SM med tvillingar
-
Christine 74
SM med tvillingar
Hej, jag har tvillingar som är 3 veckor snart och tänkte snart ta bort det första nattmålet, det som infaller runt 00-01. Jag försöker så gott det går med två spädisar, att tillämpa standardmodellen med vakentid resp sovtid men det är svårt med två stycken, men som sagt, jag har gjort det bästa av det med mycket mat och umgänge den tid som de funnits i livet! Jag hoppas att jag läst in mig rätt på modellen och min fråga är hur jag ska gå tillväga när de rekommenderas att vagnas när de börjar "knorra" efter 00-01-målet. Ska jag börja med att lägga båda i vagnen för natten och om bara den ena knorrar, så får den andra vagnas med? Eller ska de ligga i spjälsängen (de delar säng) och buffa den som knorrar? Det är ju inte alltid som de vill ha mat samtidigt även om den som inte "ber" om det, alltid får i anslutning till att den första har fått sitt.
Jag hoppas att ni förstår vad jag menar och är tacksam för all hjälp!
Jag hoppas att ni förstår vad jag menar och är tacksam för all hjälp!
Stolt mamma till storasyster född 2004 och lillebror och lillesyster född 2008
Hej Christine 74 och jättevälkommen hit
Det finns flera tvillingföräldrar på forumet, jag är säker på att de kommer galopperande till undsättning
Tänkte ge dig "tvillingtrådslänken" den är superbra:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=4765
Kram, grattis och lycka till
Mia
Det finns flera tvillingföräldrar på forumet, jag är säker på att de kommer galopperande till undsättning
Tänkte ge dig "tvillingtrådslänken" den är superbra:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=4765
Kram, grattis och lycka till
Mia
-
Christine 74
Hej och tack för länktipsen! Jag har varit dit och kikat och försökt hitta några svar på mina frågor utan att lyckas. Eftersom jag är ny här så är jag osäker på var jag ska ställa mina frågor! Vart ska jag lägga in dem?
Mvh Christine
Mvh Christine
Hej Christine 74!
Först och främst varmt välkommen till Forumet och GRATTIS till era två juveler
Jag ber administratören att flytta denna tråd till "Späda barn och små" så fortsätter du bara att fylla på denna tråd med dina frågor.
Elle
Först och främst varmt välkommen till Forumet och GRATTIS till era två juveler
Jag ber administratören att flytta denna tråd till "Späda barn och små" så fortsätter du bara att fylla på denna tråd med dina frågor.
-
Christine 74
-
Gäst
Hejsan
Nu har inte mina tvillingar kommit än, men jag vet ungefär hur jag kommer att göra
Jag råkar ha två vagnar som jag kan inomhus, och kommer att vagna dem var för sig.
På mage med larm
Eftersom jag har en 1 åring också, så är mina ambitioner med amningen inte särskilt höga, jag ska amma, varpå jag ger en massa ersättning om det behövs,
och då särskilt inför natten, och särskilt inför at ta bort det första nattmålet.
Jag gissar att en av tvillingarna kanske sover bättre/längre och då kommer jag att försöka vagna den som inte sover lika bra/länge.
Den som har svårt att sova behöver hjälp att göra det, tänker jag
och får vagnas
och den som sover bättre ska inte behöva bli störd och få upphackad sömn...
Ja det är min plan efter månadsgränsen.
Alltså
Mer mat påfyllning med utpumpad mjölk eller ersättning
Och hjälpa/lära den som har svårare att sova att förlänga sömnen med vagning. Och låta den andra tvillingen sova mer ostört mellan varven.
Det var mina tankar det,
lycka till, och jag är så avis, ska du veta, jag vill ha mina twins här NU
Nu har inte mina tvillingar kommit än, men jag vet ungefär hur jag kommer att göra
Jag råkar ha två vagnar som jag kan inomhus, och kommer att vagna dem var för sig.
På mage med larm
Eftersom jag har en 1 åring också, så är mina ambitioner med amningen inte särskilt höga, jag ska amma, varpå jag ger en massa ersättning om det behövs,
och då särskilt inför natten, och särskilt inför at ta bort det första nattmålet.
Jag gissar att en av tvillingarna kanske sover bättre/längre och då kommer jag att försöka vagna den som inte sover lika bra/länge.
Den som har svårt att sova behöver hjälp att göra det, tänker jag
och den som sover bättre ska inte behöva bli störd och få upphackad sömn...
Ja det är min plan efter månadsgränsen.
Alltså
Det var mina tankar det,
lycka till, och jag är så avis, ska du veta, jag vill ha mina twins här NU
-
Christine 74
Vad kul att du också väntar på 2! Det är jättehärligt och samtidigt konstigt när man är van att ta hand om 1 bebis, men det är lustigt så snabbt man vänjer sig.
Det låter som en bra idé att vagna dem i 2 olika vagnar, vi har bara en och måste försöka lösa det med den.
