Mitt i kuren och har funderingar, tacksam för råd!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi gör på norrländskt manér. Klämmer en bit mörkläggningstyg i fönstret och rullgardin utanpå (det lärde jag mig på försommarläger i södra Jämtland, nära Annas Gastsjö... :wink: ). Alltså, öppnar fönstret, sätter tyget i fönstret och stänger fast tyget mellan fönster och karm. Om du testar förstår du nog vad jag menar, det är toppen, men liiite knöligt. :wink: Kantarella har just beskrivit sitt trix, en lös insats av plywood som man sätter in i fönstersmygen.
Kardborreband är en annan lösning.
Skruttfisens mamma

Inlägg av Skruttfisens mamma »

Det där med mörkläggningstyget som man sätter fast i fönstret lät ju smart, men knöligt att ta bort och på varje dag/kväll?
Det där med plywoodskiva låter också lite meckigt, men vad gör man inte för att få det mörkt om natten..
Dotter född i juli 2007
Ewa

Inlägg av Ewa »

Finfint råd av TorpSara. Jag bidrar med några mörkläggningstrådar också, så får du lite praktisk vägledning :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 23ba0d3957
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 95210ceb00

Kram Ewa

PS! Härligt att läsa om hur bra det går för er :thumbsup: :sleep: :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skruttfisens mamma

TACK! Detta med mörkläggningstyg...heter det så? Finns det att köpa i tygaffärer eller var som helst, typ åhléns? Frågar man efter mörkläggningstyg helt enkelt? :P :?:

Kram :heart:
Dotter född i juli 2007
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi köpte ett fint djungeltyg på Ohlsons Tyger!
Skruttfisens mamma

Ok, jag får bege mig ut och leta!

Natten i natt gick bra, hon vaknade 3 ggr men somnade om själv. Det tog ett tag men hon grejade det alla gångerna utan ramsa.

Jag har lite funderingar kring våra daglurar. Sen 3 dagar tillbaka har hon börjat krångla igen, det tar henne ibland uppåt 45 min att somna trots att hon är trött. I går sov hon 2 halvtimmar allt som allt för hon låg och pratade och lekte i sängen (hade dragit loss hela spjälskyddet och lekte med det) under långa luren. Gaaah vad gör man? Inte så mycket ATT göra förstår jag men känns som nåt är på tok när hon inte somnar fast hon är supertrött. Hon har ju sovit så fint nu på dagarna sen vi kurade!?
Dotter född i juli 2007
Ewa

Inlägg av Ewa »

Mörklägga dagtid?
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skruttfisens mamma

Ewa skrev:Mörklägga dagtid?
Det har vi! Hon somnade överhuvudtaget inte om det var ljust i rummet så nu är det nerdraget även på dagtid.

Varje gång jag går in och tar upp henne står hon i krypställning och övar :shock: Hon är inne på det nu, hon nöjer sig inte med att öva på dagtid, det ska även göras under sov-stunden :?
Dotter född i juli 2007
Skruttfisens mamma

Hallå igen!

I dag har vi haft lite (eller rätt mycket snarare) skrik vid båda daglurarna. Jag misstänker att 8-månadersångesten smyger sig på här, hon är ju 7,5 månad Det har varit rätt skrikigt på dagtid ocskå vilket inte är likt henne. Vägrar ligga på skötbordet och gnäller utan anledning plötsligt.

Hur förhåller man sig till sömnstunderna när hon skriker så? Antar att hon vill vara nära och känna att man finns där. Hon lugnade sig relativt snabbt när jag ramsade betryggande utanför dörren men fortsatte skrika/gnälla ett bra tag innan hon somnade men vaknade sedan var 5:e minut och det blev ingen längre lur än 30 min till lunch (ska vara 2 timmar egentligen).
Jag förstår så klart att man ska fortsätta som jag har gjort under kurandets gång, men hur brukar det liksom fortlöpa under den här perioden när de är 8-9 månader? Fortsätter det så under hela fasen så att säga?
Nu målar jag kanske fan på väggen här men det skulle vara skönt att vara förberedd. Jag har läst i barnaboken men det står inget specifikt om just sömnen om jag minns rätt?
Dotter född i juli 2007
mari.g

