SM med tvillingar

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
J och Å

Inlägg av J och Å »

Vi körde SM med Mina och Lisen. Bröstmjölk även nattetid och jag höll på att stryka med på kuppen, så vi bytte till ersättning.

Det bästa tipset av alla TVÅ VAGNAR! är nästan ett måste. M och L sov alla pass (förutom när vi var på språng) i dem. Enkel att både ha dem sovandes inne och ute. Kanonbra på natten, för är man ensam är det omöjligt att buffa två samtidigt. Däremot så är det inte svårt alls att vagna två vagnar. Man får in tekniken snabbt :wink:

Andningslarm, nu genast :wink: så de kan ligga på mage. Och i och med detta kommer nästa kanontips som Mammut Maria gav oss på telefon då det var jobbigt. :arrow:
Om de ligger på mage är det superenkelt att mata i sömnen. Bara vända på sida och "tratta" in flaskan :wink: vänd ner på mage igen för en rap och så mer flaska.
Eftersom de är två så funkar det ju inte riktigt på samma sätt som då man tar hand om en bebis. Och på detta sätt slipper man väcka upp dem. Vi började med detta då tjejerna va ca 2,5 mån. Då fick de mat 18.30, sedan bestämde vi 22.00/22.15 var man själv så fick man ju ha två tider, annars körde vi båda kl 22.00 Sedan var det inte mat förrän närmare 07. De kanske va 3 månader då vi gjorde så här. Och när de var 4 mån flyttade vi över dem i varsin säng.

Hoppas något kan vara till hjälp.

Ja just det, det var jättesvårt att hålla dem vakna. Svårt att bära med sig två på olika saker, man blev ju rätt så stationerad. Enklare då man var två.

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Hampus i Lit

Inlägg av Hampus i Lit »

Hej!

Jo vi kör lite som er, håller tiderna enligt sm men kan bli olika dag från dag.
Skulle också vilja vagna/buffa bort ett nattmål snart men vet inte när jag ska ta tag i det bara.
Skriver lite frågor här på din tråd om det är ok?

Håller du nattiderna med mat 23, 01 och 04?
Om det inte stämmer med hur schemat blivit under dagen då?

Hur gör du om dom tar sig ett längre sovpass tidigt på kvällen, runt 19-22,
väcker du för att få det längre passet på natten eller låtsas som att det är sm?

Att bara vända och mata som J och Å beskriver verkar ju praktiskt men är det då att ligga steget före på t. ex 01-målet för att dom sedan ska sova över det eller gäller det alla nattmål?

Lite frågor som du gärna får fundera på eller kanske någon annan kan svara :D

Vad väger dina små nu?
Kul som sagt att vi är fler med tvillingar så vi kan byta tankar med varandra :D

Måste rusa, hoppas att någon förstod mina frågor :?
Mamma & pappa till Hampus f?dd 041220 kurad vid 3,5m?n.
Och tvillingarna Klara och Charlie födda 080121
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag hoppar in här lite med mina tankar ang. nattmål.
Allt inom SM handlar om att jobba förebyggane och att ta ledningen. Om ni bestämmer att nattmålen är 23,01 och 04 så matar man då, man väntar inte på att barnet själv skall vakna och därmed behöva bevaka sina egna intressen om man säger.

Jag gjorde dock inte så och många gör inte så, men det är i alla fall tanken bakom. Tor hade naturligt 23, 01 och 04 så jag matade på, det var vid 2 mån jag spikade 04 tiden med larm faktikt för att just "förekomma" Tor och då kunde han LITA på att mamma verkligen har kontrollen och är 100% pålitlig. Detta på inrådan av just AW. :wink:

När han sen fyllde 4 mån så kunde jag med ganska stor lätthet ramsa bort det sista nattmålet som då var kl. 05. :wink:

Så tänker jag. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Christine 74

Inlägg av Christine 74 »

Hej
Idag var första gången på deras 4 levnadsveckor som de har varit väldans osynkade och det har varit väldigt påfrestande för mamma.. Känner mig i behov av stöd från erfarna tvillingmammor eller andra med kunskap om tvillingar!

Åsa : tusen tack för ditt inlägg! Jag tar till mig din erfarenhet och har förstås några frågor!
Bytte du helt till ersättning eller bara nattetid? Jag känner mig så trött i brösten och tycker att det börjar bli jobbigt att amma- Ger dem ersättning sista målet för kvällen och någon gång emellanåt när sambon tar dem.

Ditt tips om att ha 2 vagnar: Sov dina tvillingar i vagnarna på nätterna även när de "sovit bort" sina nattmål?

