nybörjar frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
tims mamma

nybörjar frågor

Inlägg av tims mamma »

Hej, jag funderar på att hjälpa min son Tim att sova bättre.
Han vaknar nu ca 4-5 ggr per natt.
Somnar dock helt själv på kvällarna utan minsta problem.
Han är 4 och en halv månad. Ska han då vagnas eller buffas? (Jag skulle helst vilja vagna då han är van vid detta.)

Ska han ha en bekräftelseramsa även när han somnar själv på kvällen?

När jag läste "PM för små fyramånaders älsklingar" förstod jag det som att man vagnar barnet geom kuren (förhoppningvis mindre och mindre) är det så eller ska man liksom med buffningen övergå till att i princip eller helt enbart ramsa under natt 2 (om han inte blir hysterisk).

okej, stort tack!!
det här forumet är suveränt!

mvh
Tims mamma

ps: Kan man köpa instruktions dvdn någonstans?
Mamma till underbara Tim som f?ddes den 11 dec 04
camilla

Inlägg av camilla »

Valkommen!
Jag skulle tipsa dig om att ga in och lasa om lille Filip under rubriken SHN kuren sa har kan det ga till.
Valjer du att vagna istallet for att buffa sa byter du helt enkelt bara ut buffning mot vagning, du introducerar alltsa ramsan och later den ta over precis som du skriver. Var noga med att inte vagna honom till somns utan bara lugn, han maste lara sig att somna in sjalv. Efter nagra natter flyttar du over honom till sphjalsangen (for snart blir det val for riskabelt att ha honom i vagn?) Vill bara saga att buffningen har samma effekt som vagningen, de gungar pa langden, bara sa du tanker over vilket alternativ du valjer. Angaende bekraftelseramsan sa ramsar du dig ut ur rummet for att beratta for honom att det ar dax att sova, staller han darefter inga fragor (dvs borjar grata/skrika) sa behover du inte dra ramsan igen, borjar han daremot skrika sa paminner du honom (paminnelseramsan) om att det ar SOVA som galler och da han forstatt det och slutat skrika sa bekraftelseramsar du for att bekrafta att han forstatt ratt.
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
kokos

Inlägg av kokos »

Vi körde vagning när vi kurade vår son som då var 4 månader. Kan rekommendera det för en nybörjare för det är ganska lätt att hitta tekniken i vagningen (rejäla tag - läs på ordentligt). Vi övergick till buffningen när kuren satt sig ordentligt, tror det var efter 10 dagar eller nåt sånt för då flyttade vi över honom i spjälsäng. Det är jobbigare att stå och buffa än att vagna rent ergonomiskt... Jag har haft riktigt ont i ryggen ibland när vi varit tvugna att använda buffning eller solfjäder.

Ett litet bekymmer med vagningen är att man lättare fastnar i den för att det är så lätt att dra vagnen... Se upp för det. "Backa" redan under natt 2.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
tims mamma

tack för svar!!!

Inlägg av tims mamma »

Tack så jättemycket för svaren!!!
Nu sätter vi igång snart!!

ha det gott!

Tims mamma
Mamma till underbara Tim som f?ddes den 11 dec 04
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"