Surkål och ödlor
-
Fjällfolket
Men NU börjar det likna något! Jag har letat krukor lääänge, t.o.m i folks förrådTorpSara skrev:Källare är jättebra! Vi har en enorm stenkällare, över 30m2! Där ska det på sikt bli ordning och reda...Och vinförvaring...
Fjällmor! Ska man vara storskalig kan man köpa riktiga syrningskrukor härifrån! http://www.agenten.nu/
TACK Torpsara
/Fjällmor
Hej alla!
Här skiner solen så fint att jag blir alldeles glad och får vårkänslor.
Nu ska vi se....
Päivi, jag har bara en lillasyrra till min seeeego. Hon är ofantligt rar men inte av den uppläxande typen, haha!
Och nu behövdes ju inte det heller.
Gablex, du kommer aldrig att bli grå under toningen, ialla fall inte i bildlig mening.
Är Iggy ett kodnamn eller heter/kallas karln så?
TorpSara, TACK!
Du är en klippa!
Ebbab, visst var det en intressant diskussion men den kom av sig lite. Dra gärna igång den igen, jag hänger på. Jag har mycket liten erfarenhet av religiös påverkan av mer klassisk art och ingen alls av skrämmande karaktär. Jag måste säga att jag tycker det verkar alldeles förfärligt och taskigt mot de små. Av samma orsak har jag svårt att smälta en massa dumheter i Guds namn. Som Jehovas vittnens övertro på de ledande inom församlingen som gör att incestoffer ställs i skamvrån och förövarna kan hålla på ostört. Sjukt. För de JV som håller till här vill jag också säga att jag har dålig koll på deras religiösa gren i övrigt men det här tycker jag är en stor skamfläck.
En av mina vänner som liten var med i Filadelfia så jag var med på deras ungdomsverksamhet mellan varven. Där pysslade flickorna med mackramé och pojkarna med modellflygplan. Min bonuspappa är ju flygfotograf så gissa vilket jag tyckte verkade roligast? Men si, DET gick inte för sig! Då slutade jag. Det tillsammans med tungotalandet blev för mycket för min unga konstitution och jag hängav mig åt hästar istället.
Och jag har inte läst Einhorn! Kan man få en kort recension. Eller resumé. Eller både och!
blomman, det kan inte ha kommit som en chock att jag var lite lätt förvirrad
av dina recept som du iofs snällt översatte och anpassade så småningom a la TorpSara.
Men jag förstår dispositionen till fullo, K-ina. Och är det att bli gift som är huvudsaken så kan man ju göra det hur intimt och småskaligt som helst faktiskt.
Fjällmor, TACK själv. För att du finns!
Och gompa, kan det vara snorkråkor kanske? Eller nån norrländsk gröt?
Gissa de här då...
Jaja: "bänge å bågått"
Nike: "nänni å gått"
Milo: "bilängi å böje"
Ledtråd: Det är samma sak de menar!
Kram Jannika
Här skiner solen så fint att jag blir alldeles glad och får vårkänslor.
Nu ska vi se....
Päivi, jag har bara en lillasyrra till min seeeego. Hon är ofantligt rar men inte av den uppläxande typen, haha!
Gablex, du kommer aldrig att bli grå under toningen, ialla fall inte i bildlig mening.
TorpSara, TACK!
Ebbab, visst var det en intressant diskussion men den kom av sig lite. Dra gärna igång den igen, jag hänger på. Jag har mycket liten erfarenhet av religiös påverkan av mer klassisk art och ingen alls av skrämmande karaktär. Jag måste säga att jag tycker det verkar alldeles förfärligt och taskigt mot de små. Av samma orsak har jag svårt att smälta en massa dumheter i Guds namn. Som Jehovas vittnens övertro på de ledande inom församlingen som gör att incestoffer ställs i skamvrån och förövarna kan hålla på ostört. Sjukt. För de JV som håller till här vill jag också säga att jag har dålig koll på deras religiösa gren i övrigt men det här tycker jag är en stor skamfläck.
En av mina vänner som liten var med i Filadelfia så jag var med på deras ungdomsverksamhet mellan varven. Där pysslade flickorna med mackramé och pojkarna med modellflygplan. Min bonuspappa är ju flygfotograf så gissa vilket jag tyckte verkade roligast? Men si, DET gick inte för sig! Då slutade jag. Det tillsammans med tungotalandet blev för mycket för min unga konstitution och jag hängav mig åt hästar istället.
Och jag har inte läst Einhorn! Kan man få en kort recension. Eller resumé. Eller både och!
blomman, det kan inte ha kommit som en chock att jag var lite lätt förvirrad
Så kan det nog vara men jag tänker inte bli en bridzilla. Ni märker ju i vilken god tid vi är ute, eller hur? 8) Här ska inte stressas mer än vad som är uppiggande och roligt. Vi kör lågbudget på vårt vis. MEN vi vill ha PARTY! Det behöver inte vara superromantiskt och asdyrt med finringar (vi använder dem i alla fall inte), designkläder (darlingen är i alla fall snygg i precis VAD SOM HELST, superfuskigt) exklusiva bröllopsresor och allt sånt där som man SKA ha. Vi vill ha med alla våra underbara vänner, roliga tal och skojsigheter, musik, skratt och glädje. Så Vegas eller rymma utomlands är inte vår melodi.Gifta sig? Jag har inte fattat grejen med det. Sorry..
De jag känner som har gift sig verkar ha stressat halvt ihjäl sig, för en enda dag.
Ska det bli, så får det nog bli Vegas!
Men jag förstår dispositionen till fullo, K-ina. Och är det att bli gift som är huvudsaken så kan man ju göra det hur intimt och småskaligt som helst faktiskt.
Fjällmor, TACK själv. För att du finns!
Gissa de här då...
Ledtråd: Det är samma sak de menar!
Kram Jannika
Åh vad man trivs här!
Och vad kul med gissningstävlingar!
Jag gissar att gompa betyder att åka kana i snön på rumpan (eller gumpen som vi säger i Skåne). Och för mig verkar det helt solklart att Jannikas små gullisar pratar om bananer

Och vad kul med gissningstävlingar!
Jag gissar att gompa betyder att åka kana i snön på rumpan (eller gumpen som vi säger i Skåne). Och för mig verkar det helt solklart att Jannikas små gullisar pratar om bananer
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Nämen jösses! Här behövs inte PM:as eller telefoneras för MIN skull. Här avhandlas högt som lågt, kör på. Och det här är VERKLIGEN INTE min tråd, jag har bara startat den. Feel free att ta över hur mycket som helst, det är bara roligt!
Päivi, du är på helt rätt spår även om du inte hamnade i krysset. Det rör sig om mat men inte bananer, sorry Gablex!
Puss tillbaka!
Päivi, du är på helt rätt spår även om du inte hamnade i krysset. Det rör sig om mat men inte bananer, sorry Gablex!
Puss tillbaka!
-
Gäst
-
Gäst
Oroa dig inte Tinis, jag står och dräglar i nya startgropar... 8) här finns hur mycket bibliskt som helst att diskutera...Tinis skrev:
Mmmmm, just det. Och så flyttar alla hit istället och fortsätter att vara YTLIGA och inte alls religiöst djupa, vilket liksom var hela tanken.. Jag är svårt förnärmad... [-X [-(
Einhorn har försökt ta reda på vem den historiske Jesus var. Alltså om det verkligen fanns en man på riktigt som var Jesus. Hon går igenom de dokument som finns från tiden, romerska historieberättelser, torahn, dödahavsrullarna, evangelierna osv. Och så försöker hon bena ut och föra ihop vad alla dessa olika säger.Jannika skrev:Och jag har inte läst Einhorn! Kan man få en kort recension. Eller resumé.
Och hon slutar med att lansera en, i alla fall i kristna kretsar, ganska omskakande teori om att Jesus och Paulus egentligen är samma person. Därmed skulle alltså Jesus inte ha dött på korset. Inte heller uppstigit till himlen (sittande-på-Gud-faders-högra-sida-därifrån-igenkommande-till-att-döma...osv trosbekännelsen).
Vilket ju är hela kristendomens fundament
Hon resonerar i alla fall högst intressant och ödmjukt kring frågan så jag rekommenderar verkligen att läsa boken.
Så Päivi -
Jag väljer Jesus och Paulus!!Päivi skrev:Välj en gubbe, jag kör på!
Jannika, dina barn snackar smörgåsar eller hur?
Det hade i alla fall mina barn menat om de hade sagt samma sak.
Är det ingen som smakat krita?
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
Lilla Skrattungen 050731
Susanne G och Ebbab, ni har båda så rätt, så rätt!
Tack Ebbab för resumé! Hur i helsike ska jag hinna läsa alla intressanta böcker som poppar upp här hela tiden? Och så ska jag helst jobba jättemycket med alla horoskop som ligger i pipen också. Och eventuellt sköta mina barn nånstans däremellan. Pust och stön.
Päivi! Vi väljer Paulus! Tjoho, go girl!
Jag tycker det är roligast med både och och det finns tydligen fler.
Vi har ju dessutom fördjupat oss gruvligen i surkålens alla olika chatteringar och nyanser. DET är djupt. Men kanske inte så religiöst?
Och vad är nu då gompa, Fjällan?
Kram Jannika
Välling och smörgås, var det ju! Det här är/var de ord de använde när de började prata. Jander och Nike KAN naturligtvis säga både välling och smörgås så alla förstår nuförtiden, haha!Jannika skrev:Gissa de här då...
Ledtråd: Det är samma sak de menar! .
Tack Ebbab för resumé! Hur i helsike ska jag hinna läsa alla intressanta böcker som poppar upp här hela tiden? Och så ska jag helst jobba jättemycket med alla horoskop som ligger i pipen också. Och eventuellt sköta mina barn nånstans däremellan. Pust och stön.
Päivi! Vi väljer Paulus! Tjoho, go girl!
Nja, det var nog DIN tanke.Tinis skrev:Mmmmm, just det. Och så flyttar alla hit istället och fortsätter att vara YTLIGA och inte alls religiöst djupa, vilket liksom var hela tanken.
Och vad är nu då gompa, Fjällan?
Kram Jannika
-
Gäst
åååååååååååååååh Jesus, en av mina absoluta favoriter!
Okej. 8)
Allt det där som jag skrev i den förra tråden om myterna runt omkring den historiska personen behöver jag inte upprepa, eller hur?
Vi kan alltså lite kortfattat konstatera att
myten om en man som kunde hela blinda och sjuka, gå på vatten och väcka de döda, som blev offrad som ett mänskligt offerlamm under vårfesten, och som uppstod på tredje dagen är gammal som gatan, kanske äldre än så...
Hur gammal själva korsfästelsetraditionen
är det vet jag inte, men redan de gamla kinserna visste och kunde korsfästa sina brottslingar - så det här med korsfästelse är ju inget som romarna hittade på.
I indien finns just den här exakta myten också - fast då hette den korsfästa människoguden Virshna!
Och det är därför det blir så svårt för historikerna att försöka hitta den historiske Jesus - och det tror jag faktiskt är numera bevisat att han fanns - under alla de här lagren av myt och tradition.
Vem var han? Vad gjorde han? Blev just den här killen verkligen korsfäst..? Det var ju ändå en gammal tradition som romarna hade - var man inte medborgare så blev man antingen nerslängd från Tarpeiaklippan, slängd på cirkusarenan, livegenslav som gladiator eller också korsfäst. Fast korsfästelsen sågs på ju med lite blandade ögon på den tiden: JA det var en av de värsta - om inte DET värsta - straffet/n, MEN en romersk matrona som var rejält missnöjd med sin slav kunde också ha denne korsfäst i sin egen trädgård 8-[ som ett exempel för de andra slavarna..!
Uppför er, annars...
(Och där gick hon, och utförde sina dagliga sysslor, och de slavarna också, medan de med jämna mellanrum passerar trädgården, och den där hängande brottslingen, lite i förbigående...
Sidospår!)
Det som ansågs vara värst med korsfästelsen "in public" var ju den allmänna förödmjukelsen - ALLA kunde se på medan du dog en långsam död - inte bara husfolket!
Var var vi..?
Jo! Vem var han, nu då?
Ja, oavsett om han nu blev korsfäst eller inte så var han ju väldigt unik från sina andra medprofeter - och han var ju inte riktigt den ända som vandrade omkring och siade och omvände - så var han ju unik med sitt kärleksbudskap. =D> Alla de där andra killarna som har burit på myten innan har inte - trots sina mirakel - sprungit omkring och predikat KÄRLEK på det viset som Jesus gjorde - om alls!
Bota folk och uppväcka döda kan man göra ändå...
vaddå "kärlek"
Sedan är det ju frågan om ifall det var rätt kille som blev korsfäst - om han nu blev det.
Vem var det judarna ville ha fri innan påsksabbaten skulle börja?
