Hjälp önskas

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mj

Hjälp önskas

Inlägg av mj »

Hej!

Har en snart 8-månaders tjej som kan sova allt mellan 2-4 ggr/dag och vaknar minst 3 ggr/ natt.

Orken börjar tryta och hon är oxå väldigt trött på dagarna.

Dagen ser ut ungefär så här:
Mellan 6-7 (beror på när hon vaknar) så får hon välling
sedan blöjbyte, sitter med vid vår frukost + lek på golvet
9-9.45 sover
sedan mellis (gröt oftast)
leker lite mer/är med mej när jag bäddar osv.
sen blire lite olika, idag somna hon 11.30 och jag väckte henne 13.
får lunch
sen ut i vagnen (fick en vällingslurk) sov mellan 15-15.45 i vagnen.
gröt kl 17
gos å mys innan välling ca 18.30, läggning 19

sen kan hon vakna flera ggr, men oftast vid 23-23.30
sedan runt 3, 4.30, 6 (lite olika natt till natt)

vill helst att hon ska sova till 7...

På dagarna är hon pigg när hon vaknat men efter ca 2 tim e hon jättetrött och måste läggas (misstänker att det är för att hon vaknar så ofta på natten)

Skulle vilja få hjälp med hur jag ska göra vid nattningen (somnar alltid på sidan) och även vid uppvaken.
Hur ska jag kunna minska ner på sovpassen dagtid?

Tacksam för hjälp/kram
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Välkommen hit mj :heart: :D

Vad bra att du bestämt dig för att ta tag i din dotters sömn för så här ska ni ju inte behöva ha det :wink:

Jag uppfattar inte riktigt om du har tänkt dig att köra en regelrätt kur :roll: Om jag var du skulle jag absolut satsa på det. Har du läst på om hur det går till? Jag skulle göra några saker:

1. Läsa, läsa och läsa
2. Om du bestämmer dig för att det här är något för er så skulle jag sätta mig med penna och papper och fundera ut ett schema
3. Komma på en bra ramsa
4. Sätta upp ett datum när ni tänkt er köra igång

Vad säger du om det? :wink:

Vi finns alltid här för att hjälpa och stötta :heart:

Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
mj

Inlägg av mj »

Hej och tack :)

Inatt var hon vaken ca 1 ½ timma...hon blir lessen så fort vi går utanför dörren (separationsfas?).

Jag har läst en hel del här på forumet, försökt göra ett schema å komma på en bra ramsa :)

Lägger vi henne på mage försöker hon stötta upp sig, går d bra om hon ligger på sidan?

Var kan jag läsa om hur jag går till väga rent praktiskt?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej mj!

Annas bok sova-hela-natten är superbra. :D Sedan kan du också läsa alla låsta trådar här på föräldraforum.

För att hitta dem, gör så här:
Gå in på föräldraforum, istället för att kicka på kurbarnens hjälpforum för barn upp till ett år så klickar du på rubrikerna som ligger innan. Där får du förklarat för dig filosofin bakom SHN, hur man gör, vilka verktyg du kan använda mm. Börja läs där så får du se vad du tycker :wink:

När det gäller schemat så är min yngsta son lika gammal som din dotter. Som tips så kan du ju kika på vårt:
7.00 vakna
7.30 frukost
9.00-9.45 sova
11.00 lunch
12.00-13.30
14.00 mellis
16.00-16.20 sova
16.45 middag
18.30 nattslurk
19.00 sova natt

Fast om några veckor kommer jag att ändra hans schema till två lurar, så det schemat kanske passar er bättre?

7.00 vakna
7.30 frukost
9.15-10.00 sova
11.00/11.30 lunch (vet inte riktigt ännu)
12.30-14.00 sova
14.15 mellis
16.45 middag
18.30 nattslurk

Vad tror du om det? :wink:

Vår nattramsa är:
Natti natti, sov så gott och vakna tort.

