Förvirrad, men med goda intentioner...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi hade en hungerperiod av nåde vid tre månader. Då skakade allt lite, men jag såg till att trycka i så mycket mat det bara gick och det blev bättre. Vi gav lite ur flaska på kvällen också, efter amning (ibland gick det ner 100 ml... :shock: ), och då blev nätterna stabilare.

Trivs ni bra med schemat annars? Ett klassiskt är ju annars
12 timmar natt
45 minuter morgonlur
2 timmar middagslur
45 minuter kvällslur

Jag brukade inte kompensera för nattmaten, tyckte att det var mest i sömnen ändå... 8)
Jennie1976

Inlägg av Jennie1976 »

Ja, vi tycker nog att han äter sämre nu också. Liksom att han upptäckt att det finns så mycket mer i världen att engagera sig i än att äta och sova. Ska testa täcka för sufletten och se om det blir skillnad. Tycker bara det känns som om det blir dålig syresättning nere i vagnen om man täcker för... :shock:

Föslagen på scheman ser bra ut. Frågan är om han klarar sig på så lite sömn på dagen. Jag upplever honom som TRÖTT när det är dags att sova, men att han liksom sover färdigt snabbare än vanligt. Skulle man kunna ha sovpassen på dagen 1,5 eftersom det är så länge han verkar sova "naturligt"?
Då blir det 4,5 timmar på dagen = 10,5-11 timmars natt?

Har försökt ge honom ersättning på kvällen, men han äter INGENTING då. Vet att han har tagit flaska tidigare, men då med utpumpad mjölk. Kan han bestämt sig för att det är ersättningen, och inte flaskan, han inte gillar?

Har försökt vagna om på natten, men det är skitsvårt att få honom att somna om, vilket tyvärr ofta resulterar i att jag inte orkar, eller ger upp. Stackars Ville blir säkert rätt förvirrad... Måste bli mer konsekvent, hur jag än gör...
Jennie

Mamma till Wille, född 071031
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Syresättningen är ju ingen fara. Om du inte har en tjock filt för såklart!

Jo, de klarar sig med mindre sömn på dagarna, om de får sova mer på nätterna. Men det tar ett par tre dygn att vänja sig. Vi har ett murmeldjur som ääälskar att tryna dagtid, så vi hade kortare natt första halvåret. Han sov helst 2,5 timme på middagsluren och 1,5 på morgondito... :shock: Så visst kan du ha 1,5 om du vill.

Visst kan det vara så att han ratar ersättningen, testa att vänja med 50/50 mjölk och ersättning!
Jennie1976

Förändringar...

Inlägg av Jennie1976 »

Vi jobbar på med lille Wille och allt fungerar rätt så bra, faktiskt. Den senaste tiden har han börjat sova sämre på dagarna, framförallt den sista luren, så vi har lagt om schemat till 11 timmars natt mellan 20-07, alltså en timme tidigare läggning än förr. Så har vi dragit ner på dagslurarna så han sover 1,5 timme på fm, 2 timmar till lunch och 45 min på em. Detta verkar passa honom bättre nu.

Han sover fortfarand ei vagnen, mest för att det är så lätt att vagna om han är orolig, även om vi försöker göra det allt mindre. Men snart är det dags att flytta honom till spjälsängen.

FRÅGA:
Vagnen har stått i hallen utanför vårt sovrum, eftersom den inte gått in genom dörren. Nu när han ska flyttas till spjälsäng - är det smart att ha honom i vårt sovrum eller bör vi vänta och ge honom eget rum med en gång? Det egna rummet ligger på andra sidan lägenheten, synd nog. Hade det varit vägg i vägg hade jag inte tvekat. PS. Han äter fortfarande oftast en gång per natt, ibland två.

FRÅGA 2:
Vi har en Brio Happy Kombi och ligginsatsen på dom vagnarna är rätt små. Tror inte att han kommer att kunna ligga i den så länge till. Kan dom ligga på mage i sittdelen? Den går som tur är att fälle ner till fullt liggläge, men den är ju rätt hård? Och hur gör man då med larmet? Även om vi flyttar honom till spjälsäng vill vi ju att han ska kunna sova i vagnen, ute och så... Hur har ni andra gjort?
Jennie

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej.

