Simon ska sova - hjälp oss

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
helma254

Simon ska sova - hjälp oss

Inlägg av helma254 »

Hej!
På fredag kör vi! Sambon och jag läser för fullt, men hoppas det finns snälla själar som kan svara på frågor som uppstår.

Bakgrund:
Simon, nu 8 mån, har aldrig sovit bra. Som värst 20 uppvak per natt och alltid vaken runt 5-snåret. Nu ska vi köra Annas kur som vi fått rekommenderad av vänner. Vi har hittills alltid varit mycket konsekventa vid läggning, den har faktiskt funkat jättebra, det är alla uppvak som varit problemet, och de tidiga mornarna. Rummet är mörkt, han har snutte (och napp) jag har sagt exakt samma sak vid läggning sen han var ca 1 månad (lite ramsa alltså). Han äter jättebra på dagarna. Han är ute, han leker i 180 knyck hela dagarna (Simon har gått med sin gå-vagn sen han var 7 månader..)

Mina första frågor:
1) Dagssömnen funkar hyfsat bra idag, måste vi ändå ändra om den? Han sover ca 3 timmar om dan, i 3 omgångar, oftast 2 45-minuters och en längre på fm. Han sövs i vagn - har testat spjälsängen och det gick inte alls. Bör vi gå över till spjälsängen på dan också? Han har napp... antar att den måste åka även på dan?... (hört om vänner som inte tog bort den dagtid men...)

2) Simon sover oftast på sidan, bör vi ändå försöka med magläge från början eller är det bättre att fortsätta med sidoläge?

3) Är orolig för vargtimmarna - inatt/imorse vaknade Simon 04.30. I med napp, köpte oss 20 minuter, lite gnäll som sen stegrades och sen gick jag upp... Kommer han att vakna då och vi ska inte ta upp honom till 06.30 som vi tänkt ha som morgon? Jisses jag kommer bli knäckt känns det som...
Simon 070618
mari.g

Inlägg av mari.g »

Hejsan & Välkommen till forumet Helma 254 :!:

Grattis till det eminenta beslutet ge er son god sömn :!: :D

Jag ska försöka att svara på dina frågor. Där jag brister får gärna andra kliva in.

Jag tycker att det låter som om ni ska kunna vara på banan snart igen, Många moment sitter ju fint. Ni har mörkt sovrum, äter bra, får utevistelse... Det man kan tillägga där är väl svalt sovrum, social delaktighet o kom ihåg "skrattet till go'nattet". Läs på NOGA så du har koll på verktygen, begreppen och konsten att backa! Vässa attityden och kör så det ryker :!:

Så till dina frågor!
:arrow: 1) Här behöver ni spika ett schema. Vid 8 mån är sömnbehovet ca 14,5 h, för att vid 9 månader sjunka till 14 h. Dvs. bestäm hur lång natt ni vill ha och fördela sen resten på t.ex. 2 lurar, eller 3 om du hellre vill det. Tänk efter noga före :!: Schemat ska inte justeras förrän tidigast efter uppföjlningsveckan. Dessutom ska det vara enkelt att dra ner på sömnen om en månad.
Ex. Kan vara 12 h natt, 2 h lur, 45 min lur (totalt 14h 45 min) För en tröttis
Eller 12+2+20, eller 12+1,5+45... För mer piggisar. Finns flera möjligheter.

Var han sover är väl inte så noga. Om vagnen är nog stor kan du ju använda den till dagsömn om du vill. Då kan du dessutom vagna om du är mer förtrolig med det. Välj ett alternativ som du använder tills dess att dagarna sitter

Nappen bör du ta bort. Är en stor sömnbov :!: Han har ju en snutte som är ett bättre alternativ. Den behöver inte "stoppas i" och stör inte sömnen.

:arrow: 2) Din son är ju så stor att han själv väljer hur han vill ligga, men det kan vara en fördel att lägga ner på mage. Du kan då använda verktygen "tillrättaläggande" och buff lättare o tydligare.

:arrow: 3) Detta är klockrena vargtimmesuppvak. De kan spöka länge, men med verktygen til hands ska du kunna få till ett omsomnande. Första natten i kuren hjälper man barnet vid minsta pip, men senare är det viktigt att backa o ge signalen att på natten händer INGENTING. Vargtimmesuppvak brukar hanteras med ramsa vid första pip, sen just ingenting.

Tipsen på tidiga morgnar är stående här på forumet :
1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden.
Hoppas att du fått lite klarhet. Hoppas att se en fortsättning på tråden!

//Mari
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
helma254

Inlägg av helma254 »

Fler frågor:
Får man inte turas om att ta barnet första och andra natten - vi läser att mamman ska ta de första nätterna själv? Vill ju helst hjälpas åt, hur ska man annars orka?
Simon 070618
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jo, man kan hjälpas åt. Bara man har Attityden. Extra mycket om man är två. Men det kan vara skönt att få sova också. :wink: Det blir trötta dagar annars.
helma254

Inlägg av helma254 »

Tack för era snabba svar! Vad bra att vi kan vara två :D Vi kör ju i helgen, så vi kan få lite sömn på dagen också.

Vi undrar nu över en sak, läser på en sida att ...Fortsätt så, hela natten igenom, och skriv ner underhand vad som händer. Om morgonen ska börja t ex kl 7, ska han ända fram till dess ges besked/påminnelse/bekräftelse på att det fortfarande är natt (för honom). när det gäller första natten, buffning och solfjäder, ramsa... Men ovan står det ju att i vargtimmen ska vi enligt punkt 1) bara gå in EN gång?? Hur går det ihop sig, tänker vi fel?
Simon 070618
mari.g

Inlägg av mari.g »

Hej igen!
Förlåt att jag förvirrade dig :!: Jättebra att du läser och reflekterar! Receptet ang tidiga morgnar gäller senare, när kommunikationen med ramsan sitter. Under första natten skall ni verktyga precis som du beskriver. Ofta är det så att det sista som strular är just vargtimmesuppvak och tidiga morgnar. Anledningen till att jag infogade den är att jag ville visa på att det finns en "åtgärdsplan" när ni kommer så långt. Du var ju lite orolig ang just den punkten.

Klarnar det :?:

God natt!

//Mari
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
cissii

Inlägg av cissii »

hej :D
Kommer han att vakna då och vi ska inte ta upp honom till 06.30 som vi tänkt ha som morgon? Jisses jag kommer bli knäckt känns det som...
Nix, inte ska du bli knäckt heller? Iom SHN kuren får du ju verktygen att ge din son dom RÄTTA svaren. Därför kommer han sluta att fråga/skrika. Du kommer ju kunna förmedla sanningen-om-sömnen :) Det är inte farligt att sova, det är skönt och nödvändigt.
Så förvänta dig inte att känna dig knäckt, utan att känna sig stolt istället. Stolt över att ni tar ansvaret för sonens sömn. Då har du redan kommit en bit på vägen!

Lycka till :heart:
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
helma254

Inlägg av helma254 »

aha, tack Mari, ja då förstår vi.

Cissii - nä, det är klart att vi ska visa vägen men... jag känner min son, han är envis som ... han är väldigt tidig, vi har haft läkarkontakt ang sömnen och hon säger att hon aldrig träffat en så tidig bebis. han började gå med sin vagn vid 7 mån... Dvs jag är inte helt säker på att han snäll kommer ligga still i sängen när vi verktygar, han klättrar ju nästan ur idag. :D
Simon 070618
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Sonen behöver sin sömn ännu mer nu än nånsin om han är så aktiv. Jag har en lite apunge så klättrar överallt och tar sig fram överallt, och han har aldrig försökt klättra ur sängen, inte en ändå gång. Han VILL sova, och vet su vad? Din son vill också sova, han vill bara veta att han är säker.

Här kommer en toppenkrönika:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Sen tycker jag personligen att du ska lyft bort lära-gå-vagnen, och låta han träna på att krypa istället, det är oerhört viktigt för hjärnans utveckling, jag länkar:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewforum.php?f=17

:heart: //Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
helma254

Inlägg av helma254 »

hej duggan, tack för tips. Länk nummer 2 går till en allmän sida så jag vet inte vad jag skulle läsa, dock så har vi nog olika åsikter just där ändå :) Sonen kryper hela dagarna - också. Har gjort i flera månader. Sen går han med sin vagn, går mellan soffa, bord, stolar, väggar osv... Ser ingen anledning att hindra honom att gå när han gör det själv, det är inget vi tränat fram.
Simon 070618
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Att han använder lära-gå-vagne sporadiskt är ju inget hinder, det är jätte bra att han kryper mesta dels! :D

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
helma254

Inlägg av helma254 »

Nu kör vi!
Simon 070618
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi finns här och håller tummarna!
helma254

Inlägg av helma254 »

Läggningen tog 30 minuter av buffning och ramsa, Simon protesterade vilt kan man lugnt säga. Det blev mycket nerläggning. 19.40 somnade han förmodligen av ren utmattning.

4 uppvak sen dess. Han blir jätteledsen och ställer sig upp. Han lugnas av buffningen men så fort jag gör solfjädern och börjar ramsa så försöker han ställa sig upp och blir ledsen. Jag går ut ramsar, avvaktar ramsar, får gå in igen, buffar, ramsar och så somnar han till slut. Vi har bestämt oss men gud vad jobbigt det är. Han blir verkligen jätteledsen, inte bara lite frågor.
Simon 070618
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det är som det ska. I kväll och i natt. Helt enligt boken. Det kommer att bli bättre i morgon.
Pepp! Nu ska jag sova, vi har en hostig natt framför oss, sånt vaknar mammor av...
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"