Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

Och JO :D vi måste ju diskutera mor hans lite också, när vi ändå håller på..! 8)
Gablex

Inlägg av Gablex »

..och här kan jag (som egentligen inte är så ytlig som jag verkar :lol: ) bidra med ännu ett litteraturtips!

Hjalmar Söderberg har skrivit en intressant liten bok som heter Jesus Barabbas och som tar upp just det som min kära svägerska utvecklade tidigare, fast Hj Söderberg får en lite annan knorr på det. Han menar att den Barabbas som frigavs i själva verket VAR Jesus. Så Jesus blev inte korsfäst utan levde sitt liv, fick familj och dog sedan en helt vanlig och normal död.

Hjalmar Söderberg är för övrigt en författare som jag återkommer till lite då och då, fast nu blev det ju en utvikning åt ett annat håll....
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

Och varför var Pontius Pilatus tvehågsen överhuvudtaget över att korsfärsta Jesus? Enligt samtida romerska källor var han känd för att vara grym och mer än gärna avrättade folk för småsaker :evil: .

Så varför ville han att folket skulle bestämma här? Han hade ännu inte blivit omvänd kristen.

Då kan man lansera teorin om att Jesus egentligen var romersk medborgare. Att Jesus biologiske fader skulle vara en romersk soldat, ganska viktig sådan. Var det därför han tvekade? Dödade romare gjorde man inte lika lättvindigt. Och här skulle man också kunna hitta en vidarekoppling till Paulus, vilken själv sa att han var romersk medborgare. Men vi kan lämna Paulus här för nu.

Och gå vidare till skendödsteorin! :D
Ur Markus- och Johannesevangeliet får man en massa information att undra över:
:arrow: Varför hängde Jesus så kort tid på korset :?: Bara 6 timmar mot minst 12 i vanliga fall.
:arrow: Varför gav han upp andan direkt efter att han hade fått lite att dricka :?:
:arrow: Varför krossades inte hans ben när de andra korsfästa fick det :?: Soldaterna konstaterade att han redan var död men...
:arrow: Varför blödde han trots att han redan var död :?: Soldaterna stack honom i sidan med en lans.

Jo, för att han egentligen inte var död, utan bara skendöd! Med hjälp av något mystiskt i drycken han fick kanske.
Snacka konspirationsteori :D
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
K-ina

Inlägg av K-ina »

:shock: Åh! Nu väntar jag andlöst på fortsättningen... Och detta i fastetider också! :!:

Vilken TRÅD!!! =D>
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ouu yea... 8)

Där ser man svägerskan! :D Tack för boktipset! :D

Nuuu så, teori "romersk medborgare"... 8)

Alltså, om han skulle varit det skulle inte korsfästelse öht kom på tal! [-X Romerska medborgare som hade fallit i onåd hade tre alternativ:

:arrow: landsförvisas utanför rikets gränser eller till en mycket väl utmätt plats i provinserna... (ett öde värre än dööden... :lol: )

:arrow: halshuggas med svärd - kort och snabbt

:arrow: kejsaren kunde skicka ett brev där det stod att man inte längre var "vän med kejsaren" :shock: = var god och ta ett varmt bad och slit upp dina pulsådror NU. :o

Mennnnnnnnnn...

Så var det det där med "Vem var pappan till gossen gosseson" :?: :shock:

Gossen Gosseson har från början avbildats med BLÅA eller GRÅA ögon. Det kan synas som en liten pyttedetalj, men De Som Vet påstår att det är DEN sortens detaljer just som överlever (inte futtigheter som ifall han verkligen GICK på vattnet eller inte... :roll: ) i och med att de som avbildar de heliga har i alla tider först kopierat äldre målningar - och på det viset kan en liten detalj som ögonfärg överleva. :wink:

Om han nu var blåögd ställer i alla fall jag mig följande frågor:

Ett blåögt gossebarn i det mörkaste judéen för cirka 2000 år sedan, någon..? :roll: Vilka var de blåögda, blonda i det judiska samhället på den tiden..?

Errövrarna.

Romarna.

Sååå...

antingen gick en snygg soldat förbi Marias hus en dag... 8)

eller också blev en officer förtjust i tonåringen Maria - och det var ju inget problem - för honom... :roll:

Men Maria :?:

"Jo pappa, det är så här att jag råkar vara gravid..."

