Läggning tar 40-60 min

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Sipa

Läggning tar 40-60 min

Inlägg av Sipa »

Hej!

Jag har SHN kurat när dottern var 10 månader (se tidigare inlägg från sipa), de har funkat bra även fast vi ej fick någon respons på ramsan, fast vi ramsade ändå vilket resulterade i skrik och från liggande till stående i spjälsängen. Sov då och då hela nätter men ofta vaknade hon 1-3 ggr per natt. De positiva i de hela var att hon lärde sig dock att somna själv vid läggning, de tog 5-15 minuter, dessutom började hon till slut att sova 1 timme vid vila på dagarna :D.

Vid jul flyttade vi till ny lägenhet var på hon fick eget rum och ny "vanlig" säng (tidigare sov hon i vårt rum med gardiner runt spjälsängen). När hon väl somnar så sover hon bra i sängen men vaknar dock fortfarande 1-3 ggr per natt. Tyvärr är det och har alltid varit så att är man inte framme hos henne när hon vaknar på natten direkt så kan det ta låååång tid innan hon somnar om. Ramsa funkar överhuvudtaget inte då, vi har ramsat ihjäl oss på natten och de kan gå om jag är framme i tid lägger henne tillrätta, solfjädrar kort och går ut och knappt hörbart ramsar på väg ut (eller tidigare påväg bort från spjälsängen).

Idag har vi rent ut sagt ett helvete att lägga henne det tar lätt 40-60 min.
Just nu kör vi allt från buffing, ramas, hon springer upp och fram till dörren vilket har resulterat i att jag passar utanför och har även provat att sitta utanför på pall så att hon ser mig men jag tittar inte på henne. Hon hoppar ur sängen direkt när jag har ramsat på väg ut och skjuter igen dörren, 2-5 sek senare hör jag hennes fötter på golvet, jag går in innan hon hunnit fram leder eller t o m får jaga henne för att lägga henne i sängen igen och här griper man efter alla halmstråna igen som buffning, solfjäder, ramsa etc etc.
Jag behöver handsfasta råd för nu är det ett virr varr av olika saker under en och samma läggning vilket får både henne och mig förvirrade. :?

Vad göra :?: :?: :?: :!:
kiki

Inlägg av kiki »

Hej Sipa, väkommen tillbaka :lol: :lol: :lol:

Det verkar som ni har rört till det ordentligt för er. Jag ska först ställa lite frågor.

Hur gammal är hon :?: är du snäll och skriver in i din profil när hon är född så behöver man inte leta efter det.

Har du SHN boken :?:
har du BB :?:

nu vet jag ju inte hur gammal hon är som sagt men råd nummer 1 är Återinför spjälsängen.

Är det becksvart i hennes sovrum :?:

Kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
kiki

Inlägg av kiki »

här kommer en hoppursängen tråd så länge.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9967

vi hörs i morgon

kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Sipa :D

Vad skönt att ni haft bra sömn och hjälp av shn!
Du skriver att ramsan inte har "tagit" för er, men tänk på att ramsan är ett verktyg som alla andra och måste användas på rätt sätt med rätt attityd av er, för att fungera! Har ni varit noga med att ramsan ALLTID fått sista ordet? Att ni bekräftat henne in i sömnen? Slarvar man där så Är det svårt för barnet att koppla ihop ramsan med sömnen, då blir den bara en retning och störning!
så nu ska vi få ramsan att bli verktyg nr: ett :!:
kiki skrev: nu vet jag ju inte hur gammal hon är som sagt men råd nummer 1 är Återinför spjälsängen.
Håller med kiki till hundra procent!
Backa och återinför spjälisen (hon har inte kommit ur trotsen ännu, eller hur?).
Min treåring sover i sin spjälis ännu, tack och lov, för hade jag inte haft den när trotsen var på topp, så har jag haft en 2½-åring som rusat runt huset!
Spjälsängen hindrar barnet fysiskt från att ta sig ur, och även om de kan klättra ur, så har man mer tid på sig och det är bökigare för barnet! En vanlig säng inbjuder till upp och spring, precis det du vill slippa :!:
SÅ:
:arrow: in med spjälsängen!
:arrow: hur mycket sover hon? Kanske är det dags att dra ner på dagvilan?
:arrow: utevistelse och social delaktighet - hur ser det ut?
:arrow: ramsan ska ta över nu!No more buff!!! Krisverktyg är solfjäder!
:arrow: skratt till gonatt, funkar det bra?

