torticollis

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
simonsmamma

torticollis

Inlägg av simonsmamma »

Hejssan allihopa!
Jag är mamma till underbara lilla Simon snart 6månader. Har funderat på att kura lilla gossen vars nätter nu blivit stökiga med mycket uppvaknanden (inte frågan om direkt hunger-han äter bra på dagen). Problemet ligger mest i det att han har svårt att somna om utan de där par klunkarna mjölk..
Har läst och läst och känner mig redo att börja (andningslarm är beställt), men har några frågor.
Simon föddes med torticollis, det vill säga "sned nacke", vi går på fysioterapi 1 gång i veckan. Är detta något hinder för att ha honom och sova på mage? Huvudet "blir" ju som han vill ha det om man lägger honom på mage men kan det öka spändheten och stelheten om man har honom hela natten i "samma ställning"? Tacksam för eventuella råd och svar!
Simonsmamma
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Jag har ingen aning vad det där är, det enda jag kan säga är att redan nyfödda barn kan vända på huvudet även när de ligger på magen! :D Även om man lägger huvudet åt höger precis när man lägger dem, så tror jag inte att han kommer ligga helt still hela natten. Tvärtom, mina småttingar kan ligga upp och ner i sängen ibland. Det är lättare att röra sig på magen, precis som för en sköldpadda :wink:
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Simons mamma
Jag tycker du ska fråga sjukgymnasten. (Eller vem går ni hos?) H*n kanske kan svara på hur det kan påverka nacken.
Hur ligger han på rygg då? Blir det inte huvudet åt samma håll då med?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag håller absolut med susanneethel. Prata med sjukgymnasten. Men spontant skulle jag säg att det bara kommer att vara en fördel. Det är lättare att stretcha så också.
simonsmamma

Inlägg av simonsmamma »

Hej alla och tack för era synpunkter!
Har frågat både sjukgymnasten och BVC men där råder de ju att barn alltid ska sova på rygg :? (oavsett torticollis eller ej).
Simon trivs i och för sig på mage vaken tid så kanske han skulle älska att sova så då också :) Och andningslarmet är ju på kommande..
Mamma till Simon född september/07
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Då säger du helt enkelt till dem att "-Jo, men nu kommer han att sova på rygg. Hur gör vi då?" Stå på dig och be om svar.
simonsmamma

Inlägg av simonsmamma »

Åkte in till akuten igår med lilla gubben och kirurgen tog sig en titt på nacken. En operation :shock: blir aktuell så att full rörlighet blir möjligt och motoriken inte för mycket försenas.
För övrigt gav kirurgen klartecken att sova på mage om lillen vill det :)
Operationen skulle ske så snabbt som möjligt och så fort han återhämtat sig så skall vi ordning på nätterna :)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Skönt för er att få ordning på det, även om jag gissar att det är lite pirrigt!
För övrigt gav kirurgen klartecken att sova på mage om lillen vill det
:thumbsup: Jo, de VET ju vad det gör för motoriken, så i ert fall ( liksom i vårt, även om vi hade lindrig, lägesbetingad torticollis) kommer det ju att vara toppen!
Vi finns här när det är dags för nätterna sedan!

Lycka till!
simonsmamma

Inlägg av simonsmamma »

:D
Tusen tack TorpSara och alla andra!
Pirrigt är det minsann med operation, han är ju så liten..
Men det ska nog gå bra :)
Återkommer alldeles säkert då det blir kurdags!
Aquarius

Inlägg av Aquarius »

Detta led min dotter av, förstod jag precis utav senaste numret av Vi föräldrar.
Hon var också stel, låg på ena sidan, tillslut så hade hela hennes huvud blivit snett, öronen satt olika....rådet av BVC var att försök strecha henne varje dag, vilket vi gjorde, blev dock ingen större förändring, sedan hade vi alltid något på sidan hon inte skulle ligga på, tex en filt etc, efter 3 månader så såg det ganska "illa" ut.

Då kom förändringen, vi började lägga henne på mage (med larm) och jag skojar inte om jag säger på 1 vecka var det borta (alltså stelheten). Snedheten satt kanske kvar ett tag men nu 9 månader senare ser man inget av de sneda öronen etc.

Så mitt tips - lägg på mage.
Storasyster, feb 07, SM sedan start.
Lillasyster nov 09, SM sedan start
simonsmamma

Inlägg av simonsmamma »

Hej!
Ja, vi har haft Simon på mage nu och han trivs verkligen att sova så!
Vi har inte börjat kura ännu "på allvar" (väntar på operationen och vågar inte buffa honom med tanke på nacken för den är väldigt öm, gråter alltid då vi försöker tänja), men vi har introducerat verktyg. Fasta rutiner, ramsa och väckarklocka och jag måste berätta att det har faktiskt blivit märkbar förändring i gossen. Några nätter har han lyckats somna om med ramsan men vargtimmen spökar ännu STORT. Han vaknar alltid klockan 4 och blir oftast väldigt irriterad av pangramsa. Sedan håller han på och gnöl varvat med skrik och gråt tills väckningen klockan 6. Men vi kör på samma vis ännu en stund och prövar sedan något annat.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Rutiner är A och O, helt klart. :D Kan han sova i vagn ännu, annars kan ni om ni så vill faktiskt kura i vagn och då vagnar du istället för att buffa. Fast han kanske vuxit ur den?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
simonsmamma

Inlägg av simonsmamma »

Tack för tips men... Gossen sov med oss i vår säng tills han var 4månader och det var minsann en stor föränding för honom att sova i egen säng. Nu när vi äntligen lyckats med det och han "accepterar" spjälsängen som hans trygga bo kanske han blir råddig om vi flyttar honom till vagnen nattetid? I stort sett har vi hittills lyckats utan buffning och vagning ganska bra, men som sagt vargtimmarna spökar. Pangramsa som tidigare, solfjädra vid kris? Skulle ju kunna vänta tills operationen för att sedan kunna buffa men vi har kommit så långt nu (med undantag av vargtimmarna).
Tacksam för råd!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vad kul att ni kör lite ändå! Absolut kan ni solfjädra vid kris och köra på ramsan. Det blir som att kura på rygg ungefär.

Men ni töjer väl något ändå, lite försiktigt? Har du lärt dig hur man kan bära så att de töjer själva? Jag hade Edvard i bärsele och stod vid vägen så att han fick följa bilarna med blicken, och då ville han ju vrida lite. Det var vår första stretch. Han tog sig lite längre för var dag... :wink:
simonsmamma

Inlägg av simonsmamma »

Hej!
Vi stretchar dagligen så mycket han bara tillåter (en gråtig beibis är det ju ingen vits att försöka stretcha). Men tack för tipset, det där har vi inte provat! :) Roligt att höra från andra "torticollismammor"!
Orsaken varför det blir operation är för att nacken är så stel som den är (rör spontant knappt någonting alls på huvudet), trots dagliga tänjningar och sjukgymnastik :(
Men ja, vi fortsätter köra på med ramsandet och solfjädern! :D
Det ska bli så bra så!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"