4mån tjej äter dåligt

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Stockholmsmor

4mån tjej äter dåligt

Inlägg av Stockholmsmor »

Under en lång period när hon var mindre vägrade hon bröstet på kvällarna. Vi kämpade på och jag höll mig till standardmodellen, kvällarna var mkt svåra och hon åt inte alls. Så där sprack ju oftast schemat om man säger. Nu i efterhand förstår jag att hon var övertrött. Hon åt på natten när hon fått sova en stund.

Sedan fick vi problem att hon inte tog bröstet på dagen heller. Jag höll 3 timmar mellan målen, ändå så kunde hon vara helt omöjlig att lägga vid bröstet. Ibland gick det, ibland inte. Vi trugade, jag tvingade bröstvårtan in i mun, hon skrek, upp o gå o sen prova igen. Jag gick då över till att ge henne tillägg, för jag var orolig att jag kanske inte hade tillräckligt med mat. Det tog ett tag innan hon förstod flaskan, men när hon väl gjorde det, sög hon i sig.

Problemet: Hon äter som en liten sparv. Även när hon börjar prata högt att hon är hungrig, slinker det ner 100 ml och sedan är det stopp. Vi pysslar med annat under ett tag, sedan äter vi igen. Har jag tur får jag ner 150 ml inom en timme. Är inte det väldigt lite? Håller mellan 3-4 timmar.
Hon är pigg och glad på dagarna. Skriker sällan, är med och är nyfiken, stark och självständig. Hon rör sig mycket och jag tycker hon borde vara mer hungrig. Hon har sina små bullveck i låren och dubbelhaka, men..

På 3mån-kontrollen vägde hon 5500 och var 61,5 lång. Hon vägde 3030 o 50 cm lång när hon föddes. Liten kanske, men de var två i magen, dessvärre klarade inte lillsystern sig...

Igår natt åt hon kl 4, jag hade inte fått i henne ordentligt på kvällen (det känns det ju väldigt sällan som jag gör). Kl 7.30 var det morgon. Runt 8 fick hon frukost, en smakportion gröt (har precis börjat) och tillägg. Gröten gick ner, men inte många ml tillägg. Tycker att hon borde varit lite hungrig?? Vid 11 fick hon andra målet, fick i 120 ml, sen var vi tvungna att gå. Tredje målet kl 15: 150 ml + 3 matskedar katrinplommonpure mot hård mage. 4e målet gick det ner 120ml, och nattslurken var en slurk kort o gott. Jag tycker inte att jag frågar henne, utan att jag ger henne mat med attityd. När hon är nöjd kan hon ligga och suga på flaskan, men låta innehållet rinna ut i mungipan. Det gäller även när hon ligger vid bröstet. Vi är alla långa och smala i familjen och är inga matvrak direkt, men hon är ju bara en bebis.
Jag har kikat här på hemsidan i månader, och har dagligen tankar på att få henne att sova hela natten. Den senaste månaden har jag sagt till mig själv: jag kör när jag får henne att äta ordentligt. Men jag ser inga direkta framsteg. Vi har natt mellan 20- ca 7.30. Har hon ätit någorlunda på kvällen, äter hon inget större mål på natten, men jag antar att det slinker ner en del mat vid snutteri också.
Har någon annan här erfarenheter av en småätare, men ändå genomfört kuren. Det är nästan så att jag skäms över hur lite jag får i henne, när jag hör siffror på 220-250 ml och att alla är så matfriska. Ska jag ge henne chansen att äta på en och en halvtimme? Småslattas det hela tiden har jag ingen koll alls.
Ps, vi ska väga i slutet på veckan, så får vi se vad de säger..
//Bekymrad stockholmsmor
FLICKA 28 JULI?2004
SHN 050126
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej. Så förfärligt sorgligt med lillasyster, jag beklagar verkligen och lider med er. :cry:
Så underbart fantastiskt att storasyster verkar vara en frisk och fin tjej!! Lite drygt 3 kg är inte lite för en nyfödd, särskilt inte för en tvilling. 5050 g på 3-månaderskontrollen är okej förutsatt att tösen följer sin kurva eller kanal i tillväxtdiagrammet, gör hon det? Jag håller med om att mängderna mat låter små men om hon följer sin kurva är allt säkert i ordning. 4 månader gammal klarar hon sig utan mat på natten och du kan ju också ge baby plus-tillägg som nattslurk vilket dom stoppar lite bättre på, kanske skulle hon äta bättre dagtid utan nattmål. Min gosse äter också lite skruttigt och jag har nu vid 4,5 månader slutat nattamma och han har ökat sina dagmål lite grand.
Framförallt tycker jag du ska titta på din pigga nyfikna glada tjej och våga lita på att hon är frisk, sjuka barn är inte såna. Med er jobbiga start tycker jag dock också att du bör få tala med en barnläkare ifall du är det minsta orolig, kräv det hos din BVC.
Fortsätt gärna rapportera också! :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Min sistfödda åt som en sparv (flaskmatad från födseln så jag kunde räknade millilitrarna och gjorde det också...:roll: :wink: :lol: ) och jag oraode mej; precis som du! Men den krutgumman är ett år idag och äter som en häst! Pigg, stark och glad har hon alltid varit; kröp vid 5 månader och gick vid 9 månader och tre veckor ( :P )! Matintagen började bli lite större vid 6 månader men dessförinnan åt hon 4 gånger om dagen och då mellan 120-150ml + en nattslurk på typ 30ml. Tolv timmar natt sov hon vid 3,5 månad (med hjälp av standardmodellen och sej själv). När hon var strax över 6 månader åt hon sin första "tvåhundring" (200ml...)! Minns det än 8) !

