"Misskött" SM-kurning?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Jag håller med dig, natten gick mycket bra. :lol:

Jag tycker att trafiken i vargtimmen ska minimeras för att verkligen understryka att det är natt- och på natten händer ingenting! Så inte in och kolla utan låt han somna om först så kan du om du så vill, smyga in efter 10 min och dra på filt, vända eller dyl.

Peppa gubben nu ordentligt, och låt han läsa boken ett sista varv så han grejjar attityden!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
woxis

Inlägg av woxis »

Hej!

Em luren var katastrof, han sov inget. Kanske normalt i början? Vill ändå kolla om jag gör för mkt/för lite eller nåt?

Han las tillrätta i vagnen 15.30. Buff x 1, solfjäder 10 sek och ramsa x 4. Tyst direkt men börjar låta allt mer och mer allt eftersom.
15.40 ramsa x 4
15.42 solfjäder till lugn 5 min (ville inte göra samma misstag som på fm luren att han somnade)
ramsa x 4
15.48 bekräftelse då han är tyst
Trodde han somnade, men han börjar snart skruva på sig och skrika mer och mer.
15.58 ramsa x 6
16.05 när han börjar lugna ner sig ramsa x 4
börjar skrika igen allt mer
16.09 tillrtättaläggande, kort solfjäder, ramsa x 4
16.15 skriker fortfarande försöker lugna med solfjädder för att kunna ta upp, till slutt buffar jag lite och då blir han snabbt lugn.
16.20 han tas upp utan att ha sovit

För kännedom sov han alltid i vagnen tidigare. Bestämde nu att han ska sova fm lur i spjälsäng och em lur i vagn (eftersom det kan bli ute iblan på väg hem från fritids). Förvirrande för killen?

När han skriker rejält vet jag inte riktigt vad göra nu när buff och solfjäder helst inte ska användas. Ramsan ska inte ges "i tid och otid" och man ska se till att den tar. Hur ser man till att den tar? Skriker han mycket så verkar han inte höra den, och då ska man ju inte heller ge den om jag förstått rätt. Tycker inte alls att han verkar lyssna på den i dag.

Jag kanske har för bråttom, är ju bara inne på andra dagen/tredje natten, men vill att det ska bli rätt.

Nu håller pappa på och nattar och även det verkar bli samma katastrof. Det har gått 30 min sedan han nattades och han har grinat och fått fler ramseomgångar. Varje gång han tystnat går han igång igen efter ramsan. Nu är han så pass ledsen att pappa gått in för att försöka solfjädra lugn (fast vi inte ska göra det nu) och det verkar ta tid. Gråter fortfarande efter 10 min. Trist när det gick så bra igår. :(

Gör vi för mycket, ska vi backa mer? Eller?

/Anna
Rasmus född 070813
Påbörjade standardmodellen vid 2 ½ månaders ålder.
Kurad februari-08
pojke-01, pojke-89, flicka-88
woxis

Inlägg av woxis »

En fråga till.
Är det ok att jag tar imorgon natt (ev även i natt fast pappa börjat ikväll) ?
Han säger nu att han inte fattar något av det han läst och inte alls vet vad han ska göra om han vaknar. Verkar kankse som jag hartaskigt förtroende för honom, men jag blir jättenervös när han säger så.

/Anna
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Det är vanligt att det är mycket frågor kring dagslurarna i början, så fortsätt ge svar som du gör, jätte bra! Det kan ta ett litet tag!

För kännedom sov han alltid i vagnen tidigare. Bestämde nu att han ska sova fm lur i spjälsäng och em lur i vagn (eftersom det kan bli ute ibland på väg hem från fritids). Förvirrande för killen?
Nejdå om du alltid har fm lur i spjälsäng och emlur i vagn så är det inte det minsta förvirrande!

