Sömnbehov och sömnrytmpass?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
sarisen07

Sömnbehov och sömnrytmpass?

Inlägg av sarisen07 »

Jag har precis läst Sova hela natten boken och funderar på att köra en kur. Nu när jag ska lägga upp schemat började jag fundera över några fakta i boken:

Sömnbehoven för olika åldrar och längden på sömnrytmpassen, vad baseras de på? Annas erfarenhet? Forskning? Annat?
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Sarisen07 :D! Och välkommen :D !

Anna får själv svara på bakgrunden till hennes uppgifter i SHN-boken och här på forumet.

Men för att något stilla din undran, så kan det kanske vara intressant att se att man på Growing People gör samma bedömning av barns sömnbehov i olika åldrar:
http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=3031

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Ewa :wink: :D

:D Välkommen är du, Sarisen07 :wink: :lol:

"Annas erfarenhet" är också Annas forskning - jag har inte precis levt och arbetat med egna och andras barn i 45 år för att gulla med dem. Jag har studerat dem. Allt jag vet om små barn är det de små barnen som har lärt mig.

Möjligen orättfärdigt anar jag en viss skepsis i din fråga :?: :oops:

Om en människa, man eller kvinna, hade levt med orangutanger i djungeln i 45 år - eller 20 - eller kanske "bara" tio - hade vederbörandes forskning i ämnet orangutanger tvivelsutan tillmätts stor tyngd och berättigat både doktorstitel och expertstatus.

Barnaboken är god för (minst) två doktorsavhandlingar :wink:

Men jag är kvinna, mamma, har inga examina, ingen (avlönad) doktorandkarriär bakom mig eller för handen; alltså förväntar man sig att jag - tacksamt :roll: - ska luta mig mot annan, vedertagen "forskning". Det gör jag inte alls. Trotsig med rätta :lol:

Ty jag håller faktiskt min egen forskning högre än den som diverse experter (i regel herrar) bedrivit utan att ha tillbringat så mycket som en enda natt bland "orangutangerna" i deras eget liv :lol: :^o :lol:

Så frågan är om hönan eller ägget kom först - "growing people" etc etc, eller AW :?: :lol:

Var än, i seriösa sammanhang, du söker efter uppgifter om barns sömnbehov respektive gängse, naturliga sömnrytmspass, hittar du detsamma som jag redan sagt.

:thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
sarisen07

Inlägg av sarisen07 »

Tack för svaren. Anledningen till att jag frågar är att vår dotter vaknar 2-3 gånger på natten. Därför funderar vi på shn.

Däremot är hon i princip aldrig gnällig, hängig eller skrikig på dagarna och hon utvecklas i rasande takt. Hon är 6 månader och sover 10 timmar på natten och 2,5 på dagen. Alltså 12,5 timmar. På dagen så vaknar hon ofta själve efter 15 eller 30 minuter eller 1 timma och 15 minuter.

Hennes utveckling och humör gör att jag tycket att det känns som att hon sover tillräckligt och hennes sömnrytmpass verkar inte stämma med de i shn-boken. Därför blev jag lite fundersam på vad uppgifterna kommer ifrån.

Så nu är frågan om jag ska göra schemat efter 12,5 eller 14,5 timmars sömn per dygn?
kiki

Inlägg av kiki »

Så nu är frågan om jag ska göra schemat efter 12,5 eller 14,5 timmars sömn per dygn?
Ja mitt förslag är ju 14,5 så klart, om du ska köra SHN så ingår det ju på nåt sätt att köpa hela konceptet annars kan man inte förvänta sig utlovade resultat :lol: :lol: allt eller inget så att säga.

Och när din lilla har fått nys om hur skönt det är att sova kommer du märka än mer utveckling :lol: på dagtid, aptiten ökar och de små kan koncentrera sig på att utforska världen.

