5:te natten…vargar?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Mata

Inlägg av Mata »

:) Det låter bra! Ska välja och köra!
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
duggan

Inlägg av duggan »

:thumbsup: :lol: :thumbsup:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Mellansyrran

Inlägg av Mellansyrran »

Hej Mata,

jag pangramsar och slår på stereon med klassisk musik när min tjej, miss M, vaknar under vargtimmen. Jag skippar de första 15 låtarna på skivan och spelar endast de tre sista. Då somnar både hon och jag in till härlig musik. Ibland får jag köra samma sak efter en timme igen, men det sköna är att miss M inte är speciellt ledsen, utan hon ställer bara en fråga. Oftast har hon sparkat av sig täcket eller flippat runt på rygg. Då går jag snabbt in och lägger henne tillrätta, på med täcket och ramsar mig mjukt ut.

På min tråd "Arg tjej 03.00" fick jag rådet att minimera trafiken inne hos henne, dvs jobba med ramsan i första hand och betryggande musik utanför rummet. Endast vid kris går jag in och solfjädrar eller buffar. För oss funkar det bra.

Har du din tjej i ett eget rum eller sover hon i ert sovrum? :?: Jag frågar eftersom jag efter julledigheterna hemma hos mormor och morfar flyttade in miss M i eget rum istället för spjälsäng i sovrummet. Vilken skillnad! Hon gillar verkligen att få sova ensam, utan störande ljud från mamma och pappa. Med minimalt med nattrafik sover hon strålande! :)

Var inte uppgiven, tänk på att din tjej förmodligen sover tio gånger bättre än vad hon gjort utan kuren. Utan kuren hade vi kanske traskat runt med varsin unge på armen vyssades under hela vargtimmen...nu ligger vi i alla fall under ett varmt täcke i en skön säng :) .
Pepp, pepp från mig. :D
/Mellansyrran
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
Mata

Inlägg av Mata »

Nu har jag hållit på i tre månader ungefär…

Några gånger har jag trott att nattsömnen suttit säkert, men så har det börjat krångla igen.
Jag har försökt följa allt så som det är meningen, men får inte till det.
Jojo, man ”försöker inte” man genomför…Jag vet. Och jag som läst SHN-boken flera gånger och en massa här på forumet, känner mig rätt säker på vad jag ska göra i olika lägen. Hade aldrig någonsin dessa problem med 1:an och 2:an. Känner mig uppgiven, ledsen och som den hemskaste mamman som plågar henne på detta sätt.
Något alternativ som funkar känner jag inte till…
Skulle jag försöka ta upp henne om nätterna och mata henne? Tror verkligen inte att hon är hungrig.
Sova i samma säng? Hon skulle nog bara busa runt, inte kunna sova, och inte jag heller.
Introducera napp vid 8 månaders ålder?!? Tror inte hon skulle gå på något sådant, och skulle man då få springa och sätta den tillbaks i munnen?

Hon har alltså i perioder om 5-6 dagar sovit hela nätterna förutom att hon sällan sovit till 7 som jag tänkt ska vara morgon för henne. Oftast vaknat 5.30-6.20. Jag ramsar då, men sällan att hon somnat om och vid 7-tiden ger jag upp, lugnar henne på plats och tar upp henne.

Ett nytt problem har tillkommit. Hon ställer sig upp och kan inte sätta sig ner. Jag vet att man ska vänta tills hon verkligen ”ber om det” för då kommer hon i teorin inte att ställa sig igen. Och jag har väntat tills hon skrikit outhärdligt mycket, lagt henne. Men hon gör om det om och om igen tills hon somnar av utmattning snarare än av något annat.
Igår kväll höll hon på så i 2 ½ timme. (Alltså i förrgår.)
Jag är mycket sparsam med trafiken och väntar verkligen till det yttersta med att gå in.
Men detta känns som tortyr. Särskilt som vi har hållit på så länge utan att få till det.

