Nu behöver jag hjälp

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mammaigen

Inlägg av mammaigen »

tack för ditt snabba svar.

Jag behöver mer motivation, hon har nu gråtit, snurvlat, hostat å gråtit i totalt 40 minuter av sitt sova i sängen pass på 45 min, resten har hon hulkat. Jag har försökt lyssnat in och ramsat tydligt och med stöd i magen.

För mig är detta jättetufft, ska det, kan det verkligen vara så här. Vi har nu hållit på i tio dagar där vi haft ett nappåterfall i förrgår. När hon ska sova dagluren i sin säng har hon skrikit lika hela tiden, mer eller mindre.

I dag har det gått bra att sova ute i vagnen, vaknade som vanligt efter 45 min, vagnade å ramsade i 10 min, somnade om och sov klart sitt 1,5 tim pass.-trött när jag väckte henne.
Somnade efter 10 min i vagnen på sitt middagspass sov som en stock när jag väckte henne efter 45 min.
Har lekt och busat mycket....speciellt nu efter mellanmål och till 45 min sovstunden i sängen.

sökes: motivation för sovastunden i sängen.
Rädd att den gnista jag nu har kommer att slockna :oops:
mammaigen till en liten skrutta född i juli -07.
Tre barn födda under tidigt -80-tal
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Vad är det som är skillnaden mellan att sova ute i vagn och sova inne i spjälisen. Vad är skillnaden, gör du nånting annorlunda? Fundera om det kan vara något särskillt, är det för varmt inne? Jag själv har kört KOLSVART även daglurar med mycket lyckat resultat.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
mammaigen

Inlägg av mammaigen »

Jag har funderat mycket var det kan vara som är skillnaden.
I dag gjorde vi samma procedur som tidigare till sova i sängen luren. Lekte busade och sjöng. Lade till rätta och ramsade, hon grät hulkade och snorade i 30 minuter av 45, sov ingenting :cry:

Skillnaden mellan att sova i vagnen och sova i sängen är att hon i vagnen sitter "fast" i vinterkläder och overall, och att vi "vagnar".
I dag somnade hon i vagnen ute utan att jag "vagnade" och sov gott i 1,5 tim, känner mig jättenöjd med det. Nappen verkar hon inte sakna heller.
Men jag måste verkligen kunna ha henne att sova middag inne ibland också.

Har provat lägga henne i vagnen inne med ungefär samma resultat som i sängen, jag måste ha sele om det ska vara genomförbart.

Jag har provat i mörkt rum, enda skillnaden var att hon blev ännu mer ledsen.

Hon somnar lugnt i samma säng, i samma rum hur bra som helst på kvällen :?

Jag har samma inställning och motivation på dagen som på kvällen, men mitt hjärta är på god väg att brista inför daglurarna. Klarar inte av att höra henne vara så här ledsen dag ut och dag in. Frågade tidigare...frågar igen. KAN det vara så här, ska det vara så här, borde jag inte sett resultat nu ?
mammaigen

Inlägg av mammaigen »

I dag haglar det, vi har nu varit tvungen att sova inne på förmiddagsluren.... hon har nu skrikit till och från ( med uppehåll i högst 30 sek) i en dryg timme, det är nu 20 minuter kvar på vilan, hon gråter hejdlöst vi spelar mozart, har husljud i vanlig ordning har varit inne och solfjädrar henne en gång INGET HJÄLPER.

JA rummet var / är svalt
JAG ramsar när det känns rätt
VI LEKTE och busade
JA JAG hade attityd
Frågar igen....snälla någon.... SKA det vara så här ??
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

NEJ det ska inte vara så, nånstans brister det! Förstår hon ramsans innebörd? Dagsramsan alltså eller kan det vara så att det behövs en dagskur för lilla fröken, alltså du backar totalt, kör buff minsta pip första dagslurarna, andra dagen får ramsna ta över mer, var noga med bekräftelsen och sedan backar du mer.

Komentarer?

//Malin
mammaigen

Inlägg av mammaigen »

Tack duggan för ditt svar.

Vi sov inne även till efter lunchenluren. Eftersom hon inte sovit något på förmiddagsluren är hon nu rejält trött. Vi leker och busar oss i säng och enligt dina råd backar jag bandet och buffar henne vid minsta pip, kör en solfjäder när hon tystnar och när hon är sömntung går jag ut med ramsan och jag överdriver inte...hon är skrikande uppe i stående innan jag hunnit ut ur rummet. Jag går tillbaka lägger henne ner, buffar, hon tystnar, solfjäder och backar med ramsan, lika igen, upp i stående men nu är hon trött och ramlar och slår läppen i spjälorna och blir megaledsen. Jag går in och buffar ( tar en stund nu ) hon tystnar och jag gör solfjäder (nu är hon trött) jag backar fort med ramsan, hon blir förkrossad men är för trött för att resa sig, jag ramsar igen, hör att hon tystnar och 20 sek senare bekräftar jag och hon sover. Tog 5 minuter och jag blir glad. Hon sover nu i 25 minuter, vaknar ledsen och innan jag hunnit in står hon i sängen jätteledsen. Jag lägger henne ner och buffar, men nu blir hon ARG. Efter att ha buffat i 10 minuter är min rygg paj och mannen tar över, men hon gråter hejdlöst 5 minuter tills vi "släpper henne fri" och skojande tar henne ur sängen.
Totalt 25 minuters sömn.
Vi går ut och är ute, åker till BVC aktiverar oss, äter tutte, frukt och dags för vila igen. Nu tar mannen henne och buffar, solfjäder och ut med ramsan. Men det går inte och hon sover ingenting så nu när klockan är tjugo i sex är hon tröttare än hon någonsin varit. :cry:
Jag vet inte om jag förstår det här :roll:
Jag har beställt boken Sova hela natten på biblioteket men den är utlånad till 15 mars. Här är boken slutsåld.
cissii