Lycka till :heart: :heart:

kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
MCE75

Inlägg av MCE75 »

Precis detta har jag också undrat över faktiskt. Våra tvillingar är snart 7 månader och de har planerat 11h natt, 45min, 2h samt 45 min -->14,5h dock så sover de numera oftast ca 13-13,5h per dygn sällan mer. Funderar därför på att korta luren mitt på dan till 1,5 h för den är svårast och kankse också korta sista luren till 20 min eftersom de dessutom har börjat vakna 1h till 1/2 h för tidigt på morgonen. Men med dessa begränsningar blir det ju bara 13,5h timmars sömn per dygn men det verkar vara vad de vill ha. Jag antar att stora variationer i sömnbehovet är ovanliga men en timme på 14,5 timmar är ju bara ca 7%.

Hur mycket brukar sömnbehovet variera egentligen? En timme mer eller mindre borde väl vara ganska vanligt?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :D
MCE75 skrev:Men med dessa begränsningar blir det ju bara 13,5h timmars sömn per dygn men det verkar vara vad de vill ha. Jag antar att stora variationer i sömnbehovet är ovanliga men en timme på 14,5 timmar är ju bara ca 7%.
Jag tror att man lätt vänjer barn vid att sova för lite. När du låter deras uppvak styra den totala dygnssömnen så lägger du över ansvaret på barnen - att de ska ta sig den sömn de behöver. Hur vet du att de VILL sova just som de gör? Kanske vill de mest av allt sova en timma till, men vet inte hur? :D

Jag vet faktiskt inte hur mycket sömnbehovet kan variera, men 13,5 för 7-månaders låter verkligen för lite. Jag har förstås bara mina egna erfarenheter att utgå ifrån, men min lilla har sovit de timmar som föreslås. Ibland har hon krävt en schemaförändring, och 30 min mindre dagsömn, någon vecka eller två i förtid. Ibland har vi fått hålla ett schema över tiden för att hon varit så trött. Men det vi talar om här är alltså 30 min och då ganska nära en brytningstid.

Och tyvärr hjälper INTE mindre totalsömn på tidiga morgnar, det kan nog de flesta av oss som kämpat med just det lilla problemet skriva under på :roll:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ett litet utdrag ur nya, Internationella Sova hela natten (kapitlet "Barnet och kuren"):

:arrow: En studie från USA menar att tre av fyra föräldrar skulle vilja förbättra barnens sovvanor. Samtidigt deklarerar 90 procent av alla föräldrar att de TROR att barnen sover tillräckligt.

:arrow: Det gör nu varken spädbarn, småbarn, skolbarn eller ungdomar, har det visat sig. Barn i alla storlekar sover i genomsnitt en timme mindre per dygn än de gjorde för 30 år sedan. (Det är 45 år sedan jag fick mitt första barn, och går vi tillbaka till den tiden skulle jag tro att vi kan lägga på en timme till: då sov barn i genomsnitt bortåt två timmar mer per dygn än nu.)

:arrow: Den där timmen, eller timmarna, befäster en kronisk sömnbrist hos barn och unga som slår hårt mot den arma hjärna som är under känslig funktionell utveckling ända upp i 21-årsåldern. Det finns gott om forskare i dag som ser ett katastrofalt samband mellan sömndeprivation och perceptionsförmåga, koncentration, minne och emotionell stabilitet. Kronisk sömnbrist under de känsliga barn- och ungdomsåren hotar att permanent skada hjärnstrukturen. Det är skador som man inte kan sova bort som en annan baksmälla. Det är skador som kan förklara både stress, depressioner, hetsätning, barnfetma, ADHD och självmord.

:arrow: Därför tror jag att västvärldens föräldrar mycket snart kommer att få klart för sig att de ”sanningar” de matats med – att barn inte skulle behöva så mycket sömn; att barn själva skulle ta sig den sömn de behöver; att sönderhackade nätter, med alldeles för lite sömn för alla parter, skulle vara ett problem för föräldrarna, inte för barnet – varit lögn och förbannad dikt.

Sent ska syndarna vakna, men nu är vi där!

Barn behöver sova på nätterna. De behöver tolv timmars sömn långt upp i skolåldern. Punkt.

