Sova på dagen?!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Livi

Sova på dagen?!

Inlägg av Livi »

Hej där alla Sova hela natten anhängare!

Jag och min dotter 10 mån är nu inne på tredjedagen på programet. Och allt har gått väldigt bra! :D Kära har bara somnat vid bröstet förut eller intensivt vaggande i famnen. Men igår somanade hon (med lite protester) med enbart påminelseramsan :D ! Helt kanon!

Men jag har en fråga som får mig att stressa upp mig så himla mycket!

- Hur gör jag på dagen? Idag så kl. 11 när det är dags för den första 45 min
efter att ha vaknat som en klocka 8.45.
och då vill jag att hon ska sova i sin säng för att sedan kl 14.30 - 16.00 sova i vagnen då vi går en lång härlig promenad.

Men när jag lägger henne kl.11 är det våldsamma protester och hon somande inte fören 10.30.. Då är det ju egentligen inte mer än 15 min kvar på sov passet hur gör jag då? idag använde jag mig av 15 min skarven och hon vaknade själv efter en halvtimma..

När jag lägger henne på förmiddagen så sjunger jag en kort liten sång och håller henne på platts.. Går sedan ut och sjunger utanför dörren alltså, försöker göra som på nattan fast med en sång istället.. Är det FEL?? Jag har nu gått tillbaks och lagt henne till rätta när hon gråter helt hysteriskt! Det tar ju väldigt lång tid med tanke på hur kort hon ska sova. Men hon ser faktiskt trött ut när jag lägger henne, gnuggar sig i ögonen och är lite gring..

SNÄLLA GE MIG ETT SNABBT SVAR SÅ JAG KAN SLÄPPA DENNA ORO FÖR ATT JAG GÖR FEL :( ....

Tack på förhand!
Storasyster L -07 SHN vid 9 månader
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan och Välkommen. :lol:
När jag lägger henne på förmiddagen så sjunger jag en kort liten sång och håller henne på platts.. Går sedan ut och sjunger utanför dörren alltså, försöker göra som på nattan fast med en sång istället.. Är det FEL??
Du busar upp ordentligt inför dagslurarna också, gärna 10 minuter skratt och bus. Sen går du in, lägger tillrätta och ger en solfjäder och går sedan ut med ramsan. Jag personligen skulle ha mycket svårt att kunna nyansera ramsan om jag sjöng den, för det ska ju samtidigt vara HÖG och bära fram budskapet du vill ge.

Jag skulle ha låtit henne sova 20 minuter när hon tjorvade så idag, då hade du fått väcka i en skarv och då vet hon att mamma har koll på klockan, hon behöver inte bekymmra sig.

Hur ser schemat ut för fröken?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Livi

Tack för snabbt svar!

Inlägg av Livi »

Tack så mycket för det snabba svaret! :D

Du har rätt, jag borde säga en ramsa istället för att sjunga.. Men jag ska inte låta henne vara kvar i sängen i 45 min som schemat säger :?: :!: Blir det inte fel signaler om hon bara sover i 20.. Fast jag förstår vad du menar att jag har kollen om JAG väcker henne. Är så rädd att det alltid kommer vara så här på dagarna.. Att hon gråter och skriker... :(

:arrow: Livs 9 månader(skrev fel förut) dagsprogram

09.00 Frukost - Ammar förts sen lite gröt
11.00 - 11.45 - Förmiddagslur
12.30 - Lunch
14.30 - 16.00 Sova i vagnen
16.00 - Stadigt mellanmål iform av ex. banan och gröt
19.30 Middag
20.00- Bad, Nattskoj och ammnig
21.00- Sova för natten

Liv har alltid varit riktigt kvällspigg så därför la vi tiderna så så sent för att följa hennes dygnsrytm lite.. Verkar det ok tycker du :?:
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Ibörjan är det viktigare att hon lär sig tiderna hon ska sova, och då menar jag enligt klockan. Så om hon håller låda i 30 min, och sedan somnar så återstår det ju egentligen bara 15 min av luren, men det är inte snällt att väcka då, så man bjuder på 5 min inom marginalkvarten till närmsta skrav, alltså 20 min. Är du med? :D

Jag tycker schemat ser jätte fint ut, men jag skulle gärna bara dra bak det 1 timme, men det är ju jag, om det passar dottenr så är allt frid och fröjd. :D

//Malin
Livi

Ah ha!