Ofta är det så att ena tvillingen vaknar och vill ha mat och då får den först och sedan väcker jag den andra så att den får äta och det fungerar bra. Så jag kan tänka mig att det förblir så när jag ska vagna bort ett mål och då kommer den ena att tvingas vagnas på köpet så att säga och det vet jag inte om det är så bra? Någon som vet?
Tack på förhand!
Det låter som en bra idé att vagna dem i 2 olika vagnar, vi har bara en och måste försöka lösa det med den.
Ofta är det så att ena tvillingen vaknar och vill ha mat och då får den först och sedan väcker jag den andra så att den får äta och det fungerar bra. Så jag kan tänka mig att det förblir så när jag ska vagna bort ett mål och då kommer den ena att tvingas vagnas på köpet så att säga och det vet jag inte om det är så bra? Någon som vet?
Tack på förhand!
Det kanske är jag som helt enkelt inte fattar vad du menar, men givetvis ska du inte börja vagna en tvilling som sover för att den andra vagnas! Två vagnar är ju kanon, därför att du KAN vagna båda om det skulle behövas, samt att du slipper störa den tvilling som sover om bara den ena behöver vagnas.då kommer den ena att tvingas vagnas på köpet så att säga
Jag vet inte om du ammar, men om du gör det så är det nog nästan nödvändigt att byta bröstmjölken mot ersättning inför natten för att de ska "stå sig". Nu kan jag höra hur amningshjälpen ryser, men du har TVÅ barn, och en proppfull mage är en förutsättning för att de ska kunna sova över ett nattmål.
Sedan vill jag gratulera att du hittat hit så tidigt - för mig dröjde det 9 månader innan jag kom över barnaboken och hittade detta forum ( och det kan jag lova dig att det inte är en dans på rosor att "följa barnets rytm" när man har TVÅ!!! )- här får man hjälp som är ovärderlig.
Lycklig mamma till tvillingar födda i april -06
-
Christine 74
Hej solglimt och tack för dina tips! Du har säkert en massa andra bra tips ang, tvillingar, dina är ju snart 2 år.
Jag ammar men ger dem ersättning sista målet inför natten vid 21-22. Tycker du att jag ska ge dem ersättning även målet innan det för att så att säga förbereda inför natten?
Vi har inget andningslarm ännu, jag håller på och bearbetar sambon..
Nu sover de på rygg och i vagnen är det inga problem att somna så.
Men att ta bort 01-målet återstår alltså.. Om vi skaffar andningslarm, kan vi istället för att vagna dem, buffa dem när vi ska ta bort 01-målet? Jag misstänker att vagningen är mer effektiv, men nu har vi bara en vagn.
Sedan undrar jag över vakentid, de är nu snart en månad och föddes i v,38 och är stora och går upp bra i vikt, men de är så himla trötta och det är supersvårt att hålla dem vakna mer än 1 h. Jag kämpar på men iochmed att de är två så hinner ofta den ena slockna en stund när jag ex rapar den ena. Har du något tips?

Jag ammar men ger dem ersättning sista målet inför natten vid 21-22. Tycker du att jag ska ge dem ersättning även målet innan det för att så att säga förbereda inför natten?
Vi har inget andningslarm ännu, jag håller på och bearbetar sambon..
Men att ta bort 01-målet återstår alltså.. Om vi skaffar andningslarm, kan vi istället för att vagna dem, buffa dem när vi ska ta bort 01-målet? Jag misstänker att vagningen är mer effektiv, men nu har vi bara en vagn.
Sedan undrar jag över vakentid, de är nu snart en månad och föddes i v,38 och är stora och går upp bra i vikt, men de är så himla trötta och det är supersvårt att hålla dem vakna mer än 1 h. Jag kämpar på men iochmed att de är två så hinner ofta den ena slockna en stund när jag ex rapar den ena. Har du något tips?
Nej, det tycker jag inte. Bröstmjölk är mycket bättre anpassad för dina barn än industritillverkad ersättning, och om amningen fungerar så är det kanon! Enda anledningen till att jag förespråkar ersättning inför natten är att det är mer mättande, och underlättar en längre nattsömn. Jag tror inte att ersättning målet innan kvällsmålet påverkar mättnaden inför natten så mycket, om du nu proppar i dem så mycket ersättning det bara går under kvällsmålet. Jag tror dessutom att en fungerande amning är mycket enklare än att hålla på och fixa med pulver, sterilisera flaskor, värma till rätt temperatur och liknande. Samt att det är mycket billigare! Något jag tror du kan behöva tänka på nu när du ammar, är att barnen kan behöva något tätare mål än vad som förespråkas i SM. Bröstmjölk är mer lättsmält än ersättning, och du har dessutom två barn.Jag ammar men ger dem ersättning sista målet inför natten vid 21-22. Tycker du att jag ska ge dem ersättning även målet innan det för att så att säga förbereda inför natten?
Skaffa andningslarm, absolut! Låt barnen sova på mage! Bättre sömn är bara EN fördel med magläge, barnen får även tidigare motorik samt att hjärnan utveklas tidiga kravel - och kryprörelser ( som inte möjliggörs av ryggläget ). Visst kan ni buffa dem! Det kräver dock att ni är två vuxna som är beredda att rycka in, om nu båda barnen behöver buffas samtidigt.Om vi skaffar andningslarm, kan vi istället för att vagna dem, buffa dem när vi ska ta bort 01-målet?
