Vargtimme i 4 manader
Vargtimme i 4 manader
Nu kanns det som att jag torterar min son... Hans ogon var svullna och roda av allt grat imorse, det varade i tva timmar. Trodde stenhart pa kuren da det fungerade mycket val for min aldre son, men nu vet jag inte mera vad jag ska ta mig till med vart yngsta barn. Teodor borjar skrika allt fran en till tva timmar innan vackningsdags och tystnar under den tiden bara for nagra sekunder ett par ganger. Han skriker ocksa upp dem andra barnen i hushallet som vill komma upp nar de hor mammas rost ramsa. Tycker jag har forsokt allt nu, korde kuren i Oktober men har sjalv lyckats ta upp honom nar han inte skriker pa morgonen tva ganger under den tiden, bada ganger var han sjuk. Vet att jag inte ska ta upp honom nar han skriker, men han slutar aldrig med det. Hjalp...
Maria
Hejsan.
Här kommer lite tips på förtidiga uppvak:
1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.
2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.
3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.
Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
Hur har kuren i övrigt fungerat? Hur ser schemat ut?
//Malin
Här kommer lite tips på förtidiga uppvak:
1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.
2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.
3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.
Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
Hur har kuren i övrigt fungerat? Hur ser schemat ut?
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Hej! Det borjade ga att ratt hall--inte att han somnade om men han borjade vakna allt senare och igar morse var han inte alls ledsen. Sedan vaknade han for tidigt fran sin lunchsomn och jag foljde samma tips men det gick inte sa bra. Han sover i vagn pa ryggen eftersom jag inte hittade ett satt att satta honom pa mage sa att hans ansikte inte forsvinner i luvan. Och efter denna olyckliga lunchsomnen vaknade han imorse mycket tidigt och allting var lika trist som for de senaste fyra manaderna... I ovrigt har det fungerat helt ok, aven om det inte har gatt som en dans som det gjorde for min aldre son, Joakim. Teodor, nu 8 manader, har foljande dagsschema:
6.40 vakna och amma
7.30 havregrynsgrot
9-9.45 sova ute i vagn
9.45 amma
11.15 gronsaker plus pulvermjolk
12-14.30 sova ute i vagn
14.45 amma
16.30 fruktpyre + amma
17-17.45 sova ute i vagn
18.15 kvallsgrot
19.15 amma
19.30 sova for natten
Han verkar inte riktigt bita pa ramsan, det kanns som om det var de andra rutiner vi foljer vid varje laggningsdags som han reagerar pa. Tips no 2 och 3 gar inte riktigt att anvanda for da vacker jag dem andra barnen i hushallet. Tyvarr hade jag inte SHN nar de var sma.
6.40 vakna och amma
7.30 havregrynsgrot
9-9.45 sova ute i vagn
9.45 amma
11.15 gronsaker plus pulvermjolk
12-14.30 sova ute i vagn
14.45 amma
16.30 fruktpyre + amma
17-17.45 sova ute i vagn
18.15 kvallsgrot
19.15 amma
19.30 sova for natten
Han verkar inte riktigt bita pa ramsan, det kanns som om det var de andra rutiner vi foljer vid varje laggningsdags som han reagerar pa. Tips no 2 och 3 gar inte riktigt att anvanda for da vacker jag dem andra barnen i hushallet. Tyvarr hade jag inte SHN nar de var sma.
Maria
-
Nancy
Hej Maria
Några korta funderingar (skall strax ta upp mina töser från förmiddagslur och ensamlek).
Sonen är 8 månader och det är ofta en period då sömnen krånglar lite extra. Står att läsa om det både på forumet och i Barnaboken.
Jag räknar till 8 måltider/dag och det låter ganska mycket för en så stor herre.
Tycker du skall släppa rädslan att väcka dina större barn. I en familj händer det ibland saker nattetid, sjukdom, toabesök, nån kommer hem sent, en annan måste upp tidigt etc. Lär dem att det går att somna om istället. Nu vet jag inte hur gamla din andra barn är men kanske kan du prata med dem och berätta att ni tillsammans behöver hjälpa lillebror till bättre sömn
Slår ett extra slag för väckarklockan som enligt min erfarenhet är soalgbar i att lära barnen att de kan sova lugnt tills deras morgon kommer.
