Trassel med dagsömnen (långt)

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Augusts mamma

Trassel med dagsömnen (långt)

Inlägg av Augusts mamma »

Hej!

Jag har försökt följa SM enligt Barnaboken och råd från forumet sedan vår dotter föddes. Hon är nu 4,5 månader och sover bra på natten och har gjort ända sedan hon föddes. Vårt problem är att hon enbart sover 25-30 minuter i sträck på dagen förutom om jag är ute och promenerar och då kan hon sova 2-3 timmar rakt av. Dvs hon vill gärna att vagnen rör på sig. Eftersom jag varken kan eller vill att hon ska vänja sig vid att sova när vagnen rör på sig så har jag försökt att vagna henne tills hon är lugn och sedan ägnar jag mig åt något annat. Jag har alltid klassisk musik i bakgrunden för att ha något som låter om jag skulle vilja sova själv.

Schemat som vi använder är:
07.00 God morgon
08.30 Sova 1 timme (3 dagar/vecka somar hon när vagnen rör på sig eftersom jag då promenerar till dagis med min son.)
09.30 Vaknar
12.00 Sova 2 timmar
14.00 Vaknar
16.30 Sova 1 timme
19.15 Nattslurk
19.30 Sover

I de allra flesta fall sover hon bra på förmiddagen, dvs 30-60 minuter. Hon brukar somna ca 08.20. Vid denna lur går vi hemifrån redan kl. 08.00 eftersom det tar ca 25-30 minuter att gå till dagis så det är svårt för mig att få henne att somna 10-15 minuter innan vi ska gå.

Vid lunchsovningen däremot somnar hon efter ca 10-15 minuter och sover sedan i 25-30 minuter. Jag har försökt att låta henne sköta omsomningen själv men hon arbetar bara upp sig så att hon ligger och gallskriker (jag tror att hon för det mesta är förbannad men ibland kommer det skrik som om hon vore rädd). OM jag vagnar henne så varvar hon gnäll och skrik i ungefär 30-60 minuter och sedan sover ytterligare 30 minuter om jag har tur. OM hon inte somnar om så brukar jag ta upp henne ca 15 minuter innan det är dags, dvs jag nyttjar marginalkvarten.

På eftermiddagen somnar hon inom 5-10 minuter och sover som vanligt 25-30 minuter. Därefter är det helt omöjligt att få henne att somna om. Totalt får hon inte ihop mer än 12,5-13 timmar/dygn vilket är alldeles för lite.

Hon äter bra på dagarna och jag tror att hon får tillräckligt med social delaktighet eftersom hennes storebror pratar med och underhåller henne mycket. Hon är alltid med när vi leker eller läser böcker.

Jag har funderat på om schemat ev. behöver ändras men jag vill gärna behålla den långa sovstunden vid lunch eftersom storebror sover kl. 12.00-13.20. Hoppas att någon har några bra tips på hur vi ska göra.
Mamma till son född oktober -05 och dotter född augusti-07
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej och välkommen om jag inte har sagt detta! :lol:

När Tor var 3+4 mån fick han schemat 12-45-2-45 som är ett "toppen schema!"

Då var sovtiderna så här!

Tors schema 3 mån.

07.00 morgon
08.45-09.30 sova 45 min
11.30-13.30 sova 2 tim
15.30-16.15 sova 45
18.20 Fyllde på med flaska (fetare mjölk från pumpningen då) Sen blev det "nattmackan" vid 3,5 mån
18.50 Skratt till go natt
19.00 natt.
04.00 matas i sömnen 10 min på vart bröst (i mörkret)

När han sen fyllde 5+6 mån gick vi över till 12-45-2-20. Och då var i princip tiderna de samma. :wink:

Hur ser det ut för övrigt?

:?: Har ni infört smakisar?
:?: Sover hon på mage MED larm?
:?: Överväga att kanske lägga i sängen på långluren så ni inte KAN vagna och hon kan "böka" för att själv komma till ro.