Inlägg av mari.g »

Hallå!
Jag kan inte svara specifikt om 8-månaders ångest då min lille "bara" är 7 mån. Men jag känner igen mig :
Varje gång jag går in och tar upp henne står hon i krypställning och övar Hon är inne på det nu, hon nöjer sig inte med att öva på dagtid, det ska även göras under sov-stunden
Vi hade oxå jobbigt med detta. Men jag såg verkligen till att han hade MASSOR av magtid vaken, samt gjorde som jag brukar vid sömn. Detta sammanföll med vändningscirkus så i början blev det alldeles för mycket trafik :!: Men jag bestämde mig för att helt enkelt sluta med det. Tänk förutsättningar.

Jag tror att nu när det strular lite så är det ännu viktigare att slipa på attityden och verkligen bara göra som man brukar. Fnurror går fortare över då.

Vad säger expertisen?

//Mari
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
Ewa

Inlägg av Ewa »

Orubblig, oföränderlig, stadig och trygg omvärld och öm förälder är vad som står högst på önskelistan hos en liten rar 8-mån.

Här följer mer kött på benen, samt i BB, förstås:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13308
Skruttfisens mamma

Tack för länkarna, det gjorde det hela lite mer begripligt.

Måste säga att det går jättebra nu och hon sover hela nätter men vaknar alltid kring 5-5.30 och bökar, somnar till, vaknar och så fram och tillbaka tills jag gör morgon kl 7.

Daglurarna krånglar ännu och jag vet inte HUR vi ska få bukt med dem? Hon har sovit MAX 1,5 timme (vid långluren på 2 timmar) vid kanske 5 tillfällen sen vi startade kuren för över en månad sen. Oftast sover hon bara 30 minuter och ligger och tjattrar resten av tiden.
Mörklagt har vi gjort så det är bäckmörkt i sovrummet. VAd kan det mer vara som ligger bakom?
Kan det vara mattiderna som är lite knäppa? Hon får lunch vid 11.15 ungefär och ska sova lunchlur kl 13-15. Är det för lång tid däremellan?
Dotter född i juli 2007
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Japp, det är nog nyckeln. Det är lite långt mellan måltiderna. Kan du ge lunchen senare?
Skruttfisens mamma

TorpSara skrev:Japp, det är nog nyckeln. Det är lite långt mellan måltiderna. Kan du ge lunchen senare?
Tror du att det räcker att ge lunchen kl 12 ungefär?

Jag tycker det är så svårt det här med maten iom att lurarna ligger lite tokigt. Hon får ju frukost kl 7.30 ungefär så det blir lite långt till kl 12. Kan kanske ge mellanmål däremellan, runt 10. Hon gillar inte banan annars hade ju det varit toppen att ge. Finns det annat som mättar lite grann men inte tar bort lunchaptiten? Kanske en halv portion välling?
Det blir så många måltider per dag tycker jag, det hinner liksom aldrig gå riktigt 3-3.5 timme mellan dem!

Så här äter hon i dagsläget:
ca 7.30-8.00 ammas + 1 portion gröt
11.15 lunch (1 stor burk mat + 1/2-1 stor burk frukrpuré)
15.00 1 portion gröt
17.00 1 liten burk mat
18.30 nattslurk

Och om jag lägger in mellis runt 10 också blir det 5 måltider :o
Dotter född i juli 2007
Skruttfisens mamma

Näe ingen förändring till det bättre med daglurarna :(
Hon får numer lunch vid 12 men sover inte längre för det. Ibland blir det bara en halvtimme, ibland en timme och i bästa fall 1,20 fast det är jag inte ens säker på för jag håller inte koll på vad hon gör där inne. Jag går efter ljud. Hör jag henne så vet jag att hon är vaken men hon kan ju lika gärna vara vaken men tyst.

Vad mer kan jag göra??
Dotter född i juli 2007
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"