Gällande din man, antingen så får du med själ och hjärta banka in vad sjutton det här går ut på...eller så tar du natten själv, vilken går bra! :wink:

:heart: //Malin
duggan

Inlägg av duggan »

När han skriker rejält vet jag inte riktigt vad göra nu när buff och solfjäder helst inte ska användas. Ramsan ska inte ges "i tid och otid" och man ska se till att den tar. Hur ser man till att den tar? Skriker han mycket så verkar han inte höra den, och då ska man ju inte heller ge den om jag förstått rätt. Tycker inte alls att han verkar lyssna på den i dag.
Buffning och solfjäder kan fortfarnade användas, men vid KRIS. När du ska låta ramsan få sista ordet, ja då jobbar du med ramsan tillls du får sista bekräftelsen in i sömnen, alltså det kan bli många ramseomgångar (oro dig inte för ramsa i tid och otid här) men envisas och när han inte går igång på bekräftelsen, då har du fått sista ordet och han kan sova tryggt. Du kommer också att få en mäktig upplevelsen första gången ramsan tar och du ser dialogen ni byggt upp! Däremot ska man inte ramsa i tid och tid typ slänga in en ramsa lite här och där, utan går du in för att den ska ta, då ger du dig inte med mindre.

Är du med? :lol:

//Malin
woxis

Inlägg av woxis »

Hej!
Efter en natts sömn känns det bättre, nya tag i dag. 8)

Gossen sov hela natten sedan pappa stått med en solfjäder i 20 min (somnade 40 min efter läggning). Verkar som han slocknade även här. Pappa gick ut så snart han tystnade med ramsa och sen var det knäpptyst.
Pappan tyckte det var svårt att hålla huvudet still, måste man det? Jag har bara hållt nere kroppen efter tillrättaläggandet och inte brytt mig om han vänt på huvudet. Måste man hålla det vänt åt höger, det har inte jag fattat?

6.35 hörde pappa lite svagt joller (inget utslag i barnvakt), 8-10 ggr fram tills att han gick in och "väckte" kl 7. Han tyckte inte han behövde göra något i det läget. Men visst borde han gett en pangramsa för att tala om att det inte är morgon ännu och sen inget mer?

Nu sover lilla älsklingen första luren. Gick mycket bättre denna gång. :)
8 43 tillrättaläggande, kort solfjäder, ramsa x 4
8.49 ramsa x 4
8.51 kort solfjäder (30 sek) lugn (här skulle jag nog inte gått in för det var inte kris, men å andra sidan somnade han strax. Rätt eller fel att gå in?) ut med ramsa x 4
börjar gråta igen
8.56 tyst, får bekräftelsen

Så nu väcker jag 9.41!?

Vi ska nog undvika buff in i det längsta tror jag. Han slappnar av direkt och säger ahh, men skriker så fort man slutar. Så vi bestämde att inte ens markeringsbuffa vid läggning, det är väl ungefär som att någon börjar ge lite massage och så slutar. Rätt tänkt?

Och visst ska man bara solfjädra kort nu vid läggning, även om han inte är lugn då? Men om han gallskriker kan jag stå så han lugnar ner sig lite?

:? Ramsan, fortfarande inte helt klart. I vissa fall står det att man ska ramsa och sen avvakta, avvakta osv in i det allra längsta innan nästa ramsa. Att ramsan inte tar om barnet är argt.Men jag har även läst att man inte ska ramsa oftare än man inte ramsar. Det innebär ju att man kan ramsa ganska mycket.
Jag har försökt att avvakta och ramsat/försökt övverrösta om han skrikit mycket för att försöka lugna (om det inte varit så mycket att jag gått in och solfjädrat), men även ramsat när gråten börjar låta trött. Känner mig lite kluven där. När är det jag ska ramsa? Du svarade att jag skulle envisas. Om jag fattat dig rätt så ska jag påminnelseramsa med jämna mellanrum när han gråter tills han tystnar (sen bekräftelse och börja om från början om han går igång). Alltså inte avvakta så mkt jag trott. Jag tycker inte det låter som han är arg. Jag måste vara världens trögaste!