Om du lägger första luren så som jag hade 08.45, kan hon då inte få somna i "stillastående" vagn och därmed inte lära sig att vagnen skall rulla för att få sova? Sen kan du gå med vagnen när hon sovit i 10 min och är på det viset hemma exakt i rätt tid för att få vakna "när vagnen står stilla". :wink:
:arrow: Häng gärna ett skynke för vagnen (och om möjligt, magläge med larm) på det viset är inte sömnen kopplad till person och skynket är "signalen" man sover. (så gjorde vi i säng, vagn och bilstol faktiskt.)

:?: Har du infört "ramsan" som verktyg? Annars är det nog läge att kanske köra en "minikur" och jobba in den som man skall?

Ps. naturliga sömnpass är 5min, 20min, 45min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim osv... Därmed är tyvärr inte 60min ett natuligt sömnpass och då är det svårt att lära sig bli en skalman Ds. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Augusts mamma

Tack för svaret!
Jag kan tyvärr inte lägga henne 8.45 eftersom jag måste gå senast 8.05 till dagis och kommer inte hem förrän ca 9.00. Därav har jag problem med att hinna få henne att sova 10 minuter innan vi går eftersom vi redan är ute och på väg hem den tiden. Jag har en mörk filt över vagnen så att hon inte ska få en massa synintryck när hon vaknar till och det har hjälpt en del, dvs det är lättare att få henne att somna.

Vad gäller långluren så skulle det kunna fungera att lägga henne i spjälisen fyra dagar i veckan, men de övriga tre måste vi gå redan kl. 13.00 för att hinna hämta sonen på dagis. (Han ska hämtas senast 13.30) Om jag då skulle lägga henne i spjälisen måste jag ta upp henne för att klä på henne och sedan gå iväg och hoppas att hon somnar om. Dessa dagar brukar jag lägga henne i vagnen och ställa ut den för att senare (kl. 13.00) gå till dagis.

Vi har inte infört smakisar ännu eftersom det är en rätt stor tjej som ligger tre kurvor över standardkurvan och min mjölk är rätt så fet. Smakisarna kommer vi nog att införa rätt snart ändå eftersom hon verkar oerhört nyfiken på mat oavsett om hon behöver det eller inte.

Nej, hon sover inte på mage eftersom min man inte litar på larmen. (Jag har inte lyckats övertyga honom om att de fungerar.) Nattetid sover hon på rygg och då går det hur bra som helst. Hon "vaknar" enbart vid 4-tiden och äter lite och sover sedan gladeligen till 07.00 när jag väcker henne.

Jag ska prova att ändra schemat till 12-45-2-20 och se om det underlättar lite. Det kan ju i alla fall inte bli sämre än vad det är idag.

Tack på förhand!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tillåt mig förtydliga mig själv lite... jag var nog lite otydlig tror jag. :oops: :roll:
Tack för svaret!
Jag kan tyvärr inte lägga henne 8.45 eftersom jag måste gå senast 8.05 till dagis och kommer inte hem förrän ca 9.00. Därav har jag problem med att hinna få henne att sova 10 minuter innan vi går eftersom vi redan är ute och på väg hem den tiden.
Jag menar att hon är vaken hela vägen TILL dagis, får somna i vagnen när sonen är lämnad, väntandes där! Du kanske kan prata med en annan mamma eller så undertiden. Gå därifrån när hon sovit i 10 min och på så sätt sova klart hemma. :wink: Tydligare? Vad tror du om den tanken?

Sen håller jag med. På lång luren lägg henne i vagnen ute först så hon somnar. Men jag tycker samtidigt att går man vissa dagar och går inte andra dagar, så ger man lite av tvetydiga besked om man säger, så i värsta fall kan det faktiskt vara så att du får finna dig i lite knas med just sovningar i vagn.
Men säng de lurar som inte skall promeneras kan ju faktiskt vara just ett sätt att lära henne att man i alla fall inte får "mys promenad" när man sover. Utan i sängen sover man själv och klarar uppvaken själv. DET tror jag inte är en omöjlighet. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Du får ursäkta men jag måste få ställa pappan en fråga ang. larmet...