Så till Andningslarm: Har du några bra argument som jag kan vidarebefodra till sambon? Det han invänder emot är att tekniken kanske falerar någon gång och hu så hemskt!

En fråga om detta tips som du gav: "Om de ligger på mage är det superenkelt att mata i sömnen. Bara vända på sida och "tratta" in flaskan vänd ner på mage igen för en rap och så mer flaska.
Eftersom de är två så funkar det ju inte riktigt på samma sätt som då man tar hand om en bebis. Och på detta sätt slipper man väcka upp dem. Vi började med detta då tjejerna va ca 2,5 mån. Då fick de mat 18.30, sedan bestämde vi 22.00/22.15 var man själv så fick man ju ha två tider, annars körde vi båda kl 22.00 Sedan var det inte mat förrän närmare 07. De kanske va 3 månader då vi gjorde så här. Och när de var 4 mån flyttade vi över dem i varsin säng. "

Mina tvillingar kräks mycket, det känns som att det skulle kunna bli mycket spyor på detta sätt? Förstår jag det rätt med att nattetid när du gav flaska, så vände du dem från magläge till sida och så in med flaska?

Hampus i Lit: Det är klart att det är ok att du också är med här!
Just nu är jag är i stort behov av att ta bort ett nattmål nu och samlar kraft inför det. Sambon ska ev. titta på en begagnad vagn ikväll. D
Våra nattiderna brukar vara vid 22, 01/02 och 04/05. Ofta är schemat under dagen väldigt olika men till natten brukar det rätta till sig. Ofta är det lite svårt att få till det med sovpassen på kvällarna, så ibland väcker vi dem lite försiktigt så att de inte ska sova för länge.

Mina tvillingar som nu är 4 veckor ska vägas imorgon på BVC, men vi gjorde en "amatörvägning" här hemma och då väger killen runt 5 kg (3660 när han kom, är skeptisk till vår vägning!) och flickan runt 4,5 kg. Vad väger dina?

Oj, det blev långt, hoppas någon orkar kommentera!
Stolt mamma till storasyster född 2004 och lillebror och lillesyster född 2008
Christine 74

Inlägg av Christine 74 »

Hej Torsmamma och tack för ditt inhopp!
Jag förstår att tanken är att vi som vuxna ska ta ledningen och jag tycker att det är jättevettigt. Jag tror att det är tröttheten som styr där på natten att vaknar inget barn, ja då kan även jag sova vidare.. :( De kanske t.om sover över målet!! (In my dreams..:)

Jag känner mig så trött efter nätterna och när dagen har varit "Hawai" där inget har fungerat och de har vaknat och somnat om vartannat så känner jag mig ledsen och sliten. Tvillingarna har sovit lätt och "knorrat" och haft sig hela dagen. Vår stora tjej (snart 4 år) har sovit ganska dåligt till och från och därför vill jag så gärna att det ska fungera och särskilt nu när det är två små liv.

Nu när de är 4 veckor så har jag ju läst att första nattmålet kan tas bort under förutsättning att de "proppas" fulla med mat under dagen och i överigt följer SM. Jag har ständigt SM i huvudet, men känner att det är så svårt att få till i praktiken och framförallt för att de är två. Jag känner inte att jag hinner med dem och så ska det ju inte vara. Sedan att det finns andra faktorer utanför SM, som att lämna storasyster på dagis kl 09,00 och sedan hämta kl 14,00 gör det inte lättare. Jag vet att man inte ska skylla på andra saker, för allting går, det känns bara så tungt just nu :(

Om vi skaffar andningslarm, kan någon rekommendera något för tvillingar? Märke och typ av larm.
Hejdå!
[/quote]
Stolt mamma till storasyster född 2004 och lillebror och lillesyster född 2008
Hampus i Lit

Inlägg av Hampus i Lit »

TorsMamma: Du skriver att Tor hade naturligt 23,01 och 04 som tider på nattmål, betyder det att han vaknade av sig självt eller var du där steget före ändå? Med ställd väckarklocka då?
Har ni även på dagen sett till så att ni väcker för att ge mat?

Jag funderar på vad man gör om man t. ex bestämt nattmål 23,01 och 04 och så vaknar barna vi 03-03.30? Vagnar/buffar eller låtsar att klockan är 04?

