Väckningsstrul efter middagssömn hos 3-åring

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
KriMi

Väckningsstrul efter middagssömn hos 3-åring

Inlägg av KriMi »

Hejsan!

Vår dotter , som idag är 3år och 3mån, har alltid sovit gott, mycket och gärna! :P "Sovschemat" ser ut så här: Natt 20.00-6.30 Middagssömn: 13.15 -14.45. Vid middagssömnen har vi fått börja väcka henne varje dag sedan några veckor tillbaka. Och det är störtnär omöjligt! ](*,) Hon är supertvär, arg och skriker! Däremot kan lillasyster få väcka henne... Men, hon måste ändå få morna till sig minst 30 min. Detta har lett till att vi låter henne sova längre och längre... Dock är det 20.00-20.15 som gäller på kvällen och det går bra. Även om hon inte alltid somnar direkt... Hon ligger dock kvar i sin älskade säng.

Jag skulle vilja ha lite råd:
Anser ni (någon) att hon troligen sover för lite??
Hur väcker vi henne på ett bra sätt?
Kan det ligga lite "trots" (vanmakt) i detta? Hon märker ju säkert vår tvekan inför väckningen...

Tacksam på förhand!
Vi har 2 underbara tjejer; f?dda 0201 och 0405
Vi gillar helhetssynen och filosofin hos AW
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Läs inte in trots och konstigheter. Lilla ungen är trött. Lägg henne tidigare på kvällen. Tolv timmar natt är skönt. Dagen blir lättare :D

Räkna :!: Hon behöver 13,5 tim sömn/dygn :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
KriMi

Inlägg av KriMi »

Tack för svaret! Som jag misstänkte... Men matte har aldrig varit min starka sida :D
Vi provar!
Vi har 2 underbara tjejer; f?dda 0201 och 0405
Vi gillar helhetssynen och filosofin hos AW
Gunzan
Kontakt:

Inlägg av Gunzan »

Tack för att du tog upp detta! Min 3 åring är PRECIS så också. Nu sover hon 2 timmar på dagen och har 11,5 timmes natt. Hon är heltrött, iidag så fick jag lägga henne utan lunch för hon var för trött för att äta och bara grät. Detta var vid 12 och vi har godmorgon 7 (Lillebror vaknar 6.45).

Det är nog så att de små liven behöver mer sömn just nu då det händer så mycket med dem.

/Gun
Mamma till Moa -020405 och Leo -040514. Lever efter AW-principen eller borde man s?ga sunt f?rnuft ;-).
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"