Och jag ska försöka ge pappa förtroende även denna kväll, han måste ju oxå kunna lägga.

/Anna
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
woxis

Inlägg av woxis »

:D Måste bara berätta
9.22 vaknade han och grät
ramsa x 4, ramsa x 4
9.25 bekräftelse

Nu verkar han vaken men nu är ju luren i princip klar så nu går jag in.

/Anna
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Huvudet behöver inte vara åt höger, men det ska vara bortvänt från dig, så beroende åt vilket håll han ligger alltså. Varför man håller ner huvudet, är för att visa att man kan inte sova förän kroppen är helt avslappnad, och för att man ska kunna vara avslappnad så måste även huvuden ligga ner. Så man hjälper sömnen på traven kan man säga. :D

Ja en pangramsan skulle ha varit på sin plats, men jag själv :oops: gör ingenting om det vaknas 30 min före morgonen. Jag tar inget extra för hans morgonkvitter.

Bra beslut om att slopa markeringsbuffen!

*mycket pepping till den ömme!*

//Malin
woxis

Inlägg av woxis »

Hej!

Tusen tack för dina svar och ditt tålamod.
Jag ska försöka vara mindre detaljerad och långrandig i fortsättningen.

:?: Ursäkta om jag tjatar men fortfarande frågetecken angående ramsan.
duggan skrev:
När du ska låta ramsan få sista ordet, ja då jobbar du med ramsan tillls du får sista bekräftelsen in i sömnen, alltså det kan bli många ramseomgångar (oro dig inte för ramsa i tid och otid här) men envisas och när han inte går igång på bekräftelsen, då har du fått sista ordet och han kan sova tryggt. Du kommer också att få en mäktig upplevelsen första gången ramsan tar och du ser dialogen ni byggt upp! Däremot ska man inte ramsa i tid och tid typ slänga in en ramsa lite här och där, utan går du in för att den ska ta, då ger du dig inte med mindre.

Om jag förstår dig rätt ska jag kunna ramsa mer än jag gjort, tills jag märker att den tar . D v s ramsa, vänta en liten stund, ramsa o s v när han ligger och gråter tills han blir tyst?
Har testat det i dag och det har funkat bättre. Han har inte tystnat direkt på ramsan men efter några ramseomgånger tystnar han en stund efter ramsan. Det har även blivit flera bekräftelser. Men han har ändå somnat utan annat ingripande än ramsa och hunnit sova, om än inte 45 min, på sin lur.

Du har gett mig svar, men korkade :oops: jag fattar inte.

/Anna
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Här kommer en liten länk om ramsan: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=16

Om en läggning går till så här exempelvis så kan man ramsa så här exempelvis:

Du lägger kanonglad unge i sängen, solfjädrar kort och går med ramsan, lilla barnet börjar skrika -fråga- direkt du börjar ramsa.
När du ramsat dina 4 verser ( eller 6, 8, 10 eller fler) och han fortfarnade skrikar -frågar- då låter du han reagera på ramsan. Lyssna av, antagligen är han arg från början, för han ville ju att du skulle stå där inne ju! Och ingen ramsa kan ta då, så då avvaktar du tills du hör att han är på väg ner från ilskans topp, så då ramsar du igen berättar att allt är bra,
:!: mamma vaktar för vargarna!
:?: Kommer dom att ta mig :?: (skrik)
:!: NEJ, mamma vaktar! (ramsa)
:?: Nej jag tro dig inte! (skrik, ilsket)
(Avvakta till han är på väg ner)
:!: Du KAN sova tryggt, mamma är här! (ramsan, följt av husljud)
:?: Är det riktigt säkert? (skrik)
:!: Du kan sova tryggt! (höga husljud)
tystnad
:!: Så där jag, sov så skönt, mamma vaktar hela natten! (bekref. ramsan)

Förstår du, här har du gått in för att svara på hans frågor, och det tar ett tag innan ramsans innebörd sätter sig! Men sträva efter en dialog. Längre fram så VET han vad ramsna betyder, då brukar det räcka med en ramsax4, men för att komma dit så måste man jobba med att få sista ordet, ramsan ska vara det sista som följer barnet in i sömnen.

