Simon ska sova - hjälp oss
Tack för pepp! Och det hjälper att få höra att det är så här det ska/kan vara. Det är så lätt att man börjar tycka synd om den lille gråtande, så då måste man ha fokus på att det här ska bli bra och att vi måste ta oss igenom dessa första nätter (och dagar) som kan vara lite jobbiga.
Hoppas ni får sova också, och krya på er!
Hoppas ni får sova också, och krya på er!
Simon 070618
-
TorpSara
Hejsan!
Så är tåget i rullning, resan påbörjad! Härligt!
Det är jobbigt i början! Han har ju i 8 mån lärt sig helt andra takter. Klart att det frågas! Jag tycker att det hjälper mycket att tänka på skriket som just frågor, inte protester! Lättare att hantera.
Ang argt resp. ledset skrik så är det SVÅRT tycker iaf jag. Speciellt med sitt eget barn. Allt låter ledset
Det tar ett tag innan man hör skillnad.
Nån vecka efter att vi minikurat körde Leo ofta att skrika mycket upprört för att plötsligt lyssna vad vi gjorde. Vad skulle vår reaktion bli? Om ingen reaktion kom upprepade han...
Ledsen? Nej jag tror inte det! Just det - frågor...
Lycka till! Ser fram emot fler rapporter!
//Mari
Så är tåget i rullning, resan påbörjad! Härligt!
Det är jobbigt i början! Han har ju i 8 mån lärt sig helt andra takter. Klart att det frågas! Jag tycker att det hjälper mycket att tänka på skriket som just frågor, inte protester! Lättare att hantera.
Ang argt resp. ledset skrik så är det SVÅRT tycker iaf jag. Speciellt med sitt eget barn. Allt låter ledset
Nån vecka efter att vi minikurat körde Leo ofta att skrika mycket upprört för att plötsligt lyssna vad vi gjorde. Vad skulle vår reaktion bli? Om ingen reaktion kom upprepade han...
Vill bara för säkerhetsskull kolla här att ni inte solfjädrar o ramsar samtidigt. Kanske är det bara en skrivteknikalitet, men ramsa gör man ju på väg ut efter solfjädern. Så här första natten så solfjädra tills han är ordentligt sömntung. INTE så han somnar men så han blir lugn i både kropp o själ, mottaglig för ramsan. Man kan själv andas tungt och djupt, då kan man både lugna sig själv o lättare förmedla "sovkänslan" till barnet. O glöm inte bekräftelsen!Han lugnas av buffningen men så fort jag gör solfjädern och börjar ramsa så försöker han ställa sig upp och blir ledsen.
Lycka till! Ser fram emot fler rapporter!
//Mari
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
OJ, FÖRLÅT
Nej, det läser ni inte alls (gräl, gräl) - ni läser att den SAKLIGASTE av er lämpligen tar de första två nätterna.helma254 skrev: vi läser att mamman ska ta de första nätterna själv?
Har ni gått igång, tro
Lite orolig blir jag, för du har en hel hög med reservationer och ängslan på lager - kan också kallas negativa förväntningar, som är lika självuppfyllande som positiva
Kanske borde du / ni läsa på lite mer, tänka efter lite mer och KÄNNA efter lite mer - innan
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tack för din omtanke Anna!
Det har faktiskt gått jättebra inatt, med det menat inte alls att han sovit utan vi har tyckt det kännts bra med verktygen. Jag har läst på om sömn i flera månader och förstår om jag verkade ängslig, är nog bara för jag vill ju att det här ska bli bra för lille älsklingen. Men vi hade bestämt oss och var helt inställda på detta, och vad vi tror med rätt Attityd.
Nej, blev nog skrivfel innan, solfjäder först sen ramsa på väg ut.
Och vi fick en hel del uppvak som avhjälptes relativt fort,nån gång räckte ramsa med oftat med buffning först men 04.45 kom morgonen som jag trodde (han är ju van att vakna då...) så då fick vi köra verktyg i 45 minuter men sen somnade han och sov till 06.25 och eftersom vi bestämt morgon 06.30 så hoppade vi upp direkt när vi hörde honom så han inte hann bli arg eller börja skrika. Och så var det morgon!