1. Jag skulle lägga honom i eget rum. Antingen hör ni genom lght när det är KRIS, vilket är vad man agerar på endå. Eller kör med barnvakt som ni kan ha ett tag i början om ni är oroliga.
Jag skulle inte flytta förrän ni satt HELA natten utan mat. :wink:

2. Jag tog ur en "träbotten" ur en av ligginsatserna och lade i liggdel på sittvagnen och sen larmet över. Lyckades sen trä ligginsatsmadrassen över detta så det gick att ha i botten på sittdelen. Så löste jag det en kort tid. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jennie1976

yes!

Inlägg av Jennie1976 »

Så var problemet med barnvagnen löst! Voila! Tack, TorsMamma! Kunde göra precis som du skrev. Både träskivan och madrassen från liften fungerar i sittdelen. Kanon!

Angående sova hela nätter utan att äta börjar det bli dags för det snart! Nu ska vi börja med lite smakisar och kanske lite gröt till kvällen. När vi kommit igång med det kommer jag att köra en liten kur!
Jennie

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt! Kul att jag kunde hjälpa! :lol: :thumbsup:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jennie1976

Vad är det med honom?

Inlägg av Jennie1976 »

Oj... nu behöver jag någon klok människas vägledning. Lille Wille har varit förkyld med feber och då varit otrtoligt gnällig och sovit dåligt - inte så konstigt. Men nu är han iaf feberfri även om han är snorig och är fortfarande väldigt gnällig och krävande. Vet inte vart jag tar vägen snart. Han vaknar 10 gånger på natten och gråter (snörvlar och så också) och jag hinner knappt sova. När vi ska lägga honom har han börjat gallskrika - det gjorde han inte förrut. Då gnydde och gnällde han och eventuellt skrek en kortare stund, men nu gastar han verkligen som om han vore i panik.

Var på sjukhuset me honom pga febern och dom säger att han helt enkelt har en förkylning - inget annat fel på honom. Nån som vet hu jag ska klara av att hantera detta? Min rädsla är att han nu kommit så pass mycket ur gängorna att han fortfarande är sån här när han är helt frisk, också.

Hjälp! :x
Jennie

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, här kommer mina förkylningstips. Nu är ju denna killen 4,5 mån och då skulle ni kunna om ni inte redan gjort det, införa ramsan. Antingen som en minikur, eller ramsa.
Det viktigaste att ha i åtanke här är att man TAR INTE UPP (bara om man är på väg till akuten). Ge en extra alvedon om det känns bättre, lite näsdroppar om det krävs, men lunga i sängen, gå med ramsan och se till att bekräftelseramsa det sista ni gör så han får det med sig in i sömnen.

Jag tror det går lite troll i detta med förkylningar, oro och sängar. Och oftast är det föräldrarna som drar med sig en liten mindre skock vargar som sen är kvar i sovrummet och gläfsar. :wink:

Mycket skratt till gonatt skall man ha och en lugn skön solfjäder om det behövs. Men lugnas i sängen gör man och återgår till de "Normala" rutinerna så fort det går. Ta ingen notis om protester m.m. Ni klarar detta galant!
TorsMamma skrev:Hej,

:idea: Vi höjer huvudändan med 7 cm med hjälp av en planka under fötterna på sängen (70x70 regel).

:idea: Sen ger vi barn-nezeril till natten.

:idea: Har också ställt en tallrik med hackad lök under sängen (på golvet alltså), det stinker men fungerar ok tycker jag.

:idea: En anna grej vi gjort när Tor är SUPERsnorig är att innan badet trycker jag in 1 pimpett med saltlösning. Efter badet på skötbordet suger vi med "näsfrida" och sedan Nezerilet till natten.

Vår Tor suger på tummen och är man snorig är det inte lätt, men en säker sovare brukar klara det också säger de som vet.

:idea: Tor kan bli skvatt galen om vi ramsar när han vaknar på natten just för att han VILL sova och inte bli störd. Så numera ramsas det mycket sparsamt.

:idea: AW brukar säga att man kan använda marginalkvartarna på lurarna och där med får man 30 min extra sömn/lur samt lägga 30 min tidigare också.

Här kommer en hel drös med länkar på ämnet. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... cd4b1fc343

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 1587#11587

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... %F6rkyl%2A

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9713

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =f%F6rkyld

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =f%F6rkyld
Tor 2006

Jennie1976

Mer hjälp - dags för kur?

Inlägg av Jennie1976 »

Nu är förkylningen över men vi är ändå i behov av hjälp. Wille somnar på egen hand på kvällarna kl. 20.00, oftast med lite eller ingen hjälp alls från vår sida och det är skönt. Hans typiska sömnmönster är sedan att han sover till ganska precis 00.00. Då har jag ammat honom och sedan lagt ner honom i sängen där han somnar om själv. Efter detta har han vanligen sovit 4-5 timmar till och sedan dags för ny amning. Detta har jag tyckt varit ok och jag har inte varit beredd att kura bort dessa nattmål.