Jag hoppas jag lyckades bringa lite mer klarhet, kanske man skulle läsa lite pedogogik :lol:

//Malin
woxis

Inlägg av woxis »

Hej och tack!

Nu tror jag att jag förstår bättre :idea: och att vi faktiskt är på rätt väg.

:D Läggning igår gick bra, somnade på två ramseomgångar och inom tio minuter. Sov till 05.50 och var vaken nästan en timme. Han hade alltså nyss somnat när vi väckte kl 7 och blev mkt ledsen :( (lika vid väckning i går em).
Hoppas det blir bättre.
Men visst är det dumt att använda sig av marginalkvarten redan nu? Annars hade man ju kunnat göra det i morse och väckt 7.15.

Nu fortsätter vi och jobbar på. Redan inne på uppföljningsvecka :!:

/Anna
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Ang morgnarna så somnar han om 06.58 kan du väcka 07:03, då har han sovit 5 minuter och är lättväckt, stället för att väcka prick sju.

Oj är ni redan på uppföljningsveckan, vad fort det gick! :lol: Härligt att ni känner att ni är på rätt spår!

//Malin
woxis

Inlägg av woxis »

Hej!

Idag är det uppföljningsvecka dag 7

:heart: Lille älsklingen sover oftast hela natten. Korta uppvak ibland på natten men han somnar då om själv. Det vi tampas med är för tidiga uppvak. I morse fick han en pangramsa 6.05 och sen behövdes inget mer :D . Han somnade dock först 5-10 minuter innan sju och var såå trött när jag väckte :cry: . Hoppas ändå att det är åt rätt håll, tidigare började han gråta efter ca en halvtimme och jag fick ramsa och solfjädra.
Det är inte helt svart inne hos grabben på morgnarna. Han sover i vårt rum men i en hörna avskärmad med mörkläggningsdraperi. Vi har vanlig mörk rullgardin. Det sipprar ju ändå in lite ljus då det inte går att ha helt tätt, och ändå ljusare lär det bli närmare sommaren. Känns inte så kul att sätta folie eller sopsäckar för fönstret då det även är vårat rum. :?: Finns det någon annan lösning? Och om man sätter för fönstren, kommer det då inte in ljus när man öppnar fönstret? Vi måste ha det öppet annars blir det för varmt.

:?: När kan man börja ramsa inifrån sovrummet? Nu går vi ut och ramsar utanför dörren när det behövs.

Vid 45 minuterslurarna händer det rätt ofta att han vaknar efter 30 minuter. Jag försöker låta honom ligga tiden ut ( 45 min från att han somnade, eller när jag tror att han somnade) för att ha förutsättningarna att sova, men ibland kan han vara riktigt ledsen. :?: Är det då ok att ta upp, det är ju inom marginalkvart? Känns dumt att ramsa om han ska upp om 10-15 minuter.
Vid långluren mitt på dagen har vi hittills promenerat, inga problem där så här långt. När tiderna börjar sitta som de ska tar jag en fin dag och sätter mig på bron med en bok och så försöker vi oss på att somna och sova i stillastående vagn.

Nattning/läggning går till så att jag lägger ner och lägger till rätta, trycker till, på med filt/täcke och ut med ramsa x 4 som jag tonar ner på slutet. Ofta räcker det. Ibland börjar han gnälla/gråta efter 10 minuter och då har jag gett en ny ramsa och han tystnar och somnar.
:?: Osäker på när bekräftelse behövs.
Om han bara ligger och mumlar/muttrar lite behövs väl ingen bekräftelse?, så länge han inte gråter efter ramsan? Men om han gnäller utan att det är riktig gråt, behövs bekräftelse då (har inte behövt påminna)? Och om han vaknar och grinar lite men somnar om själv utan påminnelse? Gav inte heller någon bekräftelse i morse, rätt eller fel?
Känner att jag verkligen behöver hjälp med när jag ska använda bekäftelsen nu.
:?: Och ska jag backa något ytterligare? Slutar man med ramsan också så småningom eller kör man alltid den? Hur kan en läggning se ut när allt sitter ordentligt?

