Hej!
Min dotter är född den 11 februari i år och har inga problem med att somna själv i sängen. Hittills har hon fått sova och äta när hon vill men nu skulle jag gärna vilja sova längre perioder på natten. Idag har vårt schema sett ut som följande, och det motsvarar en "medeldag":
Mat 02:15
02:45 – 5:30 Sova
Mat 5:30
5:45 – 7:00 Sova
Mat 7:00
8:00 – 9:00 Sova
Mat 9:00
10:00 – 11:00 Sova
Mat 11:00
12:30 – 13:30 Sova
Mat 13:30
Mat 14.15 liten slurk som påfyllning innan promenad
15:00 – 16:30 Sova i vagnen
Mat 17:00
17:20 – 17:50 Sova
Mat 18:30
19:00 – ?? sova för natten
Har under drygt två veckors tid skrivit upp hennes mat- och sovtider och kommit fram till följande: där syns det att om hon inte käkar efter kl 18-19 (som är läggdags för hennes del) så vaknar hon vid 1-snåret för påfyllning. Sen vaknar hon 4-5 och sen igen kl 7.
Det syns också tydligt att när hon äter en gång till på kvällen efter kl 18-19 (dvs runt 23-24) så sover hon till 4 och sen till 7, vilket betyder att det bara är en amning på natten (den kl 4) för min del (räknar inte in den vid 23-24 eftersom jag ibland är vaken så länge). Så en påfyllning vid 23-24 är kanske lösningen på mitt problem?
På dagarna sover hon kortare pass och den sammanlagda sömnmängden varierar mellan 15-17 timmar per dygn. Hon är rätt trött på förmiddagarna och mer vaken på eftermiddagarna.
Önskar gärna synpunkter, tips och råd på hur jag ska gå till väga för att ta bort en av nattamningarna, och samtidigt hitta ett schema.
Schemahjälp önskas!
Hej!
Jag skulle satsa på att få lite längre tid mellan lurarna och målen. Som det är nu verkar hon småsnutta och småsova ganska mycket. Gör ett schema med fyra rejäla mål (med påfyllningar) och en nattslurk, lite längre lurar på dagen och sedan en sammanhängande sömn på åtta timmar på natten. Schemat ska passa din tjejs rytm, är hon tröttare på förmiddagen så låt henne sova med då..
Läs här på hemsidan om t.ex. Marie och Samuel och gärna i Barnaboken om Hugo.
Lycka till!
Anna
Jag skulle satsa på att få lite längre tid mellan lurarna och målen. Som det är nu verkar hon småsnutta och småsova ganska mycket. Gör ett schema med fyra rejäla mål (med påfyllningar) och en nattslurk, lite längre lurar på dagen och sedan en sammanhängande sömn på åtta timmar på natten. Schemat ska passa din tjejs rytm, är hon tröttare på förmiddagen så låt henne sova med då..
Läs här på hemsidan om t.ex. Marie och Samuel och gärna i Barnaboken om Hugo.
Lycka till!
Anna
Jonatan f?dd 25/7-04.
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars
Hej, om bara 10 dagar är din dotter tre månader och då kan man til loch med tänka sig 10 timmars sammanhängande nattsömn, har jag för mig.
Kanske bra att ta med det i schemaläggningen redan nu eftersom ni så snart är där.
Lycka till
Louise
Kanske bra att ta med det i schemaläggningen redan nu eftersom ni så snart är där.
Lycka till
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
Flicka f?dd oktober 2000.