Nu blev ju mina tvillingar tyvärr inte SM:ade, så jag har inte så stor koll på vad som kan förväntas i vakentid av 1-månadsbarn, men min spontana tanke är att de är så små än, så det kan vara svårt för dem att hålla sig vakna mycket längre än så. Här är det enda tipset jag kan ge dig att helt enkelt göra så gott du kan, truga på mat och umgänge så mycket det går, i flera omgångar...de är så himla trötta och det är supersvårt att hålla dem vakna mer än 1 h.
[/quote]iochmed att de är två så hinner ofta den ena slockna en stund när jag ex rapar den ena. Har du något tips?
Svårt ibland, jag vet, men gör så mycket som möjligt med dem TILLSAMMANS, med BÅDA, så du liksom inte ställer dem i kö. Du kan exempelvis hiva upp dem båda på skötbordet , även om du bara byter blöja på den ena osv. Just med rapningen kan det dock vara svårt, kanske![]()
Lycklig mamma till tvillingar födda i april -06
-
Hampus i Lit
Hej!
Vi har tvillingar som är födda 21:a januari -08 så dom är nästan jämngamla mer dina.
Vi har gjort så att en ligger i vagn och en kvar i spjälsängen. Tycker peronligen att buffningen funkar bättre så det kör vi på. Nu har vi bara buffat dom för att få till rätt sömntimmar så att säga, dom hade en tendens till att vakna för tidigt och äta och höll på att sätta det i system.
Har inte plockat bort något nattmål än, tycker att det ena barnet fortfarande måste få lite övertygelse om att det kommer mat och mat och mat osv....
Nu föddes våra i v37+3 och vägde 2400+2600 så jag räknar dom inte som 6v än fastän dom snart är det.
Har ni någotsånär fast schema nu och när kommer ni att ta bort första nattmålet?
Mvh Susanne (mamman)
Vi har tvillingar som är födda 21:a januari -08 så dom är nästan jämngamla mer dina.
Vi har gjort så att en ligger i vagn och en kvar i spjälsängen. Tycker peronligen att buffningen funkar bättre så det kör vi på. Nu har vi bara buffat dom för att få till rätt sömntimmar så att säga, dom hade en tendens till att vakna för tidigt och äta och höll på att sätta det i system.
Har inte plockat bort något nattmål än, tycker att det ena barnet fortfarande måste få lite övertygelse om att det kommer mat och mat och mat osv....
Nu föddes våra i v37+3 och vägde 2400+2600 så jag räknar dom inte som 6v än fastän dom snart är det.
Har ni någotsånär fast schema nu och när kommer ni att ta bort första nattmålet?
Mvh Susanne (mamman)
Mamma & pappa till Hampus f?dd 041220 kurad vid 3,5m?n.
Och tvillingarna Klara och Charlie födda 080121
Och tvillingarna Klara och Charlie födda 080121
-
Christine 74
Hej Susanne!
Vad kul att du också nyligen fått tvillingar! Här finns också en storesyster född 04!
Att jag inte tänkt på att ha den ena i vagnen och den andra får ligga kvar i spjälsängen.. En enkel och bra lösning ju! Får skylla på amningen som gör en dimmig i huvudet
Vi har också buffat som funkar bra på tjejen så när det är dags att ta bort ett nattmål kanske jag provar att lägga pojken i vagnen och vagnar honom om han vaknar. De föddes 5/2 och alltså snart en månad så det är dags snart. De var stora när de kom, vägde 3660 resp 3170 och har gått upp mycket i vikt så jag tror att det är ok att prova ta bort det snart.
Vi har inga jätterutiner ännu, annat än att synka dem vad det gäller ätning och sömn. Sambon börjar arbeta imorgon så då tror jag att vi kommer att få rutiner vad det gäller tider eftersom storasyster ska till dagis särskilda tider osv. Hur ser det ut för er?
Mvh Christine
Vad kul att du också nyligen fått tvillingar! Här finns också en storesyster född 04!
Att jag inte tänkt på att ha den ena i vagnen och den andra får ligga kvar i spjälsängen.. En enkel och bra lösning ju! Får skylla på amningen som gör en dimmig i huvudet
Vi har också buffat som funkar bra på tjejen så när det är dags att ta bort ett nattmål kanske jag provar att lägga pojken i vagnen och vagnar honom om han vaknar. De föddes 5/2 och alltså snart en månad så det är dags snart. De var stora när de kom, vägde 3660 resp 3170 och har gått upp mycket i vikt så jag tror att det är ok att prova ta bort det snart.
Vi har inga jätterutiner ännu, annat än att synka dem vad det gäller ätning och sömn. Sambon börjar arbeta imorgon så då tror jag att vi kommer att få rutiner vad det gäller tider eftersom storasyster ska till dagis särskilda tider osv. Hur ser det ut för er?
Mvh Christine