/Anna
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D Kul att höra av er.
Känns inte så kul att sätta folie eller sopsäckar för fönstret då det även är vårat rum. Finns det någon annan lösning?
Om man är villig att lägga ner lite pengar och energi, så kan man klistra upp dubbelhäftana kardborre på fönsterkarmen och sy fast kardorre på ett mörkläggningstyg eller på rullgardinen. Så då klistras den mot karmen, och inget ljus slinker förbi, med det kostar ju några kronor och det är ju lite arbete. men då kan du bara dra lös och vips har ni fullt solsken även på dagen.

Sopsäckar är ju ett budget tips som är toppen om man inte vill lägga ner så mycket pengar.

Jag tror även morgonen kommer att bli senare med en rejäl mörkläggning.
När kan man börja ramsa inifrån sovrummet? Nu går vi ut och ramsar utanför dörren när det behövs.
Nu tillexempel :wink:
Är det då ok att ta upp, det är ju inom marginalkvart?

Jag skulle faktiskt låta han ligga tiden ut, annars kommer hans lilla klocka att tror att luren inte ska vara 45 min om han alltid hämtas efter 30 min. men med mycket skratt före läggningen så brukar även uppvaken bli muntrare.
Ibland börjar han gnälla/gråta efter 10 minuter och då har jag gett en ny ramsa och han tystnar och somnar. Osäker på när bekräftelse behövs.
Jag tror att han klarar detta själv, även utan ramsa. Han blir nog lite ledsen för att han inte somnar nog fort, men snart hittar han knepen till dom bästa sovställningarna etc. Så ge han en ärlig chans att klara av att somna.
Om han bara ligger och mumlar/muttrar lite behövs väl ingen bekräftelse?
Nej, han får böka på bäst han vill, det är hans sak! :wink:
Och ska jag backa något ytterligare? Slutar man med ramsan också så småningom eller kör man alltid den? Hur kan en läggning se ut när allt sitter ordentligt?
Man ramsar alltid så den får hänga med.

Jag tycker att våra läggningar sitter och jag gör så här:
Vi busar i storasängen och leker, sen går vi till hans rum och han släcker lampan själv. Jag lägger ner han i sängen, en slarvig tillrättaläggning för han har stora åsikter om hur man ligger när man sover :roll: , drar på filten och går med ramsan. Sen hör jag inger mer förän morgonen.

//Malin
woxis

Inlägg av woxis »

Hejsan!

Tack för snabbt svar. Ska verkligen fundera över hur jag ska kunna fixa till mörkläggningen. Kardborrband och mörkläggningstyg verkar bra. :?: Har ni sopsäckarna bara för rutan eller hela vägen till ytterkarmen? Tänkte på det med att vi har öppet fönster, jag vill ju ha in luften men inte ljuset.

Behöver lite ytterligare klargöranden, främst gällande bekräftelsen.
duggan skrev:

Jag tror att han klarar detta själv, även utan ramsa. Han blir nog lite ledsen för att han inte somnar nog fort, men snart hittar han knepen till dom bästa sovställningarna etc. Så ge han en ärlig chans att klara av att somna.

//Malin
:?: Känner inte att jag fick helt klart med när bekräftelsen behövs. Tex i detta fall. Han blir lite ledsen, men ingen påminnelse behövs. Bekräftelse??? Tycker mig ha läst att man INTE bekräftar när man inte påmint, men hittar det inte. Är det så?
duggan skrev:

men med mycket skratt före läggningen så brukar även uppvaken bli muntrare.

//Malin
Det är svårt tycker jag att försöka få honom att skratta, på beställning,10 minuter innan varje läggning. Känns krystat.

/Anna
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"