Hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Asjak
Kontakt:

Dagarna går jättefint

Inlägg av Asjak »

Äntligen går dagslurarna så bra...
Han sover hela passen och vaknade inte ens en gång under dom i går.
Men natten.....
Åhh får inte tappa gnistan...
läser boken och era råd slaviskt ,försöker vara "cool"
men han bara vaknar...
strulade vid 22 redan i går ..sov sen till 2.30 och sen till 4 då räckte det med en ramsa... men sen..
Ja det är väl bara att fortsätta han fattat väl galoppen så småningom...
Mamma till Lucas :heart: född 20070506
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad skönt att daglurarna fungerar :lol: . Jag förstår att du känner dig frustrerad över nätterna, men du får inte glömma att det är en process som så småningom leder fram till ett helt underbart liv tillsammans med de små. Med tillit till den lille och med attityden skriven på näsan så kommer det bli så snart :wink:

En tanke bara, hur har ni det med utevistelse och social delaktighet?

kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Asjak
Kontakt:

Inlägg av Asjak »

Vi brukar se till att vara ute minst 1 gång per dag..ofta två...promenader...ena sover han och den andra sitter han.
Två gånger i veckan är vi på "Öppet hus" och träffar andra barn..just nu har det varit stängt och det krockar lite med hans lur.
Annars försöker vi träffa hälsa på nån varje dag.
Han älskar att bara titta och FLÖRTA med alla.
Inte alls blyg än så han behöver verkligen den social kontakten
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej igen!

Vad bra att ni har så mycket utevistelse. Det jag gör är att sätta på gallonisar utanpå overallen och galonvantar. Då kan de upptäcka utevärlden också. Dels så får de mycket frisk luft, de får jobba med kroppen och med huvudet. De brukar sedan sova som klubbade sälar. Jag brukar ta med mig en fikakopp och sitta och iakta, trevligt tycker både jag och barnet :wink:

En tanke som slog mig när jag läser ditt inlägg är att mina barn i samma ålder som ditt inte klarat av mer än två aktiviteter i veckan. Om vi gjort mer så har de blivit överstimmulerade och sovit sämre och varit mer oroliga, men barn är ju olika. Om jag var du skulle jag hålla mig mer hemma tills nätterna sitter, vad tror du om det? :wink:

Med social delaktighet menade jag om han är med tex. när du sorterar tvätten. Min Tore här hemma älskar att vara med och laga mat. Får en egen slev att tugga på och tittar sedan med stort intresse på när storasyskonen skär och grejar med maten. Även att få hjälpa till med tvätt och städning är en hit :lol:

Jag gör så att när barnen vilar/sover så gör jag ingenting. Dricker te och läser en bok eller sitter framför datorn. När sedan alla är glada och pigga gör vi allt som har med flockens överlevnad att göra. Mina barn blir då mycket gladare och harmoniska när de inte blir förpassade till en barnvärd, skulle det kunna vara något som underlättade hos er tror du? :roll: :)

Kramar :heart:
Ida

www.sovgott.net
Asjak
Kontakt:

Bra tips!

Inlägg av Asjak »

Ska nog införskaffa ett par galonisar...så kan han vara med och gräva landen ute :-)
Jo han är nog med en hel del..nu är han född tre månader för tidigt och är inte som en 10 månader..men kanske 8...
Men helt klart ska jag ta till mig det...han borde faktiskt kunna vara med mer.
I och med att han kom så tidigt har den han varit "liten" så länge..Ska tänka om han klara nog mer.
Nej håller mig hemma ett tag nu så får vi se om sömnen blir bättre.
Jag skrev att dag vilan gått utmärkt....tills idag..
ville kanppt sova vid 9 och somnade då kl 11.20 istället...och sov till 13.45...
Ja allt blev knas...
Tack för stödet...känner att jag verkligen behöver det. :heart:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Ja, ibland blir det så, men försök att hålla strikt på schemat så att han lär sig klockan :wink: . Jag tittade bakåt i tråden men hittade inte hur ert schema ser ut. Det blir lättare att hjälpa till om du skriver ner det :D

Skickar en styrkekram :heart: , tålamod och attityd. Här ska minsann sovas :wink: :D

