Hunger och Vargen
-
Liamsmamma
Re: Det kommer mera...
Hej Kate!
Nu är jag ju inte TorsMamma men jag kliver in andå för att dela med mig av mina erfarenheter. Först och främt: Välkommen till Forumet och grattis till er juvel
Vi har en liten här hemma som är född den 5/11-07
Ja, det är mina tankar och erfarenheter! Hoppas att der rätade ut några av dina
Tjoa till om jag ska förtydliga något eller om du har fler funderingar. NJUT av varandra!
Elle
Nu är jag ju inte TorsMamma men jag kliver in andå för att dela med mig av mina erfarenheter. Först och främt: Välkommen till Forumet och grattis till er juvel
Vi hade också lite strul på nätterna för ngr veckor sedan och lösningen var MAT, MAT och mera MAT dagtid. Vi började fasa in Semper 2 när hon var 8 v och jag slutade amma. Vi blandade 60/40 ett par dagar och ökade sedan på mängdeb Semeper 2. När nattstrulet började så ökade vi mängderna per mål, och fasade in risvälling på två mål. Vi ger även dottern katrinplommonpuré på em-målet för att hjälpa magen lite.Kate skrev:Min fråga är då när du läser detta; tror du han är hungrig och därför inte kan sova? Men samtidigt borde han då inte äta mer i ett svep om han är så hungrig att han inte kan sova?
Varför frågar du detta? Verkar sonen ha det trångt? Vi har en Brio Duo från 05 och den är nog inte bredare än din. De små liven uppskattar ofta att det är lite trångt och ombonat.Kate skrev: Sedan undrar jag om vår liggvagn som han alltid sover i är för smal. Den är 35 cm bred från början på 1990.
Tycker du vi ska köpa en ny större?
Tills dess så har han kanske vuxit ur liggdelen men han kan ju även sova på mage i sittdelen.Kate skrev: Har en dröm om att vi kan åka iväg tex in till stan i sommar och att han kan sova sitt långpass medan vi sitter och fikar.
Är detta möjligt tror du?
Om han reagerar och får feber så skulle jag ge en supp och sedan bjuda på lite extra sömn. Du kan ju lägga på marginalkvartar på långpasset och lägga tidigare på kvällen. Så medicinen är ofta mer sömn!Kate skrev:De kan få feber av vacciantionen, har köpt Alvedon, och då undrar jag om man ändrar rutinerna något om han blir jättedålig?
Har läst att han inte blir gladare för att jag bär omkring på honom men kanske mata på lite oftare, eller?
Så här har vi gjort: mellan 3-4 månader har vi sagt ramsan i samband med läggningen och vagnat när hon behövt hjälp fram till nattmålet. Hon sover nu i vagnen i vårt rum men det är BECKMÖRKT och SVALT där inne. Nu vid 4 månader så får hon flytta in i eget rum, men fortfarande sovandes i vagn, vi vagnar bort nattmålet och inför ramsan som regelrätt verktyg. Vi har tänkt behålla vagnen till den hela natten sitter utan uppvak. Jag tycker att det är mycket lättare att vagna så här små juveler. När nätterna sedan sitter så flyttar vi över till spjälsäng och besvarar alla ev frågor med ramsan.Kate skrev:Ska vi då göra alla förändringar i ett kör som eget rum, ta bort 22:00 målet samt börja ramsa? (Smyger in den bakvägen vid varje pass)
Borde kanske vänta med spjälsängen tills ramsan satt sig då vagningen tar bättre vid hetare diskussioner?
Ja, det är mina tankar och erfarenheter! Hoppas att der rätade ut några av dina
-
Lua
Just så har vi också gjort. En alldeles utmärkt sammanfattningElle skrev:Så här har vi gjort: mellan 3-4 månader har vi sagt ramsan i samband med läggningen och vagnat när hon behövt hjälp fram till nattmålet. Hon sover nu i vagnen i vårt rum men det är BECKMÖRKT och SVALT där inne. Nu vid 4 månader så får hon flytta in i eget rum, men fortfarande sovandes i vagn, vi vagnar bort nattmålet och inför ramsan som regelrätt verktyg. Vi har tänkt behålla vagnen till den hela natten sitter utan uppvak. Jag tycker att det är mycket lättare att vagna så här små juveler. När nätterna sedan sitter så flyttar vi över till spjälsäng och besvarar alla ev frågor med ramsan.
