Sen vi kurade Leonard i februari har han sovit fin-fint. Morgnarna har dock varit griniga av och till. Vi går upp kl 06.00 men han har ofta kommit med ljudliga, skrikiga frågor från kl 05.00.
Jag har dock inte förrän nu fattat hur jag ska svara på bästa sätt, utan försökt men påminnelser när han gått upp i ljudnivå.
Men...härom morgonen tänkte jag om och då fick han EN påminnelse och därefter bekräftelser istället när han blev tystare och -da-dam- unge Herr Morgongnäll somnar om och snackar bara lite nöjt för sig själv innan det är dags att gå upp.
Samma sak när vi haft problem med att lägga dagslurarna inomhus. Har varit gråt i ca tio minuter. Men igår (efter att min polett trillat ner) fick han så fort han blev tystare (inte helt tyst alltså) istället en bekräftelse och somnade!
"Det kan inte nog påpekas bekräftelsens betydelse" har visst någon skrivit... näpp, det gäller bara att vara lite flexibel i huvudet!
Ville bara berätta. / Jätteglada Morsan
Att fatta sent: bekräftelsen....
Att fatta sent: bekräftelsen....
Leoparden ?r f?dd 3/9-2004
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Bekräftelsen är verkligen superviktig. Även om man sedermera ofta drar ihop den med påminnelsen, eftersom lilla barnet hinner tystna under påminnelsen redan, så är det den som ska ha sista ordet, bokstavligen.
Om man vill kan man se detta i ett vidare perspektiv. Små barn ska ha bekräftelse, uppmärksamhet, uppskattning för det de gör RÄTT
Pris och beröm på dig
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022