Sova borta

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
kzäta

Sova borta

Inlägg av kzäta »

Hej,

Vi har genomfört SHN-kuren med lilltjejjen för ett par veckor sedan, och nätterna sitter rättså bra nu. I helgen ska vi sova borta (!) och lilltjejjen och jag har erbjudits att sova i en dubbelsäng i ett rum. Har ni tips på hur vi ska gå tillväga? Ska jag lägga Lisa i en resesäng i ett annat rum istället så att jag inte stör henne? Vi kommer vara borta två nätter, riskerar vi att sabba hela kuren iom detta?
Tacksam för tips!

Karin
Lua

Inlägg av Lua »

Hejsan :!:

Grattis till en väl genomförd kur :thumbsup:

Vi brukar låta dem sova i resesäng. Oftast så finns det inte tillräckligt med plats för eget rum men man kan ju försöka skärma av. Men det viktigaste, tycker jag, är att ordna med ordentlig mörkläggnig.

Lycka till!

Kram Lua. :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan och välkommen! :D

Hur gammal är lilla tösen?

Är hon liten kan ni ju sova i samma rum, om ni skärmar av resesängen med en filt eller så, men finns det möjlighet till eget rum för lillfröken, skulle jag nappa på det.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
kzäta

Inlägg av kzäta »

Lisa är 5.5 månader. Ja, resesäng är kanske en bra idé, oavsett ska jag se till att mörklägga rummet rejält. Ska bli spännande att se hur det går! Tack för tips!
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

Vi har sovit borta och lilleman fick då sova i resesägen. Då resesängen är så pass djup så slängde jag ett mörkt tjockt tyg över.( Ena långsidan ställde jag mot väggen(ej kloss) och den sidan hade då bara tyget halvägs ned så han fick bra med luft... Men på så vis så fick han det mörkt och bra..
Vi låg alla i samma rum och jag vill bara varna för överkoncentration :shock: då man helt plötsligt hör dem så mycket bättre. Blev lite för mycke trafik första natten :roll: men med lite attityd förbättring och insikt :wink: så blev det mycket bättre natt 2.
Lycka till!
Mamma till goingen :heart: Liam :heart: Född Aug-07. Kurad Jan 08 Lillebror född Jan 09
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

Håller med föregående talare. Men varning bara för att det ÄR lätt att tappa attityden borta. En luttrad SHN:are som jag ställde till ett elände i julas när jag bangade ur, plockade upp och AMMADE :shock:!

Så mina bästa tips är:

:arrow: Eget rum är super!
:arrow: Resesäng är nästan ett måste! Dubbelsäng är inte bra (men går förstås i nödfall)
:arrow: Informera folket vad ni sysslar med. Berätta om ramsan och varför ni gör som ni gör. Upp med attityden och var stolta över det ni gör!
:arrow: Tvekar ni att ramsa mitt i natten, gör hellre inget än för mycket! Hon kommer bli svårt förvirrad om ni går in och börjat buffa och greja. Hon klarar förmodligen ett uppvak galant på egen hand

Och så sist men inte minst: Det är verkligen inte hela världen om man strular till det lite. Det kommer mååååånga nätter om man säger så. Vi kom på banan direkt när vi kom hem efter jul och allt var glömt och förlåtet. Njut av vistelsen och oroa er inte! :D

Kram Tinis
kzäta

Inlägg av kzäta »

TACK för era kloka kommentarer!!!

Vi kommer lägga henne i ett angränsande rum, skulle gissa att jag mer eller mindre i sömnen skulle börja klappa på henne så hon vaknade om vi låg bredvid varandra. Som tur är bor vi en bit från övriga i huset, så jag kommer kunna ramsa utan att störa andras nattsömn. Det här kommer gå alldeles utmärkt, och går det mot förmodan åt skogen så får vi rätta till det när vi kommer hem igen. Jag återkommer med rapport! :D
kzäta

Inlägg av kzäta »

Här kommer så rapporten:

Ja, det där med överkoncentration och att man gärna gör för mycket än för lite stämmer ju... Lilltjejjen fick sova i ett eget rum, så så långt var allt bra. Läggningen gick galant, precis som hemma, hon sa inte ett pip. Och hon sov till 03.30, men sen började showen... I efterhand kan jag förstås se att jag, trots era kloka ord, trafikerade väl mycket utanför hennes rum. Var till och med inne och buffade ett par gånger, vilket bara gjorde henne mer arg/upprörd än innan! Natt två blev något bättre, men mycket vakentid mellan 03.00 och 06.00 blev det. Så stackars liten såg helt hålögd ut idag! Nu är vi hemma igen, och för första gången sen kuren skrek hon vid läggningen. Förbereder mig för ett par nätter att komma i fas nu, sen får vi hoppas att hon kommer in i samma sköna sömnrytm som hon hade tidigare.
Tack igen för era tips!
Elle

Inlägg av Elle »

Se det som ett lärtillfälle! Nästa gång så kommer du vara ännu mera rustad och minska på överkoncentrationen :thumbsup:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

[quote="kzäta"] Var till och med inne och buffade ett par gånger, vilket bara gjorde henne mer arg/upprörd än innan!
[quote]

Haha, ja DET är den nyttigaste läxan, när de formligen kastar ut en. :lol: :lol:
Det är det Anna kallar att skrika föräldrarna från sig...
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"