Ska jag korta ner sovtiderna på dagen?
-
Kissemissen
Ska jag korta ner sovtiderna på dagen?
Vi har nu gått igenom kuren. det funkar väl sådär efteråt tycker jag
jag undrar om jag ska korta ner sovtiderna på dagen.
har schemalagt 2 sovstunder för david som är 9½ månad. 1 timme på förmiddagen å en timme på eftermiddagen. han ska sedan sova från 19:00 till 07:00. En dag sov han bara 45 min/ sovtid under dagen. då och ENDAST den ggn sov han till 06:45 på morgonen. annars vaknar han ca 1 timme tidigare än vad han "ska".
ska jag korta ner sovstunderna på dagen? då "kommer han sova" 13½ timme /dygn.
jag undrar om jag ska korta ner sovtiderna på dagen.
har schemalagt 2 sovstunder för david som är 9½ månad. 1 timme på förmiddagen å en timme på eftermiddagen. han ska sedan sova från 19:00 till 07:00. En dag sov han bara 45 min/ sovtid under dagen. då och ENDAST den ggn sov han till 06:45 på morgonen. annars vaknar han ca 1 timme tidigare än vad han "ska".
ska jag korta ner sovstunderna på dagen? då "kommer han sova" 13½ timme /dygn.
-
Kissemissen
Ja dagtiderna sover han bra. man får oftast väcka honom efter den timmen han skasova. men vad jag tänkte va att om man kortade ner en halvtimme sovtid /dag så sover han mer på morgonen. eftersom han då är tröttare. kan d inte vara så att han INTE behöver 14 timmar/dygn? alla är ju olika . om jag kortar ner en halvtimme sovtid/dag så blir d ju bara en halvtimme mindre. kan man inte göra så?anna skrev:Hej!
Han behöver fortfarande c:a 14 timmar/dygn, så jag tror inte du ska dra ner.
Nätterna funkar inte så bra, men gör dags-sömnen det då?
Dom sovpass han har, sover han bra då?
kram anna
Min undran e hur han beter sig da han vaknar? E han ledsen och skriker? Mina e lika gamla som din och sover sallan sina 14 timmar/dag men de erbjuds att sova 14 tim, det a alltsa inget tvang att han skall sova men att mojligheten skall finnas, da mina vaknar sa ligger de och jollrar sa jag ingriper inte utan tar upp dem da det ar dax
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
-
Kissemissen
Till en början så pratar han å gnäller lite. men eftersom han brukar vakna en hel timme innan han "ska" gå upp dvs runt 6-tiden så börjar han ju gråta efter ett tag å det är då omöjligt att få honom att sova. jag ska väl inte upp honom redan en timme innan? han ska väl tidigast få gå upp 06:45. eller har jag fattat d här helt fel?camilla skrev:Min undran e hur han beter sig da han vaknar? E han ledsen och skriker? Mina e lika gamla som din och sover sallan sina 14 timmar/dag men de erbjuds att sova 14 tim, det a alltsa inget tvang att han skall sova men att mojligheten skall finnas, da mina vaknar sa ligger de och jollrar sa jag ingriper inte utan tar upp dem da det ar dax
Du har fattat ratt betraffande marginalkvarten. Jag tror kanske inte att dra ned dagslurarna med 30 min loser problemet som kanske mer har att gora med att han ar installd pa att sova ett visst antal timmar i strack, risken e att han anda vaknar kl 6 men kanner du att du tror pa att detta skulle kunna losa det hela sa ta en marginalkvart fran varje lur och kor sa i nagra dagar och utvardera, fortsatter han att vakna kl 6 sa far du istallet dra igang en "omsomningskur" med hjalp av verktyg och marginalkvart (till 7.15)
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Hej!
Du kan också välja att ha 11 timmarsnatt och låta sonen sova 1,5h på förmiddagen. Min son är snart 10 månader och sover ca. 11,5-12h/natt. Oftast sover han 2h/förmiddagen. Kanske är 1 timme lite kort på förmiddagen eftersom han verkar vilja sova mer då? Du kan ha ett längre pass på förmiddagen och ett kortare på eftermiddagen.
Marie
Du kan också välja att ha 11 timmarsnatt och låta sonen sova 1,5h på förmiddagen. Min son är snart 10 månader och sover ca. 11,5-12h/natt. Oftast sover han 2h/förmiddagen. Kanske är 1 timme lite kort på förmiddagen eftersom han verkar vilja sova mer då? Du kan ha ett längre pass på förmiddagen och ett kortare på eftermiddagen.
Marie
-
Kissemissen
Hmm ja d va ju ett bra tips. ska prova d om inte d schemat vi har nu fungerar efter ett tag =)marie-d skrev:Hej!
Marie
Hej.
Hänger på Marie-d lite och säger att Anna brukar säga att de tider hon rekommenderar som längd på sovpass är naturliga sömncykler.
5, 20, 45 minuter, 1,5 och 2 timmar.
Du kan ju ha ett pass på 1,5 timme och ett pass på 45 minuter på eftermiddagen. Det hade vi från åtta månader ända till alldeles nyss. Och 12 timmars natt.
Tänk på att morgontimmarna kan vara det svåraste att komma över och de kommer att återkomma. Försök att hitta ditt verktyg för att klara av att få till ett omsomnande på morgonen. Det finns flera trådar som handlar om just det. Glöm framför allt inte den så viktiga attityden av självklarhet i dina handlingar. 8)
/LO
Hänger på Marie-d lite och säger att Anna brukar säga att de tider hon rekommenderar som längd på sovpass är naturliga sömncykler.
5, 20, 45 minuter, 1,5 och 2 timmar.
Du kan ju ha ett pass på 1,5 timme och ett pass på 45 minuter på eftermiddagen. Det hade vi från åtta månader ända till alldeles nyss. Och 12 timmars natt.
Tänk på att morgontimmarna kan vara det svåraste att komma över och de kommer att återkomma. Försök att hitta ditt verktyg för att klara av att få till ett omsomnande på morgonen. Det finns flera trådar som handlar om just det. Glöm framför allt inte den så viktiga attityden av självklarhet i dina handlingar. 8)
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum