11 timmar ska bli 12 - Hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Livi

11 timmar ska bli 12 - Hjälp!

Inlägg av Livi »

hejsan!

Nu är det en 1,5 vecka sedan jag började kura min 9 mån dotter. Det är en klar förbättring! Innan kuren vaknade hon 3-4 gånger och somande bara om vid bröstet :? Men nu sover hon 11 tim, och somnar om vid enbart påminelseramsan!

:heart: Tack så mycket för hjälpen så här långt :thumbsup:
Men nu behöver jag lite mera hjälp :!:

:arrow: Dagslurarna är fortfarande jobbiga.. Tar ca. 20-30 min innan hon somnar (Trotts intensiv damsugning, och köksslammer) Är väldigt uppgiven och det känns inte som att hon lyssnar på mig på alls sammasätt som vid kvällsläggningen.
Kommer det någon gång gå över :?: Någon som har varit med om samma sak :?:

:arrow: Vi skulle nu vilja göra en schema ändring.. Liv lägger sig nu 21.00 på kvällen och ska sova i 12 tim - 09.00. Men hon vaknar alltid vid 8. Skulle nu vilja testa att lägga henne kl. 20.00 och se om det då funkar bättre att sova sina 12 tim (Istället för 11 tim och gråta i 1 tim på morgonen)

Någon som har tips :?: :!:

Liv nuvarande Schema
9.00 Vakna - Frukost
11.00 - 11.45 Sova
12.30 Lunch
14.30 - 16.00 Sova i vagnen
16.00 stadigt mellanmål
19.30 Middag
20.00 Bad nattskoj Kvällsslurk
21.00 Sova

(Har läst på hur man flyttar fram dygnet 1 tim vid resa, men förstår inte hur man ska göra vid dagslurana)

Med vänliga hälsnigar Johanna
Storasyster L -07 SHN vid 9 månader
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

Bra att det går bättre! Bra jobbat.
Man kan flytta fram (eller bak..) schemat med hjälp av marginalkvartarna. Men på kvällen gäller halvtimmesmarginal. Så börja med att lägga halv 9, sen flyttar du bak succesivt till åtta. Förstår du hur jag menar?

Eller så gör du som jag alltid gjort med förändringar av det här slaget. Skruva på Attityden på max och ändra bara rakt av. :D
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hejsan!

Vad härligt för er alla att hon börjat sova på nätterna. Tänk vilka framsteg ni gjort på så kort tid, inte dåligt. :D

Jag har några funderingar och förslag som jag tror kan vara orsaken till strul med dagvilan. (förlåt om jag beiserwissrar mig :roll: )

Hon är 9 mån och bör sova 14 timmar/dygn.
Det känns som hon sover lite för lite nu och att det går för kort tid mellan sovpassen. (anledning till att hon inte somnar?)
Här kommer ett förslag med nattning med ny tid 20.00

08.00 Gomorron
10.45-12.15 sova (1,5)
15.30-16.15 (45)
20.00 Gonatt

Då blir vakentiden 2.45 innan första luren
3,15 inför andra luren
3,45 inför natten

De flesta barn är tröttare på förmiddagen och behöver sova relativt snart efter att de vaknat. :wink: Vanligt med kortast vakentid inför första sovpasset. Lite längre vakenpass inför andra och mkt mer energi inför kvällen.

Om ngn månad kortar du ner 45 minutaren på eftermiddagen till en 20 min. Sen när den,20 min, ska tas bort flyttar du fram middagsvilan till 13-15. (eller 13-14.30)
De flesta barn sover alltså lika mkt fast de har en låglur mitt på dagen istället för utspritt.

Du får förlåta mig om det blev för mkt info för dig på en gång. Nu är hon ju precis nykurad så det kanske känns skakigt för dig med ett helt nytt schema. Jag tror dock att det skulle vara bättre med detta här ovan. Tror mkt att det är vakenpassen som spökar. Se oxå till att hon får vara ute ordentligt på dagen och röra på sig så att hon blir riktigt trött till vilan.

Angående 12 timmars natt så tycker jag absolut att du ska köra på det.
Håller med Cissii. På med attityden och kör så det ryker :wink:

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Livi

Tack så himla mycket!

Inlägg av Livi »

Hej!

åå, tack så mycket för svaret :D

Tycker faktiskt själv att det låter mycket bättre!

Men hur får jag till det med maten? Hur jag än vrider och vänder på det går det inte ihop!

Tips :?:

:cry: Denna dagen går nog till historien, inte en enda lur har funkat och det är gråt helatiden :? . En liten mindre fall olycka inträffade innan första luren och ställde till det lite också.. Så ja ska faktiskt lägga henne 20.00 med natt bad och skoj k.19.00 middag 18.30..