Inlägg av Livi »

Nu trillade poleten ner lite :wink: !
Ja det låter väldigt bra tycker jag!

Men om det nu skulle vara så illa att imorgon tar det ännu längre tid att soman vi säger 1 tim! Vad gör man då...

Jo jag känner det också att 1 tim bakåt vore ju det bästa! När jag gjorde schemat innan jag började Kura så somande Liv inte fören vid midnatt eller ett par tim efter :shock:..
Så då kändes de lite övermodigt att jag skulle få henne att sova kl. 8!

När kan man justera det föresten... :?:

Som du kanske märker har jag 1000 frågor :? :lol: ....

Tack så mycket än en gång!

[/i]
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
duggan

Inlägg av duggan »

Hej. :D

Du kan justerna efter uppföljningveckan, för det här tiden behövs för att sätta nya vanor.

Ni bestämmer själv, men faktiskt är det ofta svårt att få barnet att sova längre än 08.00 på morgnarna.

Fråga på du, vi finns ju här för det! :lol:

//Malin
Livi

Bara en liten fråga till då...

Inlägg av Livi »

Om det nu är så att det blir ännu värre i morgon inte för att man ska ta ut sånt i förskott men bara så jag har någon annas åsikt..

Säg att det skulle ta 1 tim att få henne att sova förmidagsluren.. Hur i jössenamn gör man då?

Kanske en väldigt dum fråga från en alldeles för orolig mamma.. :oops:
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Om det skulle ta henne 1 timme att somna har hon 30 min kvar att förfoga, och använder du marginalkvarten kan du väcka efter 45 min.

Här kommer toppen länkar: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

//Malin
Livi

Tack för hjälpen..

Inlägg av Livi »

hejsan!

Nu är förmiddagsluren avklarar för idag... Tyvärr blev det precis samma som igår.. Liv låg och skrek i ca 30 min innan hon somnade. Känns som hemskt :(

Men jag följde dina tips och det kändes mycket bättre :!: Kommer garanterat fortsätta med denna ramsan "nu ska Liv sova, sov så gott Hjärtat, sov så gott" elle va tror du :?:

Men jag blir så osäker... Lägger jag henne vid fel tid kanske? Eller kommer hon vilja sova vid förmiddags luren när allt har satt sig lite mer :?:

För just nu känns det som jag utövar SkRIKMETODEN :x ! Och det gillar jag inte... natten funkar bra! Känns som att lyssnar bra till både mig och min man. Men förmiddagsluren känns ju så hemska.. då det inte känns som att hon inte lyssnar till vad jag säger!

Buffnings dags :?: :!:

Kanske var samma fråga igen men känns så skönt att prata med någon annan om detta :!:

Tack för att detta föräldra forum finns :lol:

Mvh Johanna
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Det är jätte vanligt att det tar längre tid för dagslurarna att sätta sig. Hur agerar du nu, när hon inte somnar?

För det är vanligt att man står och överkoncentrerar vid dörren och då gäller det att komma bort från dörren och göra ordentligt med husljud, starta dammsugaran, då hör hon att du finns där och vaktar för vargen. Att man lugnt kan sova!

Ramsan ska vara taktfast och i 4 takt, så om du kortar ramsan till typ "sov så gott Hjärtat, sov så gott" så blir den bättre.

//Malin
Livi

hejsan!