Scen:
Folket står och skränar inför sin ståthållare att de vill ha Jesus frigiven. Vilken av dem
Frågar Pontius Pilatius. Bar Abbas! Svarar de då..?
Bar = son
Abba = Far
Bar Abbas = sin fars son
det var ju så han själv kallade sig väldigt ofta - jag är människosonen, sonen till fadern (pappan, e.g.) - Jesus var ju i princip den första som vågade använda det mera förtroliga "Abba" - pappa - om Gud, istället för de mera officiella titlarna!
Men det är nu det blir krångligt!
I fängelset sitter en till Jesus. En känd brottsling. Och HAN brukar kalla sig "Barabbas" som kodnamn - så att inte romarna vet vem han egentligen är - och det namnet har han valt EFTERSOM HANS FAR var en uppviglare och bråkmakare - en som alltid bråkade med rom och makthavarna. Så den här killen vill säga till folket genom att kalla sig "Barabbas" "jag är min fars son, minsann!"
Lita på att jag också skall ställa till ett helvete för blondierna från väst!
Så det räcker inte att vi har TVÅ killar med samma förnamn i fängelset - de har samma "efternamn" också! 8-[
Vilken vill ni ha
Janne Josefson eller Janne Josefsson?
Typ...
Så det finns en del källor som påstår att Pontius Pilatius kunde själv välja vilken kille han ville ha korsfäst och vilken frigiven - judarna hade sagt sitt - och det lagom luddigt...
Det skulle ju varit bättre om det sagt "vi tar han från Nazareth"...
Men så talade man inte om folk på den tiden - om de nu ens visste att han kom från Nazareth
- påskfirarna som dagarna innan hade välkomnat honom med palmblad och skönsång!
Så fick de Barabbas.
och Bar Abbas blev korsfäst...
Lurigt..?
Näää då... 8)
Paulus tar vi nästa gång... om ni inte vill diskutera Jesus vidare - vilket jag ju liite hoppas att ni vill...
Okej. 8)
Allt det där som jag skrev i den förra tråden om myterna runt omkring den historiska personen behöver jag inte upprepa, eller hur?
Vi kan alltså lite kortfattat konstatera att
myten om en man som kunde hela blinda och sjuka, gå på vatten och väcka de döda, som blev offrad som ett mänskligt offerlamm under vårfesten, och som uppstod på tredje dagen är gammal som gatan, kanske äldre än så...
Och det är därför det blir så svårt för historikerna att försöka hitta den historiske Jesus - och det tror jag faktiskt är numera bevisat att han fanns - under alla de här lagren av myt och tradition.
Det som ansågs vara värst med korsfästelsen "in public" var ju den allmänna förödmjukelsen - ALLA kunde se på medan du dog en långsam död - inte bara husfolket!
Var var vi..?
Ja, oavsett om han nu blev korsfäst eller inte så var han ju väldigt unik från sina andra medprofeter - och han var ju inte riktigt den ända som vandrade omkring och siade och omvände - så var han ju unik med sitt kärleksbudskap. =D> Alla de där andra killarna som har burit på myten innan har inte - trots sina mirakel - sprungit omkring och predikat KÄRLEK på det viset som Jesus gjorde - om alls!
Sedan är det ju frågan om ifall det var rätt kille som blev korsfäst - om han nu blev det.
Scen:
Folket står och skränar inför sin ståthållare att de vill ha Jesus frigiven. Vilken av dem
Bar = son
Abba = Far
Bar Abbas = sin fars son
det var ju så han själv kallade sig väldigt ofta - jag är människosonen, sonen till fadern (pappan, e.g.) - Jesus var ju i princip den första som vågade använda det mera förtroliga "Abba" - pappa - om Gud, istället för de mera officiella titlarna!
Men det är nu det blir krångligt!
Så det räcker inte att vi har TVÅ killar med samma förnamn i fängelset - de har samma "efternamn" också! 8-[
Vilken vill ni ha
Typ...
Så det finns en del källor som påstår att Pontius Pilatius kunde själv välja vilken kille han ville ha korsfäst och vilken frigiven - judarna hade sagt sitt - och det lagom luddigt...
Så fick de Barabbas.
och Bar Abbas blev korsfäst...
Lurigt..?
Näää då... 8)
Paulus tar vi nästa gång... om ni inte vill diskutera Jesus vidare - vilket jag ju liite hoppas att ni vill...