Föda Barn Ställningar?

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
cissii

Föda Barn Ställningar?

Inlägg av cissii »

Hej

Ofta när man läser förlossningsberättelser så står det sällan vilken position föderskan hade. Hur har ni gjort?
Jag stod upp hela min, till sista skedet då jag blev i princip tvingad att ligga. Trodde väl bebisen skulle åka med huvudet före i golvet annars. Hade jag varit tvungen att ligga ner hela tiden, hade jag nog dött, eller ivf beställt in en hel bricka bedövningsattiraljer.

Vet ju att alla ligger i gynställning på film..... :) Men så kan det väl knappast vara i verkligheten?
Bara en liten intresseförfrågan från mig.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Liggandes eller halvliggandes, gynställning mot slutet (sugklocka första gången, nån sorts provtagning andra gången -eller rättare sagt, de var på väg att ta ett prov men sa "Men OJ här står den ju redan och PLUPP så var han ute :lol: ). Andra gången kom barnet ut på en krystvärk, när de väl konstaterat att det var brottom. Då tog jag i! De sa att sista biten bar på ren vilja, för jag hade inte ens en värk då... (de hade tänkt att hejda mig halvvägs, men hann inte för jag tog i så dant) Men så spracka jag väldigt mycket...

Vad jag menar är, att gynställningen inte påverkade hur lång tid det tog, eller kraften i värkarna. Däremot gjorde epiduralen det första gången, därav sugklockan.
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

På sidan. Då blev han inte så stressad. Fast sedan fick min lille gollum-kille komma ut med hjälp av sugklocka, så då var det klassisk gyn-position som gällde.
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Stående tills sista krystvärken då jag stod på knä i sängen. Jag låg ner två gånger för koll, vid inskrivningen och när jag börjat få krystimpulser. Förfärligt. :shock:
K-ina

Inlägg av K-ina »

Första gången klassisk gynställning... och det ganska tidigt.

Andra gången: Jag hade fattat att så snart jag lade mig ner så skulle jag bli liggande. Alltså släpade jag mig runt ända tills jag hamnade där i gynstolen igen. Och då blev det sugklocka.

Jag som en gång trodde att jag skulle stå på knä och föda! :shock:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag kommer inte riktigt ihåg :oops: ... Måste nog fråga min sambo ikväll :roll:

Men det var antingen på sidan eller i gyn-ställning. 8)
T.P

Inlägg av T.P »

På knä mot uppfälld sänggavel med båda två :)
barn födda 04/06/08
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Som en "Alien", genom magen. :shock: :lol:

(allt jobb till 9 cm förgäves nästan... :wink: )
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Första barnet i klassisk gynställning, de andra på sidan har funkat utmärkt!!! (Ja, sista blev ju som TorsMammas - en alien :wink: :lol: )
(Har inte använt mig av nån smärtlindring alls, och inte heller har jag profylaxtränat speciellt innan, utan använt mig av "dykmetoden", dvs jag har "dykt" in i värkarna och följt dem, och t o m somnat i värkarbetet! Då har det varit en förutsättning att ligga ner :wink: :!: )
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Sussi

Inlägg av Sussi »

Jag har provat det mesta ;) Liggandes på rygg, gynställning, halvsittandes, knästående och förlossningspall. Min lättaste och snabbaste förlossning med nr 6, då jag satt på pallen. Han var störst av de alla, 4,6 kg, men det gick snabbast och jag sprack ingenting.
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
cissii

Inlägg av cissii »

Hej och tack för alla svar!

Haha kommer du inte ihåg JennyH? :D

Jag körde nog samma tatik som du Miar70, jag höll på att somna flera gånger mot slutet. Slappnade av så otroligt mellan värkarna.
Det som jag tyckte var så bra med att stå upp, var att man lixom kunde parera värkarna med kroppsrörelser. Eller hjälpa dom framåt kanske.
Jag tyckte det var superspännande och ja, faktiskt kul att föda. Självklart var ju själva leveransen det som gjorde det kul. :D Hoppas jag får göra det igen ett par gånger....när jag har övertalat sambon vill säga.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Dixie

Inlägg av Dixie »

Hej!
Jag födde mitt första barn David som var död i v 37+2 i gynställning. Det var naturligtvis en väldigt svår situation men jag försökte fokusera så gott jag kunde på att jag äntligen skulle få se honom. Se hur han såg ut och få känna honom hos mig. Få ha honom i min famn. :cry: :cry: :cry:

Att det var en väldigt konstig ställning förstog jag nu efter att ha fött min andra pojk Viktor liggandes på sidan. Jag kunde verkligen ta i på ett annat sätt. Barnmorskan ville gärna vända mig till rygg, så jag fick ganska bestämt förkara att jag inte alls var intresserad av det. Kändes som att allt stannade upp direkt jag lades på rygg. Som att springa i motvind.

Använde lustgas båda förlossningarna + en Ketoganspruta (som var nästan helt meningslös) med David. Jag tycker det har verkligen varit "skönt" att känna hela förloppet båda gångerna.

Marie
Mamma till Älsklingen :heart: 060501 i mitt hjärta. Godbiten :heart: 070629 här på jorden och i mitt hjärta. Underbaringen här på jorden och i mitt hjärta :heart: 090414
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Dixie: :cry: :heart: Jag vet så väl vad du menar, även om vår lille Isak inte var nått att ha i famnen.

Jag tyckte också att det var både roligt och häftigt att föda barn. Ser verkligen fram emot en till förlossning, även om det är otroligt jobbigt också, som att cykla Vättern runt, för mig som inte gillar att cykla... :wink: Jag sprack med buller och bång när Edvard krystades ut på tjuv, men det fick jag inga som helst men av, faktiskt! :shock:
Dixie

Inlägg av Dixie »

Jag beklagar förlusten av lille Isak, TorpSara. :cry:
De kommer i alla fall alltid att finnas i våra minnen och hjärtan. :heart:

Kram Marie
Mamma till Älsklingen :heart: 060501 i mitt hjärta. Godbiten :heart: 070629 här på jorden och i mitt hjärta. Underbaringen här på jorden och i mitt hjärta :heart: 090414
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hallå.
Jag sov på lustgas under hela värkarbetet. Vaknade väl till med jämna mellanrum, men det var ju natt och på natten sover man :D . Hade sagt till BM att jag ville stå på knä och i efterhand sa hon att hon inte för ett ögonblick trodde att jag skulle göra det, så borta jag var :lol: 8) :sleep:

Men upp på knä kom jag efter ett par krystvärkar och sedan var hon ute på två till.

/LO

PS. Jag flyttar denna tråd till barnaväntan, då jag tycker att den passar där. Hoppas ni tycker det är ok.
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"