Hjälp - kur dag 5

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
kzäta

Hjälp - kur dag 5

Inlägg av kzäta »

Hej,

Ojojoj, jag tror jag behöver lite pepp.

Min dotter är 5 månader snart, och vi påbörjade SHN-kuren i fredags (för 5 dagar sen). Min man tog de första två nätterna, och därefter har jag fortsatt, och allt har gått åt rätt håll tills inatt. Och jag känner att jag börjar tveka....

Hon sover på mage i vagnen, och vid läggning behövde vi vagna en hel del de första kvällarna. Sen vaknade hon förstås flera gånger första natten, och behövde vagnas massor (som jag förstår är normalt). Jag helammar henne, och vi beslutade att fasa ut nattamningen istället för att klippa det rakt av (kanske fel...?) Hur som, första natten ammade jag henne runt 02, då hade hon vaknat flera gånger innan men min man vagnade och ramsade tills hon somnade om. Jag ammade henne alltså mer eller mindre i sömnen, och hon åt oerhört glupskt. Natt två fick hon mat vid 03, natt tre vid 03.30 och natt fyra vid 04. Alla gånger i sömnen och alltså inte som ett svar på hennes skrik. Fjärde natten behövde jag bara vagna en gång och de övriga 3 gångerna hon vaknade räckte det med ramsan. Jippi! Tänkte jag och min man. Tills inatt. Läggningen tog lång tid, med massa vagnande och ramsande (ca 40 min). Det förvånade mig, kvällen innan somnade hon utan vagnande med bara en ramsa. Och inatt har hon vaknat 00.30, 01.30, 02.00 (vaken i 1 1/2 timma ledsen gråt), fick mat 04.00, sov till 05.10 och sen vaknade hon och grät otröstligt vid 05.40 igen. Jag vet att det bara ska ta ett par minuter att lugna om man vagnar rätt, men inatt gick det inte trots att jag vagnade och ramsade för fullt (med Attityden). Hon var så ledsen och grät liksom uppgivet. Till saken hör att vi tagit bort nappen, och nu hör jag hur hon ligger och snyftar lite och liksom snuttar på sin hand och på gosedjuret. Verkar ha ett stort behov av att suga nu. När jag ger henne bröstet (04 och 06 inatt) äter hon riktigt girigt.

Vad göra???

Schemat för dagen ser ut såhär:
06.30 morgon
07.00 mat
09.00 förmiddagslur 45 min
10.00 mat (jag erbjuder ofta bröstet igen precis innan hon ska sova nästa gång)
12-14 sömn
14.30 mat
16-16.45 eftermiddagslur
17.30 mat
18 bad, mys och skratt, amning
18.30 natt

Jag helammar som sagt, är det dags att introducera mer mat på dagen om hon är hungrig på natten? Är det dags att flytta till spjälsäng och buffa istället, hon kanske är för stor för vagnen? (fast det har ju funkat de andra nätterna...) Jag tänker ibland att buffning kanske är bättre då hon får mer fysisk kontakt då jämfört med att vagna. Ska vi återintroducera nappen, eller försöka få henne att ta tummen för att stilla hennes sugbehov?

Trötta och lite uppgivna hälsningar
Kzäta
Elle

Re: Hjälp - kur dag 5

Inlägg av Elle »