Inlägg av Livi »

Hej igen :)

Nu vid läggningarna så lägger jag ner henne direkt på mage, men hon kämpar emot ganska mycket, särskilt på dagen. På kvällen fattar hon vinken ganska tydligt när man lägger henne ner. men ställer sig genast upp när vi går ut..
Vi ger henne solfjädern och går ut med ramsan. Sen upprepar vi ramsan utanför dörren * 4.. Lyssnar på vad hon säger.. Får alltid tyvärr samma svar..
"detta är så hemskt så hemskt ta mig här ifrån" Sedan övergår det lite i ilska blandat med ledsamhet. Vi försöker lyssna till hur hon låter och när hon låter alldeles för uppgiven så drar vi ramsan igen *4, försöker låta övertygande och uppmuntrande. Men oftast tycker jag att skriken stegras så drar jag ramsan kanske *6. Men vi går inte in något mer nu utan försöker verkligen att göra som det står i lathunden.. Att det är påminelseramsan som ska göra jobbet.

Har tänkt lite på om jag har misslyckats med bekräftelseramsan.. Går jag kanske in för sent.. Står ju att man ska gå in när det är tyst.. Men hon ligger och "ää ää äää" ganska länge innan det blir tyst. Så det kanske är ett problem. Men Påminelseramsan funkar bra på natten!!! Hon vaknar ju i och för sig ca 4 gånger mellan 2-5 men sedan sover hon vidare till 9.

Ska testa damsugaren imorgon!! i kväll satte vi på torktummlaren, hon grät i ca 15 min sen somnade hon med lite "äää äää äää" på slutet..

ok. ska ändra ramsan. Våran kvälls ramsa går något liknade " Nu ska liv sova, god natt god natt, sov så gott" Ska vi ändra den med tycker du även fast den funkar på natten :?:

Tack än en gång för hjälpen :!:

Känns otroligt bra att ha någon att bolla med :heart:
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D
Lyssnar på vad hon säger.. Får alltid tyvärr samma svar..
"detta är så hemskt så hemskt ta mig här ifrån"
Kom ihåg att hon inte svarar dig, utan hon FRÅGAR dig, det är du som ska svara! Jobba med ramsan tills du får sista ordet, så hon verkligen VET innerst inne att hon är fredad från vargen.

Hon frågar: Mamma är det verkligen säkert här? (skrik)
Du svarar: JA! du kan sova tryggt. (ramsa)
Hon frågar: Kommer vargen och tar mig? (skrik)
Du svarar: Nej! Mamma vaktar! (ramsa)
Hon frågar: Lovar du? (skrik)
Du svara: JA mamma är precis här utanför. (Husljud)
Du säger: Just såå ska det vara, lugnt och tryggt! (Bekräftelse ramsa)

Förstår du, om du går in för att ramsan ska få sista ordet, krävs det en del frågeomgångar, men hon kommer att somna lugnt om hon får ett betryggande svar, så din uppgift är att ge det åt henne :!: Även om det tar en stund.

Fila på attityden och testa dammsugaren och återkom med rapport! :thumbsup:

//Malin
duggan

Inlägg av duggan »

Jag länkar även om 8 månaders ångesten, eftersom tösen din är 8 månader.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13308
Livi

Glas klart!!

Inlägg av Livi »

Hej!

Åhh vad bra du skrev! :idea: Nu känns det som jag verkligen förstår..

:oops: Nu så här i efterhand känns det som att jag har läst på för lite innan jag började.
Ber om ursäkt för det, för det står ju verkligen tydligt attt man ska läsa så att ögonen glöder :!: Men var helt utmattad så jag bestämde mig effter ytterliggare en :twisted: natt att nu orkar jag inte mer! Så då på dagen gjorde jag ett schema och läste och antecknade lite från lathunden och sedan satte jag ensam igång utan att min sambo var hemma (bortrest i en vecka).. Jajaj...Massa ursäkter. Men sanningen.

Men jag tackar dig än en gång Malin för att du finns här på forumet har sett att du svarar och hjälper många andra också!

Kommer hålla dig underrättad!

varma hälsningar JOhanna :lol:
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
duggan

Inlägg av duggan »

Hej!

Tack för dina fina ord. :oops:

Det är många som är så uttröttade när man startar kuren att det är svårt att ta in all information ändå, men visst underlättar det ju om man är helt på det klara innan man början. Men det går ju fint för er! :lol:

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"