Sätter sig upp...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Hegro

Sätter sig upp...

Inlägg av Hegro »

Suck, så var det dags då för det, som det verkar, obligatoriska bakslaget.
Emil har haft en period nu som bara funkat hur bra som helst. Han har riktigt dykt ner i sängen och sett ut som "ååååh, min säng, vad skönt". Men sen igår, 3 gånger nu, så är det vilda protester igen. Bara att köra på med verktygen och inte släppa in några vargar såklart så är vi väl snart tillbaks igen. Men nyheten i det här är att han sätter sig upp (och vrålskriker)så fort jag släpper honom. Går jag in och lägger ner honom efter en stund så verkar det som att han närstan blir lättad. Det kommer som en djup suck och han kurar ihop sig och är hur trött som helst, men så har han satt sig igen innan jag är ute ur rummet. Och skriker på nytt. Jag har såklart avvaktat för att ge honom tid att lägga sig själv men det verkar inte som om han kommit på att han kan göra det. Han sitter och nästan nickar till mitt i gråten och då blir han ju ännu mer ledsen förstås. :cry:
Nu löste jag det med att stanna i rummet (det är becksvart därinne) och lägga ner honom såfort han satte sig upp, men backa undan direkt. Det tog en stund men tillslut slutade han att sätta sig och somnade. Jag provade först att gå ut med ramsan men då satt han genast igen, fast han somnat till. Så när han väl somnade så smög jag faktiskt bara ut :oops:
Nåja, det var en gång, men nu behöver jag lite råd om hur vi löser det hela på ett bättre sätt framöver. Vi vill ha tillbaks de där mysiga och sköna nattningarna.
Emil 040625 och Lina 061204
Mina älsklingar
camilla

Inlägg av camilla »

Min ena skrotta hade en skriklur for att pa dagar sedan, hon bara stallde sig upp och skrek, inte forran det var 5 min kvar pa 1,5 tim luren sa somnade hon och da med hjalp av en lang solfjader da jag faktiskt tvingade henne att ligga ned. Da jag laser ditt inlagg inser jag att jag nog borde gjort som ni gjorde dvs lagga ned henne sa fort hon staller sig upp, tycker det later bra att mota Olle i grind sa att saga. Angaende ramsandet sa har jag faktiskt inte ramsat mig ut da jag varit tvungen att ga in och lagga ned henne, det kanske e fel men jag tycker att det kanns som att jag inte vill saga nagot utan bara helt snabbt och tyst lagga henne till ratta och ga ut, iom tillrattalaggandet sa far hon ju oxa beskedet (som hon ju aven fick vid laggningen) och jag vet att hon vet att hon skall sova. Hoppas nagon mer ger lite tips pa hur det skall vara.
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Intressant att ni är med som samma som vi (å andra sidan skiljer sig ju bebisar inte SÅ mycket åt...). Vår plutt satte sig också upp i sängen vid nattning för ett par dagar sedan (ny kunskap för honom) och skrek som en gnu. Jag upplevde också att han blev lättad över att få bli lagd ned. Vi har ju haft "problem" med några nattningar de senaste dagarna (buffning och solfjäder har krävts) och vi har inte heller bekräftelseramsat. Det känns som att vi sparkar igång honom då och har avstått. Fel enl SHN men rätt för oss.

De senaste 2 kvällarna har han varit helt lugn vid nattning och inte vaknat upp efter 45 min.

Må så gott!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

hej!
när Alva hade sin "sitta upp i sängen" persiod gjorde jag precis som du, Hegro, i början. Jag la ner henne så fort hon satte sej upp. men efter några kvällar kände jag att jag liksom "fastnade" inne i rummet så du slutade jag helt enkelt att gå in trots att jag visste att hon satt upp. istället så ramsade och ramsade jag utanför dörren och det räckte med att jag gjorde det i typ två kvällar så slutade hon att sätta sej upp. eller slutade kanske hon inte gjorde men hon kunde iallafall lägga sej ner och somna själv.... din lilla kille kan säkert också lägga sej ner men han kanske inte "vet om det" eftersom att han hela tiden får hjälp??? ja det var så vi gjorde iallafall :D Lycka till!!
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

Kan också tillägga att samma "problem" dök upp när hon lärde sej stå i spjälsängen! men för att inte fastna den gången så ramsade jag direkt utanför dörren och tillslut så fattade hon det där med att lägga sej ner själv för att sova :D
Mamma till
Hegro

Inlägg av Hegro »

Jag blir bara så himla ledsen över att se Emil så fruktansvärt förtvivlad :cry:
Jag hade ju just tänkt undvika att fastna i att behöva vara kvar tills han somnar. Men nu fick det bli så igen. Han har gallskrikit i över 40 minuter. Hur trött som helst. Jag har varit inne och lagt ner honom några gånger men det är som om han satt fast ett gummiband för han bara studsar upp igen. Och han kom inte alls till ro direkt när jag la ner honom som han gjorde igår utan fortsätter att gråta även om jag är kvar. Det tar någon minut innan han slappnar av (om jag är kvar och solfjädrar).Har gått runt och fixat med annat för att koppla bort honom. Sista gången jag gick in så stod han upp och nästan tappade andan av gråt. Det känns verkligen så extra tråkigt för han har somnat så lätt och njutningsfullt de senaste veckorna och nu känns det som om jag släpper in alla vargar i världen för att jag inte har en aning om hur jag ska stoppa dem. Dessutom var jag för första gången på mycket länge tvungen att gå upp i natt eftersom han verkar slänga sig upp till sittande så fort han vaknar till det minsta lilla. Nu är vi tillbaks till att börja gnälla när vi närmar oss sängen, trots att vi hade hur roligt som helst straxt innan. Snälla, jag behöver verkligen hjälp att bromsa det här innan det spårar ur alldeles. Hur länge ska jag låta honom sitta där och skrika egentligen? Han verkar inte alls fatta att han kan lägga sig själv.
Mina älsklingar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Lotta Sthlm :D

Hegro, las och begrunda Lottas rad o ch aven Tips pa vagen. Det som star dar om sma barn som staller sig upp galler sma barn som satter sig upp ocksa :!:

Ni ar dessvarre, som du marker, inne pa fel spar (och dessutom omgivna av vargar :cry: ) :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hegro

Inlägg av Hegro »

Stort tack till både Anna och Lotta!

Det tog sin lilla stund (30 min) men nu ligger han ihoprullad som ett litet nystan i huvudänden av sängen. Förhoppningsvis har vi stoppat vargarna nu. Lär väl ta några insomningar till att övertyga Emil om det, men nu ska vi nog vara i fas snart igen. PUH!
Mina älsklingar
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

klart ni har stoppat vargarna!!! =D>
det tog ju som sagt tid de första kvällarna för oss också men skam den som ger sej :D :wink:
Mamma till
Hegro

Inlägg av Hegro »

För att avsluta det hela.....
Vargarna är bortjagade nu. Jag tror Emil gallskrek i åtminstone 45 sek innan han la sig ner och tvärsomnade :D :lol:

Vad tusan skulle jag göra utan alla kloka människor som finns här :?:

*kram från oss båda två*
Mina älsklingar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart att höra :D Nu har du sörplat i dig den för alla så befriande sköna Attityden av Självklarhet, eller hur :?: :lol: Pris och beröm :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"