Kram Lua.
Hej,
Kate, hoppas det är OK att jag lägger mig i och ställer frågor i din tråd!
Lua och Elle, när ni skriver att ni vagnat bort nattmålet samtidigt som ni infört ramsan som regelrätt verktyg hur har ni då gått tillväga? T.ex. har ni fasat in ramsan under 4 nätter då ni vagnat mindre och mindre eller hur exakt kan man göra för att ersätta vagning med ramsa? Jag befinner mig själv i exakt denna fas och har lite svårt att få ramsan att ersätta vagningen (som är oslagbar!)
Tack och kram från Axel och Loppis!
Kate, hoppas det är OK att jag lägger mig i och ställer frågor i din tråd!
Lua och Elle, när ni skriver att ni vagnat bort nattmålet samtidigt som ni infört ramsan som regelrätt verktyg hur har ni då gått tillväga? T.ex. har ni fasat in ramsan under 4 nätter då ni vagnat mindre och mindre eller hur exakt kan man göra för att ersätta vagning med ramsa? Jag befinner mig själv i exakt denna fas och har lite svårt att få ramsan att ersätta vagningen (som är oslagbar!)
Tack och kram från Axel och Loppis!
mamma till en sötnos som föddes 071112
Hej Teami!
Så här går det till:
Bestäm när nattmålet ska bort och se till att barnet får mat, mat och mera mat vid varje mål. Detta gäller ju alltid men skadar ju inte att tänka på det lite extra
Natt 1: Busa som tokar på väg till vagnen, lägg tillrätta och gå bort med ramsan. Vid uppvak under natten där barnet behöver hjälp så vagna tills han tystnar, avsluta med ngr mjuka skak på handtaget och gå bort och ut med ramsan. Arbeta så natten igenom. Kom ihåg bekräftelsen! Gör GLAD morgon
Natt 2: Precis som ovan men backa lite med vagningen, se den som "kristilldelning" och arbeta in ramsan. Den ska ha sista ordet inatt så påminn så många gånger det behövs och bekräfta mjukt när han varvar ner och håller på att somna. Arbeta så hela natten igenom!
Natt 3: Nu ska du bara behöva använda vagningen vid verklig KRIS i övrigt gäller avvakta och ramsan. Om han tystnar på ramsan på väg ut ur rummet så kan du baka in bekräftelsen genom att gå ner i tempo sista versen och avsluta mjuuukt.
Nätterna som följer så avvakta mer och mer och låt barnet ta hand om uppvaken under natten själv. Däremot i vargtimmen så skulle jag markera med en ramsa vid första pip och därefter INGENTING förrän morgonen! När sedan natten sitter så backa även i vargtimmen, för nu vet barnet vad som gäller dvs
att på natten sover man och mamma och pappa kommer när det är morgon och jag kan snusa vidare tills dess
Hoppas att det klarnade nu
Vi ska vagna bort nattmålet i helgen!
Elle
Så här går det till:
Bestäm när nattmålet ska bort och se till att barnet får mat, mat och mera mat vid varje mål. Detta gäller ju alltid men skadar ju inte att tänka på det lite extra
Natt 1: Busa som tokar på väg till vagnen, lägg tillrätta och gå bort med ramsan. Vid uppvak under natten där barnet behöver hjälp så vagna tills han tystnar, avsluta med ngr mjuka skak på handtaget och gå bort och ut med ramsan. Arbeta så natten igenom. Kom ihåg bekräftelsen! Gör GLAD morgon
Natt 2: Precis som ovan men backa lite med vagningen, se den som "kristilldelning" och arbeta in ramsan. Den ska ha sista ordet inatt så påminn så många gånger det behövs och bekräfta mjukt när han varvar ner och håller på att somna. Arbeta så hela natten igenom!
Natt 3: Nu ska du bara behöva använda vagningen vid verklig KRIS i övrigt gäller avvakta och ramsan. Om han tystnar på ramsan på väg ut ur rummet så kan du baka in bekräftelsen genom att gå ner i tempo sista versen och avsluta mjuuukt.
