middagsluren strular lite - åtgärda eller inte?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gäst

middagsluren strular lite - åtgärda eller inte?

Inlägg av Gäst »

Hej!

Jag undrar om någon har lite erfarenhet av vår lilla ”problem”?

Emilie snart 20 månader har börjat få ”konstiga vanor” när det gäller middagssömnen.

Hon sover kl. 20:00 till 7:30 och ska sova middag kl. 12:30 till 14:00 men 8 av 10 gånger så hoppar och studsar hon runt i sin säng samt att hon sjunger eller pratar. Hon är alltså HELT nöjd med tillvaron. Detta kan pågå hela hennes ”middagslurstid”. Jag vet inte riktig om jag ska göra något åt det eller inte.

Men någon gång brukar hon ju alltid somna och är det inom ”tidsramen” (dvs. hon får sova 1,5 timme ändå men aldrig längre än till kl. 15:00) så är det ju inga problem alls. Somnar hon däremot inte förrän t.ex. kvart i 14:00 så måste jag väcka henne och DET är absolut inte alls uppskattat. Hur jag än gör ta det lugnt eller kommer med t.ex. ”NU ska vi klä på oss och gå ut i trädgården etc.” så är hon grinig i minst en halv timme efteråt.

Jag vågar inte heller ta upp henne INNAN hon har somnat bara för klockan är strax 14:00 för hur ska eftermiddagen vara UTAN middagssömn? Hade hon åtminstone legat och vilat hade jag vågat göra det men jag hör ju (behöver inte ens gå in och kolla!) att hon håller sig i sängsidorna och hoppar och hoppar och hoppar.

Nu har vi faktiskt köpt en hoppborg till henne. Kanske det hjälper så att hon kan hoppa hela förmiddagen och är inte lika sugen på det vid middagsluren….

Hur hade ni gjort? Jag hade verkligen varit mycket tacksamt för svar!

Nicole & Emilie
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej Nicole

Jag tycker nog att du ska försöka göra något åt situationen. Se till att hålla tiden och utnyttja bara marginalkvartar - alltså inte sova till 15 om vakna är 14.

Riktigt hur du ska göra får du nog känna efter själv, men exempelvis kan du efter några minuter gå in med självklar attityd och lägga ner henne, lägga solfjäder över ryggen och trycka till lite lätt. Gå sedan ut med ramsan.
Efter det använder du bara ramsa och bara om det är nödvändigt.

Över huvud taget tycker jag att det låter som att hon får på gränsen till för lite sömn. 13,5 timme rekommenderar Anna. Och din tjej få högst 13 timmar per dygn.

Jag skulle nog lägga en halvtimme tidigare på kvällen - alternativt försöka få till 2 timmar mitt på dagen.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen!

Om hon somnar strax efter jag har lagt henne, dvs. 12:30 då vaknar hon ju alltid själv efter 1,2 eller senast efter 2 timmar (jag försöker undvika väcka henne). Till kl. 15:00 sover hon BARA när hon inte somnar förrän 13:30 för jag vet ju att hon behöver sova minst 1,5 timme mitt på dagen.

Att gå in efter ett tag, lägga tillrätta, använda solfjäder och ut med ramsan har jag gjort någon gång. Ibland fungerar det men ibland hör jag henne hoppa och studsar igen efter 10 minuter (HON GRÅTER ELLER GNÄLLER ALDRIG!!!)

Jag är lite rädd att det skulle bli en vana för då vet hon att: mamma lägger mig, sen får jag hoppa, studsar, sjunga och prata en liten stund för hon kommer ju IGEN för att lägga mig... etc. etc... som sagt, jag vill definitivt inte skapa en vana här!

Ibland har jag "slängt in en ramsa" utifrån. Även här: ibland lägger hon sig ner, ibland fortsätter hon ...

Allt jag gör känns fel för hon är ju inte ett dugg ledsen och alla åtgärder man lär sig genom metoden är ju för att använda när det behövs.

:( :( :(
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Varför inte helt enkelt lägga henne senare??
Hon kanske klarar att vara vaken till 13.30, och då är såpass trött att detta försvinner!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Lillskruttan :D Jag förstår ditt dilemma :D Hon har kul och det vill vi inte förbjuda. Men kanske kanalisera. Så hoppborgen är ingen dum idé och dagliga aktiviteter ute som tar andan ur den lilla gymnasten skadar inte :lol:

Håll tiderna med inte mer än marginalkvart och envisas tålmodigt. Du får ta några trötta eftermiddagar innan polletten trillat ner, om hon skulle lyckas vara vaken hela passet. Det kan inte hjälpas :shock:

Tålamod och tid är vad som krävs här :D Och hoppande på så många andra håll som möjligt :lol: Men vi vill inte fördunkla små barns glädje.

Ramsa kan du alltid göra någon gång, liksom upplysningsvis, men akta dig för att gå in och underhålla :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Nu är jag faktiskt lite förtvivlat...

Inlägg av Gäst »

Nu har jag gjort som Du, Anna, säger sedan mer än två veckor nu:

Jag lägger henne, och går ut med ramsan. Två sekunder senare hör jag att hon hoppar, studsar, sjunger etc. etc.

Efter ca. en halv timme, tre kvart slänger jag in en ramsa igen men ibland känns det som att hon bara skrattar åt mig. :shock:

Hoppborgen används flitigt och hela förmiddagen är full med aktiviteter. Inte ens en hel förmiddag trädgårdsarbete hjälper här :cry:

Förr eller senare somnar hon vilket gör att luren kortas ner REÄLT. Den ska ju vara 1,5 timme men oftast blir det (inkl. marginalkvarten) MAX 45 Minuter. Väckningen är mer eller mindre "helvetiskt". Även om jag tar henne direkt i bruk, är positivt etc. etc. så bryter hon till 99 % ihop! Det kan ta upp till en halv timme eller tre kvart sen är hon sin glada jag igen. Bara när hon (ca 1 av 10 gånger) somnar direkt vaknar hon 1,5 timme senare och är hur glad som helst...

Läggningen på kvällen är nästan likadant. Jag hör inte att hon hoppar och studsar men hon kan hålla på och sjunga, prata i nästan 2 timmar :shock: Här brukar jag dock ALDRIG ramsa. Jag låter henne vara helt enkelt. MEN hon behöver ju egentligen sova sina 13,5 timmar (totalt)!!!!

Ska jag göra något eller bara envist fortsätta??? Fattar hon verkligen att "om jag lägger mig och sover direkt så behöver mamma inte väcka mig och då kommer jag bli på mycket bättre humör efter uppvakandet" :?: :?:

Snälla, jag/vi behöver verkligen lite hjälp här :cry:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"