:idea: Men en sak att tänka på är att en "tvåhundring" välling är ett fullgott mål även för en 3-åring! Det blir liksom inte mycket mer intag än så - möjligtvis 250ml men inte mer! Så att en 3 månaders mage kan ta emot så mycket som ens 100ml är inte dåligt - eller hur!?

:arrow: Så satsa på standardmodellen och sluta räkna millilitrar! Det är mitt heta tips... 8) Kan jag ju säga nu :roll: :wink: :lol: Men det det enda rätta!

:idea: Lycka till!
ia

Inlägg av ia »

Hej hej!

Vill bara beratta att vara sma at ungefar samma mangder som din lilla tjej gor nar de var i samma alder! Sa jag tycker det later helt i sin ordning... Vara at mer nar kuren hade satt sig ordentligt och de borjade sova bra om natterna. Men det var forst nar de var narmre 6 man, om jag minns ratt, som de kunde ta 200 pa en gang (eller, snarare, i tva omgangar med en liten paus emellan, alltsa vid samma mal). Var lille kille vagde som din tjej vid fodseln, nagot hekto mindre bara (2.9 kg, 49 cm).

Jag tror inte pa att dra ut malen for mycket, da har man som sagt ingen koll alls, och inte barnet heller. De vet ju da inte riktigt vad de vill, ar de hungriga eller trotta eller bade och vid nasta mal... fungerar battre att inte "smaslatta" sa mycket.

Pa SHN-stodforumet sa finns det en trad dar man kan jamfora mat- och sovtider och -mangder, och jag fick da intrycket att vara ater lite i jamforelse med andras i samma alder. Men jag har markt att det faktiskt varierar en del fran mal till mal och dag till dag... sa jag bestamde mig for att inte oroa mig och det funkar... fordetmesta :wink: !

Ar det i morgon du ska vaga? Skriv och beratta!
kram
ia
Mamma till tvillingar fodda 20 april 2004. Sover som anglar O:) :wink: efter SHN-kur vid 4.5 manaders alder
linnea

Låter som hon äter bra!