Christine74: Känner som du just nu! Man hinner inte med båda som man vill och man hoppas ju att dom ska sova över ett nattmål eller helst alla :lol:
Man är trött helt enkelt :!:
Våran äldre sover också knasigt, vaknar ibland mitt i nätterna och är vaken, ibland sover han oroligt och vissa nätter som en dröm.
Ang synkningen så tror jag inte du ska oroa dig, våra har varit väldigt osynkade ibland men innan dagen är slut så har det löst sig på något vis.
Mina väger nu 3,8 och 4,1kg, så dom får nog bli lite större innan vi tar bort ett nattmål tror jag......

Nu går jag och lägger mig :D
J och Å

Inlägg av J och Å »

Bytte du helt till ersättning eller bara nattetid? Jag känner mig så trött i brösten och tycker att det börjar bli jobbigt att amma- Ger dem ersättning sista målet för kvällen och någon gång emellanåt när sambon tar dem.
Nej vi körde inte bara på natten. Jag slutade amma helt då de var ca 2,5-3 mån. Kunde ej sitta så det var svårt med dubbelamning. Och redan från start fyllde vi på med lite ersättning. Och sen blev det ju bara ersättning efter 3 mån. Funkade kanon, fast jag var ju såklrt dubbel i mina tankar, dum som man är. huvudsaken de är mätta.
Ditt tips om att ha 2 vagnar: Sov dina tvillingar i vagnarna på nätterna även när de "sovit bort" sina nattmål?
De hade varsin vagn från deras 2:a levnadsvecka. Sov alla pass i den då vi var hemma. De sov bort alla sina nattmål i vagnen. När de flyttade över till säng, vid nästan exakt 4 mån sov de hela natten. Blev lite bök, men det fixade vi med lite buff, och så klart ramsan.
Så till Andningslarm: Har du några bra argument som jag kan vidarebefodra till sambon? Det han invänder emot är att tekniken kanske falerar någon gång och hu så hemskt!
Skulle aldrig våga chansa. Oavsett sovläge. Det finns inga dokumenterade psd där barnet legat på mage med larm, däremot finns fall där barnet sovit på sida/rygg utan larm. Man testar larmet hela tiden så att man vet att det fungerar. Fråga honom om han inte litar på brandlarmen. Snart kommer barnen kunna vända sig själva i sömnen, hur ska han resonera då. Mina två tjejer kunde vända sig båda från rygg och mage då de var 2 månader.
En fråga om detta tips som du gav: "Om de ligger på mage är det superenkelt att mata i sömnen. Bara vända på sida och "tratta" in flaskan vänd ner på mage igen för en rap och så mer flaska.
Mina tvillingar kräks mycket, det känns som att det skulle kunna bli mycket spyor på detta sätt? Förstår jag det rätt med att nattetid när du gav flaska, så vände du dem från magläge till sida och så in med flaska?

Alltså, vi matade dem, på natten, vi tog upp en varsin och satt i soffan och sen tillbaka i sängen. Då de var ca 2,5-3 mån var det lite strul, för de var egentligen inte så hungriga på natten, men behövde fortfarande en lite slurk. Och nattmålen kl 04 var ju inte direkt det mål de behövde mest. Så i samråd med Mammut Maria spikade vi 22.00. Och då gjorde vi det i sömnen, eftersom de egentligen inte var så hungriga. Innan hade vi alltså tagit upp dem. Och på detta sättet kunde de sova gott hela natten. Sen slopade vi 22.00 målet då de var 3,5 mån. Utan problem.

Båda damerna var kräkbarn och vi tvättade nog 6 maskiner om dagen,. det var verkligen spyor överallt. Men eftersom vi inte tryckte i så himla mkt vid 22.00, och tog det väldigt lugn så gick det hyfsat. Vi hade massor med lakansbitar utan huvudet på dem, så vi tog bort en efter en då de kräktes, använde även tunna mjuka kökshanddukar uder deras huvuden. Vi hade en hel hög med lakan och handdukar på bänken brevid där deras vagnar stod. Så vi snabbt kunde byta om det tog slut på dem vi lagt i vagnen under deras huvuden. Hoppas du fattar hur jag menar? :wink:

Fråga mer om du inte förstod, hjälper gärna till.
Kram Å
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Christine 74 skrev:Så till Andningslarm: Har du några bra argument som jag kan vidarebefodra till sambon? Det han invänder emot är att tekniken kanske falerar någon gång och hu så hemskt!
Här är en tråd om larm, där hittar du massor med bra argument!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... light=larm
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hampus i Lit skrev:TorsMamma: Du skriver att Tor hade naturligt 23,01 och 04 som tider på nattmål, betyder det att han vaknade av sig självt eller var du där steget före ändå? Med ställd väckarklocka då?
Har ni även på dagen sett till så att ni väcker för att ge mat?