När dottern är runt just 4-5 kanske 6 mån kommer hon ju att kunna vända sig till mage och sova så själv, vad skall ni göra då? PSD kan ju drabba upp till 1 års ålder. Största risken för detta är just runt 2-4 mån och därefter avtar det ganska stadigt.

Jag är av åsikten att man har andningslarm OAVSETT läge, ungefär som vi människor har brandlarm, säkerhetsbälte och flytväst på sjön. Varför i all världen då inte andningslarm om det nu finns denna säkerhets anordning?

Har du läst detta förresten? Eller pappa för den delen? :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14577

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... -professor

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... onika-2007
Tor 2006

Augusts mamma

Hej!

Jag tänkte lämna en liten rapport om hur det har gått sedan sist. Hon sov hur bra som helst sedan den dagen du svarade mig och en vecka framåt. Från i torsdags så är vi tillbaka till samma gamla tråkiga igen och jag gör inget annorlunda. Jag förändrade schemat till 12-45-2-20 samma dag och det verkar vara bra för henne, men hennes naturliga sömnrytm är inte som de flesta andra barn, dvs 5, 20, 45 minuter osv utan hennes är 25 minuter. Jag har klockat detta under 2 månader så jag är rätt så säker.

Idag verkar vi ha en rikigt dålig dag och hon sov endast 25 minuter på förmiddagen och nu under lunchen så sov hon 25 minuter och nu ligger hon och är rejält förbannad och skriker. Jag har vagnat henne en gång tills hon blev tyst och sedan gått därifrån men jag hinner inte mer än stanna vagnen så börjar hon gallskrika igen. Det hörs tydligt att hon inte är ledsen utan riktigt förbannad, men hur länge ska man låta henne ligga förbannad och skrika utan att göra någonting?

Hoppas att detta bara är ett kort bakslag och inte något som kommer att fortsätta.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej vad glad jag blir över att du kommer med en rapport! :lol:
Jag var lite rädd att jag skrämt bort dig där ett tag. :oops: :wink:

De naturliga sömnpassen är ju 5min, 20min, 45min, 1,5tim, 2tim, 3 osv...
Det finns ett FÅTAL som har rytmen 30 min och då är de naturliga sömnpassen 5min, 30min, 1tim, 1,5tim, 2tim osv.. och då kan ju ett schema passa bättre som har 12-30-2-30 tex.

Nu tycker jag ändå att det låter mera som om din lilla tös skarvar runt 20 min skarven mera än som en 30 min skarvare? Vad tror du om det? Oavsett så är det ju så att lära sig sova över sin skarv, det skall man!
Ja, det är klart att är hon ARG då får man ju faktiskt vara det, det är ju ganska lönlöst att "verktyga" ett argt barn. Det du skulle kunna göra nu när hon är så här gammal är 3 saker...

1. Och det viktigaste, MAT, MERA MAT, ÄNNU MERA MAT, MASSOR MED MAT. För just 5 och 6 mån så ökar matintaget något kopiöst. Tro mig, jag fick muta massor och vid 6 mån gav jag faktiskt i ett par veckor mosad banan innan långluren för att få till den ordentligt.

2. "smygramsekur". Med detta kan man typ försöka "mota olle i grind". Du sitter vakt och när du vet att hon kommer att "skarva" så ger du den mjukaste och skönaste av ramsor, en sån mjuk och fin som säger, du kan fortsätta sova, mamma har koll på läget. Sen husljud!

3. Om hon sover i vagn kan det vara värt att börja köra långluren i sängen istället och även i mörktrum eller med filt hängandes över så du VERKLIGEN stänger av alla synintryck. Detta för att de skall kunna joxa lite för att ändra ställning osv.. och därmed somna om lättare.

Citerar nedan vad jag fått min smygramsekur ifrån. :wink:
Päivi skrev:Hoppar in här en sväng... :roll:

TorpSara, min Hugo hade en liten fnurrperiod första julen; då var han sju månader. Helt plötsligt vaknade han med ett galltjut från långa middagssömnen, och hej-å-hå. Jag åtgärdade det hela så här:

1) Jag återinförde "nock-out"-slurken. För att vara helt säker på att han var absolut proppmätt inför luren gav jag honom en liten skvätt välling :!: innan han skulle sova. Det finns ju exempelvis majsvälling som är mild och bra, kan det vara en tanke..?