Vad tror du om det här?

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Sipa

Inlägg av Sipa »

Hej !

Tack för era svar, de är så skönt att ha er där "ute" :!:

Ja visst har jag rört till det och det är precis det jag känner :oops:

Dottern är 1 år och 10 månader, har skrivit in de i profilen nu. :)

Jag har SHN boken och läste igenom bitarna för äldre barn och hopp-ur-säng bitarna när jag började med SHN kuren igen (080216).

Jag har inte BB boken men är på väg att beställa den har hört mycket gott om den. :lol:

Har funderat över att återinföra spjälsängen eftersom de är ett återkommande råd här på forumet.

De är persienner i hennes rum och vid läggdags än så länge är det mörkt men vi går ju mot ljusare tider varje dag så en mörkläggningsrullgardin står på inköpslistan.

Ärligt så vet jag inte varför ramsan aldrig har tagit :?
Jag har ramsat hårt, mjukt, bestämt, snällt, glatt ja you name it :!:
Däremot vet jag att vi slarvat med beräftelse ramsan ibland eftersom den bara triggat henne och fortfarande gör. Jag har helt enkelt inte fått ramsan att fungera men vet inte heller vad jag gör för fel. :(

Hon har sovit ända fram till flytten mellan 19-07, vilan på dagen är 1-1,15.
Nu sover hon oftast först 20 eller strax efter till 0630-07, samma vila på dagen.

På vardagar går hon på dagis med massor av aktiviteter, hon bara älskar sitt dagis.

Jag måste få hjälp med ramsan :roll:

Skratt till godnatt ska vi absolut återinför varje dag och inte sporadiskt som nu.

Jag vet att det kommer funka jag behöver stöd och råd just nu. 8)

Kan väl tillägga att min sambo och jag har helt olika syn angående läggningen han "lyckas" få henne att somna snabbare än jag men han ligger bredvid tills hon somnat och buffar och vyssar henne. Jag däremot vill inte göra det då jag har märkt att det tar längre och längre tid, han gillar inte heller ramsan han försöker dock men detta gör ju att jag tvekar och slarvar. Men nu är det slut på de :evil:
Mamma till dotter född 0604
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen Sipa :D

Okej, då vet vi hur gammal, eller ung!, tösen är, och jag tycker absolut hon är för liten för att sova i stor säng, jag lovar att era bekymmer kommer att minska REJÄLT när ni tar in spjälisen igen!

Man måste inte köpa mörkläggningsgardin om man inte vill, jag har ett mörkt överkast som jag spänner för på kvällen, en del sätter upp svarta sopsäckar :D - huvudsaken det blir kolsvart!

Nu ska vi se till att du får ramsan att fungera som det ypperliga verktyg det är, och för att den ska göra det är det superviktigt att DU tror på den och att den känns bra för dig!
Din röst ska förmedla det du känner och det du vill att flickan ska känna - nöjd, lugn, trygg!

Så nu börjar du med att:
:arrow: busa som attan i minst en kvart innan läggning, det ska skrattas på riktigt!
:arrow: Lägga henne i spjälsängen, bädda om och solfjädra i max tio sekunder, och gå ut med en stadig, lugn ramsa gånger fyra, sex eller åtta, beroende på protester!
:arrow: Gå och gör nåt nyttigt ljudligt :D Dammsug, prata i telefon, spela en trudelutt, gör något så hon hör att livet går vidare där ute, och ni har koll!
:arrow: Protester som stegras? Då ramsar du, en bestämd, hög ramsa som SKA nå fram, och då får du kanske ta i så taket lättar, men hon ska höra dig!
:arrow: Fastna för allt i världen inte vid dörren, fortsätt med det superviktiga du höll på med!
:arrow: OM hon inte under några som helst omständigheter lugnas alls, då går du in och solfjädrar, och då håller du en statisk solfjäder tills hon är lugn och sömntung, och DÅ går du ut med ramsan - och här gäller det att inte fuska! Fast det kan fresta på, men här befäster du ramsan, det som du hittills misslyckats med!
:arrow: Och så här lyssnar du av, och när tösen är tyst MÅSTE du bekräftelseramsa henne, även om hon blir skitförbannad och börjar om, för allt fusk här blir det resultat du INTE vill ha - dvs hon tar inte till sig ramsan!
:arrow: Det tar sin tid att fixa det här, och du måste låta det göra det! Det är ingen quickfix, men du har igen det tusenfalt, jag lovar!
:arrow: Så ladda nu och gör det här basic en gång för alla, med alla viktiga ingridienser med; spjälsäng, mörkläggning, skrattet, utevistelse, sociala delaktigheten...