Men nu efter förkylningen ser det ut såhär. Läggning utan problem 20.00, sover till 00.00. Ammas. Sedan sover han ganska exakt i två timmars pass under natten. När han vaknar har jag ammat honom och sedan lagt ner utan problem, helt enkelt för att det är det snabbaste sättet. Men nu har vi börjar fundera på att förändra detta, mest för att mamman börjar bli sliten. Inatt fick jag för mig att försöka söva om honom utan att amma honom, mest för att få en fösmak av hur svårt det kommer att bli att kura honom. Då buffade, ramsade, solfjädrade och gud vet allt mellan 04.30-05-45 - inget funkade. Han somnade om från början men vaknade efter 3 minuter och sedan var det hopplöst. Han skrek och skrek och jag upplevde att han blev växelvis rasande och ledsen av mina försök att lugna. 05.45 orkade jag inte mer utan tog upp och ammade.

Känns som om vi har en väldigt tuff kur framför oss. Vi ska åka brt över påsk och tänkte köra helgen efter påsk. Men jag känner mig rätt så lamslagen inför hur jobbigt det kommer att bli med tanke på nattens taffliga och misslyckade försök... Finns det någon diplomerad SHN-kurare i Gbg-området som kan tänka sig att hjälpa till? Finns det någon som kan ingjuta lite mod i oss? Finns det någon som stött på en unge lika uthållig som vår? ;-) Har någon varit med om något liknande?
Jennie

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, (tredje och sista försöket att svara, nu har det försvunnit för mig 3 ggr...grrr :twisted: )

Mitt hetaste tips till er inför kurningen... Läs, läs och läs. Läs så ögonen blöder. Ni skall veta exakt VAD ni gör och VARFÖR. Är det något som känns oklart, ställ frågor tills det är solklart!

:?: Hur går det på matfronten? Har ni introducerat smakisar, välling, gröt? Jag tror du behöver få in något som gör att du inte står där i kuren och undrar om han kanske inte ändå är lite hungrig osv.. Utan helt säker på att han är proppmätt.

Jag skickar med en tråd jag skrivit till SM föräldrar kring pepping, backa och skjuta vargar. Kanske kan den inspirera dig lite.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068

Inför kuren så rekommenderar jag att du läser ALLT under kurbarnens forum och starta gärna en tråd där sen när det är dags så du kan få allt stöd och pepping du behöver.

Om jag fick göra mig på en gissning till varför allt gick så dåligt i natt...
Inatt fick jag för mig att försöka söva om honom utan att amma honom, mest för att få en fösmak av hur svårt det kommer att bli att kura honom. Då buffade, ramsade, solfjädrade och gud vet allt mellan 04.30-05-45 - inget funkade.
Man "försöker" inte utan man bör genomföra. Sen gjorde du ALLT, i tid och otid om man säger och detta desarmerar oftast verktygen. Så här gäller det att du verkligen läser på och vet VAD du gör och VARFÖR med målet för ögonen.
Du kan inte söka barnets bekräftelse här som säger: Bra mamma, NU har du buffat klart, eller ramsat klart så nu skall jag sova. Utan du skall SE TILL att verkygen FUNGERAR och det gör de super med attityden. Jag LOVAR!

Jag har väldigt svårt och tro att ditt barn skall vara svårare än någon annans barn. Ta denna tråden som kändes jättesvår från början men som har ett fantastiskt slut! Du vet att dessa små 5 mån tar sååååå tacksamt emot lite förändring och ledning från föräldrarna bara de har "attityden" så köper de det mesta kan jag lova!

En mammas resa
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0

Lathunden, printa och sätt upp på kylskåpet så du verkligen vet VAD du skall gära och NÄR!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21

Förhållningssättet (attityden) superpepping!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Säkerhet är trygget - Kanon Krönika! Ur den nya internationella SHN-Boken
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Livet efter kuren, en uppmuntran
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010

Läs och läs, jag lovar ju mer du läser gärna under "Kurbarnens kurforum för barn upp till 1 år" där kommer du hitta allt och lite till kan jag lova!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewforum.php?f=7

Massa läspepping till dig och fråga på nu så inga frågor kvarstår efter det att ni skall börja. :D
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"