2) Jag lade honom en kvart senare än vanligt - ville att han skulle vara trött på allvar.

3) Jag parkerade mig i en stol utanför med en bok när han hade sovit i 40 minuter, cirka. Vid första minsta oroliga öh ramsade jag lite mjukt, så att han fick ramsan "i sömnen". Då vaknade han aldrig på riktigt... :roll:

Detta höll jag mig till i en vecka, sedan var lugnet åter.

Jag ser ju att du har provat det mesta, ett sista litet tips till bara:

som absolut sista kris-kris-verktyg har jag använt klassisk lugn musik. En upplysningsramsa, sedan inget. Vid riktiga sorgligheter på med CD;n. Saken är den, att de börjar lyssna alldeles oavsett om de avser eller ej... och det lugna tempot tar ner pulsen, man börjar andas lugnare och djupare helt automatiskt... :wink: och snart sover man. Fast man inte alls skulle. Nej. :shock:
Musik är bra för att tagga ner sig själv också, har jag märkt... :oops:

Lycka till!
Tor 2006

Augusts mamma

Nej då, det är ingen fara att du har skrämt bort mig. Jag har bara haft lite svårt att ta mig tid att sitta vid datorn. Jag håller nämligen på och läser lite på distans samtidigt som jag är föräldraledig. I går sov hon hela långluren i vagnen utan att vakna vilket jag hoppas att hon gör även idag, men än så länge har hon inte sovit mer än 15 minuter.

Ja, jag kan nog hålla med om att hon förmodligen skarvar runt 20 minuter eftersom hon alltid vaknar efter 25 minuter och väldigt sällan efter 30 minuter. Hon äter kopiöst med mat just nu och har precis haft en ökningsperiod där jag själv nästan trodde att brösten skulle bli utslitna, men de sitter fortfarande kvar och ser likadana ut.

Att smygramsa har jag inte provat ännu och jag tänkte börja lägga henne inne i sängen på långluren till helgen. Det enda kruxet är att hon ligger vägg i vägg med storebror och han kan vara rätt så lättväckt på dagarna så jag har inte riktigt velat ta den matchen ännu men det börjar bli dags för det. När hon väl börjar sova inne så är det ett ypperligt tillfälle att testa smygramsningen.

Jag har även märkt att om jag lägger henne ca 15 minuter senare så sover hon betydligt bättre eftersom hon är rikigt trött. Hon är visserligen trött redan vid 12.00 men vid 12.15 är hon ordentligt trött och sover glatt utan protester när man lägger henne.

Jag hör av mig med ytterligare rapport senare.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup: :D
Tor 2006

Augusts mamma

Sent om sider kommer nu en rapport. Dag sömnen börjar nu fungera rätt så bra. Hon sover en stund på förmiddagen om ca 25-45 minuter, vid lunchen ca 1:45-2:15, men på eftermiddagen har hon mycket svårt att somna. Oftast ligger hon bara och är förbannad, men någon gång ibland kan hon somna och då sover hon 20 minuter. Mitt tänkta schema är 12-45-2-20 och som du märker så ligger vi rätt så nära då hon sover 12 timmar på natten utan problem. Ibland kan hon vakna 30 minuter tidigare på morgonen och ligga och prata för sig själv eller när det börjar bli tråkigt så skriker hon efter mig.

Hon sover nästan alltid långluren i vagnen förutom idag när jag vågade mig på att prova sängen. Det har misslyckats totalt kan jag säga. Hon sov i 25 minuter och efter det så vägrar hon att somna om. Nu ligger hon och är förbannad och tycker att jag ska ta upp henne. Förhoppningsvis kanske jag kan få henne att somna om, men jag är tveksam. När hon har bestämt sig för att vara arg så brukar det inte finnas något man kan göra för att hon ska somna. Man kan få henne tyst genom buffning eller att man drar en ramsa, men så fort man slutar så blir hon arg. Nå väl, någon gång ska väl även hon lära sig att sova inomhus i sängen.

