Vaknar för tidigt!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Emi

Vaknar för tidigt!

Inlägg av Emi »

Hej!
Måste fråga en sak. Började med kuren när min dotter var 8 månader och hon sover nätterna igenom sen dess. :D
Nu är hon snart 16 månader och har börjat vakna 4.30-5.00 varje morgon. :? Jag får säga till henne att hon ska fortsätta sova och det funkar bra i ca 30 min till, sen gnäller hon och vill gå upp.
Hon har alltid sovit 12 h på natten och ca 1,5-2 h på dagen.
Sen hon blev 11 månader har hon sovit en gång per dag.
Hennes chema ser idag ut såhär:
Frukost 7.00
lunch 11.00
sova 11.30-13.00,13,30
Middag 15.00
Kvällsmål 18.00
Sova 18.30

Ska jag ändra hennes läggningstid till senare på kvällen? Hon är alltid trött när jag lägger henne på kvällen och somnar på några sekunder.
Vad ska jag göra tycker ni? :roll:
Hälsningar
ANNA :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

!Hon gnäller och vill upp" - betyder det att du tar upp henne eller låter henne komma upp då :?: I så fall har hon så att säga tagit över ansvaret för när dagen ska börja, och det är ingen bra idé alls. För det första orkar hon inte med att leka Gud :lol: och säga varde ljus, för det andra får hon genom att försöka, varje morgon bekräftat att du inte heller vet vad som gäller.

Så åter till ordningen :!:

Det viktiga är inte att hon sover varje minut hon "ska". Det viktiga är att hon har förutsättningarna. Så rucka inte på dem. Hon ska alltså inte upp ur sängen förrän DU stormar in och annonserar glad morgon.

Hon sover inte längre på morgonen för att du lägger henne senare på kvällen. Det är en utbredd missuppfattning. Sanningen är den motsatta.

Däremot undrar jag lite över natten - 12,5 tim :?: Varför inte hålla den till 12 och så 1,5 middagssömn bestämt (med marginalkvart) där du också gärna väcker henne eller verkligen i´alla fall inte väntar på att hon ska skrika/gnälla sig till dig :?:

Du behöver ta ledningen här i alla avseenden, och du ska se hur hon reagerar med lättnad när du äntligen visat dig stå pall för det ansvaret :!: :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Emi

Tack Anna!

Inlägg av Emi »

Tack för ditt svar! :lol:
Jo, Emilia äter frukost 7.00, men nära hon vaknar (eller ska vakna) 6.30, brukar den halvtimmen gå åt lite lek i vårt sovrum, blöjbyte och påklädning.
Så det blir att hon sover 12h per natt, inte 12.5. Nu för tiden har hon vaknat mellan 5-6 och då har vi ramsat, för att till slut ta upp henne vid 5.45-6.00.
Ok, nu ska vi försöka ta upp henne tidigast 6.15. :oops:
På dagarna sover hon i vagn utan problem i 1.5-2h. Vi brukar alltid låta henne vakna själv. Hon brukar vakna glad för det mesta.
Kan det vara så att hon sover för mycket och därför vaknar tidigare? :?:

Hälsningar
A.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Nej, det tror jag inte. Men ni låter henne ta ledningen och det orkar hon inte med. Hon är inne i ert sovrum tidig morgon, innan dagen börjat - sluta med det, för morgnarna blir bara tidigare och tidigare annars. Håll fasta tider och markera mycket, mycket tydligare när hon ska upp och vara vaken - vänta inte på henne utan - återigen - ta ledningen själva och befria henne från det ansvaret :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"