Inlägg av linnea »

Hej!
:D Jag tycker det låter som om din dotter äter bra och växer som hon ska!
Min dotter åt ca. 60ml när hon var 4mån. men hon gick upp som hon skulle ändå.
:P Lita på att din dotter vet bäst om hon vill ha/ behöver mat(så länge hon följer sin kurva)!!
Att truga med mat gjorde bara saken värre för oss...hon förknippade mat med "tråkigheter"! Försök göra ätandet roligt och lustfyllt och truga inte... det blir trevligare för alla parter!!
:lol:
Kram/ Linnea
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Du gör dig bekymmer där inga finns :D

Och det är lätt hänt, men man borde fråga sig varför :?: Det är barnet som ger svaret. Det är barnet du ska lyssna på, betrakta och känna efter på - inte NÅGONTING utifrån :!: :!:

2 kg på 2 mån? Ett litet barn ska tredubbla sin födelsevikt första året. Du borde vara mer än nöjd :D Pass på, så du inte drar på dig oro för fetma... :lol:

Nattmål behöver hon inte längre alls. Aptiten blir (ännu) bättre på dagarna om hon slipper äta på natten, men det tar ca tre dygn för den polletten att trilla ner. Dessförinnan "tror" hon att hon har ätit som vanligt.

Bli en lugn mamma nu :!: Lyssna till lilla älsklingen och dig själv. Punkt :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Stockholmsmor

Inlägg av Stockholmsmor »

Tack alla ni för era svar. :D

Jag vet inte varför, men fick så dåligt samvete över mitt inlägg, så jag inte ville gå in och läsa svaren, för att jag trodde att jag skulle få "skäll". Hur är man då funtad? Men jag antar att självförtroendet tillfälligt hasat ner som ett par gamla strumpor. (plus att jag underskattat kvaliteten på forumet.:roll: )
På näthinnan fanns/finns bilder av ungar som trattar i sig allt som kommer i deras väg, och inte som min lilla tjej, som tar tag i flaskan, smakar av lite grann, håller ifrån flaskan igen och ser ut att titta lite halvt skeptiskt på den och tänka att: okej, jag äter väl då.
Vi följer ett schema för mat o sömn, som oftast funkar bra, men som ibland spårar ur. Hur som helst så äter hon fortfarande mindre än "alla andra", men jag oroar mig inte så mkt längre. Det var trevligt att läsa att alla bebisar inte äter som hästar. Som sagt, hon är glad och vaken och nyfiken, förutom när mer och mindre okända bekanta ska klämma och komma för nära, då rinner stora tårar längs kinderna.

Nu är hon 5,5 månader och vägde på 5månkollen 6,6 kg och 67 cm, så nån modell för Michelin lär hon aldrig bli.
Nu har bara mor (o far) på samvetet att ge henne sammanhållen nattsömn. Vi måste nog lita på henne att hon faktiskt är belåten och klarar att sova hela natten. (Och därmed också får upp aptiten.)
Återigen, tack för svaren.
//Många glada och varma hälsningar från Stockholmsmor :D
FLICKA 28 JULI?2004
SHN 050126
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Hade någon av mina små ätit 250 g hade jag räknat med kräk på direkten :shock: En liter om dagen var vad jag satsade på, men med alla funkade verkligen inte det :roll:

I Barnaboken kan du läsa om Lilla Sparrisen ("Något om utvecklingen") och även lugnas, tror jag, av kapitlet "Bekymmer? Mat". Som börjar ungefär så här: Det barn finns inte på denna jord som frivilligt svälter sig.

Fet blir hon förmodligen aldrig. Men svälter sig gör hon inte. Var glad :lol:

Genomför kuren, slopa nattmålet, var säker på handen - och du får en liten unge som äter som en dröm. Även om Vän av Ordning tycker det är liiiite. Vem bryr sig, så länge lilla ungen är nöjd :?:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D PS Ber att få tipsa om två saker: "ömma järngreppet" som är effektivt lugnande och bromsar diverse oönskade måltidsaktiviteter (verktygslådan) och forumet Mat och mage med mera, där frågor som dessa hör hemma :D
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"