Buffa en 11 månaders?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ingegerd

Buffa en 11 månaders?

Inlägg av ingegerd »

Vi ska köra SHN på vår lilla tjej som snart närmar sig ett år (19 maj) har läst på men inte riktigt bestämt oss för om vi ska buffa henne eller bara ramsa...

Nattsömnen har gått helt överstyr, vissa nätter sover hon bra, andra ligger hon och snuttar på mitt bröst allt från 5-50 gånger. Vi måste göra något!!!

Hon går själv, så att ställa sig upp i sängen är det första som händer när man försöker lägga henne ner. Nästa steg är att börja skrika sig blå. Tredje steget är att klättra ur sängen.

Inser att allt är vårt fel, och tänker ta tag i det till helgen, men skulle vara glad över lite tips för hur man ska resonera för ett barn som bara sovit på rygg och kan resa på sig.

Tacksam för hjälp. :shock:
Love

Inlägg av Love »

Ni kommer att behöva buffa henne de första nätterna (läs första natten)+ ramsa. Därefter är buffning att ses som kristilldelning. Läs på lite till så att du är helt insatt. Just nu så verkar du ha blandat ihop ramsa och buffa. Det är inget som du väljer emellan- du kommer att behöva buffa henne den första natten, sedan ska ramsan ta över men buffa kan du komma att behöva göra vid kris.

Lägg henne på mage! Om hon sedan väljer att vända sig, resa sig upp etc. när du lämnar rummet så är det en annan sak. Magläget signalerar att det rä dags att sova. Du kommer nog även förmodligen att behöav solfjädra henne och då är det magläge som gäller.

Kan hon klättra ur spjälsängen? Om ni tagit bort spjälsängen så återinför den!

Läs på och kom tillbaka så hjälper vi dig! Ni kommer att ro detta i hamn, men resan är jobbig men mödan värd i slutändan! Det lovar jag!
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
camilla

Inlägg av camilla »

Las pa om SHN kuren for storre barn om du misstanker att buffningen kan bli svar att fa effektiv. Solfjadern e helt klart ett bra verktyg mot det du beskriver som ju ofta hander barn som kan stalla sig upp. Solfjadra henne lugn vilket kan ta ratt lang tid... Da hon fattat vad det ar hon skall gora (SOVA) sa gar oxa allt smidigare, tror att tankesattet du maste ha e att hon inte vet vad som galler (annu) eftersom ni har haft sa jattemycket aktiviteter for er pa natten och darmed ar det omojligt att hon kan veta vad som egentligen galler pa natten. Enda sattet att fa henne att forsta att pa natten sover man ar att du/ni ar konsekventa och visar hur det skall vara, stalsatt er och tank pa att om du slapper in vargarna sa forvirrar du allt du forsokt lara din dotter och da ar det verkligen synd om henne.... Forstar du vad jag menar? Ge inte efter for att hon skriker och blir arg utan visa dig saker gentemot henne att DU minsann vet hur natterna skall ga till och nu skall DU lara henne det sa hon far sova gott osv
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
ingegerd

Inlägg av ingegerd »

Varför jag funderar är för att jag läste att Anna skrivit att kring 11 månader kan de mest bli förvånade om man börjar buffa... om man inte gjort det tidigare... vilket vi alltså aldrig använt oss av. Men det kanske man märker ?! Fast det vore skönt att ha en helt bestämd plan och sedan bara köra på.

Spjälsäng = ja. Men när hon blir förbannad så kniper hon med tårna och liksom klättrar ur som en liten apa.

Önskar jag hittat hit tidigare, men bättre sent än aldrig :D
Love

Inlägg av Love »

Jag förstår! Förvirra des må liven vill vi ju inte, men jag skulle nog försöka mig på buffning ändå i kombination med solfjädern. ÖVA dock buffning på varandra innan så ni har tekniken inne!

Lycka till och håll oss uppdaterade här inne på forumet hur det går. Vi är här för att peppa dig när det känns tungt (för det kommer att kännas tungt och galet mellan varven men när ni är i hamn så betalar jobbet och slitet av sig hundra ggr om)! :D
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"