Gällande ramsan är det aldrig för sent att backa bandet, låtsas som om man är på kurnatt 2 och verkligen se till att uppnå den där dialogen. Jag lovar att det är väl mödan värt.
Vad tror du
Hälsningar från Nancy
Några korta funderingar (skall strax ta upp mina töser från förmiddagslur och ensamlek).
Vad tror du
Hälsningar från Nancy
Hej! Allt ni sager har alltid varit modan vart manga ganger om, tack att ni finns och tar er tiden, det ar fullstandigt underbart! Joakim ar tva ar i Mars, sa dialogen om lillebrorns somn inte riktigt gar annu, Maia ar tre ar och dar har jag redan nagra positiva erfarenheter om resonemang.
Ska prova med ramsan i olika tonlagen och satt -- det var val kurnatt tva? Borjar glomma da lanade ut min SHN bok och fick den aldrig tillbaka.
Menar du med egna vackarklockor for varje barn? Skulle kunna vara en super ide. Just nu kommer de upp i lite olika tider, sa far alla en liten ensam gosestund med mig.
Teodor ar sjuk sedan flera veckor och det hjalper forstas inte. Han har definitivt en svar 8 manaders kris. Men jag ar djupt tacksam till honom for dem mycket lugna forsta 8 manaderna. (Kan varmt rekommendera fodsel i vatten). Det verkar inte vara sa mycket mat som dricka han verkar vilja ha. Han ar en lang kille som saknar lite styrka. Ska lasa om tiden i Barnaboken som jag lyckades hitta i Finland (utsalt i Estland).
Tack till er alla.
Ska prova med ramsan i olika tonlagen och satt -- det var val kurnatt tva? Borjar glomma da lanade ut min SHN bok och fick den aldrig tillbaka.
Menar du med egna vackarklockor for varje barn? Skulle kunna vara en super ide. Just nu kommer de upp i lite olika tider, sa far alla en liten ensam gosestund med mig.
Teodor ar sjuk sedan flera veckor och det hjalper forstas inte. Han har definitivt en svar 8 manaders kris. Men jag ar djupt tacksam till honom for dem mycket lugna forsta 8 manaderna. (Kan varmt rekommendera fodsel i vatten). Det verkar inte vara sa mycket mat som dricka han verkar vilja ha. Han ar en lang kille som saknar lite styrka. Ska lasa om tiden i Barnaboken som jag lyckades hitta i Finland (utsalt i Estland).
Tack till er alla.
Maria
-
Nancy
Hej igen
Tror du att det är möjligt med samma morgontid för alla tre barnen
Jag tänker att det kunde vara lättare med väckarklocka då men å andra sidan har jag inte tre barn ännu...
Här är det såklart bara du som kan avgöra. Huruvida det funkar med olika klockor eller ej beror nog även på om de sover i olika rum eller inte kan jag tro.
Barnen dina är ju ganska "små" om man pratar om att resonera även om det ju säkert går fint med äldsta tösen. Jag skulle jag nog ändå främst förlita mig på ramsan och tänka att snart lär sig alla barnen vad den betyder = "inte morgon ännu, somna lugnt vidare".
Hoppas att Teodor blir frisk snart och att han snart skall sova gott på morgnarna. Jo, har du kollat så att han inte har för många sovtimmar/dygn
Kan berätta att jag själv är dålig på att hänga med och då brukar barnen tala om det genom att vakna för tidigt eller ha svårt att somna till kvällen.
Hälsningar från Nancy
Tror du att det är möjligt med samma morgontid för alla tre barnen
Barnen dina är ju ganska "små" om man pratar om att resonera även om det ju säkert går fint med äldsta tösen. Jag skulle jag nog ändå främst förlita mig på ramsan och tänka att snart lär sig alla barnen vad den betyder = "inte morgon ännu, somna lugnt vidare".
Hoppas att Teodor blir frisk snart och att han snart skall sova gott på morgnarna. Jo, har du kollat så att han inte har för många sovtimmar/dygn
Hälsningar från Nancy