Det har faktiskt gått jättebra inatt, med det menat inte alls att han sovit utan vi har tyckt det kännts bra med verktygen. Jag har läst på om sömn i flera månader och förstår om jag verkade ängslig, är nog bara för jag vill ju att det här ska bli bra för lille älsklingen. Men vi hade bestämt oss och var helt inställda på detta, och vad vi tror med rätt Attityd.
Nej, blev nog skrivfel innan, solfjäder först sen ramsa på väg ut.
Och vi fick en hel del uppvak som avhjälptes relativt fort,nån gång räckte ramsa med oftat med buffning först men 04.45 kom morgonen som jag trodde (han är ju van att vakna då...) så då fick vi köra verktyg i 45 minuter men sen somnade han och sov till 06.25 och eftersom vi bestämt morgon 06.30 så hoppade vi upp direkt när vi hörde honom så han inte hann bli arg eller börja skrika. Och så var det morgon!
Simon 070618
Det låter ju kanon
Natten och morgonen verkar ju ha förlöpt under FULL kontroll!
Ser fram emot fler rapporter
//Mari
Natten och morgonen verkar ju ha förlöpt under FULL kontroll!
Det är ju precis det som är viktigt! Att man känner sig förtrolig med verktygen, då klarar man de flesta situationer.Det har faktiskt gått jättebra inatt, med det menat inte alls att han sovit utan vi har tyckt det kännts bra med verktygen
Ser fram emot fler rapporter
//Mari
hej igen!
Så här har det gått:
Andra natten:
Läggningen tog lika lång tid som första natten, ca 30 min, dock buffades han bara en gång då direkt som påminnelse, sen bara ramsa. Ett par nedläggningar och solfjäder. Lika upprörd som kvällen innan. Några uppvak under kväll och natt som avhjälptes med ramsa, en nedläggning. 04.35 vaknar han, vi verktygar i 30 min, sen somnar S om i 50 min, vaknar igen 05.50. Då är han klarvaken, vi tar till buffning för att han ska lugna sig. Går sådär, upp och ner lite, vi avvaktar till 06.30 och en någorlunda lugn Simon får morgon.
Tredje natten:
Läggningen tar 30 min igen. Dock svårare nu utan buffning (bara kort vid nedläggning). S ställer sig upp hela tiden, bankar i väggen, skriker och vid 19.27 gråter/frågar han hysteriskt. Pappa har tagit hela denna kväll, då jag inte litade på mig själv här. Pappa håller till slut ner S med solfjädern tills han nästan somnar, ramsar sig ut. Gör vi rätt då? (Släpper vi när han bara slappnar av hoppar han upp som en fjäder när vi släpper och börjar ramsa oss ut)
Flera uppvak under kvällen som innan, avhjälps med ramsa, en nedläggning. Natten går skapligt! Vaknar av S 03.30, men han ligger mest och mumlar så jag låter honom vara, efter en halvtimme skriker han till, jag ramsar, han mumlar och så här höll vi på till 05.45 (han halvsov nog i omgångar här) 05.45 är S helt vaken igen. Han jobbar sig upp och jag gör en nedläggning med kort kort buffning vid 06.00. S pratar/frågar/skriker tills 06.15 då jag inväntar ett ögonblick av relativt lugn och hoppar in och gör morgon.
Tycker nog att det gått skapligt även om jag inte ser några större genombrott, men det har ju också bara gått 3 dar. Vi får väl se ikväll om det händer nåt
Så här har det gått:
Andra natten:
Läggningen tog lika lång tid som första natten, ca 30 min, dock buffades han bara en gång då direkt som påminnelse, sen bara ramsa. Ett par nedläggningar och solfjäder. Lika upprörd som kvällen innan. Några uppvak under kväll och natt som avhjälptes med ramsa, en nedläggning. 04.35 vaknar han, vi verktygar i 30 min, sen somnar S om i 50 min, vaknar igen 05.50. Då är han klarvaken, vi tar till buffning för att han ska lugna sig. Går sådär, upp och ner lite, vi avvaktar till 06.30 och en någorlunda lugn Simon får morgon.