Ida

www.sovgott.net
Asjak
Kontakt:

Inlägg av Asjak »

Jag fick nog schemat av dig :wink:

7.00 vakna
7.30 frukost
9-9.45 fm lur
11 lunch
12.30-14 lur
14.15 mellis
17 middag
18.30 bad och kvälls slurk
19 sova

Tiderna har vi kört nu 5 dagar och de funkar ganska bra, han har sovit bra på dagarna (förutom idag då)
Lite tajt e det på kvällen ibland....han e ofta lite för trött vid kvällslurken...och inte så hungrig. :?
Men när han lär sig sova lite längre på em så kanske han orkar.
Men man kanske skulle kunna flytta lite...
16.30 middag
18.30
19 sova
Vad tror du om det?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag tror absolut det går bra att flytta middagen till 16.30. :wink: Jag kom även på en sak till. Om det är svårt i fortsättningen att sova redan vid 9.00 så kan man lägga luren vid 9.15 och ändå ha långluren vid 12.30. Den där kvarten kan göra susen. Busa och skratta så mycket som möjligt innan läggning så att han nästan inte orkar skratta längre så tror jag att han kommer att somna gott. Vad tror du om det :wink:

Ida

www.sovgott.net
Asjak
Kontakt:

Inlägg av Asjak »

Helt klart värt ett försök!
Återkommer med rapport :wink:
Nu ska tas nya tag..igen..men jag e en envis en :P
Kram Kajsa
Asjak
Kontakt:

men....

Inlägg av Asjak »

I dag är ingen rolig dag..INGENTING FUNKAR!!
inte sömnen..han äter dåligt...vägrar ibland..
e grinig...mamma är svag....vill ju vara stark....
orkar bara lite till....kan man sätta ut han på trappen sen...

huuu en Kajsa som gråter av trötthet och hopplöshet
Asjak
Kontakt:

Inlägg av Asjak »

Skämtade förstås om det där med trappan.. :shock: .men det är känslan :twisted:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Åhhhh, jag känner så väl igen mig i din beskrivning. Precis så kände jag med min första son. Men det blir bra, bara allt hamnar på plats :wink:

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva men jag finns här och många andra och vi kommer att stötta och hjälpa dig och din son till en fantastisk vardag. Där det sovs tolvtimmarsnätter och äts som en häst. Ha tålamod det kommer :sleep:

Hur gick läggningen? Ser fram emot rapport i morgon :D

Lång, mycket lång styrkekram :heart: :heart:
Ida

www.sovgott.net
Asjak
Kontakt:

i skrivande stund

Inlägg av Asjak »

Min sambo har just åkt till jobbet...6.30
Och när alla husljud försvann tycker Lucas det är morgon..ligger nu och babblar "tete tetata"
jag har gått upp ochgör lite nya husljud..
Men!!
natten har varit underbar!!
Han somnade kl 19 mätt av välling....trots att middagen vart helt knas..
Sov fram till 3....Åhh vad jag har lyssnat i natt...
EN GÅNG ramsade jag och la han tillrätta då han trasslade in foten i spjälorna :cry:
Han knölade visseligen ett tag men tystknöl..
Sen vaknade vi som sagt 6.30 jag av en puss av min sambo och Lucas av att ljudet av pappa försvann.
Hur ska man få han att sova den här sista halvtimmen??
Jag har förut försökt md en pangramsa..men han blir förbannad...nu gör jagljud i köket och väntar ut han :lol:
Godmorgon allihopa!!
En ny dag med nya tag.
En något mera utvilad Kajsa :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Här kommer lite tips på förtidiga morgnar:
1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Viken härlig rapport :thumbsup: :lol:

Om jag var du skulle jag nu fylla dagen med utevistelse och social delakighet där hemma så ska du se att prinsen sover som en stock sedan :sleep:

Jag har inte heller kunnat ge någon ramsa på morgonen stör mer än vad den gör nytta så jag brukar låtsas som o det regnar och vänta tills det är dags. Endel använder sig av en väckarklocka som ringer kl. 7. Guldklimparna lär sig snabbt att det inte är morgon före det, vad tror du om det :wink:

Ha nu en riktigt härlig dag och njut tillsammans med sonen :heart:
Ida

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"