STENA HYNDAN TILL DÖDS! :evil:

Kanske inte. :? Kanske inte säga något till någon. Alls. :? Kanske liiite mera tonårsångest över den oplanerade graviditeten än vanligt..? :roll:

Jag skulle också hitta på "en ängel Gabriel" om jag var i hennes sits, alldeles oavsett om hon blev förförd eller inte. :?

Och hon behövde ju inte "hitta på". :wink: Historier om Gudar som var svårt frestade av mänskliga jungfrur är en gammal historia - redan gamle Zevs... :roll: (och därifrån då forntidens "hjältar" hälften Gud hälften människa...)

Så Maria drog en "jag mötte Lassie". :roll: Och varför skulle hon inte ha blivit trodd :?: Sånt där, det hände ju, och vi i våra tider, vi träffar också på folk ibland som har sett både det ena och det andra, blivit bortförda på mystiska skrämmande skepp som kan flyga... :P

Heja Maria! :twisted:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jo - korsfästelsen och varför det tog så "kort" tid: expert är jag verkligen inte, men jag läste en gång att ifall man korsfästs med raka ben så dör man snabbare - kroppen kan inte stödja sig själv alls och kvävs till döds av sina egan vätskor eller något sånt - och ifall man korsfästs med benen oraka eller vad det heter, ja då kan kroppen stödja sig mot långbrädan då och då och då tar det längre tid. :evil: Skulle bra gärna vilja träffa jubelåsnan som kom på att man skall göra dödandet till en långsam konst :!:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Mein Gott! Jag hinner inte med. Ska ju till fjälls i morgon. Eller till Dalarna i alla fall (får nog skäll av Fjällmor om jag kallar det fjälls). Men åka skidor ska vi och träffa forumkompis ska jag! Lyllos mig! Jag får läsa ikapp någon gång för det här ju superintressant.

Men Jannika, jag menar ju bara att ni såååå gärna hade fått stanna kvar och kackla i min tråd. Känns lite trist att ni försvann liksom... :( :D

Kram på er!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kan ni inte göra en kompromiss :?:

Mundant surkål på Tinis tråd och sacralt kacklande här..? :lol: Jag vet ju att i alla fall mina inlägg tenderar att bli lite lååånga... :roll:

Tinis! :D Det ÄR superkul att träffa forumkompisar live. 8) Jag vet. :wink:
kiki

Inlägg av kiki »

Jaaa, just nu är det mest jag och Gotlandsmamman som kacklar i Tinis tråd å vi är väldigt YTLIGA :lol: Vi kan behöva stöd med lite mer substans än vi kan åstadkomma på egen hand, så kom kom kom
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Gablex

Inlägg av Gablex »

Ska jag komma och kackla ......... Spears? Jag brukar plåga mina kollegor med mina farhågor om denna stackars kvinna...
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Gablex

Inlägg av Gablex »

Så konstigt! Får man inte skriva ......... här? Är det ett no-no-ord på detta forum? Eller varför blev det annars bara en massa streck? Tänk om jag hade ett barn som hette .........!
blomman

Inlägg av blomman »

blomman, det kan inte ha kommit som en chock att jag var lite lätt förvirrad av dina recept som du iofs snällt översatte och anpassade så småningom a la TorpSara.
Nej då, det vet jag väl!
Skojsade bara lite! :lol:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej vännen!

LO försöker stoppa allt porr som sköljer över forumet när den stackars människans namn nämns. :(

Det är mest bara sås sorgligt med henne och hennes stackars barn. Låt henne vara alla taskmörtar!

Men Tinis, här försvinns inte! Vi är ju här! Allahopet!

Ha det så kul!

Nu ska jag glo på Tudor efter att ha svalt ner Grey's A med te och popcorn.

Imorgon ska jag läsa alla Jesusinlägg noggrant så jag inte missar nåt. Jesus går jättebra Päivi!

Kram Jannika
Jannika

Inlägg av Jannika »

Heeeej blomman! Ja då så. :lol: Puss på dig! /J
blomman

Inlägg av blomman »

Puss puss!
Nu ska jag sova!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"