Det som är konstigt tycker jag är att hon under hela tiden haft flera nätter som funkat för att följas av några nätter då det inte funkar och sen funkar det igen osv.
Varför börja krångla igen när det sitter undrar man.
För det allra, allra mesta är det inget större krångel natte-tid, utan hon sover natten igenom, vaknar ibland, skriker kort för att snart somna in. (Vilket är störande för mig som vaknar, men henne verkar det in dessa lägen inte bekomma.)
Oftast ramsar jag aldrig här för hon somnar om utan krångel. Någon gång gör hon inte det, som inatt. Och nu har hon skrikit i en 1 ½ timme. Ställer sig, kan inte komma ner. Jag har lagt ner henne 4-5 gånger, avvaktat in i det sista. Nu har jag till och med buffat de två sista gångerna. Hon lugnar sig när jag buffar, men jag buffar bara kort tills hon är lugn, ramsar utgåendes osv.

Klockan är 2.30 nu… Jag är mycket trött.
Nu har sov-tiderna som funkat mycket bra dag-tid, börjat krångla med. Hon vaknar och skriker lika hemskt där med.

Jag har med två barn till, inte mycket energi över, eller möjlighet att alltid vara i tid för att ramsa. Eller när vi är ute och promenerar under hennes lunch-sovtid och hon kanske vaknar till precis när någon slagit sig och behöver tröst. Skriken blandar sig…

Jag är så trött på detta. Hade jag bara ett barn så skulle jag kunna satsa hel-hjärtat på detta, vara mer uppmärksam osv kanske. Jag vet inte.
Jag behöver verkligen sova och lillskruttet med. Vi stör dessutom grannarna hemskt mycket. Och de stackarna som har halv-årsgamla tvillingar som också vaknar flera gånger om natten. Hon kurade sitt äldsta barn som nu är 3 snart, men hon har blivit totalt avskräckt av oss den här gången tror jag… Känns trist att vara en så dålig ambassadör där också…

Har följt samma schema hela tiden, förutom att jag kortat sov-tiderna dagtid för att passa hennes ålder.
Hon sover ensam i rummet med dörren på glänt.
Vi har inte varit någon annanstans sen vi började (och aldrig slutade.)

Det som nu känns mest pressande är att vi ska på resa i slutet av april och då måste hon läggas av en kompis .(Ska gå en kurs hos IAHP i Philadelphia för att lära mig mer om hjärnskador, hur man kan känna igen sitt egna barns problem och upprätta ett träningsschema. Detta för min äldsta dotters skull som är ”lindrigt utvecklingsskadad” eller vad man nu kallade det. Alltså ingen semester direkt, och man kan ej ta med barn till kursen som kräver all uppmärksamhet. Då är det också nödvändigt att hon sover om natten, annars kommer jag inte klara att lyssna till dessa föredrag…).

Nu har två timmar gått. Hon låter trött nu, men skriker fortfarande. Men hon ligger ner (hör det), så då är det bara att avvakta.

Ja, för att sammanfatta. För det allra mesta somnar hon bra, sover hela natten, vaknar dock för tidigt. För att ibland krångla mycket vid läggning, vakna om nätterna och krångla vid dagslurarna…
Nästan tyst nu. Måste snart bekräftelseramsa. Bävar mig…

Hemsk huvudvärk nu.

Jag har in i det sista väntat med att störa er igen, för jag tycker jag fått hjälp med det jag borde kunna och veta. Men tydligen så är jag inget proffs på detta…
Tror ändå på att ni kan hjälpa mig, det har ni ju gjort förr. Men skulle nog behöva ännu mer vägledning tills det verkligen sitter. Om ni orkar med mig…

Bekräftelseramsade nu. Litet grymtande kom. Tyst.

Nu måste jag skynda mig att sova. Klockan är 03.10. Troligen somnar jag inte. Brukar inte göra det denna konstiga tid.

(Ni får väl fråga mig vart min attityd tagit vägen…och skälla lite på mig)

Tack mellansyrran för uppmuntran förresten, hoppas ni sover gott nu, jo musiktricket kör vi för jämnan under vargtimmen, blandat med annat slammer... :wink:

duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :lol:

Vi börjar så här:
Hur ser hennes schema ut och hur mycket käk går i?

Mörkläggning?

Socialdelaktighet?

Utevistelse?

Svalt i rummet?

//Malin
Mata

Inlägg av Mata »

Kolsvart rum nästan, lite skumt ljus kommer in genom dörrspringan som står på litet glänt.

Ute. Mycket, 4-6 tim per dag.

Social delaktighet, tja, hon är med oss till ladan, hänger under armen när jag gör allt möjligt. Hon är ju med liksom överallt. Hon har väl inte direkt anförtrots någon ansvarsfull post im hemmet än, är det dags :lol: ???