Kan jag inför det ny schemat som du föreslog redan imorgon?
Den längre luren tar hon alltid ivagnen (ute) eller bli det alldeles knas för henne att den blir på fm? Kan jag börja med en gång? Eller ska man "slussa" in henne i nya schemat på något sätt?

Å, känns mycket bättre nu
:D

Mvh Johanna
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hejsan!
Allt jag skrev försvann precis. Typiskt när man håller på att somna vid tangentbordet.

Vad bra att du gillade mitt förslag. Förstår vad du menar att det är svårt att få till mattidern. Vi ska nog lösa detta med ska du se.
Jag kommer med ett förslag här så får du se vad du tycker.

8.00 frukost
12.15 lunch
15.15 mellanmål
18, 18.30 middag
19.30 nattslurk

Vet inte om ni vill äta middag så sent, här hemma gör vi det.
Går oxå lite lång tid mellan frukost och lunch. Där kan du kasta in ngn frukt eller liten macka en timme efter frulle eller så.

Ska sova nu och se om hjärna arbetar lite bättre imorgon när den fått vila lite.

Jag tycker du ska köra det nya schemat direkt imorgon, utan några krusiduller. På med attityden bara 8) Och hon kommer inte alls tycka det är konstigt att sova i vagnen på förmiddagen istället, eller hon kanske kan klockan :?: :lol:

Gonatti med sig sov så gott.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Livi

Hej!

Inlägg av Livi »

:arrow: Vad jag har förstått när jag är ute och försöker få lite ideer av Anna Wahlgren så ska de helst inte gå mer än 3 -3,5 tim mellan målen..
Då blir de ju lite långt mellan Frukost och Lunch.. Men kanske kan lägga in ett mellan mål?

Sen såg jag under "Schema insperation" att Anna Wahlgren hade skrivit så här:
Citat:
Äta kl 7.30
Sova kl 10 – 10.45 (45 min)
Äta kl 11
Sova 12.30 – 14 (1,5 tim)
Äta kl 14
Sova kl 16 – 16.20 (20 min)
Äta kl 16.45
Bad, skoj, nattslurk 18.30 – 19.30
Sova natt 19.30

"Lilla Laura blir snart nio månader, och sömnbehovet har då minskat med en halvtimme. Det signalerar hon genom att plötsligt börja vakna alldeles för tidigt på morgnarna. Hon hade också kunnat tala om att tiderna förändrats genom att ifrågasätta den 1,5 tim långa middagssömnen – det vill säga vakna efter 45 min och inte somna om. Små barn ”talar om” när det är dags att justera schemat. Och eftersom Lauras ömma föräldrar vet att allt hänger samman, kortar de inte natten. Tolvtimmarsnatten ju ska behållas i flera år. Var det middagsluren Laura ifrågasatte, lyssnar de inte på det örat heller. Den ska behållas som den är. I stället skär de ner på förmiddagsluren, från 45 min till 20 min, vilket gör Laura svårt sur de första dagarna – då vaknade hon minsann aldrig för tidigt! Men på tre-fyra dygn lär hon sig den nya ordningen, och efter det vaknar hon inte mera för tidigt på morgnarna"

(vet inte hur man citerar) :oops:

Det jag vill visa med detta var att man inte skulle dra ner på middagsluren utan istället dra ner lite på förmiddags luren... Ja, men blir lite förvirrad :lol:

:!: Problemet har ju varit för oss att Liv har vaknat 8 istället för 9 sen har det tagit 20-30 min att få henne att somna på förmiddagslurarna. Mycket gråt och det känns inte som att hon lyssnar alls på ramsan! På eftermiddags luren sover hon skönt i vagnen med alla vinterkläder på.

Tack för att du hjälper mig reda ut detta :heart:

Mvh Johanna
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
Livi

oj..

Inlägg av Livi »

Såg ju nu att du hade tänkt på det där med mellanmål :wink:

Plus att det schemat som Anna har gjort jämfört med det som vi jobbar på är ganska olika :!:

Kan ju nästan kalla Livs 1,5 lur för tidig middag eller sen förmiddag :wink:

eller :?:

:lol:

Mvh Johanna
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Jag tror också att det är dags för två lurar för lilla fröken, hon har passerad 9 månader och behöver längre vakentid.

Susannes schema ser fint ut, och 20 är nog en mycket bättre läggtid än 21.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Livi

hej!