Tredje natten:
Läggningen tar 30 min igen. Dock svårare nu utan buffning (bara kort vid nedläggning). S ställer sig upp hela tiden, bankar i väggen, skriker och vid 19.27 gråter/frågar han hysteriskt. Pappa har tagit hela denna kväll, då jag inte litade på mig själv här. Pappa håller till slut ner S med solfjädern tills han nästan somnar, ramsar sig ut. Gör vi rätt då? (Släpper vi när han bara slappnar av hoppar han upp som en fjäder när vi släpper och börjar ramsa oss ut)
Flera uppvak under kvällen som innan, avhjälps med ramsa, en nedläggning. Natten går skapligt! Vaknar av S 03.30, men han ligger mest och mumlar så jag låter honom vara, efter en halvtimme skriker han till, jag ramsar, han mumlar och så här höll vi på till 05.45 (han halvsov nog i omgångar här) 05.45 är S helt vaken igen. Han jobbar sig upp och jag gör en nedläggning med kort kort buffning vid 06.00. S pratar/frågar/skriker tills 06.15 då jag inväntar ett ögonblick av relativt lugn och hoppar in och gör morgon.
Tycker nog att det gått skapligt även om jag inte ser några större genombrott, men det har ju också bara gått 3 dar. Vi får väl se ikväll om det händer nåt
Simon 070618
Hejsan!
Jo, det verkar ju som att ni har attityden på plats och genomför kuren som det ska göras! BRA! =D>
Våra läggningar var oxå jobbiga ett tag, men gav med sig till sist. I detta sammanhang kan vi ju påminna om Torsmammas verktygslista:
Ang solfjädern så är ju verktygen till för att användas. När man bedömmer att ett verktyg ska tas till, så ska man genomföra. Så jag tycker att ni gjorde rätt. Här beskriver Anna - herself verktyget:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12
Jag tycker att ni jobbade på bra i vargtimmen.
Det finns ju som bekant fler faktorer som påverkar sömnen, så var noga med mat, social delaktighet, utevistelse och skrattet till go'nattet!
Bra jobbat!
//Mari
Jo, det verkar ju som att ni har attityden på plats och genomför kuren som det ska göras! BRA! =D>
Våra läggningar var oxå jobbiga ett tag, men gav med sig till sist. I detta sammanhang kan vi ju påminna om Torsmammas verktygslista:
Nu när buff och solfläder är kristilldelning så finns det ju mycket att ta till före. Just husljud är mycket bra här hemma! Även klassisk musik fungerade klockrent på de där skrikiga läggningarna, det var nog med det vi fick till en vändning faktiskt.Verktygslista:
1. INGENTING
2. Ljud i huset
3. Prat oss vuxna emellan/telefonsamtal
4. Ramsa
5. Mozart
6. Ramsa igen
7. Tillrätta lägg
8. Solfjäder
9. Buff/vagning
Ang solfjädern så är ju verktygen till för att användas. När man bedömmer att ett verktyg ska tas till, så ska man genomföra. Så jag tycker att ni gjorde rätt. Här beskriver Anna - herself verktyget:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12
Jag tycker att ni jobbade på bra i vargtimmen.
Precis som du skriver ska du låta honom vara om han inte ber om hjälp. Ni har ju inte kommit så långt i kuren ännu och ska ju verktyga då det krävs, men kom ihåg att backa kontinuerligt. Ni är gott på väg.Natten går skapligt! Vaknar av S 03.30, men han ligger mest och mumlar så jag låter honom vara, efter en halvtimme skriker han till, jag ramsar, han mumlar och så här höll vi på till 05.45
Det finns ju som bekant fler faktorer som påverkar sömnen, så var noga med mat, social delaktighet, utevistelse och skrattet till go'nattet!
Bra jobbat!
//Mari