MAt.
7.00 Ammar
9.00 gröt
13.10. lunch- det vi äter fast mosat och osaltat.(ammar lite innan)
17.45 middag, samma
18.45 välling eller gröt,amning

Sovtider på dagen:
8.00-8.45

11.15-12.45

16.16.20

Ja, rätt svalt (19-20) vågar inte kallare för vi hade svalare förut och då frös hon några gånger. Blev kall) Hon är sorten som sparkar av sig- Mellansyrran här var inte sån, men väl ettan, så jag känner igen fenomenet.

Äter massvis förresten. Otrolig aptit.

Tack Duggan för att du orkar med mig. Tänkte att ingen skulle vilja svara på mitt klagiga brev... "Jag gör allt rätt, ändå blir det fel......" :lol:

duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Men du, hur gammal har fröken behagat att bli nu?
Tack Duggan för att du orkar med mig. Tänkte att ingen skulle vilja svara på mitt klagiga brev... "Jag gör allt rätt, ändå blir det fel......"
Klart vi ska bena ut det här, måste bara ha hela bilden klar.

Dom nätter när hon är igång flera timmar, hur börjar dom uppvaken, vad gör du, vad gör hon?

//Malin
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Åttamånadersångest? :-k
Mata

Inlägg av Mata »

8-mån-ångest :lol:
Jo, kanske, hon blev precis 8 månader, men det har inte blivit vare sig bättre eller sämre, även om det pendlat en del. Den där natten när jag skrev den när jag skrev om 2 timmars-passet var ju inte representativ. Detta har ju knappt hänt, men vad som händer är att hon som de senaste 2 nätterna vaknat, börjat småskrika. Jah har avvaktat, hon går till smågnäll och somnar om. En typisk procedur på 5-10 minuter som pga av skriken/klagens karaktär inte känns som de kräver någon ingripan.

Men om hon skriker förfärligt går jag in, lägger tillrätta, solfjädrar, ramsar mig ut. Och oftast får jag ramsa en stund senare igen. Avvaktar osv. Bekräftelseramsar.
Detta händer mest efter 5-5.30.

Kanske sover hon för mycket på dagen? Tror ni två sovpass räcker?
Kan tänka mig det. Kom på det häromdagen då jag kollade en lillasysters sovpass från samma ålder. Sov förmiddag och eftermiddag, det gick ju bra. Kanske jag är insnöad på att man ska sova runt 12.

duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Jag tror att 2 sovpass kan bli bra, men man brukar ju säga att världen ska vara den samma under 8 månaders ångesten, man försöker hålla världen liten. Men om den inte hunnit börja än så kan det vara en god ide att dra ner till 2 sovpass.

7.00 Vakna + Amma
8.00 gröt
8.45 - 9.30 Sova 45 min
11.30 Lunch
12.00 - 14.00 Sova 2 h (el sova 1,5h om hon är en piggis och då starta 12.30)
14.30 Mellis
17.30 middag
18.45 välling eller gröt,amning
19.00 Natti

Om du vill gå ner på 2 lurar men fortfarande ha längre luren över lunch kanske detta skulle funka, i början kanske det behövas 5 minuter på em.

//Malin
duggan

Inlägg av duggan »

Mata

Inlägg av Mata »

Det schemat ser jättebra ut!
Förresten 2 senaste nätterna klarade hon utan mina ingrepp, gnölade lätt några gånger några stunder, men somnade om utan intesnivare ljud.
Väckte 2 sista dagar. Har redan skurit ner på dagssömnen och tror det var bra.
Tror inte det gör så mycket att ändra schemat drastiskt. Så ångestfylld är hon inte... Men när mormor, min morfar och moster klev innanför dörren igår så såg gjorde hon en sån förfärad min så man kunde tro att det verkligen var några läskiga typer. :shock: :lol:

Med din hjälp skrider det framåt som vanligt. Kanske jag får anställa dig som personlig couch, verkar som jag spejsar ut annars... :D

duggan

Inlägg av duggan »

Med din hjälp skrider det framåt som vanligt. Kanske jag får anställa dig som personlig couch, verkar som jag spejsar ut annars...
Nej då, du klarar ju upp allt så bra själv! Förhållningssättet är utav största vikt! :wink:

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"