Nu behöver jag hjälp

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
cissii

Inlägg av cissii »

Hej

Ledsamt att du känner så! Jag måste bara (igen) tipsa om:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... jalpakuten

Om du känner att det här är rätt i teorin, men bara känner att du inte fixar det i praktiken. Jag hade garanterat anlitat Anna om den här akuten hade funnits för ca ett års sen, när jag hade som mest problem.
Boken postades igår så sköter Posten sitt jobb så har du den idag.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
mammaigen

Inlägg av mammaigen »

Tack alla gulliga medmänniskor :D

Jag ska försöka mig på en kort sammanfattning.

Vi började kura 6/2, läste här på forumet under två dagar före 8-[

Så här såg vårt liv ut före,
Lillegull föds en varm och solig julidag hon är en pigg och vaken liten tjej som sover gott om natten men tycker att det finns för mycket att se om dagarna så hon hellre är vaken, mamman får INGET gjort och tycker att lillegull kan sova lite mer, men ack nej tycker hon, max 30 minuter. Vi smyger, lindar in och hyschar, vagnar och donar och har vi tur sover hon en timme, vagnar vi om sover hon en halvtimme till, vaggan eller sängen vill hon absolut inte veta av dagtid, så hon lurar i vagnen ( Naturligtvis för lite ). Hon är trött och grinig om dagarna och vid andra advent ungefär ser det ut så här....

sova kväll 18.30-19.00 inga problem alls att somna om hon får bröstet, en liten vaggning av rumpan och en sång, tar max 5 min ofta mindre.
Har i stort sett sovit bra om nätterna sedan födseln, naturligtvis med ett uppvak mellan 4-5 å då mamman håvat fram tutten åt lillegull som somnat om och sovit till 6.00-6.30.
MEN nu börjar lillegull vakna vid två...å vid fyra...å tycka att det nog är morgon då och när mamman försöker söva protesterar lillegull mycket högljutt!
Mamman önskar Somna utan gråt av mormor i julklapp och i början av januari startar vi den metoden....bhaaaa vaaaa säger lillegull och protesterar nu mycket högljutt å då passar mamman på att sluta med tutte på natten, vi vaggar, sjunger, vyschar och ssjchåar. DET HELA ESKALERAR vi sover inte många stunder om natten och dagarna går sin gilla gång å mamman å pappan ser ut så här :shock:
NU är det den 4 februari och VI bestämmer att byta metod. ANNA W SHN blir bra, ut på nätet i flygande fläng

Efter att ha läst på forumet konstaterar mamman att hon sover på tok för lite.
Eftersom hon har svårt att sova om dagarna och ännu svårare att somna om när ögonen fått lura nån minut eller två bestämmer vi oss för tre lurar i stället för färre långa lurar under dagen, därav tre lurar.

MAMMAN å PAPPAN KAVLAR UPP ÄRMARNA fyller på självförtroende och självkänsla, som ett lag håller vi varandras axlar och ramsar heja heja heja :P
Kvällarna går toppenbra ( kanske för bra ) vi lutar oss tillbaka för tidigt :-s
Det går en vecka och hon sover som en liten gris utan napp och som en liten groda ligger hon där och snusar.
Bakslaget på dagarna är som att förlora match efter match efter match, vi håller varandras axlar och ramsar heja heja heja ....men vi förlorar i alla fall och nu vet vi knappt hur man gör i det här spelet :cry:
SÅ mamman vill inte vara med å spela någe mer [-(
DÅ ringer pappan Anna som säger jag hjälper er [-o< :-({|=

Mamman tror att nätterna gick och går så bra eftersom dom alltid gått bra medans dagarna alltid strulat och då har lillegull redan nött in ett taskigt förhållande till sin säng.
Å nu ska mamman titta på DVD filmen och läsa boken som ciicci så snällt lånat ut så hörs vi framåt helgen.

TAck för att ni orkat att läsa :)
mammaigen till en liten skrutta född i juli -07.
Tre barn födda under tidigt -80-tal
Gäst

Inlägg av Gäst »

vilket fint inlägg mammaigen! :cry: :D

Du menar att ni kommer få hjälp av Anna direkt? :D

Känn stödet, vad ni än gör nu! :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D mammaigen - du har PM :wink:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mammaigen

Inlägg av mammaigen »

Stora tårar rullar på min kind....av glädje.

Tack Anna!!!!!! å tack ciccii för boken å tack alla ni andra som försökt få mig att förstå.

JAG FÖRSTÅR NU å nu när jag förstår då förstår ju bebin också :-({|= :heart: :thumbsup: Jag hoppas ni kan föreställa er min indiandans.
Hon somnade så lugnt nu till sin eftermiddagslur och vaknade som vanligt efter 45 minuter och storgrät, jag avvaktade tiominuter och gav henne en liten stöt i armenramsa....typ "du sov en stund till du" å hon somnade om.

it´s amajsing ett hallelujamoment ju :mrgreen:

Kanske kommer en svacka så småningom å då vet jag att det går och behöver jag då har jag ju ER :heart: :heart: :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

mammaigen skrev:
Kanske kommer en svacka så småningom å då vet jag att det går och behöver jag då har jag ju ER :heart: :heart: :heart:
:heart: :heart: TACK för att du delar med dig av er resa!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Gäst

Inlägg av Gäst »

Underbart mammaigen! :D :heart: :thumbsup:
cissii

Inlägg av cissii »

Jaaaa!!

Undrade just hur det hade gått för er, men här ser. Bara toppen ju :!:
Njut av sömnen och strular det så vet du ju vart hjälpen finns :D

Kram :heart:
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hurra! Jag gör också en liten indiandans! :D
mammaigen

Inlägg av mammaigen »

Hur brukar ni göra när ni tappar bort er i schemat ?
Vårat schema har helt klart börjat att "sätta" sig, hon gäspar och somnar lätt på sina klockade sovtider.
I dag var det en utflyktsdag och pga olika omständigheter så tappade vi middagsluren, mellan 12,30-14,00.
När vi väl var hemma så var liten mycket trött och smått gnällig, så jag tänkte att hon får lägga sig direkt kl 15.00 och sova 1,5 tim till 16,30 istället för att vänta till luren på schemat som var 16.00 till 16.20. Hon förde då en stillsam monolog med sig själv i ca 50 minuter innan hon 15.50 somnade och fick sova 45 minuter (väckte henne 16,35)
Jag fick lite dåligt samvete först, men hon hade det ju riktigt bra där i sin säng, men tanken for igenom mitt huvud att hon lika gärna hade kunnat blivit riktigt ledsen, som att det inte var dags att sova liksom, skulle jag ha låtit henne vara uppe till 16.00 istället.

Hmmm det lät lite rörigt, men jag hoppas att ni förstår :oops:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Resonemanget "En gång -ingen gång, två gånger en dålig vana" gillar jag, men att helt hoppa över en långlur skulle jag nog undvika, det blir nog hemst tröttsamt, men nöden har ingen lag :roll: Men kanske ta med en vagn så hon kan sova?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"