:arrow: Och sambon får inte jobba mot dig nu, det är jätteviktigt att han inte börjar gå in och buffa eller ligga bredvid, då blir stackars tösen än mer förvirrad, och det är det minsta hon behöver just nu (och du med, för den delen...). Att somna själv och sova gott hela natten är en jättestor kärleksgåva till er tjej, och ni måste hjälpa henne lite på traven nu!

Så pepp, pepp, det här går fint bara ni bestämmer er och har en strategi!

Vad tror du om det här?

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Sipa

Inlägg av Sipa »

:lol: :lol: :lol:

Tack, tack, tack Mia :!:

Sovit tre timmar inatt :shock:, dottern genomförkyld och kan inte sova :cry:

:arrow: Spjälsängen monteras ihop ikväll. Höjer ena änden för förkylningens skull
:arrow: Överkast är lätt fixat, det åker upp ikväll oxå.

Sedan ska jag köra så det glöder med stärkt självförtroende och enligt din super "braiga" lista. :wink:

Jag återkommer med en update och kanske fler frågor eller råd.

Tack igen!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Härligt, det här kommer att gå finemang :thumbsup:
Är så glad om jag kan hjälpa till!
Och hör av dig bara om det dyker upp nån fundering!

Kram :heart:
Sipa

Inlägg av Sipa »

Nu håller vi på ,starta idag :D

Spjälisen är på plats, överkast på plats.

Det är fullt liv och jag ramsar för fulla muggar. När hon tystnat bekräftelseramsar jag och då drar det igång igen. Vi har hållit på i 40 min än så länge. Vänta.......bekräftelseramsa henne precis och det blev inget svar :shock:

Nu några funderingar...jag visste att dom skulle komma :roll:

:arrow: Hur många dagar bekräftelseramsar man? Jag har för mig att jag läst att man inte alltid gör det eller?
:arrow: Hur gör jag inatt när hon vaknar? Går jag in första gången eller ramsar jag bara utanför dörren? Om hon fortsätter skriker är det bara ramsa och bekräftelseramsa när hon blir tyst igen?

Hmm får nog ta och läsa igenom boken igen.

Inte ett pip på 10 minuter nu...... :lol:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Sipa!

Oj, vad härligt att ni är igång!
Håller mina tummar och tår för att det ska gå riktigt bra nu för er :thumbsup: !

Till dina funderingar:

:idea: Man bakar in bekräftelseramsan med vanliga ramsan natt tre eller fyra, beroende på hur det går! Ibland får man plocka fram bekräftelseramsan och köra den separat, när det frågas extra vid läggning! Min treåring fick bekräftelseramsas några kvällar när hon "bråkat" vid läggning, det är som att få sista ordet i en diskussion! Men sikta på minst tre kvällar/nätter innan du funderar på att slopa bekäftelsen!

:idea: Eftersom du kör som kurnatt ett nu, så går du in, solfjädrar tösen lugn och går ut med ramsan! Allt lugnt och fint, för att visa att du är där och håller kollen! Men lova mig nu att INTE fuska med ramsan när du går ut, inget tassa på tå och smyga iväg! Solfjädern ska lugna men inte söva henne, det är ramsan och inte ett dugg annat som ska ta henne in i sömnen! Och stegras gråten när du går ut så avvaktar du och ger henne en chans att fixa det själv,och gör hon inte det är det in igen och solfjädra! Men det är nu, natt ett, sen gäller det att använda backaverktyget :wink:

Ha en bra natt nu!

Kram Mia
Sipa

Inlägg av Sipa »

Hej igen!