Dagramsa:
Sov så gott, så syns vi sen

Jag tycker de funkar bar och man kan ändra ton och styrka på dem efter hur det behövs :)

Hoppas något kan vara till hjälp :wink:

Kramar :heart:
Ida

www.sovgott.net
mj

Inlägg av mj »

Tack för tipsen :)

Ditt första schema liknar hur det ser ut här idag, har försökt styra in henne på två sovpass men det går lixom inte. Hon blir dessutom trött efter ca 2-2½ timme. Ska nog ha en 20-minutare runt 16-16.30.

Hi hi, mina ramsor är nästan likadana som era fast på dan har jag sagt "sov en stund så ses vi sen". Detta har fungerat förut men nu skriker hon så fort vi går utanför dörren, försöker ju avvakta men ofta så stegras det...

Angående nätterna så känner jag att uppvaken är det som är tuffast, hur ska jag gå till väga på natten? Hon är lugn när nån är där men ropar/gråter när vi går ut (detta började ungefär när jag slutade amma, vet inte om det beror på det).

Hon använder napp när hon sover går det bra? (Har nyss avslutat amningen så jag vill nog inte ta bort den oxå just nu).

Tack för hjälpen, tar gärna emot fler råd :)
Nu ska jag in å läsa om verktygen :)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad bra att du redan har ett schema och att du använder ramsor :thumbsup:

Som du beskriver det hela så låter det i mina ögon som om det är väldigt mycket trafik in och ut hos dottern. Om jag var du så skulle jag arbeta med ramsan utanför dörren typ så här:

Dottern frågar
Du svara med ramsan
Lyssna av stegrar sig gråten eller mattas den av, vänta låt henne reagera. Om hon inte lugnar sig ramsa en hög bestämd ramas med ordentligt magstöd. Du kan behöva ta i ordentligt för att nå fram. Lyssna av igen osv.
När gråten går ner och hon tystnar, ge bekräftelseramsa. Den är superviktig. Även om du tycker att den stör, för antagligen kommer hon börja väsnas igen.
Avvakta och låt hene reagera osv tills du får sista ordet dvs. hon ska få med sig bekräftelseramsan in i sömnen. På det sättet så kommer hon att förknippa ramsan med sömn.

Men det här gäller bara om du har påbörjat en kur, vilket jag inte riktigt blir klok på om du har. :wink: :roll:

Annars så är det buffning och hela paketet som gäller natt 1 av kuren. Det blir lättare för mig att hjälpa till om du skriver hur det ligger till :wink:

Om jag var du skulle jag inte ha nappen kvar. Den bara stör och jag lovar att hon redan första natten av kuren kommer att glöma den. Jag skulle också lägga henne på mage naturligtvis med larm. Barn får en djupare sömn om de sover så tror jag, vad tror du om det här?

Ida

www.sovgott.net
mj

Inlägg av mj »

Hej igen :)

Nix har inte påbörjat nån kur...hon ska sova borta imorron så därför har jag inte startat nån. Har inget larm, måste fixa det isåfall.

Ramsorna jag har har jag sagt till henne sen hon var ca 3½-4 månad, fast jag har sagt dem när jag klappar om henne och går ut ur rummet.

Nu har hon varit ganska lessen (tänder, avslutad amning??) dagtid men sov jättebra inatt (vakna bara kl 3 och somna om direkt).

Angående "trafiken" in och ut hos henne; vi lyssnar alltid av först om det klingar av eller stegras, stegras det går vi in och stoppar i nappen.

Tack för all hjälp :D
Kommer ev köra igång efter helgen.
duggan

Inlägg av duggan »

...Men nappen kastas väl vid kuren?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej mj!

Då tycker jag att ni gör som ni brukar göra fram tills ni kör en storstilad kur och som Malin skrev så tar ni väl bort nappen samtidigt? :wink:

Fram till kurstart, läs läs så mycket ni kan och öva på ramsa och verktyg så kommer det att gå bra.

Vi finns ju här för stöttning och hjälp när ni väl startar. Har ni bestämt något datum ännu? :D

Ida

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"