Schemändring för 7mån tvåäggstvillingar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
MCE75

Schemändring för 7mån tvåäggstvillingar

Inlägg av MCE75 »

Hej,
Jag har tidigare haft en tråd för SHN-kurning av en av våra pojkar, Frank. http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14742
Vilket har gått bra. Men som senaste tiden börjat strula på morgonen och även hans bror har börjat vägra sova på dan.

Ialla fall det jag undrar över är vilket schema vi ska ha till våra tvåäggspojkar på precis 7 månader. De är väldigt olika ialla fall när det gäller sömnen.
Nu har vi följande schema:

20-7 natt
7 amning
8:45-9:30 sova
ca 10:00 välling ca 250ml+frukt
12:00-14:00 sova
14:00 ca 100g matpure, ca 200ml ersättning, ca 100g frukt
16:30-17:15 sova
17:30 gröt ca 1,5-2 portioner, frukt ca 100g
19:30 välling ca 100ml

STRUL VI HAR
-Sjusovaren Gustav har senaste 10dagarna börjat vakna alldeles för tidigt på 2h luren på dan. Ofta en hel timme för tidigt och vägrat
somna om. Han sover dock oftast hela nätter och väcks vid 7. Men det har börjat strula lite den senaste tiden också. Ett par gånger har han även inte sovit alls på sista luren.

Frank som alltid haft svårt att sova men som sov riktigt bra de senaste två veckorna efter kurning är stört omöjlig att söva innan 12:30 och sover sen oftast 1,5h. Han vaknar sedan ca en vecka nu också varje morron en timme för tidigt och ligger och övar rösten och vändningar. Har dock bara behövt gå in en gång och solfjädrat pga hysteri.

Vi har väckarklocka som ringer prick 7 sen några veckor och vi går aldrig in innan den ringer.

Så nånting är uppenbarligen fel. Vi spånar på följande teorier:
-För mycket mat vid 17:30 så att nattslurken blir för liten?
-För lite vaken tid mellan sömnpass 1 och 2?
-Korta 2h passet till 1,5h sömn?
-Införa två sömnpass på dan
-För lite vakentid mellan sista sömnpasset och läggning?
-Införa 12 timmars natt istället?

Alla förslag mottages tacksamt innan vi börjar ändra runt.
cissii

Inlägg av cissii »

Goddag :D

Jag kommer ihåg att just där runt 7 - 8 mån så krävde min dotter mer vakentid mellan sovpassen. Jag hade exakt samma schema som du. Det blev lite för "duttigt", mer rejäla vakenpass stod tydligen på önskelistan. Så vi ändrade till två lurar.
Min dotter har alltid varit morgontröttis, så vi plockade helt enkelt bort den sista luren. Som ändå hade strulat sen gud-vet-när... :roll:

Om JAG hade varit dig, så hade jag förlängt natten till 12 tim. För att slippa mixtra med den där extra timman på dagen. Lagt middagsvilan kanske runt 12:30 istället, och funderat på vilken av dom andra lurarna som skulle bort alt. kortas till 20 min. Du skulle få sammanlagt 14:45 tim då på ett dygn. En kvart för "mycket". Men hellre för mycket än för lite i mitt tycke.
För mycket mat vid 17:30 så att nattslurken blir för liten?
Slurken ska väl just vara en slurk för att fylla upp det sista lilla. Vågar inte uttala mig där, men är min dotter var såpass stor som 7 mån så vägrade hon slurk. Så till slut tog vi bort den, satsade på att trycka ner så mycket det gick under dagen istället. Kanske skippa ersättingen vid kl 14:00 och erbjuda mer mat där?

Kolla i schematråden längst upp på det här forumet för mer förslag.

Lycka till :heart:
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
MCE75

Inlägg av MCE75 »

Vi har funderat på om schemat nedan skulle passa båda våra söner och oss. Ett rpoblem är bara att vi har babysim en gång i veckan klockan elva och då skulle vi få väcka dem ca 10:30 då för att hinna mata. Skulle det ställa till det oerhört tro?

19:30-7:00 Natt
7:00 mat 1
9:30-11 sova 1
11 mat 2
13:00 mellanmål, ersättning eller välling
14-15:30 sova 2
15:30 mat 3
18:30 mat 4
19:30 sova natt
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Den dagen skulle jag köra en 45 minuterslur istället, att sova en timme prick kan vara bökigt. Så kan de sova två på luren efter, eller nattas lite tidigare för kvällen.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"