Hej och välkommen till Forumet :D
kzäta skrev: Schemat för dagen ser ut såhär:
06.30 morgon
07.00 mat
09.00 förmiddagslur 45 min
10.00 mat (jag erbjuder ofta bröstet igen precis innan hon ska sova nästa gång)
12-14 sömn
14.30 mat
16-16.45 eftermiddagslur
17.30 mat
18 bad, mys och skratt, amning
18.30 natt
Jag får det till 15,5 timmar sömn på schemat och det är lite i överkant. Dottern behöver vid 5 mån ca 15 timmars sömn så jag skulle korta em-luren till en 20-minutare och tidigarelägga den något så att det blir ett längre vakenpass innan natten.
kzäta skrev:Jag helammar som sagt, är det dags att introducera mer mat på dagen om hon är hungrig på natten?
Om du ska börja introducera smakisar nu eller ej, kan bara du besluta. Men många börjar så smått runt 4-5 månader på två mål/dag och utökar sedan portionerna och antal mål. En sak du kan göra i alla fall är att pumpa ur mjölk under dagen och servera i flaska el dyl som nattslurk då kvällsmjölken tenderar att vara lite blaskig. Se till att proppa i så mycket mat det bara går ner inom en timme och sedan serveras det ingen mat förrän när nästa måltid börjar. Om du börjar med smakisar så servera detta först och fyll sedan på med bröstmjölk.
Sedan gäller det att NI tar ledningen och bestämmer er för mat eller ej nattetid. Hon klarar sig utan problem hela natten utan mat, bara ni proppar i henna dagtid så mycket det bara går ner vid varje mål. Sedan tar det ett par dagar för dottern att inse att på natten sover man och äter, ja det gör man dagtid.
kzäta skrev:Är det dags att flytta till spjälsäng och buffa istället, hon kanske är för stor för vagnen? (fast det har ju funkat de andra nätterna...) Jag tänker ibland att buffning kanske är bättre då hon får mer fysisk kontakt då jämfört med att vagna. Ska vi återintroducera nappen, eller försöka få henne att ta tummen för att stilla hennes sugbehov?
Nu måste ni bestämma er och ta ledningen! Dottern känner er osäkerhet och istället för att ge betryggande svar så skickar ni genom er osäkerhet frågor tillbaka till dottern. Så backa bandet, bestäm sovplats för natten och tryck på "omstart" knappen och följ kuren BENHÅRT. Nappen behöver hon INTE! Sugbehovet minskar drastiskt vid 4 månader och då stör nappen sömnen mycket mer än vad den gör nytta. Om hon behöver snutta så kommer hon reglera detta själv genom att snutta på handen/tummen/filten eller vad hon har tillgängligt.

Skriv ut Lathunden och ha den bredvid er så hjälper den er att arbeta framåt:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21

Så ta er en funderar på det jag har skrivit, öva upp verktygen, BESTÄM er hur ni ska göra och GENOMFÖR kuren med en rejäl skopa ATTITYD! Ha målet för ögonen :arrow: dottern ska somna trygg i sin säng/vagn och sova gott och lääänge!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
kzäta

Inlägg av kzäta »

Tack för dina kloka ord, Elle!

Vi kommer ju ha spjälsängen som permanent sovplats, och har vagnen som "övergångslösning". Tanken var att flytta henne till spjälsängen när sömnen satt sig, vilket den ju inte har ännu. Alltså, vi behåller vagnen ett tag till.
Japp, ska försöka proppa i henne mer mat på dagen, samt börja med smakisar inom kort. Har testat att ge henne en flaska bröstmjölk på kvällen, men den resulterar i att allt kommer upp igen när jag lägger henne på magen i sängen! (hon kräks en del annars också)
OK, vi skippar nappen! :-)
Tack igen, nu printar vi ut lathunden och tar nya tag inatt.
//Kzäta
Elle

Inlägg av Elle »

:thumbsup: Ni fixar detta!

kzäta

Inlägg av kzäta »

Måste bara berätta hur det gick! :-)

Vi gjorde en omstart. Kände att det inte gick åt rätt håll, och jag (kanske mer än dottern) hade problem med att hon låg i vagnen på mage eftersom jag inte såg henne eller kunde känna på henne!!! Och jag gissar att jag överförde den osäkerheten på henne. Så vi la henne istället i spjälsängen och introducerade buffning, och gjorde så att säga om kuren. Och det har varit rakt av ett skoboksexempel på hur jag gissar att en kur ska gå till!!! På första natten fick det buffas en del, men natt två behövde vi bara gå in en gång! Hon verkligen svarade på ramsan och dialogen satt klockrent! Natt två tog hon också bekräftelsen utan att svara på den. Och sen dess sover hon gott, med läggning som innebär ett tillrättaläggande samtidigt som vi ramsar en gång och går ut. Helt underbart.

Stort varmt tack till forumet, och till dig Anna, hälsar en liten utsövd tjej med likaså utsövda föräldrar!
duggan

Inlägg av duggan »

Vilken härlig läsning, Pris och beröm! =D>

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Elle

Inlägg av Elle »

STRÅLANDE jobbat =D> ! NJUT nu av det ni uppnått och vårda det ömt!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"