:sleep: :-({|= :sleep:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ååååååhhhh... Vad du är underbar Anna! :heart: Detta var superfint skrivet och precis som jag också har tänkt men ändå inte lyckats för medla på detta underbara vis! TACK! :heart:

(kopierat för framtida bruk som mycket annat!)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MCE75

Inlägg av MCE75 »

Självklart ska barn sova på nätterna. Jag håller helt och fullt med och jag antar att också många föräldrar skyller på att just deras barn har väldigt lite sömnbehov osv..Men det jag undrade över är hur stora variationerna i sömnbehovet är ungefär.

Sömnbehovet är enligt Anna ca 14,5 h per dygn för sju månaders barn vilket jag helt och hållet litar på eftersom alla hennes andra råd och rön vi har tagit till oss har fungerat. Så det ifrågasätter jag inte. Men att det står ca före måste ju innebära att vissa barn behöver lite mindre sömn och vissa behöver lite mer alla behöver inte prick 14,5 h. När ska man börja oroa sig för att barnet sover för lite eller för mycket för den delen? Är 15,5h alldeles för mycket för en sjumånaders är 13,5 på tok för lite för en sjumånaders?

Jag undrar speciellt eftersom en av våra pojkar Gustav alltid har sovit gott såväl på nätterna som på dagarna. Han kan sova. Men senaste dryga veckan har han börjat att vakna en halvtimme för tidigt på middagsluren och senaste dagarna även en halvtimme för tidigt på morgonen vilket aldrig har hänt förut.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Din tvilling gosse G, kanske är redo för att gå ner på 2 lurar per dag, men men "rätt" antal sömntimmar. Han är i den åldern då många väljer 2 lurar, eftersom barnet behöver mer vaken tid. Vad tror du?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
sarisen07

Inlägg av sarisen07 »

MCE75 skrev:Sömnbehovet är enligt Anna ca 14,5 h per dygn för sju månaders barn vilket jag helt och hållet litar på eftersom alla hennes andra råd och rön vi har tagit till oss har fungerat. Så det ifrågasätter jag inte. Men att det står ca före måste ju innebära att vissa barn behöver lite mindre sömn och vissa behöver lite mer alla behöver inte prick 14,5 h. När ska man börja oroa sig för att barnet sover för lite eller för mycket för den delen? Är 15,5h alldeles för mycket för en sjumånaders är 13,5 på tok för lite för en sjumånaders?
Det är lite det här jag är inne på också. Det kan mycket väl va så att min tjej sover för lite fast hon verkar pigg och glad. Men att plussa på 2 timmar känns lite häftigt. Jag skulle ju gissa på att dottern skulle ligga i nederkant på "normalspannet". Men vad skulle det va?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Då skulle jag utgå från det rekommenderade och sedan se. Vi har ibland legat 15 minuter mindre och det funkar bar, En halvtimme märks däremot tydligt.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

MCE75 skrev:När ska man börja oroa sig för att barnet sover för lite eller för mycket för den delen?
:D Tumregeln är: små barn ska njutas - och njuta själva :heart:

"Ca" skriver jag för att inte låsa det genomsnittliga sömnbehoet till minuten (eller sekunden).

En vuxens genomsnittliga sömnbehov ligger på "ca" åtta timmar / natt.

En åttamånaders bebis äter i genomsnitt "ca" en stor barnmatsburk till middag, följd av "ca" en mindre efterrättsburk (fruktpuré). Det finns ju en - genomsnittlig - anledning till att burkarna rymmer just så mycket mat som de gör.

Sedan är det en annan sak att en genomsnittlig vuxen, liksom ett "genomsnittligt" barn, klarar sig på betydligt mindre sömn än det som skulle behövas för det maximala välbefinnandets skull och för den optimala mänskliga potentialens - utvecklingens - skull. En vuxen som skulle vilja / behöva ha åtta eller rentav nio timmar, klarar sig i många månader ("ca" åtta) på fem - sex.

På samma sätt går det ju att överleva på bara ett mål mat om dagen, även om vi - en smula pardoxalt, tycker jag :!: - ju aldrig skulle drömma om att snåla på barnens mat.

Att snåla på barnens precis lika livsnödvändiga sömn går däremot bra i dessa dagar - men straffar sig, tro mig, i längden. Och den behöver inte ens vara särskilt lång.

Oro gör ingen människa glad. Välbefinnande däremot, gör det :wink: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"