Tack för alla tips och råd. De har fungerat efter en del trugande och nu är det bara att börja om igen för att hon ska lära sig att sova inomhus.
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

smiter in här... Vill bara dela med mig. Vi hade oxå rejäla problem ett tag och helst med långluren som skarvades åt alla håll .Nyckeln var verkligen mat... helt otroligt!! När jag började ge honom rejäl lunch försvann allt spökande med dagslurarna..
Jag "trugade"(behövdes verkligen inte trugas upptäckte jag) i honom 1stor mat burk+ katrinplommon och han sov som en stock.. Problemet var att jag trodde att -"nu kan han väl ändå inte äta mera, han kommer bara att spy!"

Så varför inte testa att truga allt som bara går?? :wink:
Mamma till goingen :heart: Liam :heart: Född Aug-07. Kurad Jan 08 Lillebror född Jan 09
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Japp, trot eller ej, men vid 6 mån händer oftast 2 saker.

1. MER MAT! :shock: Mycket mer än man kan ana faktiskt. Jag gav t.o.m lite mosad banan inför långluren i ett par veckors tid tills vi var i kapp.

2. De håller på att lära sig åla/krypa och därför upplevs en del extra frustration. Detta förebyggs lättast med MER MAGLÄGE och mer UTEVISTELSE. Och då gärna även på marken om möjligt en kort stund. De rör sig mycket mer och behöver MYCKET MER MAT! :shock: :lol: :wink:

- Sen kan det var bra att också kolla att inga synintryck finns vid luren, sover man i vagnen så hänger man skynke över, annars kan man lägga i mörklagt sovrum också. Vi kör fortfarande med KOLSVART sovrum även på lurar. 8)

Inspirations trådar. :wink:
Ålning och krypning (frustration kring 6 mån vanligt)

”Tillbaks på mage” (krönika om barns utveckling och magläget.)
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... onika-2007

”Hur uppmuntra till att åla framåt” (supertråd)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11592

”Utvecklingssamtal med herr Vällingson” (en humoristisk väg ur 6 mån trassel)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
Tor 2006

Augusts mamma

Ja, att maten kan ha stor betydelse förstår jag. Hon äter som en häst till lunch och middag. Hon får bestämma själv hur mycket hon ska äta och det varierar lite från dag till dag. Långluren på lunchen går för det mesta bra när hon sover ute, men krånglar fortfarande när hon sover inomhus (även fast jag har två mörka filtar över sängen för att stänga ute alla synintryck).

Det här med ålning/krypning är inget som hon hittills har visat någon större vilja till. Hon kan tänka sig att ligga på rygg på golvet i några minuter och hon kan vända på sig till magläge men vill helt enkelt inte. Så fort hon hamnar i magläge blir hon riktigt förbannad och rör inte en fena. (Hon ser mer ut som en säl som har fastnat.) Jag har provat att själv ligga på golvet bredvid henne och hon tittar mest förvånat i en eller två minuter för att sedan bli förbannad. Om storebror är med kan vi lyckas utöka tiden till kanske 3 minuter, men sedan är det helt kört. Delvis säkert beroende på att han redan har stuckit iväg på andra äventyr.

Jag känner igen allt från när vår son var i samma ålder. Han tyckte aldrig om att ligga på mage heller förrän han en dag började ta sig framåt nästan som en apa. Dvs han ålade aldrig och kröp inte på alla fyra. Han gick med ett ben och kröp med det andra.

Ja, vi fortsätter väl med magläget så kanske det släpper så småningom.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Det bästa sättet att introducera magläget på (vaken dagtid då) är att göra det på "höjd". Diskbänk, bord, soffbord, soffan osv.. Av allt jag kan komma på så har alltid golvet varit tråkigast av alla barn. Jag klistrar in "magtrivsel" tråden också så ser du hur andra mammor har gjort också.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11239
Tor 2006

Augusts mamma

Tack för tipsen och länken. Jag ska testa i morgon eftersom hon redan sover så gott nu. Hoppas bara att storebror inte tror att han får göra samma sak, dvs ligga på köksbordet eller diskbänken. Nå väl, vi får väl se.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"