Dags att börja sy, sticka och virka?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Lovis

Dags att börja sy, sticka och virka?

Inlägg av Lovis »

:D
Har ni sett alla sybloggar på nätet? Jag råkade halka in på en sådan via google och där fanns det länkar till andra osv....
Det finns ju ett stort antal mammor (och pappor?) som syr kläder till barnen i enkla modeller i retrotyger från loppis eller nya tyger. De syr även blöjförvaring (kopia på dyra "Diapees and wipees), näsduksfodral, haklappar och en massa annat kul! Jag blir så sugen på att göra detsamma....men jag har bara sytt gardiner sedan syslöjden i skolan :(
Finns det sykunniga här på forumet? Någon som har bra tips på bok att lära sig utifrån? Tips på bok om stickning och virkning?
Nu vet jag ju inte riktigt när jag ska hinna med detta men barnen sover ju efter 18.30 ( :wink: ) så tid borde ju finnas någonstans!

Tjohej!
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! Jag är en syare! Jag hittade en fantastisk skatt hemma hos svärmor vid jul. Massa barnklädesmönster från 70-talet. Blev helt till mig i trasorna!

Någon bra bok för att lära sig.... nej, det har jag inte på rak arm, men jag kan kolla lite och fundera på tips.

Kan inte du tipsa mig om bloggar, Lovis? :D
Lovis

Inlägg av Lovis »

:idea: Här kommer bloggarna Tinis!
På dessa sidor finns ytterligare länkar till liknande bloggar.
Man blir jätteinspirerad!!! Fast det får inte bli för mycket retro tycker jag. Gärna dessa enkla modeller men jag skulle nog ångra mig om jag bara klätt mina flickor i orange, grönt eller brunt. Gärna 70-talsmönstrat men då gärna i rosa och röda nyanser.

http://gekko-attsyengecko.blogspot.com/
http://sytt.blogg.se/
http://kokalal.blogspot.com/
http://knapmodern.blogspot.com/
http://skaparhyllan.blogg.se/
http://klockarbarn.blogspot.com/

Fru G

Inlägg av Fru G »

Hej!

Vilken rolig tråd! Jag håller också på att lära mig sy bebiskläder! Jag lär mig genom mönster från Burda (finns säkert andra som är bra också!) som brukar finnas i tygaffärer. Det står på mönstret om det är svårt, medelsvårt eller lätt, så man kan välja en lagom nivå - bra va! Har t.ex köpt ett byxmönster som jag sen har ritat av på mönsterpapper (smörpapper funkar också) så att man slipper klippa sönder det, för då kan man ju använda samma mönster om och om igen, i flera storlekar. Det synns ju inte så värst att det är samma byxa om man varierar färg och material. Man får med en beskrivning med mönsterarket. Vissa grejer tycker jag kan vara svårt att förstå till en början, men man får pröva sig fram och till slut brukar poletten trilla ner! Mitt nästa projekt är en vårjacka i brun manchester med grönprickigt foder. Vi får se hur det går... Kan tyvärr inte tipsa om någon bok, men jag har sett på bibblan att de har böcker med beskrivning och ttill och med mönsterark som man kan låna och rita av. Ett bra mönster är det viktigaste tycker jag, annars blir det så lätt fel! Lycka till!! Hälsningar Fru G
Min lilla tös heter Bianca och är född 07-11-07
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Och här kan man sedan sälja sina alster...
www.hemmagjort.se

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Lovis

Inlägg av Lovis »

:D Fru G och Anna, vad roligt med fler syentusiaster! Fast....jag tvivlar på att jag kommer kunna sälja något, får nog vara glad om jag kan med att ha på det på barnen...
Vad bra Fru G att få lite tips om mönster, visste inte att det finns graderade mönster i svårighetsgrad. Ska nog åka in till stan en dag och kolla lite. Vi har en mycket rolig loppis i "grannbyn" där det både finns tyger och mönster. Det är dessvärre så otroligt mycket folk så man har inte riktigt ro att stå och bläddra...
Men jag köpte i alla fall två syböcker för 7 kr styck senast!

anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Nja, just sy-entusiast vill jag nog inte kalla mig. Jag har varit det en gång i världen, men nu gör jag annat.
Men pysslar det gör jag med allt möjligt :D
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Jag virkar... eller, försöker i alla fall. På Drop's hemsida finns en skola för nybörjare med alla grundgrejjor. Finns även för stickning och krokning (vad nu det är??).

http://www.garnstudio.com/lang/se/skole/
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Jag syr - fast hellre än bra. Kan rekommendera mönsterserien Onion, från Norge eller Danmark. Enkelt och odramatiskt. Jag köpte ett set med mönster för klänning, tröja, jacka och byxor, som man sedan kan variera med lappar på knäna och fickor och sånt. Tror tyvärr inte att det är den vanligaste mönsterserien, men den är bra!
Jag köpte fleecetyg och sydde ett underställ till sonen. Fleece är skitlätt att sy i för man behöver inte zickzacka! Superskönt! Fast understället hade muddar till byxorna och där fick man pilla lite. Fast det var inte svårt egentligen heller. Har man aldrig sytt något direkt kan jag rekommendera fleece och underställ/mysbrallor. Kanonkul!
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Lovis

Inlägg av Lovis »

:D Tack för tips ÅsaB! Vet du om det finns att köpa på nätet?
Älskar att handla på nätet....får väl googla så kanske jag får napp.
Idag var jag på loppisen i grannbyn och handlade en sybok som går igenom alla baskunskaper i sömnad. Kostade 7 kr. Verkade kanon!
Ett basmönster på byxa/shorts till barn köptes för 3 kr.

Tjohej!

Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

...och jag är korsstygnstoka sen mellanstadiet... men suktat på att sy enkla barnkläder till de små ett tag nu :wink:

Men så har jag ju trädgården :heart:

Så än så länge får mitt sybehov bestå i att laga kläder för hand, sittandes på golvet framför vedspisen. Inte fel det heller! :D

/Fjällmor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Fru G

Inlägg av Fru G »

Lovis, vad är det för en loppis? Var ligger den? Jag älskar loppisar!!
Hälsningar Fru G
Min lilla tös heter Bianca och är född 07-11-07
Lovis

Inlägg av Lovis »

Fru G, du är ju från Borås ser jag nu! Loppisen ligger i Dalsjöfors och det är borta vid kyrkan (kör igenom Dalsjöfors mot Äspered). Gärdhems second hand. Det är kyrkan som driver den ideellt. 10-13 på lördagar har de öppet och det finns ALLT! Och det är otroligt billigt! Bered dig på parkeringskaos (ett tips är att stå borta vid kyrkan) och ha svala kläder på dig. Jättetrångt och jättekul :D !

K-ina

Inlägg av K-ina »

:D Här är en broderare och virkerska... :D

Eller iallafall att jag var det en gång. Dessutom gillade jag att teckna och texta och har gått en och annan kurs i dekormåleri... Vad hände sen kan man undra. Ett svar är ju: heltidsarbete och två barn... men jag tror att jag helt enkelt glömde bort det hela också...

När vi köpte huset för fyra år sedan så hittade jag kartonger med hobbymaterial, ett nästan färdigt handsytt lapptäcke, omonterade broderier mm mm. Jag funderade - på allvar - om jag hade gjort detta och HUR i sjutton jag hade klarat det! :shock:

Nu är jag igång så smått. Jag har börjat sy korsstygn och jag tillåter mig att låta det ta den tid det tar. Alltså har jag hållit på med ett påskbroderi i tre år och KANSKE kan jag sätta upp bonaden på väggen denna påsk. :lol: (Jag syr inte på den året runt... På hösten pysslar jag med en duk med rönnbär också! :wink: )

Att sy kläder - inte min grej! Men vad kul det skulle vara att kunna sticka litet bättre än vad jag kan!

kul med alla kreativa här!!! :heart:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"