver över tröskeln till sovrummet – då blir han lessen.

:?: Jag har försökt från dag 1 att göra det så mysigt som det bara går i sängen: En liten mjuk goseelefant och en mysig snutte, ihoprullade handdukar på sidorna och upptill i sängen så att sovytan ska bli mindre. Men jag har ju förstås bytt underlakan och påslakan – kan det vara det som är felet? Att det inte luktar samma? Men det är ju inte fräscht att sova med samma sängkläder vecka ut o vecka in!

:?: Jag hade tänkt att avvakta med schema ett litet tag till för för han är inte fullt 2 månader men det känns som om det är dags att styra upp tillvaron. Nån som har några tips på vägen utöver det som står i Barnaboken? Finns det t.ex. nån gräns för hur många lurar man kan lägga ut, med tanke på att lillkillen bara sover 45 min inne i sängen dagtid. Det går bättre utomhus i vagnen, då kan det bli 2,5 timme. Fast idag blev det bara 45 minuter…

Just nu känns det himla motigt och uppgivet :cry: men jag tänker inte ge upp.
Estelle (0403)
Sebastian (0801)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Jag tycker ni skall ta ett stort djupt andetag och viktigast av allt! Ni KURAR INTE. Man kan inte "kura" barn under 4 mån. Fram tills dess kör man med SM (standardmodellen) och den är just en "modell" som man siktar på alltså inget regelrätt eller EXAKT vetenskap. Utan man ger MYCKET mat, MYCKET social delaktighet och sen MYCKET sömn.
Men mest av allt så skall man försöka NJUTA lite på vägen också. Det är en modell som vi följer, men sen "vagnar" vi bort vissa nattmål som kan kännas lite "kurmässigt" men är inte lika "tufft" om du hänger med.

Dock kräver de båda samma härliga attityd så klart!
Lite pepping kanske. :wink:
”Förhållningssättet - det som avgör” (Attityden)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Så försök att släppa lite på prestationsångesten och vargarna som flåsar om dig. Ta upp och mata på om han vaknar inom 30 min från det att du har lagt.

Sen tycker jag nog inte att du skall nöja dig med 45 min lurar på en så här liten. De skall sova 1,5-2,5 timmar ca. 3-4 ggr/dag innan natt. Kan du inte lägga i vagnen inne också? Då kan du vagna över skarvarna. För att man skall ta sig förbi ökningsperioden så är också sömnen viktig, annars orkar de oftast inte äta så mycket som behövs. :wink:

Jag skickar med dig mina "mjölkökningstips" som jag själv har använt och kört från 7v ungefär. :D

Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:

- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn :roll: )
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste

(finns även bra te på www.minimundus.se )

Det jag pumpar serverar jag i flaska som "kvällsslurk".
Tor 2006

annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du, EmmaR :wink: :lol:

Jag skulle vilja tipsa dig om "Marie och Samuel - en mailkorrespondens" som finns i den låsta tråden "SHN - så här kan det gå till".

Jag tror du känner igen dig där och får korn på hur du kan backa bandet en smula och införa Standardmodellen i sin prydno :wink: :lol:

:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
EmmaR

Inlägg av EmmaR »

Tack Anna W för den här sajten!!! Marie-och-Samueltråden var bland det första jag läste här men behöver tydligen ta en ny vända... :)

Och tack TorsMamma för peptalk och tips! :heart: Det är ju glasklart att det är Attityden som fallerar, inte buffningen... Mina vargar är att jag gjorde ett försök att SHN-kura storasyster, och det gick ju inte nåt vidare med tanke på att det var ett "försök" :roll: Men mycket vatten har runnit under broarna och förutsättningarna är helt annorlunda den här gången.

Jag läste Mammut Marias inlägg om förhållningssättet och det var jätteskönt att läsa att det inte är verktygen i sig som får det att funka utan att det är attityden som är grundstenen. Hade inte sett det på det sättet. Var mer inne på kokbokstänket "om man tar en del buffning och två delar mat så säger dom att det blir bra". Det spelar ju ingen roll vad "dom" säger om inte jag är övertygad om att det är så.

Kanonbra mjölkökningstips!!! Synd bara det där med koffeinet - hur ska jag nu kunna hålla mig vaken :)
Estelle (0403)
Sebastian (0801)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:wink: :thumbsup:
Tor 2006

annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"