Inlägg av cissii »

Hej

Pm:a mig om du vill låna min SHN bok så länge. :heart:
Om du inte bor i Göteborg, då kan jag agera brevbärare själv.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
mammaigen

Inlägg av mammaigen »

Gulle dig :lol:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Här har du en jätte fin länksammling, läs gärna igenom dom!

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070

//Malin
mammaigen

Inlägg av mammaigen »

Tack Malin för länkarna precis vad jag behövde :lol:

Nu känns det bättre, ägnade hela gårdagen till att läsa och i dag kommer säkert boken jag fått låna med posten :lol:

Nu tar ramsorna på dagen, hon somnade efter 20 minuter nu på förmiddagesluren. Vi har knytit fast ett tyg för spjälorna så att intrycken utifrån minskar och hon kan inte resa sig upp och ramla och slå sig hela tiden. Så spelar vi klassisk musik på hög volym tur att vi inte har grannar.
Självkänslan växer några millimeter och jag hyser goda förhoppningar att nu lyckas [-o<

Jag har en fråga angående musiken, ska jag stänga av eller låta musiken spela under hela dagluren ? Sänker naturligtvis ljudet :mrgreen: men ska jag stänga av helt ?
mammaigen

Inlägg av mammaigen »

Tack för all hjälp och vägledning men nu ger jag upp :(
Hon vaknade efter 30 minuter och blir vansinnigt ledsen och förtvivlad och nu hjälper ingen ramsa ingen buffning å jag gör säkert något fel, men vad vet jag inte och nu försöker jag inget mer, känns verkligen inge bra.
mari.g

Inlägg av mari.g »

Tråkigt att höra mammaigen! :cry:
Det är ju bara du som kan styra upp förändringen och till det krävs attityd och motivation! Det som brukar hjälpa mig i svackor är att tänka: Vad är alternativet :?:

Hmmm... Jag kollade lite på ditt schema. Jag vet inte vad ni andra kloka och erfarna säger, men kanske är det dax för 2 lurar? Vi drog ner till 2 redan vid dryga 6 mån. Det är tidigt, jag vet man fungerar klockrent! Anledningen till detta var tilltagande strul vid insomningar. Kunde ta LÅNG tid! Jag tror att han är betjänt av att ha färre insomningstillfällen. Nu tar det i undantagsfall 10 min.

Du skulle ju isf kunna ha 11,5+2+45

Vad tror du :?: Vad tror ni andra :?:

Hoppas att du finner orken igen! Hjärtligt välkommen tillbaka :!:

//Mari
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej mammaigen! :D

Jag skulle säga att marie.g har hittat problemet! :D :heart: Schemat ser inte helt ok ut för en 7-månaders tycker jag. Här beställdes det 2 lurar ett par veckor före 7-månadersdagen och det gjorde enorm skillnad. I mina ögon är det för tätt mellan lurarna också så jag tror inte hon är trött helt enkelt.

Jag har klippt ut bara sömnpassen i ditt schema. Efter att ha sovit 1,5 timma på fm så tror inte jag hon är trött redan efter 2 timmar:

06,30 godmorgon
09,30-11,00 sova 1,5
13,00-13,45 sova 45 min oftast ute men i bland inne
15,30-16,15 sova 45 min oftast inne
19,00 sova

Jag skulle ändra schema. Ett föslag är 2 st 1,5-timmarspass på dagen, kanske såhär:

6:30 morgon
9:30-11 sova 1,5
14-15:30 sova 1,5
19 sova natt

Kram och pepp!
Och så upp med hakan nu! :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Alltså, VERKLIGEN, mammaigen: Byt schema och så på't igen med ny motivation. Det ÄR för tätt mellan sovpassen! :D

Och vaddå ge up??? Till VAD??? :wink: :shock:

Kram igen!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag får ju inte med allt jag vill säga :roll: :D

jo, angående schemat. Är hon en morgonpiggis eller? Annars hade jag tidigarelagt första luren lite för att få längre vakentid till nästa lur och även inför kvällen.Kanske första luren 9-10:30? Men det där vet du bäst själv.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"