Ställer sig upp viddagslurarna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
hemulen

Ställer sig upp viddagslurarna

Inlägg av hemulen »

Hej
vi har kört SHN.kuren sedan i torsdags, alltså knappt en vecka. Nätterna har blivit mycket bättre även om vår son inte sover 12 timmar än. Han är snart 8 månader och rätt tidig motoriskt. Vårt problem är vid dagslurarna. När jag lägger honom i sängen så blir han kinkig rätt snabbt. Han kan vara rätt lugn ändå så jag ramsar ut. Som ett skott sätter han iväg upp mot kanten på sängen, ställer sig upp och vandra runt längs sängen. Ofta jollrar han på för sig själv men efer ett tag övergår det till att han blir ledsen eller arg. Jag har lite svårt att avgöra, han börjar gråta och skrika. Problemet är att han inte kan sätta sig ner igen. Så det funkar inte att vänta ut att han somnar själv. Jag går in och lägger honom till rätta under protester, men direkt jag släpper solfjädern, eller börjar ramsa ut, så är ha uppe som ett kott igen. Och så hålelr vi på.

Hur ska vi tänka runt dagläggningarna? Som det är nu går jag in redan innan han blir ledsen vissa gånger bara för att lägga ner honom. Ibland funkar det att solfjädra länge, men då får jag i princip hålla på till han sover. Släpper jag för tidigt så är han uppe och står. Känner mig lite deppig att det inte funkar på dagen. Jag blir också osäker på hur jag ska göra och känner inte att jag förmedlar säkerhet till honom

Tacksam för hjälp
LottaS72

Inlägg av LottaS72 »

Precis så här har jag det oxå...
Får inte henne att lägga sig ner igen å acceptera ramsan.

Kollar in lite senare för att se vad du får för tips.

Håller tummarna för oss :D
För vi kommer grejja det...

// Lotta
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Min spontana tanke är att om han nu är så kvick med det motoriska ska det inte vara så svårt att lära sig att sätta sig på rumpan.
Om du bara ger honom chans att klara det själv... :wink:
Och öva på dagen, gör det till en lek, låt honom stå och sätta sig på olika sätt i olika situationer.

Och se till att han är RIKTIGT trött inför dagvilan. Social delaktighet med VIKTIGA saker, låååång utevistelse. Min erfarenhet är att om bara kroppen är tillräckligt trött så orkar man inte ställa sig upp mot spjälsängen jämnt, åtminstone inte alla lurar.

Det är vad jag kan komma på just nu och minns att det är en kort kort period, snart sätter han sig ner självmant och om bara resten levereras med attityd så är det här en pyttegrop i vägen.

Lycka till!
hemulen

Inlägg av hemulen »

Hej
tack för synpunkter. Är det allstå viktigare att jag låter honom vara ifred i sovrummet, även om han står upp, än att jag går in och ser till att han ska ligga/sova till varje pris? Jag har nog stressat upp mig att han måste sova så snabbt som möjligt, och gått in direkt och lagt honom ner, för att schemat ska funka. Annars blir det så att han inte sover alls eller bara några minuter innan sovtiden är slut. Ska jag ta upp honom ändå?
kattklo

Inlägg av kattklo »

Just så. Stress är aldrig bra, det känner han. Dessutom kan det bli nån form av lek att du springer in så fort han står upp, lägger ner, varpå han ställer sig upp... Nej, för mycket inblandning. [-X

OM han ber om hjälp, är tröstlös och inte kan lägga sig ner själv, DÅ kan du gå in, lägga ner, kort solfjäder över ryggen och ramsa ut. Men det ska inte behöva ske många gånger. Snart, mycket snart, kan han själv! Men bara om du backar.

Du kan använda marginalkvartar, så om han somnar 5 minuter före sovpassets slut, låt honom sova 20 minuter.
Du ger honom förutsättningarna, men han måste somna själv.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"