Inlägg av Livi »

Allt ja skrev försvann precis :x

Jag förstod inte riktigt vad du mena.. Just nu med det gammla scemat sover hon två gånger... Ska jag dra ner på tiden :?:

Det ny schemat skulle se ut så här:
(Nya)
8.00 Go morrn! - Frukost
10.00 Mellanmål
10.45-12.15 Sova ute i vagnen
12.15 Lunch
15.15 Mellanmål
15.30-16.15 Sova
18.30 Middag
19.00 Bad nattslurk Skoj!

(gammla)
9.00 Go morrn - Frukost!
11.00 45 min sova
12.30 Lunch
14.30 - 16.00 Sova ute i vagnen
16.00 Stadigt mellanmål
19.30 Middag
20.00 bad nattskoj slurk
21.00 God natt

:arrow: det är ju lika mycket sovtid på det nya schemat bara att vaken tiden mellan lurarna blir längre :!:

det jag bekymmar mig gör lite är att hon får mindre vakentid innan natten..
Natten funkar ju faktiskt bra!

Inatt sov hon från 20.00 - 8.00 med bara EN påminelseramsa kl 01.00 och 06.30 8) :lol:
(Drog tilllbaks kl 1 timme efter en redan alldeles knasig dag, och det funka)

Tack för att ni finns :!:

Johanna
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
duggan

Inlägg av duggan »

Nämen oj nu är det jag som har missuppfattat och trodde hon hade 3 sovlurar per dag, Sorry! :oops:

Har du kört det nya schemat? Annars kan du även behålla ditt gamla schema men drar tillbaka allt 1 timme, och då ser det ut så här:

8.00 Go morrn - Frukost!
10.00 - 10.45 45 min sova
12.00 Lunch
13.30 - 15.00 Sova ute i vagnen 1,5
15.00 Stadigt mellanmål
18.30 Middag
19.00 bad nattskoj slurk
20.00 God natt

//Malin
Livi

Hej!

Inlägg av Livi »

Tänkte att det inte var riktigt så du menar :wink:

Jo, först tänkte jag bara dra tillbaka tiden en timma.. Men fick då tips :!:
:arrow: Eftersom inte dagslurarna funkar, att senare lägga fmluren så att hon fick lite mer vaken tid innan och då kanske lättare att sova förmiddagsluren och inte lika mycket frågande...

(Det nya schemat är ovanför)

Vad tror du om det :?:

Har inte riktigt kommit igång med det nya schemat glömde att ställa om klockan i morse, så det blev lite mera strul här på förmiddagen :? :D
Så än är vi öppna för förslag :D

Johanna :heart:
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hejsan!
Ursäkta att jag varit borta härifrån hela dan men du har ju fått bra respons från Duggan. :D

Jag vidhåller dock att det schemat jag föreslog är liite bättre :wink:
Tycker det blir alldeles för lång vakentid mellan 15 till 20. Min dotter hade inte fixat det vid den åldern, risk för en övertrött bebis vid läggning. Men du vet ju bäst själv vad som passar henne.

Jag tycker oxå de flesta barn är tröttast på förmiddagen, därför passar det att sova längst då, men även detta vet du ju bäst själv.

Det här med kortare vakentid inför nattningen tror jag inte kommer vara ngt problem. Jag tror t om att hon kommer sova bättre när hon inte hunnit bli så trött. De flesta barn sover oroligt på natten och vaknar för tidigt när de är lite för trötta eller sovit dåligt på dan.

Hoppas du blev lite klokare :D
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
duggan

Inlägg av duggan »

Bara du är nöjd med schemat så tror jag att allt kommer att bli bra. :lol:
Livi

Hej!

Inlägg av Livi »

Nu är jag lite förvirrad :? Vet inte riktigt har jag ska göra.. Har från första dagen kännt att dagslurarna har legat lite tajt och jag har kännt på mig att skjuta lite på dem skulle nog göra skillnad!

Men sen så läser man lite vad Anna skriver och då tolkar JAG det som att det inte spelar någon roll om de är trötta eller inte utan det handlar om att de ska komma in i det nya och sedan kommer de bli trötta när det är dags för lurarna på dagen. När schemat verkligen har satt sig.
Borde kanske kämpa på :?: :!:

Men dagarna har verkligen känns hemska. Och logiskt borde det ju funka bättre om hon har gjort av med lite mer energi innan det är dags att sova lite.. :?

Men man vill ju göra "RÄTT" :D

Johanna
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
Krümel

Inlägg av Krümel »

Jag lägger mig i också! :D Jag tolkar inte det Anna skrev riktigt så faktiskt.
JAg tycker absolut du ska köra på längre mellan lurarna om det strular med läggningen. Du har ju funderat på det själv så följ din känsla. Jag tror inte att det kommer att påverka nattningen annat än positivt.
Lycka till!
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"