Nätterna som följer så avvakta mer och mer och låt barnet ta hand om uppvaken under natten själv. Däremot i vargtimmen så skulle jag markera med en ramsa vid första pip och därefter INGENTING förrän morgonen! När sedan natten sitter så backa även i vargtimmen, för nu vet barnet vad som gäller dvs
Hoppas att det klarnade nu
Tänk så mycket otroligt värdefull hjälp man kan få!!!
Har nu åter ordnat med en dator så jag äntligen får tacka för all underbar hjälp. Måste faktiskt bara säga vad jag tänkte när vi kom hem från bb var att det kan bara inte kan vara på detta vis.
Att man kan få någonting så obeskrivligt fantastiskt underbart utan att varken studera, eller göra ett fullgott resultat på en redovisning eller klara en examen.
Kommer ihåg att jag kände oro men den löste sig dock då jag hade händerna fulla att sköta mitt barn.
Nåväl, åter till saken; angående vagnen så undrar jag då jag tycker jag får som vända till hans armar för att kunna lägga honom till rätta. Sedan tänkte jag på Camilla Hs lilla kille som behövde utrymme att sova långempasset om jag inte missminner mig. Samtidigt kom min svägerska på besök som också har en gammal vagn och hon tyckte vår såg smal och grund ut. Grejen är att vi inte har någon sittdel till vår gammvagn. Vet inte ens hur en sån fungerar men ska ta reda på det. Ska in till stan imorgon. Tänkte bara att det vore lika bra att byta så fort som möjligt eftersom det är ett tag till han sover sina 12 h i sin spjälsäng.
Killen var 65 cm lång vid 3 mån ålder. Därför tänkte jag att det är bäst att byta medan det är lönt.
Vidare har jag och min sambo funderat hur vi ska göra med Maxs nattmål. Pappa tycker vi ska ta bort båda (23 o 04) samtidigt och att vi vid samma tillfälle ska flytta honom till eget rum samt införa ramsan som verktyg. (Jag har hållit med till viss del då han vaknat i tid och otid nätterna igenom.) Nu var Max var i och för sig redo för sitt nya schema minst 7 dgr före han blev 3 mån så vi hade tänkt göra detta under påsken med start skärtors den 27/3 Meenn sååå plöötsliigt hääännde deet!!
Efter 3 riktigt katastrofala nätter så har killen helt plötsligt börjat somnat om helt själv vid alla uppvaknanden under 4 nätter... peppar ..peppar....Jag har bara dragit vagnen vid nattmålet 04 samt vid 06 då pappa stiger upp vilket han böjat störa sig ordentligt på.
Skönt är dock att hans blivande rum ligger i änden av huset men inte mer än 2 m från vårt.
Nu så undrar jag vad du/ni tycker vi ska göra med nattmålen. Känns lite segt att börja vagna bort ett då det är så nära till att han ska kunna sova 12 h men samtidigt lite hårt att ta bort båda samtidigt. Vad tycker ni? Hur vi nu än ska göra tycker vi att påsken är en ypperlig tid att göra det på.
Vi ger nu endast NAN 2 men tänker övergå till Semper 2 så han endast äter det då det är påsk. Samtidigt ska vi börja introducera risvällig men har ej gjort det än.
Har sparat bröstmjölk till nattmackan i frysen.
När ska jag börja med den?
Tänkte att det kanske beror på om vi tar bort båda samtidigt eller ett i taget. Det jag egentligen undrar är om det är för hårt att ta bort båda nattmålen samtidigt nu då han nu inte vaknar i tid och otid. Är ju därför vi inte tagit bort något mål tidigare eftersom nätterna varit så oroliga redan vi inte trott att killen fått i sig tillräckligt med mat. Tror att jag yrar på orden, är så trött nu så jag tror jag storknar.
Hoppas iallafall att någon förstår något av det jag försökt förmedla. Kram på er alla!!!
Har nu åter ordnat med en dator så jag äntligen får tacka för all underbar hjälp. Måste faktiskt bara säga vad jag tänkte när vi kom hem från bb var att det kan bara inte kan vara på detta vis.
Kommer ihåg att jag kände oro men den löste sig dock då jag hade händerna fulla att sköta mitt barn.