Jag funderar på vad man gör om man t. ex bestämt nattmål 23,01 och 04 och så vaknar barna vi 03-03.30? Vagnar/buffar eller låtsar att klockan är 04?
Jag sover så dåligt så jag hörde Tor, han sa alltid Höhöhö när han var hungrig. Och då var klockan i princip rätt. Det var först vid 2 mån som jag satte klockan på ringning och fick det rådet av AW.

På dagen så införde jag ju schema vid 2 mån fram tills dess var det rytmen 2-2 som gällde och då matade jag direkt efter 2 timmars sömn och i 1-1,5 timme fram. Sen vaken och sen sova.

Om de vaknar innan nattmålet (och då talar jag om marginalkvartar ungefär) så vagnar man. Vaknar de då 03 så vagnar man till säg ca. 03.45 som är inom marginal kvart. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hampus i Lit

Inlägg av Hampus i Lit »

Jag hoppar in här igen :wink:

Christine: Har du börjat ta bort ett nattmål än? Vilka blir dina mattider på natten då?

Frågar någon som vet mer än jag: När kan vi börja ta bort ett nattmål?
Dom väger nu strax över 4kg och är 7v på måndag och får sina nattmål 23,01 och 04. Sen är dom morgonpigga och vaknar vid 06 igen. Skulle dom inte behöva längre sammanhängande sömn snart?

Tacksam för svar :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Hampus i Lit, nu minns ju inte jag i vilken vecka dina är födda men om de med "korrigering" är över 1 mån så skulle jag föreslå att du i så fall vagnar bort 01 målet. Det är det man plockar först. Då får de 6 timmar sammanhängande sömn 23-04. Sen skulle jag även vagna till morgonen om den är säg 07.

Se till att det är KOLMÖRKT i sovrummet. Häng gärna ett MÖRKT svart skynke över vagnen så det stänger ute synintrycken. :wink:
Tor 2006

Hampus i Lit

Inlägg av Hampus i Lit »

Hej TorsMamma!
Dom är födda i v37+3 så att dom har ju precis blivit 1månad då va?
Ja vi har pratat fram och tillbaka idag jag och sambon, vi tycker att dom sover så oroligt även på dagen.

Kan det bero på överlevnadsångest?

Eller att dom aldrig får till någon längre sammanhängande sömn, på dagen känns det som att det max blir 2tim åt gången och då har det bökats och krånglats en del. Vi ser verkligen till så att dom ät fulla i magarna.

Sen undrar vi hur mkt gaser som är normalt?? Dom fiser MYCKET och ibland grinar dom till när dom sover och sen hör man hur dom fiser. Verkar vara jobbigt för dom. Jag och sambon är känslig för mjölk, min syster likaså, hennes barn fick äta Nutramigen för mjölkallergi...... Inga utslag i alla fall men man funderar om dom är lite känslig?

Om vi tar bort 01-målet kan vi buffa bort det eller är det bättre med vagning?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ang. mjölkallergi så kan jag för lite. Det finns en del trådar på ämnet under "mat, mage och barnakropp". Men ni skulle ju kunna testa Nutramigen om ni vill för att köra uteslutningsmetoden. Ibland räcker det att byta från NAN till semper och tvärt om.

Men mest handlar det också om rapning och bra flaska. Vi här på forum rekommenderar Dr. Brown just av den anledningen. Hur går raparna?

Jag rekommenderar att ni vagnar bort nattmål, det skall vara lättast säger de som vet. :wink:
Runt 2 mån är målet ca. 1000ml ersättning/dygn de skall få i sig. Kan vara bra att ha som riktmärke men inget tvång! :D
Tor 2006

Hampus i Lit

Inlägg av Hampus i Lit »

Tack TorsMamma :!:

Jo Dr Brown kör vi med, dom är bra. Ska kanske försöka byta från Semper till Nan att börja med?
Det här att dom strular även dagtid, är det vanligt?
Nu får vi buffa till och från för att få till något så när rätt timmar. Men jag har idag bestämt mig för att nu ..... ska dom sova så attityden är på topp :!:
Bara jag vet att jag gör rätt :?:
Hampus i Lit

Inlägg av Hampus i Lit »

Christine!
Vill bara höra hur det går för er :?: :D
Får ni några rutiner och har ni fått bort ett nattmål än :?:

Idag har våran kille sovit hela dagen i stort sett, har han varit vaken sammanlagt 1,5timme så ljuger jag inte. Undra om han behövde ta igen det.. :?

Må så gott :!:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"