15,5 mån återfall?? Hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
SC

15,5 mån återfall?? Hjälp!

Inlägg av SC »

Hej!
Vi körde SHN-kuren när sonen var ca 8 månader och det har funkat väldigt bra! Fram tills för 2 dagar!! :(

Har krånglar med em-luren och idag tex var han vansinning i ca 30 min!! Han som inte har krånglat alls utan man har bara behövt lägga honom, säga ramsan och så har han sovit fint i 1,5 timme!! Tror att boven i dramat här är att fram tills nu fått sova en kvart på fm eftersom han varit trött men jag tror att vi nog kan försöka ta bort den luren.

Inatt krånglade han jättemycket med sömnen också. Vi fick gå in flera gånger och så fort vi kommer in och buffar lite så blir han lugn men så fort vi slutar buffa och säger ramsan för att gå ut då blir han vansinning! :evil:

Har försökt att göra solfjädern men det går inte alls!! Han blir ännu argare och lugnar sig inte förrän jag släpper. Jag har inte gett mmig i första taget utan kört solfjädern rätt länge men han blir hysterisk!

Just nu känns det som att han helt enkelt vill att vi ska komma in och buffa honom dvs bli buffad till sömns.
:?: Hur ska jag göra...ska jag helt enkelt INTE buffa alls överhuvudtaget eller ska jag som jag gör nu, buffa kort och sen köra ramsan?

Det är så tråkigt när det inte funkar!! :(
Mamma till en son f?dd dec-03
P?b?rjade kuren i augusti- 04 och det har funkat v?ldigt bra. Tog tre n?tter och sen dess har han sovit ca 12h per natt!! :-)
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

Hej! Hur ser erat schema ut nu??
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
SC

Inlägg av SC »

Jo, schemat ser ut såhär:

6.30 går upp och får välling
8.45 frukost havregrynsgröt
Fram tills nu har han fått även sova 10-15 min ca 9.30
11.30 Lunch
12-13.30 sova em-lur
14.45 Mellis
16.45 Kvällsmat
19 välling och sen sova inför natten
P?b?rjade kuren i augusti- 04 och det har funkat v?ldigt bra. Tog tre n?tter och sen dess har han sovit ca 12h per natt!! :-)
MarieH

Inlägg av MarieH »

Hej!
Två tankar:
- Vänta ett tag till, och framhärda med ordinarie schema. Ibland blir det korta perioder med krångel.
- Om det fortsätter att trassla; förläng nattsömnen till 12 timmar (han har lite för lite sömn per dygn som schemat ser ut nu, borde vara 13.5 h istället för 13 h + "morgonbonus" 10-15 min). Han kan vara övertrött. Eller lägg om schemat på något annat sätt som passar er.

Om ni buffar "i onödan", sluta med det. Det kan räcka med att vänta eller att ramsa från den egna sängen. Buffning och parkering tar man till i nödfall. Hans reaktioner tyder kanske på att han vill vara ifred...

Hoppas att det redan löst sig!
/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
ÅsaK

Inlägg av ÅsaK »

Hej!

Vad tråkigt att det har börjat tjorva, men nya tag nu. Vad jag har förstått skulle ni inte ha gått in till honom alls från första början nu när han fått återfall. Ni skapar bara en trafik som visar att på natten händer det en massa saker. Jag skulle försöka med ramsan stenhårt utanför och sedan avvakta och ge honom en chans att somna om själv. Ni vet ju att han kan och det kommer han oxå snart ihåg skulle jag tro. Jag rekommenderar oxå att läsa här på forumet. Lathunden och tips på vägen hjälpte mig särskilt mycket. Jag förstår att det är längesedan ni kurade och att det kan vara svårt att komma ihåg allt men läs, läs och läs är mitt bästa råd.

Jag tror liksom MarieH dessutom att han sover för många timmar per dygn och att det är därför dagsluren börjat krångla. Vi hade tjorv med det redan när vår son var kring ett år och har lagt om till en lur på dagen som ska vara en och en halv timme samt tolv timmars natt. Huvudsaken är ju dock att han har förutsättningarna för att sova, inte att han sover hela tiden.

Hoppas jag kunde hjälpa lite i alla fall. :?

Kram Åsa
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!
Du skriver:
"Just nu känns det som att han helt enkelt vill att vi ska komma in och buffa honom dvs bli buffad till sömns."

Självklart ska du inte buffa till sömns! :shock: Inga dumma ovanor nu [-X :wink:
Du ska bara buffa helt kort, så han blir lite avslappnad, och sedan gå med ramsan. Och buffningen kör du en natt, max 2, sedan tar ramsan över.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
mammajenny

Inlägg av mammajenny »

hej,
har en son som är lika gammal - och ibland har han en dålig dag eller natt... Inget mer med det, jag låtsas som ingenting och kör med pangramsa (ramsa direkt när han börjar låta ledsen) och låter honom sedan vara tills det är dags för en enkel bekräftelseramsa. Ibland kan han vara ledsen i 45 min, en timme, och visst svär man då och undrar vad som är ivägen. Men man vet ju att det inte är nåt farligt, och nästa gång är det "back to normal!" Det är väl som Mammut skrev i nån annan tråd - det är Livet :D

Lycka till!
Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
SC

Inlägg av SC »

Tack alla för era svar!
En liten uppdatering:
Jag och mannen satte oss verkligen och diskutera VAD vi ev. skulle ha kunnat gjort för att sonen plötsligt skulle börja "böka" med sömnen.
Vi kom fram till att, precis som ngn skrev, vi hade för mkt trafik in till lillen. :? Vi gav inte honom chansen att somna om av sig själv. Av ngn anledning hade vi fastnat i att vi var tvungna att komma in till honom för att han skulle somna om. :oops: Dessutom tror vi att han nu är det är så ljust ute störs av att rummet inte är tillräckligt mörkt.

Så igår gjorde vi några ändringar: Förutom persiennerna och gardinen så hängde vi ett lakan så att rummet blev riktigt mörkt.
Då vi har dörren lite på glänt så har sonen från sin säng kunnat se ut så vi flyttade sängen.

Och framförallt ger vi honom tid att somna om. :)

Och han SOV hela natten till idag!!! :D
Nu ligger han och sover och det var inget gnäll när han skulle lägga sig. Det var KLARA besked: han sover och vi tar hand om vargen! :-)

Det har i och för sig bara gått en natt men jag VET att vi nu har fått rätsida på det *intar min självklara attityd* :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Å, pris och beröm :D Nu blev jag riktigt glad :lol: För att inte tala om vad lilla älsklingen blev :lol:

För stärkande av uppbygglig Attityd: läs om krogätaren i Tips på vägen :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"