Nåväl, åter till saken; angående vagnen så undrar jag då jag tycker jag får som vända till hans armar för att kunna lägga honom till rätta. Sedan tänkte jag på Camilla Hs lilla kille som behövde utrymme att sova långempasset om jag inte missminner mig. Samtidigt kom min svägerska på besök som också har en gammal vagn och hon tyckte vår såg smal och grund ut. Grejen är att vi inte har någon sittdel till vår gammvagn. Vet inte ens hur en sån fungerar men ska ta reda på det. Ska in till stan imorgon. Tänkte bara att det vore lika bra att byta så fort som möjligt eftersom det är ett tag till han sover sina 12 h i sin spjälsäng.
Killen var 65 cm lång vid 3 mån ålder. Därför tänkte jag att det är bäst att byta medan det är lönt.
Vidare har jag och min sambo funderat hur vi ska göra med Maxs nattmål. Pappa tycker vi ska ta bort båda (23 o 04) samtidigt och att vi vid samma tillfälle ska flytta honom till eget rum samt införa ramsan som verktyg. (Jag har hållit med till viss del då han vaknat i tid och otid nätterna igenom.) Nu var Max var i och för sig redo för sitt nya schema minst 7 dgr före han blev 3 mån så vi hade tänkt göra detta under påsken med start skärtors den 27/3 Meenn sååå plöötsliigt hääännde deet!!
Skönt är dock att hans blivande rum ligger i änden av huset men inte mer än 2 m från vårt.
Vi ger nu endast NAN 2 men tänker övergå till Semper 2 så han endast äter det då det är påsk. Samtidigt ska vi börja introducera risvällig men har ej gjort det än.
Tänkte att det kanske beror på om vi tar bort båda samtidigt eller ett i taget. Det jag egentligen undrar är om det är för hårt att ta bort båda nattmålen samtidigt nu då han nu inte vaknar i tid och otid. Är ju därför vi inte tagit bort något mål tidigare eftersom nätterna varit så oroliga redan vi inte trott att killen fått i sig tillräckligt med mat. Tror att jag yrar på orden, är så trött nu så jag tror jag storknar.
Hoppas iallafall att någon förstår något av det jag försökt förmedla. Kram på er alla!!!
Mamms till Max 30/11-07 och Natalie 23/5-12
Kate, har ni inte redan vagnat bort nattmålen i fyra nätter eller missförstår jag det du skriver?Kate skrev:
Nu så undrar jag vad du/ni tycker vi ska göra med nattmålen. Känns lite segt att börja vagna bort ett då det är så nära till att han ska kunna sova 12 h men samtidigt lite hårt att ta bort båda samtidigt. Vad tycker ni? Hur vi nu än ska göra tycker vi att påsken är en ypperlig tid att göra det på.
Nu, är ett kanonsätt att sätta 12 tim-nattenKate skrev:
När ska jag börja med den?
Tjo tjena!!
Ber om ursäkt! Hade kola i hjärnan i går.
Nej, vi har inte tagit bort något nattmål än. Killen får fortfarande mat 23 och 04. Menade att han varit svår 3 nätter med många uppvaknanden samt svårt att få honom att somna om. Men nu har vi 5 toppennätter då han somnat om själv utom då vid 03:30 då han tycker det är dags för nattmål 2 men han lugnar sig snart om jag drar vagnen några gånger.
Det jag undrar är om vi ska börja ta bort 23målet typ nu eller ta båda till påsk då han är 4 mån på pricken och göra 12 h natt på en gång?
Vad tycker du/ni?
Nu är det en liten kille som hojtar här!
Återkommer senare
Ber om ursäkt! Hade kola i hjärnan i går.
Vad tycker du/ni?
Nu är det en liten kille som hojtar här!
Hej Kate!
Jag skulle se till att PROPPA i mat dagtid vid varje mål och servera ex "nattmacka" som nattslurk och ta bort 23-målet nu. Sedan kan ni antingen avvakta ett par nätter och se om han förlänger natten av sig själv eller så bestämmer ni en natt och tar bort 4-målet när ni känner er redo.