Dottern somnade vid 20:20 och sov gott fram till 4 då hon vaknade till av att hon hostade (forfarande förkyld), vaknade en gång till samma sak där och till sist vid 7 då det var morgon. Jag gick in efter avaktande, solfjädra, ramsa x4 på väg ut, tyst och somna om. :lol:

Jag läste igenom SHN boken igen och idag gör jag som igår vid läggning och om det blir lika starka protester som igår så kan jag gå in och solfjädrar i nödfall? På natten avaktar jag och annars ramsar jag, går inte in överhuvudtaget eller?

Bekräftelse ramsan ska jag fortsätta jobba med tänkter inte vika en tum denna gång.

När jag läste boken blev jag lite konfunderad över påminnelseramsa och bekräftelseramsa. Vad är påminnelse ramsa??? Jag fattar inte :-k Vad är skillnaden mot bekräftelseramsan?

Sedan slog de mig att SHN kuren går ut på att ENDAST ramsa, i all framtid eller? Jag tänkte aldrig på det förra gången utan vi ramsade automatiskt varje gång det var läggdags men vi körde även solfjäder och buffning (tyvärr).

Denna gång ska de blir rätt!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Men Sipa - vad BRA det går!!!
Vilken härlig attityd du har, såklart kommer det här att gå fint :!:

:idea: Precis, du agerar lika som igår vid läggningen ikväll, och är på pass hela natten för att DIREKT svara på ev frågor! HUR du svarar beror på hur läget är, här får du lära dig avlyssna med hjärnan! De gånger jag har kurat irl, så har ramsan tagit över helt i slutet på natt två!

:idea: Bekräftelseramsan är mjuk och fin, smekande ska den följa barnet in i sömnen luuugnt och fiiiint, medans påminnelsen är just en påminnelse om att det ÄR natt, och du ska sova; hög, bestämd och rejäl!

:idea: Visst är det så, att det är ramsan som ska ta över! Solfjädern inskränker sig till tio sekunder vid läggning, som markering, sen går man ut med ramsan x fyra! Och buff - vad är det :lol: :?:

Fortsatt lycka till, och glöm nu inte att ha målet för ögonen i natt också :!:

Kram Mia
Sipa

Inlägg av Sipa »

:lol: :lol: :lol:

Hej Mia!

Fantastisk läggning och natt!!!
Skratt och skoj sedan "flög" vi till sängen, lite knorr, snabb solfjäder och ramsa ut....TYST! Bekräftelseramsa...TYST! Dotterna SOVER och det tog 2 min! \:D/

Vaknade vid 23 och då skrek hon för fulla muggar även vid ramsa. Gick in, solfjäder 10 sek, ramsa ut, tyst och bekräftelseramsa, SOVER igen. Vaknade sedan 4-5 ggr till under natten, 3 ggr ramsade jag utanför dörren, blev tyst och sedan bekräftelseramsa fortfarande tyst, hon sover gott :sleep:
Jag hörde t o m hur hon en gång la sig ner själv när jag ramsade utanför och hur hon började snusa sött.
De andra gångerna somnade hon om SJÄLV :heart: min underbara, duktiga tjej :!:

Nu fortsätter jag på samma sätt i natt igen :D
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Oj, vilken jätterolig rapport!!!
Vad BRA det går, ni är superduktiga ju =D>
Ha en bra dag!
Kram Mia
Sipa

Inlägg av Sipa »

Det här ju riktigt bra!

Nattningen i går gick på 20 min, det började bra men efter cirka 5 min tystnad började det knorras, gråtas, ropas, skrikas. Jag ramsade ett par gånger men blev ej lugnare, fick gå in 2 ggr och efter andra gången så blev det tyst, avsluta med bekräftelseramsa strax efter att de blir tyst.

Natten däremot gick jätte bra :D vaknade 1 ggr :!: kl 0530 med snabb solfjäder och ramsa somnade hon om direkt. Hon är ju så förkyld fortfarande att mesig som man är ville jag gå in och kolla henne annars hade jag endast ramsat utanför.

Fortsätter jag nu 4:e natten som natt 2-3? Är det något jag ska tänka på?
Hur går jag vidare med uppföljningsveckan? I samma stil eller några tips?

Kram :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "