Hej!
Idag är det uppföljningsvecka dag 7

Lille älsklingen sover oftast hela natten. Korta uppvak ibland på natten men han somnar då om själv. Det vi tampas med är för tidiga uppvak. I morse fick han en pangramsa 6.05 och sen behövdes inget mer

. Han somnade dock först 5-10 minuter innan sju och var såå trött när jag väckte

. Hoppas ändå att det är åt rätt håll, tidigare började han gråta efter ca en halvtimme och jag fick ramsa och solfjädra.
Det är inte helt svart inne hos grabben på morgnarna. Han sover i vårt rum men i en hörna avskärmad med mörkläggningsdraperi. Vi har vanlig mörk rullgardin. Det sipprar ju ändå in lite ljus då det inte går att ha helt tätt, och ändå ljusare lär det bli närmare sommaren. Känns inte så kul att sätta folie eller sopsäckar för fönstret då det även är vårat rum.

Finns det någon annan lösning? Och om man sätter för fönstren, kommer det då inte in ljus när man öppnar fönstret? Vi måste ha det öppet annars blir det för varmt.

När kan man börja ramsa inifrån sovrummet? Nu går vi ut och ramsar utanför dörren när det behövs.
Vid 45 minuterslurarna händer det rätt ofta att han vaknar efter 30 minuter. Jag försöker låta honom ligga tiden ut ( 45 min från att han somnade, eller när jag tror att han somnade) för att ha förutsättningarna att sova, men ibland kan han vara riktigt ledsen.

Är det då ok att ta upp, det är ju inom marginalkvart? Känns dumt att ramsa om han ska upp om 10-15 minuter.
Vid långluren mitt på dagen har vi hittills promenerat, inga problem där så här långt. När tiderna börjar sitta som de ska tar jag en fin dag och sätter mig på bron med en bok och så försöker vi oss på att somna och sova i stillastående vagn.
Nattning/läggning går till så att jag lägger ner och lägger till rätta, trycker till, på med filt/täcke och ut med ramsa x 4 som jag tonar ner på slutet. Ofta räcker det. Ibland börjar han gnälla/gråta efter 10 minuter och då har jag gett en ny ramsa och han tystnar och somnar.

Osäker på när bekräftelse behövs.
Om han bara ligger och mumlar/muttrar lite behövs väl ingen bekräftelse?, så länge han inte gråter efter ramsan? Men om han gnäller utan att det är riktig gråt, behövs bekräftelse då (har inte behövt påminna)? Och om han vaknar och grinar lite men somnar om själv utan påminnelse? Gav inte heller någon bekräftelse i morse, rätt eller fel?
Känner att jag verkligen behöver hjälp med när jag ska använda bekäftelsen nu.

Och ska jag backa något ytterligare? Slutar man med ramsan också så småningom eller kör man alltid den? Hur kan en läggning se ut när allt sitter ordentligt?
/Anna