Elle
Jag skulle se till att PROPPA i mat dagtid vid varje mål och servera ex "nattmacka" som nattslurk och ta bort 23-målet nu. Sedan kan ni antingen avvakta ett par nätter och se om han förlänger natten av sig själv eller så bestämmer ni en natt och tar bort 4-målet när ni känner er redo.
Oj oj
Ni måste ju bara undra om jag har koll på någonting överhuvudtaget!
Attans elände rent ut sagt, var tvärsäker på att påsk är om två helger men vet nu att den är nästa helg...
Ja, då undrar jag åter igen hur rackarn vi ska göra. Då känns det nog riktigt hårt att ta bort båda hans nattmål och göra 12 h natt då han inte riktigt är 4 mån än. Tänkte att vi kanske kan göra följande förändring nästa vecka istället (till påsk).
Ta bort 23-målet samt flytta 04 målet till klockan 05 så sover han 10 h. (förutsatt risvälling samt nattmackan) Samtidigt har han kanske lättare att lära sig ignorera pappa då vid 06 till 06:30?
Inför vi ramsan då som du beskrev ovan?
Har kollat vagnar idag och de nya är mycket djupare än vad vår är. Vaknade faktiskt igår morse, vid just 06:15 av att jag hörde små gullliga stön. Lillkillen ligger och spanar ut över sovrummet.
Tja, hur kär får man bli egentligen. Fällde upp suffletten och lade över en handduk.
Var det fel? Har var inte ledsen på något sätt så ska han få titta? Tänker vidare att han snart kanske kan börja kravla sig över kanten. Guldkillen vände sig från rygg och till mage för första gången igår samt gjorde han detsamma imorse.
Vi har verkligen jobbat på beckmörkret men faktisk inte lyckats trots dubblet lager aluminiumfolie, dubbla täcken samt ett tjockt svart överkast...måste ha fönstret öppet och då kommer ljuset in.
Ska fixa med svart rullgardin samt tjocka svarta gardiner i helgen till Juvelens rum. Så är det att bo i norrland.
Något ytterligare med vagndelen. Vi ska åka ner till Uppsala på släktträff i mitten på maj och då lär sömnschemat paja under bilresan. Tänkte därför också att vi kanske borde ha en nyare vagn så vi kan vagna honom om vi måste, annars tänkte vi resesäng. Var och kollade på sittdelar till liggvagnar på affären idag och jag tycker även de kanske ser lite smala ut.
Kan man typ kräva av lillkillen att han ska sova gott i vagn när han vant sig vid säng?
Åter till maten.
Hur stor mängd risvälling kan man fasa in i taget tycker du/ni och under hur lång tid samt vilka mål?
Hur mycket katrinplommonpure behövs normalt per dygn?
Under hur lång tid fasar man in den då den är fast föda?
Angående nattmackan...är det risk för extra förstoppning då så man ska vara beredd på det?
Måste åter igen bara säga hur mycket jag uppskattar alla råd jag/vi fått till vår lille kille. De är verkligen guld värda. Hyser väldigt stort förtroende för er. Känns så skönt att ni finns och ni ger mig/oss ett otroligt värdefullt stöd.
Kram till er och ha en riktigt fin helg!
Har kollat vagnar idag och de nya är mycket djupare än vad vår är. Vaknade faktiskt igår morse, vid just 06:15 av att jag hörde små gullliga stön. Lillkillen ligger och spanar ut över sovrummet.
Ska fixa med svart rullgardin samt tjocka svarta gardiner i helgen till Juvelens rum. Så är det att bo i norrland.
Något ytterligare med vagndelen. Vi ska åka ner till Uppsala på släktträff i mitten på maj och då lär sömnschemat paja under bilresan. Tänkte därför också att vi kanske borde ha en nyare vagn så vi kan vagna honom om vi måste, annars tänkte vi resesäng. Var och kollade på sittdelar till liggvagnar på affären idag och jag tycker även de kanske ser lite smala ut.
Åter till maten.
Måste åter igen bara säga hur mycket jag uppskattar alla råd jag/vi fått till vår lille kille. De är verkligen guld värda. Hyser väldigt stort förtroende för er. Känns så skönt att ni finns och ni ger mig/oss ett otroligt värdefullt stöd.
Kram till er och ha en riktigt fin helg!
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022